Hop til indhold

Fede hunde - store vs. små racer

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Gæst Joey-Salome
Jeg har en overbo med en kæmpe flæskehund.. Det er simpelthen så synd.. Det er en labrador blanding.

Den halter når den går, og jeg er sikker på, at hvis jeg skubbede til den, ville den trille ned af vejen. :roll:

Jeg tænker bare, at der virkelig skal skæres ned på dens mad! Det vil være alt for farligt at motionere den i den tilstand.. Den er på overarbejde hele tiden, og går ned og op fra 3 sal hver dag flere gange.. Det værste er, at ejeren godt VED det, men han gør bare intet.. Forstår ikke hvordan det kan nå så langt ud..

Lige nu holder vi godt øje med Eris's vægt, fordi hun endelig er begyndt at tage lidt på. Hun så virkelig skræmmende ud før.. Og nu hvor hendes pels er vokset ud, ser hun faktisk ret buttet ud (ihvertfald for mig og min kæreste), men vi kan stadig mærke hendes ribben. De kan også stadig ses engang imellem, når hun fx strækker sig/drejer rundt. Men jeg kan godt være lidt i tvivl..

Her har hun lige været falsk drægtig og har næsten ingen pels. Det kan måske ikke lige ses på billederne, men hendes ribben/hofter og mavehul var ekstremt tydelige på det tidspunkt!

[ATTACH=CONFIG]82016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82017[/ATTACH]

Her har hun så skiftet foder, og hendes pels er på vej ud igen (taget i dag). Hun mangler dog stadig en del pels på hals og numse. :-D

[ATTACH=CONFIG]82018[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82019[/ATTACH]

For mig ser hun meget sundere ud nu, men er lidt i tvivl om hun ser lidt tyk ud.. Og det skyldes nok at hun har været så tynd og har manglet pels..

Er hun helt normal eller er hun lidt til den tykkere side? :hmm:

Hun er helt klart stadig tynd, så absolut. Jeg synes, hendes mave går utroligt meget opad og indad, for meget. Med det jeg kender til shibaer, der kan Eris snildt tåle at tage lidt mere på. Hvor tydeligt kan du mærke hendes ribben og rygsøjle, når du aer hende? Det er altid det nemmeste pejlemærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Joey-Salome
Der er jo også ret stor forskel racerne imellem, en bull terrier kan ikke sammenlignes med en azawakh, her et let buttet eksemplar

[ATTACH=CONFIG]82037[/ATTACH]

Må jeg indskyde et spørgsmål omkring mynderne? Hvordan kan det egentlig være, at det for dem er normalt at ribbenene står så vildt ud og at de er så ultraslanke? Jeg har virkelig skullet vænne mig til mynder, fordi jeg instinktivt syntes, at det er sådan lidt uhyggeligt.

Du siger, den der er buttet, ligefrem? Nogen myndeeksperter, der kan forklare, hvorfor deres normalvægt og -bygning er sådan? Er bare nysgerrig, og har aldrig fundet ud af det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må I gerne slå mig, men jeg synes altså, at Skipper er lige et kilo til halvandet for tynd :blush:

"Problemet" med labberne er den der meget vanskelige balancegang mellem at være en robust hundetype, som ikke må gå over i at være for tyk.

Som Maggies mor ser ud her, synes jeg er pænt

2010_Pona_1.jpg

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg indskyde et spørgsmål omkring mynderne? Hvordan kan det egentlig være, at det for dem er normalt at ribbenene står så vildt ud og at de er så ultraslanke? Jeg har virkelig skullet vænne mig til mynder, fordi jeg instinktivt syntes, at det er sådan lidt uhyggeligt.

Du siger, den der er buttet, ligefrem? Nogen myndeeksperter, der kan forklare, hvorfor deres normalvægt og -bygning er sådan? Er bare nysgerrig, og har aldrig fundet ud af det. :-)

De har ikke noget fedtlag under huden påstår min ringtræner, der selv er ejer af sådan en mynde-tingest....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Taikis mormors ejer skrev lige i gæstebogen på Taikis hjemmeside. Det fik mig til at kigge billeder af mormoren på deres hjemmeside og faldt så over et billede af morfaren, fra en hollandsk kennel. Det var dog lille, så googlede kennelen og fandt billeder af Taikis morfar.

Det var lidt af en aha-oplevelse, for Taiki har præcis samme bygning som ham!! Og han er en flot udstillings-vinder importeret direkte fra Japan!!

Min hund er ikke chubby, han er bare handsome. Yay!

