Hop til indhold

Slankefoder - anbefalinger og hvor mange kalorier??


Dorte
 Share

Recommended Posts

Er det ikke nemmere bare at halvere portionerne??

Det gør jeg da altid med mine hunde..

 

Forrige år gik Cody fra 37,3 til 34,5 bare på at halvere hans foder.

Han blir stadig sultet ned på 34,5 når han er ude af pels og ikke skal vises frem.

Når showringen kalder, så feder jeg ham lige et kg op..

 

Problemet med den løsning er, at så går hun på jagt efter alt, hvad der kan spises. Hun er et helvede at gå tur med, når hendes fodermængde er lav.

 

Så hellere et foder med lavere kcal- og fedtindhold, så hun kan få en lidt større mængde, som fylder i maven, så gåturene ikke kun går ud på at finde føde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
- og så skal der trækkes fra for de tørrede ting, hun får ved siden af.

 

Eller også skulle jeg være superhård og kun tilbyde gulerødder ved siden af.

P.t. får hun 200 gr. af Wolfsblut Wild Duck med 3590 kcal pr. kg.

 

200 gram lyder ikke af meget - det svarer til det mine beagler får pr. dag og de vejer "kun" 15 kg. pr hund. Mine får også fedtfattig foder - det ligger omkring de 10 % - ormsætlig energi er cirka 1605kj pr 100 gram - ingen af mine tager på eller taber sig, de holder fint vægten.

Jeg kan læse inde på wolfsblut.com at en hund i din størrelse skal have omkring 400 gram foder pr dag. Wolfsblut er jo fedtfattig sammenlignet med mange andre foder typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Karla skal veje 9 kg og en en almindeligt aktiv hund (hun vejer lige nu 9,5). Så skal hun have 2728 kj - det svarer til ca 250 kcal ifølge omregneren.

Ifølge mine omregninger er 2728 Kj = 651.57 kcal så de 250 er alt for lidt. Brugte denne omregner: Convert kilojoules to calorie [nutritional] - Conversion of Measurement Units Fik næsten samme antal kalorier ved at bruge metoden skitseret på min egen hjemme side.

 

 

Hun er lige nu en blanding af Arion Lamb and Rice som står til 3534 kcal/kg og Kingsmoor Pure, som står til 3960 kcal/kg. Hvordan regner jeg så ud hvad hun skal have i daglig portion?

 

3534 kcal/kg = 353.4 kcal/100 gram af foderet og 3960 kcal/kg = 396 kcal/100 gram. Mere nøjagtig er at finde ud af hvor mange gram foder er lige med 100 kcal. Det finder du ud af ved: 100 kcal/353.4 kcal X 100 gr = 28.29 gram foder giver 100 kcal. så er det bare at veje foderet. Håber dette hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke nemmere bare at halvere portionerne??

Det gør jeg da altid med mine hunde..

 

Problemet med at halvere portionerne er at du samtidig halverer væsentlige næringsstoffer, så mens kalorierne måske passer bedre, for hunden alt for få af de vigtige vitaminer og mineraler som er nødvendige efter den vægt hunden pt har. Det går nok et stykke tid men på et tidspunkt er hundens depoter brugt op og den kan komme i en mangel situation af nogle ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge mine omregninger er 2728 Kj = 651.57 kcal så de 250 er alt for lidt. Brugte denne omregner: Convert kilojoules to calorie [nutritional] - Conversion of Measurement Units Fik næsten samme antal kalorier ved at bruge metoden skitseret på min egen hjemme side.

 

 

 

 

3534 kcal/kg = 353.4 kcal/100 gram af foderet og 3960 kcal/kg = 396 kcal/100 gram. Mere nøjagtig er at finde ud af hvor mange gram foder er lige med 100 kcal. Det finder du ud af ved: 100 kcal/353.4 kcal X 100 gr = 28.29 gram foder giver 100 kcal. så er det bare at veje foderet. Håber dette hjælper.

