Gæst NNala Skrevet Marts 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 31, 2012 Hjælp! Jeg står og skal vælge mellem to forskellige tæve hvalpe af racen boston terrier eller fransk bulldog. Jeg har i forvejen en westie tæve på 10 år, som stadig er frisk og legesyg. Bor i lejlighed i et villakvarter, få minutter fra stranden. Min hund skal kunne være alene hjemme ca. 3-6 timer om dagen 4-5 dage om ugen (er studerende). Egentlig ville jeg helst have en fransk bulldog, men jeg er blevet lidt skræmt af alle de historier om, hvor mange skavanker og indavlet den franske er Er der egentlig hold i alle de skræmmekampagner, og er det en for svær opgave at finde en fransk bulldog, som ikke har skavanker eller sygdomme (udover de snorker)? Jeg har udset mig en fransk bulldog tæve hvalp, som ikke har stamtavle. Nogle gode råd til, hvad man skal se efter, når man er ude og kigge på hvalpen og moren? Derudover vil jeg gerne høre mere, hvis der er nogen, der har erfaring med Boston terrieren? Jeg er i bekymret for, om boston terrierens aktivitetsniveau er lidt for højt i forhold til min lille westie. Jeg kan virkelig ikke vælge mellem de to racer, da jeg synes, at de begge ser ud til at have et utroligt godt temperament og charme. Håber I kan give mig nogle gode råd, som kan hjælpe mig med at tage en beslutning. På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Marts 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2012 Hej og velkommen til! Hvis jeg skulle vælge en fransk bulldog ville jeg helt sikkert vælge en med stamtavle i dkk eller dru, hvorved forældrene er sundhedstjekkede og man ved hvad der ligger af sygdomme i de tidligere generationer. Hvorved der er større chance for at gå udenom de typiske skavanker/sygdomme ved denne race. Og ellers skal du være opmærksom på, hvordan forældrene er, om de virker til at have problemer med at trække vejret osv. For og imod de 2 racer kan jeg ikke være behjælpelig med, da jeg ikke kender boston terrieren særligt godt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Marts 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2012 Jeg ville vælge den sundeste. Jeg ville tjekke op på hvad racerne har af skavanker og dens generelle helbredstilstand og så vælge ud fra det. Umiddelbart slår boston terrieren mig som den sundeste, men det er ikke noget jeg har belæg for. For det andet, ville jeg aldrig købe en race med skavanker (eller en hvilken som helst race, men særligt en med skavanker) uden stamtavle. Du har ikke kinamands chance for at se på hvalpene og moderen om de 'fejler noget' eller er indavlede. Den slags kan du kun minimere risikoen for ved at købe hvalpe efter gennemtjekkede hunde, og uden stamtavle har du ingen mulighed for at tjekke det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 31, 2012 Du har ikke en chance for at vide noget om hverken sundhed eller mulig indavl når ikke du vælger en hvalp med tavle. Når du har de overvejelser som du skriver om her, så giver det ingen mening at gå på kompromis og betale for en vare du ikke ved det mindste om og ikke har mulighed for at tjekke noget på. Hvad er grunden til at du netop er interesseret i disse to racer? Er det fordi de ligner hinanden? Umiddelbart har de to ikke mindet ret meget om hinanden i temperamentet når jeg er stødt på dem og jeg ville til en hver til vælge den franske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Du har ikke en chance for at vide noget om hverken sundhed eller mulig indavl når ikke du vælger en hvalp med tavle. Når du har de overvejelser som du skriver om her, så giver det ingen mening at gå på kompromis og betale for en vare du ikke ved det mindste om og ikke har mulighed for at tjekke noget på. Hvad er grunden til at du netop er interesseret i disse to racer? Er det fordi de ligner hinanden? Umiddelbart har de to ikke mindet ret meget om hinanden i temperamentet når jeg er stødt på dem og jeg ville til en hver til vælge den franske. Mht. Stamtavle er det ikke det afgørende for mig, da jeg ikke tror, at en hund