Hop til indhold

Alt om avl

Gæst klunte
 Share

Recommended Posts

Gæst klunte

Hej HF, er helt ny her, så bær over med mig. :vinken:

Jeg kunne godt tænke mig at blive lidt klogere på avl, og det er IKKE fordi jeg selv skal igang med noget, jeg spørger bare af ren nysgerrighed, og har ikke rigtigt kunne finde noget på google, men hvis I har nogle links må I også gerne sende dem.

Racen jeg er interesseret i er Shetland Sheepdog.

Til mine spørgsmål:

Hvad kræver det for en han at blive avlsgodkendt? (i DKK tænker jeg)

Når tæven så skal parres hvordan foregår det så? Altså sender man hannen hen til tæven, eller er det tævens ejer der bringer tæven hen til hannen?

Hvor mange gange skal de parre, og hvor lang tid tager det (altså hvor mange dage)?

Hvad er prisen typisk for sådan en parring?

Så til tæven.

Hvad kræver det for en tæve at blive avlsgodkent?

Hvordan kan man se på hende hun skal til at føde? (Mht. temperatur osv. er det ikke noget med den falder)

Hvor meget motion må hun få, og indtil hvor langt i graviditeten?

Er det noget med hun skal vaccineres og have ormekur mens hun er gravid, så det også gælder for hvalpene?

Hvad skal man have klar til fødslen? Hvis nu noget skal gå galt.

Og er det noget man skal sørge for/huske/vide inden og under fødslen?

Og til hvalpene

Hvordan gør man klar til hvalpene kommer?

Hvordan skal de passes de første 8 uger? (Bl.a. hvornår begynder de på tørfoder, hvornår må de komme ud m.m.)

Hvordan får man stamtavle på dem?

Hvor mange dyrlæge besøg skal man på med hvalpene? Hvad skal de have klaret inden de kommer ud til de nye ejere?

Bestemmer man selv prisen på hvalpene? (Tænker bare siden nogle med samme stamtavle og forældre der er tjekket for sygdomme kan koste både 9.000 og 12.000)

Er der andet man bør vide, må I også meget gerne komme med det. Vil gerne vide alt og jeg har sikkert glemt mange spørgsmål :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest tror jeg, at det vil være en god idé for dig, at få fat i en god bog, du kan slå op i og som gennemgår tingene meget bedre end de nok nogensinde kommer ud på et forum, selvom her er vidende opdrættere :-)

Jeg har ladet mig høre, at denne her skulle være rimelig god og det er vist det eneste, man kan få på dansk pt.: Hundeopdræt - med omhu og omtanke af Hanne Mathiasen - køb bogen hos SAXO.com

Anyways, shetland shepdogs... Du finder avlsrestriktionerne her: Racerestriktioner / sundhedsoplysninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Tak for linkene Bernerazuro :-D

Har tænkt mig at låne bogen! Den kan nok give mig svar på nogle har mine spørgsmål..

Dog må andre stadig gerne svare her i tråden hvis de kan/har tid og lyst :)

Link til indlæg
Del på andre sites