 

det hjalp, men så skal hun jo have håbløst meget mad dagligt... næsten 200g!!!! Eftersom hun kun er på omkring de 50 g + / - så burde hun jo være skind og ben lige nu... og det er hun absolut ikke... hun vejer ca 500g for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

:vedikke: Min gamle tæve tabte 8 kg overvægt ved at jeg satte hendes madmængde ned. Jeg regnede ikke på noget, men så på hende. Hvis hun var for tyk, så fik hun for meget mad og omvendt.

 

Pt tænker jeg slet ikke mængder, når jeg fodrer Buzz :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

:vedikke: Min gamle tæve tabte 8 kg overvægt ved at jeg satte hendes madmængde ned. Jeg regnede ikke på noget, men så på hende. Hvis hun var for tyk, så fik hun for meget mad og omvendt.

 

Pt tænker jeg slet ikke mængder, når jeg fodrer Buzz :oops:

 

Det gør jeg heller ikke med Johna - og det gjorde jeg heller ikke de første 2 år af karlas liv, for der spiste hun intet... nu om dage spiser hun pludselig sit foder og begynder derfor at have noget nemmere ved at tage på... Johna tager ikke på - hun er kun lange stankelben :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

200 gram lyder ikke af meget - det svarer til det mine beagler får pr. dag og de vejer "kun" 15 kg. pr hund. Mine får også fedtfattig foder - det ligger omkring de 10 % - ormsætlig energi er cirka 1605kj pr 100 gram - ingen af mine tager på eller taber sig, de holder fint vægten.

Jeg kan læse inde på wolfsblut.com at en hund i din størrelse skal have omkring 400 gram foder pr dag. Wolfsblut er jo fedtfattig sammenlignet med mange andre foder typer.

 

Nu får hun jo en del ved siden af :oops: i form af træningsguffer, kong-fyld og tørrede ting osv.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor kuglerund hun ville blive på 400 gr om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nu får hun jo en del ved siden af :oops: i form af træningsguffer, kong-fyld og tørrede ting osv.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor kuglerund hun ville blive på 400 gr om dagen.

 

Nåhrr - det er sådan det hænger sammen :lol:

 

Ja jeg bruger ikke den slags - mine må nøjes med deres foder også til træning og det er de udmærket tilfredse med - men de får da et kanin øre i ny og næ :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, jeg kan se at Ellyn har svaret dig:-D

 

Problemet med den løsning er, at så går hun på jagt efter alt, hvad der kan spises. Hun er et helvede at gå tur med, når hendes fodermængde er lav.

 

Så hellere et foder med lavere kcal- og fedtindhold, så hun kan få en lidt større mængde, som fylder i maven, så gåturene ikke kun går ud på at finde føde.

Ja, det samme siger jeg. Hvis jeg sætter Luna's foder bare en anelse for meget ned, så går hun på rov. Og det er bare for ulækkert:genert: Så erstatter jeg hellere med grønsager, så hun får fyldt op

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhrr - det er sådan det hænger sammen :lol:

 

Ja jeg bruger ikke den slags - mine må nøjes med deres foder også til træning og det er de udmærket tilfredse med - men de får da et kanin øre i ny og næ :mrgreen:

 

Vi bruger en del.

Hvis jeg skal have lidt ekstra ud af Liva, er hendes foder ikke nok til træning. Der skal lidt ekstra til.

Link til indlæg
Del på andre sites

det hjalp, men så skal hun jo have håbløst meget mad dagligt... næsten 200g!!!! Eftersom hun kun er på omkring de 50 g + / - så burde hun jo være skind og ben lige nu... og det er hun absolut ikke... hun vejer ca 500g for meget...