med stamtavle nødvendigvis bliver mindre syg. Det handler om at finde den rigtige hund, og så kigge på forældrene og se om de er uden skavanker. Men det er selvfølgelig kun godt, hvis den har stamtavle og kommer fra en god opdrætter. Min gamle hund fejlede aldrig noget og havde ingen papirer. Jeg har flere gange mødt en Boston terrier på stranden, hvor jeg går tur med min hund, og den virker rimelig intelligent og nem at have med at gøre. Og så er den super sød den er bare lidt mere aktiv end franske, men kræver stadig ikke så meget motion. Og så vejer den normalt lidt mindre og kan bedre gå på trapper. Den franske bulldog har jeg til gengæld Altid været forelsket i, men som sagt er jeg i tvivl om racen, da jeg er bange for at få en hund med en masse problemer - hvorimod Boston terrieren har et bedre "ry" på det område. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Jeg har flere gange mødt en Boston terrier på stranden, hvor jeg går tur med min hund, og den virker rimelig intelligent og nem at have med at gøre. Og så er den super sød den er bare lidt mere aktiv end franske, men kræver stadig ikke så meget motion. Og så vejer den normalt lidt mindre og kan bedre gå på trapper.Den franske bulldog har jeg til gengæld Altid været forelsket i, men som sagt er jeg i tvivl om racen, da jeg er bange for at få en hund med en masse problemer - hvorimod Boston terrieren har et bedre "ry" på det område. En terrier er jo en intelligent hund og dermed selvfølgelig osse en hund der kan kræve lidt mere generelt. Den har dog nogle konstruktionsmæssige punkter som for mit øje virker noget usunde. Den franske ser jeg som en langt mere robust race, måde uden på og inden i, men jeg vil da sige at jeg har set de klart bedste eksemplarer af den race i andre lande end Danmark, jeg skal selv til Sverige og se et kuld senere i år. Er man bekymret for helbredet er det netop fornuftigt at have et værktøj til at sortere i udvalget, men når du vælger det fra kan du jo så bare krydse fingrer og satse på at være heldig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 ]Mht. Stamtavle er det ikke det afgørende for mig' date=' da jeg ikke tror, at en hund med stamtavle nødvendigvis bliver mindre syg[/color']. Det handler om at finde den rigtige hund, og så kigge på forældrene og se om de er uden skavanker. Men det er selvfølgelig kun godt, hvis den har stamtavle og kommer fra en god opdrætter. Min gamle hund fejlede aldrig noget og havde ingen papirer. Jeg har flere gange mødt en Boston terrier på stranden, hvor jeg går tur med min hund, og den virker rimelig intelligent og nem at have med at gøre. Og så er den super sød den er bare lidt mere aktiv end franske, men kræver stadig ikke så meget motion. Og så vejer den normalt lidt mindre og kan bedre gå på trapper. Den franske bulldog har jeg til gengæld Altid været forelsket i, men som sagt er jeg i tvivl om racen, da jeg er bange for at få en hund med en masse problemer - hvorimod Boston terrieren har et bedre "ry" på det område. til det markerede, du kan ikke se på forældrene om hvalpene har en størrer risiko for at blive syge, en stamtavle gør ganske rigtig ikke hvalpen mere rask, men du kan, hvis du gider bruge tidne på det, bruge stamtavlen til at undersøge hvalpens forfædre for sygdomme, fx kan du gogle stambogsnavne og se om der dukker noget op, du kan se i DKK's database hvis du er medlem af DKK eller hvis du ikke er medlem kan du bede nogen fx herfra slå stambogsnummeret op for dig. Med stambog har du alle muligheder for at gennemtjekke din kommenden hund, uden har du ikke en kinamands chance for at se noget som helst! så her er det man må vælge, vil man spille lotteri eller vil man gøre forarbejdet grundigt! så din kommentar viser hvor lidt du har sat dig ind i sagerne:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Det handler ikke om, hvorvidt jeg har sat mig ind i sagerne. Jeg har en holdning ud fra mine erfaringer, hvilket nødvendigvis ikke er det rigtige. Det er netop derfor jeg skriver her inde for at få gode råd