Her er billeder af morfar aka Haru: MARA SHIMAS Beninishski

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
De har ikke noget fedtlag under huden påstår min ringtræner, der selv er ejer af sådan en mynde-tingest....

Åeh? Hvad så med den, Petrine kaldte buttet ... hvad sker der, hvis en mynde tager på? Hvor sætter fedtet sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - jeg er så ejer af en overvægtig hund!

Morgentur 10.12.11 073.jpg

En undervægtig hund

DSC00804.jpg

Og en normalvægtig hund

DSC00813.jpg

Petit'erne er halvbrødre, fra samme opdrætter, vokset op på samme kost,får nøje afmålt fodermængde, får samme motion osv. - og alligevel er den ene overvægtig, og den anden ligger i den absolut nedre ende af racestandarden. Og ja - Luffe er overvægtig, ingen tvivl om det. Det påtager jeg mig det fulde ansvar for.

Men samtidig er han også meget kraftigere bygget end Buddy. Hans knoglestruktur er kraftig, han er bred over snuden, han er robust - hvor Buddy er spinkel og klejn. Derudover er Luffe også høj, ca 3 cm. højere end Buddy, og jeg vil tro, at han er højere end standarden foreskriver, eller i hvert fald lge på grænsen.

Det undskylder IKKE hans overvægt på nogen måde - men det forklarer nogle af kiloene :genert: Han har ligget til den store side lige fra helt lille. Og han burde vel tabe en 3-4 kilo- og ja, det er meget! Vi har prøvet diætfoder uden held. Motion får han rigeligt af. Hvis han nogenside får problemer som følge af vægten, vil jeg aldrig tilgive mig selv.

Min erfaring viser, at samme hundeejer kan have hunde indenfor alle vægtklasser. Nogle hunde er bare sværere at holde slanke end andre - nøjagtigt ligesom mennesker.

Jeg er sikker på, at overvægt er lige usundt for små og store hunde. Der er usund både for knogler, led og indre organer uanset hvilken hund det handler om.

Morgentur 10.12.11 044.jpg

Morgentur 10.12.11 096.jpg

Christiansfeld 01.04.12 005.jpg

DSC00815.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Har ikke et begreb om det....måske mener hun at de ikke må have et fedtlag under huden, hvis det skal være rigtigt, men sådan et kræ må vel kunne blive fedt, hvis man stopfodre det. Nu er jeg selv blevet nysgerrig, så jeg må spørge videre....

Ja, jeg er også nysgerrig ... det lyder specielt, i hvert fald. Hmmmm, håber at blive klogere, ved ikke lige, hvordan man googler sig til oplysning om mynders "fedtforhold". :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Ja, jeg er også nysgerrig ... det lyder specielt, i hvert fald. Hmmmm, håber at blive klogere, ved ikke lige, hvordan man googler sig til oplysning om mynders "fedtforhold". :hmm:

Jeg synes, at man kunne se det på halsen??

Jeg er ikke fan af hverken mynder eller dværgpinschere eller lign. Det ligner, at de kan knække hvert øjeblik. Jeg forestiller mig, at deres tynde ben kan knække som en tør kvist. Knastknæk - og så er det ude. Aaaadr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Jeg synes, at man kunne se det på halsen??

Jeg er ikke fan af hverken mynder eller dværgpinschere eller lign. Det ligner, at de kan knække hvert øjeblik. Jeg forestiller mig, at deres tynde ben kan knække som en tør kvist. Knastknæk - og så er det ude. Aaaadr.

Mynder faktisk lige så rubuste som alle andre hunde. Tror det er deres kropsbygning, der snyder folk til at tro at de er skrøbelige og knækker let.

Den eneste mynde jeg har hørt om er lidt skrøbelig, er den itailenske mynde. De første par år skal man undgå at den springer rundt i møbler og ligende, løber på ujævn grund, da de meget let brækker deres fine tynde ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
Der er jo også ret stor forskel racerne imellem, en bull terrier kan ikke sammenlignes med en azawakh, her et let buttet eksemplar

[ATTACH=CONFIG]82037[/ATTACH]

Den vil jeg så mene er i den tynde ende.

Fandt et par billeder, hvor jeg synes at azawakh ser ud som den skal.

AzawakhTibi0401.jpg

azawakh-94ratb.jpg

Den her kan man, med lidt god vilje kalde buttet

azwa 2.jpg

I øvrigt en smuk hund. Har desværre aldrig mødt en.

Link til indlæg
Del på andre sites