 

Alt det med kalorierne er en smule relativt - problemet er bare at næringsstofferne ikke er det. Nuvel, der er som regel rigeligt i tørfoder da det skal passe til gennemsnits hund, så jeg vil tro at du kan justere ned ca. 10% - 20% i kalorierne eller mængden uden at det vil betyde det helt store. Du skal bare være opmærksom på at hvis du går for langt ned i mængden vil der være en nedre grænse for om hunden faktisk får nok næringsstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det med kalorierne er en smule relativt - problemet er bare at næringsstofferne ikke er det. Nuvel, der er som regel rigeligt i tørfoder da det skal passe til gennemsnits hund, så jeg vil tro at du kan justere ned ca. 10% - 20% i kalorierne eller mængden uden at det vil betyde det helt store. Du skal bare være opmærksom på at hvis du går for langt ned i mængden vil der være en nedre grænse for om hunden faktisk får nok næringsstoffer.

 

I så fald hvordan ville det vise sig? Jeg tror aldrig - end ikke som hvalp - at Karla har spist mere end max max max 100g på en dag :vedikke: men hun er jo sprængfyldt med energi - skider 1-2 gange daglig - fint formet. Arbejder som en hest til træning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplevede at Bamse tabte sig, da jeg i sin tid skiftede til Orijen adult.

 

Jeg gav ham den samme mængde som han fik før ( olivers light)...........en kop om morgenen og en kop om aftenen.

 

Han blev på et tidspunkt for tynd, efter min mening ikke dyrlægens :mrgreen:, så nu giver jeg ham bare en kop med lidt top på.

 

Kan du ikke koge grøntager og blande med foderet, så det fylder i maven :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

ok jeg indrømmer det :oops: jeg er dummere end andre folks børn... Så kan i ikke lige hjælpe mig med hvordan I regner det ud? Hvis Karla skal veje 9 kg og en en almindeligt aktiv hund (hun vejer lige nu 9,5). Så skal hun have 2728 kj - det svarer til ca 250 kcal ifølge omregneren. Hun er lige nu en blanding af Arion Lamb and Rice som står til 3534 kcal/kg og Kingsmoor Pure, som står til 3960 kcal/kg. Hvordan regner jeg så ud hvad hun skal have i daglig portion? :genert:

Finder en oversigt. F.eks. denne: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

Den er så opgjort i Kilojoule. Det laver du om til Kcal ved at dividerer med 4,2 eller bruge den omformer der er linket til tidligere i tråden.

 

Når du har antallet af kcal din hund skal have om dagen, kan du bruge det tal til at finde ud af hvor meget foder af de forskellige slags din hund skal have.

Det gør du ved at dividerer kcal med Kcal pr gram (typisk opgjort i kcal/kg på pakken).

 

For mit vedkommende ser regnestykket således ud:

Antal KJ for normal til aktiv hund på 9 kg: ca. 2800 KJ = ca. 650 kcal

Acana Grassland indeholder 4200 Kcal/kg = 4,2 Kcal/g

Antal gram om dagen for min Nala: 650/4,2 = 154 gram

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge mine omregninger er 2728 Kj = 651.57 kcal så de 250 er alt for lidt. Brugte denne omregner: Convert kilojoules to calorie [nutritional] - Conversion of Measurement Units Fik næsten samme antal kalorier ved at bruge metoden skitseret på min egen hjemme side.

 

 

 

 

3534 kcal/kg = 353.4 kcal/100 gram af foderet og 3960 kcal/kg = 396 kcal/100 gram. Mere nøjagtig er at finde ud af hvor mange gram foder er lige med 100 kcal. Det finder du ud af ved: 100 kcal/353.4 kcal X 100 gr = 28.29 gram foder giver 100 kcal. så er det bare at veje foderet. Håber dette hjælper.

 

det hjalp, men så skal hun jo have håbløst meget mad dagligt... næsten 200g!!!! Eftersom hun kun er på omkring de 50 g + / - så burde hun jo være skind og ben lige nu... og det er hun absolut ikke... hun vejer ca 500g for meget...

Hov - du havde fået hjælp. Den havde jeg lige overset!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...