og høre andres erfaringer. Lige mht. Den franske bulldog tror jeg, at jeg vil vælge en med stamtavle, hvis valget falder på denne race. Derudover vil jeg gerne bruge tid på at undersøge stamtavlen. Der er jo tale om et nyt familiemedlem, som forhåbentlig skal være hos mig minimum de næste 10 år Tak for dine råd og alle andre, der har skrevet. Vil stadig gerne have flere gode råd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 En terrier er jo en intelligent hund og dermed selvfølgelig osse en hund der kan kræve lidt mere generelt. En boston terrier er vist ikke længere en terrier i andet end navn. Den er i gruppen af selskabshunde, og opfører sig så vidt jeg ved ikke voldsomt som en terrier heller. Jeg tror ikke sindsmæssigt, at den er mere udfordrende end en bulldog Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 En boston terrier er vist ikke længere en terrier i andet end navn. Den er i gruppen af selskabshunde, og opfører sig så vidt jeg ved ikke voldsomt som en terrier heller. Jeg tror ikke sindsmæssigt, at den er mere udfordrende end en bulldog KAN kræve.... ikke kræver Dem jeg har mødt har haft en lidt underlig dobbeltrolle, de har virket lidt som en undskyldning for en terrier. En hund der egentlig gerne vil være fremme i skoene men alligevel ikke tør, trist race generelt, men jeg håber da det er mig der har mødt nogle uheldige mandagsmodeller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Hvis du vil have en boston terrier, tror jeg ikke du kan finde en uden stamtavle stort set. Boston terrieren er ikke en modehund og derfor er der ikke avlet massivt på den, som der er på fransk bulldog. med stamtavle koster de begge to ca. det samme. Har selv en FB uden tavle, på et halvt år nu og hun har ikke fejlet noget og har et super temperament. Så vidt jeg kan læse mig til, har begge hunde et nogenlunde ens temperament, med kun lille forskel. Men en fransk bulldog er en super skøn hund, som alle mennesker gerne vil hilse på, store som små, unge som gamle. Køber du en FB, så er det altid at foretrække at forældredyrene er tjekket for patella, ryg- og hjerteproblemer. Vejrtrækningen skal være god. Grynter forældrene og/eller hvalpene, under rolige forhold, skal du absolut ikke købe en hvalp. hvor charmerende det så end lyder - mange hunde med kort snuder LIDER under dette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Hvis du vil have en boston terrier, tror jeg ikke du kan finde en uden stamtavle stort set. Boston terrieren er ikke en modehund og derfor er der ikke avlet massivt på den, som der er på fransk bulldog. med stamtavle koster de begge to ca. det samme. Har selv en FB uden tavle, på et halvt år nu og hun har ikke fejlet noget og har et super temperament. Så vidt jeg kan læse mig til, har begge hunde et nogenlunde ens temperament, med kun lille forskel. Men en fransk bulldog er en super skøn hund, som alle mennesker gerne vil hilse på, store som små, unge som gamle. Køber du en FB, så er det altid at foretrække at forældredyrene er tjekket for patella, ryg- og hjerteproblemer. Vejrtrækningen skal være god. Grynter forældrene og/eller hvalpene, under rolige forhold, skal du absolut ikke købe en hvalp. hvor charmerende det så end lyder - mange hunde med kort snuder LIDER under dette. Det store dilemma handler ikke om at vælge en hund med eller uden stamtavle. Det er jeg blevet klogere på Problemet er at vælge mellem de to racer - også i forhold til, hvilken race der vil passe bedst til min westie og i min hverdag. De boston terriere jeg har kigget på, har alle haft stamtavler, så det er også mit indtryk. Dejligt også med nogle konkrete råd til, hvad man skal kigge efter hos forældrene. Tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 vi har jo en bostonopdrætter herinde, klüssendorf. jeg har mødt tre af hendes hunde, de var alle tre viiiirkelig skønne, fremme i skoene men søde, velfungerende og sjove og vist nok uden nogen skavanker overhovedet, de har i hvert fald ikke det kraftige grynt og snork som jeg synes, at de fleste franske har. kender et par franske der har alvorlige problemer med vejrtrækningen ved aktivitet, men der er dårlig skamavl nok desværre en stor faktor. der var også to boston terriere på vores hvalpehold, de var sindsmæssigt skønne, sjove, lærenemme og .. ja, bare søde, men jeg ved jo ikke noget om dem som voksne. jeg har kun gode erfaringer med dem, men synes, at de er temmelig meget anderledes end den franske, så jeg ville nok besøge opdrættere af begge racer og finde ud af, hvad jeg egentlig var til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 vi har jo en bostonopdrætter herinde, klüssendorf. jeg har mødt tre af hendes hunde, de var alle tre viiiirkelig skønne, fremme i skoene men søde, velfungerende og sjove og vist nok uden nogen skavanker overhovedet, de har i hvert fald ikke det kraftige grynt og snork som jeg synes, at de fleste franske har. kender et par franske der har alvorlige problemer med vejrtrækningen ved aktivitet, men der er dårlig skamavl nok desværre en stor faktor. der var også to boston terriere på vores hvalpehold, de var sindsmæssigt skønne, sjove, lærenemme og .. ja, bare søde, men jeg ved jo ikke noget om dem som voksne. jeg har kun gode erfaringer med dem, men synes, at de er temmelig meget anderledes end den franske, så jeg ville nok besøge opdrættere af begge racer og finde ud af, hvad jeg egentlig var til. Jeg har besøgt to opdrættere af Boston terriere, og jeg har udset mig en tæve hvalp (med stamtavle), som de har reserveret til mig. Jeg skal svare om et par dage, om jeg vil købe hende. Når jeg sammenligner fordele og ulemper ved den franske bulldog og boston terrieren, virker det som om, at det eneste (lille) minus ved Boston terrieren er, at de er mere aktive end den franske. Jeg er bange for, at aktivitetsniveauet er for meget for min westie i længden, eller at den ikke kan være alene hjemme? Hvis jeg skal være ærlig, virker det lidt uoverskueligt med den franske bulldog i forhold til alle de skavanker, som de kan have pga. dårlig avl. Det er svært at gennemskue. Jeg er bare rigtig vild med den race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 ja, aktive er de, men det synes jeg sådan set også, at unge franske bulldogs er. men der er nok lidt mere "vimmer" i en boston. hvorfor skulle en boston have sværere ved at lære at være alene hjemme end en fransk? og hvis du har en ældre, rolig hund, der ikke er vild med vilde hunde, er det uanset hvad dit (store) ansvar at give din voksne hund ro og helle, for langt de fleste hvalpe og unghunde er altså rimeligt uhæmmede, hvis ikke de indskrænkes i deres udfoldelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Hvad jeg har hørt fra en ejer af en FB, så er det IKKE en sofa-hund, men et lille damplokomotiv. Om det er generelt eller ej aner jeg ikke, men ejeren sagde, at sådan var den race ?!? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 ja, aktive er de, men det synes jeg sådan set også, at unge franske bulldogs er. men der er nok lidt mere "vimmer" i en boston. hvorfor skulle en boston have sværere ved at lære at være alene hjemme end en fransk? og hvis du har en ældre, rolig hund, der ikke er vild med vilde hunde, er det uanset hvad dit (store) ansvar at give din voksne hund ro og helle, for langt de fleste hvalpe og unghunde er altså rimeligt uhæmmede, hvis ikke de indskrænkes i deres udfoldelse. Når man læser mange af de danske beskrivelser af Boston terrieren, står der, at den ikke er god til at være alene hjemme. Men på flere af de amerikanske sider, står der, at de godt kan. Men det handler selvfølgelig om at træne den godt fra starten. Min hund har stadig meget energi og leger tit med hvalpe og andre hunde, som vi møder på vores lange gåture på stranden. Men hun sover også en hel del hjemme Det er ikke, fordi hun ikke kan lide vilde hunde. Jeg tænker bare på, om det vil blive for meget - men det tror jeg nu ikke. Jeg tænker jo først og fremmest på, at min hund stadig skal være glad - hvis ikke mere glad - hvis vi får en hund mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Når man læser mange af de danske beskrivelser af Boston terrieren, står der, at den ikke er god til at være alene hjemme. Men på flere af de amerikanske sider, står der, at de godt kan. Men det handler selvfølgelig om at træne den godt fra starten.Min hund har stadig meget energi og leger tit med hvalpe og andre hunde, som vi møder på vores lange gåture på stranden. Men hun sover også en hel del hjemme Det er ikke, fordi hun ikke kan lide vilde hunde. Jeg tænker bare på, om det vil blive for meget - men det tror jeg nu ikke. Jeg tænker jo først og fremmest på, at min hund stadig skal være glad - hvis ikke mere glad - hvis vi får en hund mere. Det skete i hvert fald her. Vores Berner var 4 år, da vi fik tibben på 7 mdr. Han har altid været sådan lidt lad i det, ikke meget for mad, mest sådan til at trisse rundt og passe sig selv. Efter den lille kommet i huset er han blevet en helt anden hund. Super glad, pjattet, oppe på mærkerne, når han bliver udstillet, madglad og bare helt helt anderledes på den gode måde. Det har virkelig været en mirakelkur for ham at få sin egen personlige "Lille Fugl". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Når man læser mange af de danske beskrivelser af Boston terrieren, står der, at den ikke er god til at være alene hjemme. Men på flere af de amerikanske sider, står der, at de godt kan. Men det handler selvfølgelig om at træne den godt fra starten.Min hund har stadig meget energi og leger tit med hvalpe og andre hunde, som vi møder på vores lange gåture på stranden. Men hun sover også en hel del hjemme Det er ikke, fordi hun ikke kan lide vilde hunde. Jeg tænker bare på, om det vil blive for meget - men det tror jeg nu ikke. Jeg tænker jo først og fremmest på, at min hund stadig skal være glad - hvis ikke mere glad - hvis vi får en hund mere. jeg kan ikke se nogen grund til, hvorfor en boston skulle have sværere ved at lære at være alene end en fransk. men selvfølgelig skal det læres langsomt og ordentligt op. og jeg mener så ikke, at en selskabshund egner sig til at være alene rigtigt mange timer dagligt uanset racen. angående din hund er det jo svært at spå om, det er bestemt ikke alle ældre hunde, der bliver gladere af at få hvalp i huset, men du kan jo selv gøre meget for at styre deres samvær på en positiv måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret April 1, 2012 Rapporter Share Besvaret April 1, 2012 Det store dilemma handler ikke om at vælge en hund med eller uden stamtavle. Det er jeg blevet klogere på Problemet er at vælge mellem de to racer - også i forhold til, hvilken race der vil passe bedst til min westie og i min hverdag. De boston terriere jeg har kigget på, har alle haft stamtavler, så det er også mit indtryk. Dejligt også med nogle konkrete råd til, hvad man skal kigge efter hos forældrene. Tak Køber du en FB med tavle er der stor sandsynlighed for at den har god vejrtrækning. mener nemlig at dårlig vejrtrækning betegnes som en fejl hos racen. Grunden til jeg nævnte/nævner det med tavle, kunne godt være at der var en økonomisk faktor der spillede ind. Min FB er lidt af en sofahund efter hvad jeg erfare, men hun kan godt være vildt legesyg når der er andre hunde til stede. Hun kan godt være meget aktiv, men som regel i meget korte perioder hvis der kommer gæster eller lign. men så sover hun også efter en time eller efter endt besøg. Mit indtryk er at FB er mere inaktiv end boston terrier men ikke meget. Men boston terrier blev i sin tid lavet ud fra EB, FB og en terrier af en art, så helt forskellige kan de ikke være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst NNala Besvaret April 3, 2012 Rapporter Share Besvaret April 3, 2012 Hej alle sammen Tak for de gode råd Jeg er i hvert fald blevet klogere og er muligvis tæt på at tage en beslutning mht. hvilken af de to racer. Jeg skal ud og kigge på nogle fransk bulldog hvalpe her i weekenden, og jeg tror, at det ender med at blive denne race. God Påske Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts