Hop til indhold

Fede hunde - store vs. små racer


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Inspireret af mit eget liv de sidste par dage, er jeg kommet til at tænke over det med overvægt blandt hunde.

 

Først passede jeg en stor schæfer. Han vejede 47 kg. ved ankomst, og 10 dage senere 45,3 kg. Han burde tabe yderligere 2-3 kg. Rigtig mange kommenterede hans overvægt, ala "uha, han er godt nok stor - han skal vist tabe sig".

 

Nu passer jeg så en chi. Han vejer 4-5 kg, og burde tabe ca. 2 kg. Han er med andre ord ca. 100% overvægtig! Når folk ser ham, synes de han er så kær, og hvor er det dog sødt at han er så "buttet".

 

Jeg er klar over at der med store racer er større risiko for AD/HD, men kan patella ikke udløses af svær overvægt? Og så er der jo en bunke andre sundhedsrisici.

 

Chi'en har konstant dårlig mave! Der sidder så meget l**t i pelsen bagi, at jeg nærmest har klippet ham skaldet - pelsen var helt filtret sammen....

 

Hvad siger i? Er i mere tilbøjelige til at acceptere overvægt hos små racer end hos store?

 

Jeg må indrømme at tanken om en overvægtig schæfer giver mig kvalme, mens jeg måske synes 1 kg. er ok til fx. en Beagle.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Miss_menelli

Min personlige holdning er uændret om det er en stor eller lille hund....

Får det helt dårligt på hundenes vegne og kan i nogle tilfælde nærmest få kvalme og tåre i øjnene over meget overvægtige hunde, der ikke kan leve det gode aktive liv pga. overvægt....

 

Men tror det er samfundsmæssigt mere acceptabelt at små hunde har lidt ekstra på sidebenene end de store.

Dog er der visse racer hvor det vist bare generelt er acceptabelt, at de er for fede. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

For mig gør det ingen forskel om det er en GD eller en chihuahua -problemerne er jo de samme som hos mennesker. Men jeg tænker at den større accept du møder med chi'en, måske hænger sammen med at chi'en måske får et lidt "hvalpet"/barnligt udtryk, når den er tyk? Og at folk derfor synes den ser sød ud.

-det er self blot en teori, måske tager jeg fejl.

 

Min nabo har pomsere (eller noget der ligner i hvert fald -det kunne evt være poms/kleinspitz-blanding for de er lidt til den store side for pomsere, og ikke kun grundet overvægt), og begge er massivt overvægtige. Mit bud er at de vejer næsten 3 x hvad de burde.

De er ikke tidligere blevet luftet, men nu da ejer er gået på kur kommer hundene med på gåture, og mit hjerte var d ved at briste da jeg mødte dem første gang.

 

Den ene er en ældre hund. Den vralter afsted og er så fed at den ikke engang kan snuse, fordi næsen ganske enkelt ikke kan komme ned til jorden grundet store deller fra hals til bagdel

Ejer fortæller at den har noget astma -men ærligt, så tror jeg "bare" ikke den kan trække vejret pga sin massive overvægt.

 

Den anden er en lidt yngre hund (mener hun sagde 6 år) -osse den vralter afsted, men er dog lidt bedre gående end den gamle. De er begge super søde hunde, men hvor er det svært ikke at give ejeren en kæmpe overhaling, for det er sgu dyreplageri af værste skuffe at lade dem bliver SÅ fede at de dårligt kan gå eller trække vejret.

 

Nu ER ejer jo (endelig) begyndt at gøre noget, så vil jo ikke tage modet fra hende ved at skælde ud når hun endeligt lufter dem. Men havde jeg vidst de så sådan ud for ½ år siden, havde jeg nok reageret noget anderledes.

 

En chi der skal tabe 2 kg, er jo godt på vej til at ligne de to hunde jeg beskriver og er under alle omstændigheder massivt overvægtig -og SÅ skal der altså sættes ind NU, før hunden er (helt) ødelagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er klar over at der med store racer er større risiko for AD/HD, men kan patella ikke udløses af svær overvægt? Og så er der jo en bunke andre sundhedsrisici.

Nu er dysplasi ikke forbeholdt store racer og man kan ikke sige noget om at overvægt skulle være en afgørende faktor. Men en hund der i forvejen har led/knogleproblemer bør selvfølgelig holdes rimelig slank.

 

Hvad siger i? Er i mere tilbøjelige til at acceptere overvægt hos små racer end hos store?

 

Jeg må indrømme at tanken om en overvægtig schæfer giver mig kvalme, mens jeg måske synes 1 kg. er ok til fx. en Beagle.

Hmm... jeg synes overvægtige hunde er temmelig udelikate at se på og egentlig tror jeg at jeg synes det er værst med små racer. Når man ser sådan en pølse komme vraltende på korte ben og med en hals der nærmest er ikke eksisterende, fy for pokker!

 

 

De der hunde du passer, er det sådan et rekreationsophold de er på eller er det bare et tilfælde at de taber sig mens de er hos dig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for mig er en overvægtig hund, en overvægtig hund.

 

Det er lige synd for den, om den vejer 4kg med 2kg for meget, eller om den vejer 30kg. med 10kg for meget.

 

 

 

Det hæmmer hundens gang og bevægelser, samt fremmer en masse sygdomme og overbelastelse, så jeg kan absolut ikke se det nuttede i en overvægtig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ser den samme forskelsbehandling hos mennesker. Min ældste søn har været tilbøjelig til overvægt hele sit liv. Da han var baby, synes folk hans deller var så lækre. Da har var 2 blev de forargede, når jeg forbød leverpostej på madpakken, for "han var da lige som han skulle være"..!! (måske fordi jeg forbyder leverpostej og chokolade i hverdagen - **vhuller..!!). Da han kom på julemærkehjem, da det tog helt overhånd som 13-årig var folk rystede - først da han kom hjem 10 kg lettere kunne folk, forstå hvad jeg havde kæmpet for.

 

Da han så var 180 høj, puberteten peekede og han var "herre klammo" som Jonathan Spang så smukt beskriver alle teenagedrenge, begyndte folk pludselig at kommentere, at han var da godt nok liiiige stor nok..

 

Runde små piger er også søde - lige indtil de pludselig får bryster som 10-11-årige... så går det nuttede jo af.

 

--------

 

Er helt enig med jer andre i, at det er nøjagtig ligeså synd for den store hund, som den lille - barnet som den voksne - overvægt er overvægt. Og skrækkeligt at se sådan et omsorgssvigt overfor et dyr eller et barn. Folk, der synes det er nuttet burde skamme sig.

 

 

(og så vil den stolte moder lige helt diskret prale af, at sønnen nu som snart 19-årig er normalvægtig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mega synd når en hund bliver fed... Men hader seriøst den mode der er her, hvor en hund i form er en hund hvor man kan; se alle ribben og se mindst en ryghvirvel. Min bullterrier(jeg) har været skydeskive for endeløse "er den ikke lidt tyk", "neej du skal da have den hund på kur" osv. Har kæmpet med de 2-300gram min hund vejede for meget, i lang tid... Men.. FFS???? De her typer aner ikke engang hvad race jeg har, de fleste tror det er en pitbul selvom jeg syntes udseendet er milevidt forskelligt, eller noget helt andet..

 

Det her emne er blevet et irritations emne for mig.. Jeg syntes egentlig bare man burde indføre straffe til folk, med hunde som er fede, og her mener jeg FEDE aka det går ud over helbredet. En heftig bøde eller risiko for at miste hunden til tvunget omhusning.. What ever..

 

Kender godt typen, som smider fedende godbider ved middagsbordet(brød/slik/chokolade osv) - med følge af en hund som bliver rund i formen. Det er da helt klart ikke i orden, men hysteri kan give bagslag.. Den der lille fede bold som knap nok kan slikke sin røv, uden at skulle rulle fem omgange.. Bliver rasende når jeg ser SÅ FEDE hunde, men man skal lige huske dyrlægens famøse "føl ribbenene, det her er en sund hund" billedet er - fat en smule - ikke ment som huden/pelsen skal være strammet tromme skind, og kun ribbenene skal kunne føltes. Det her tror jeg egentlig mange mange mange mange mange danskere tror, og tager som forbillede for en sund hund. Bare en observation jeg har lavet... Kender kun en enkelt labrador, hvor man ikke kan se samtlige ribben (tydeligt, som , og det er lidt trist i mine øjne - for ejerne af disse er meget obs i deres ideologi og tager hundens sundhed med alvor - ingen tvivl der.

 

 

 

-> Hund som ikke er FED i mine øjne er så længe man kan mærke hundens ribben, uden at skulle trykke. Længere er den ikke.

 

 

I sidste ende, er det meget svært at bevise hvad skader mest - på en rask hund. Lidt for lidt, eller et par 100gram for meget. Så længe det ikke bliver ekstremt og ser ud til at gå hunden på..

 

tyndhund.jpg<Meget være..

feeed.jpg

Redigeret af Stefano Fava
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Sjovt hvor orskellige vores observationer er. Hvor jeg bor er der godt nok langt mellem de undervægtige labs. Synes istedet der er en klar tendens blandt familielabber til at grov fodre dem. Holder selv min tæve på ca. 28,5 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen
Sjovt hvor orskellige vores observationer er. Hvor jeg bor er der godt nok langt mellem de undervægtige labs. Synes istedet der er en klar tendens blandt familielabber til at grov fodre dem. Holder selv min tæve på ca. 28,5 kg.

 

Enig. Tykke labber er der nok af. Runde som tønder. "Han er kastreret" hører jeg rigtig mange gange. Det er min også, men han ligger på 23-24 kg. Han er godt nok en blanding mellem lab/border, men labben er der mest af i ham.

I min skov kommer en dame, med en ustyrlig schæfer. Hendes motto er:"Hjemme hos os er der ingen, der er overvægtige". Hendes hund vejer nok 6-10 for lidt. Man kan se knoglerne og ribbenene på ryggen meget tydeligt og hans markeringer ved hoften er så skarpe, man kan skære sig på dem.

 

Jeg har altid lyst til at fodre ham, men man fodrer jo ikke andres dyr i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overdrev nok med et kg. for beaglerne. Jeg har en nabo der har to stk. Den ene bør tabe sig 300 g., den anden 500 g. Og jeg kan altså ikke se at de er for tykke.

 

Men en mager hund er lige så slemt som en fed! Ad altså:-( En ting er når ribbenene er markerede, som de ofte er på tjenestehunde. Men et skarpt hofteben er SÅ forkert!

 

Gravhunde, labber og goldens er vel dem jeg hyppigst ser overvægtige, og man skal godt nok vare sin mund overfor ejerne! Træner i øvrigt med en hvid schæfer der vel vejer 5 kg. for meget. Det er nogenlunde det mest ucharmerende jeg har set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at det er synd, at hunde bliver for trinde, fordi, at mennesker overfodre dem, man skal selvfølgelig heller ikke gå i den anden grøft og sulte hunden, men hvis man fodre efter foderanvisningen på posen, er man da dækket sådan rimeligt ind, selv om den kun er vejledene. Men mange har også mad skålene stående fyldte hele tiden og så har man altså ingen føling med hvor meget hunden får at spise. Men jeg synes også at man glemmer, at tilføje motion.

Jeg tror, at rigtig mange hunde bliver for tykke også fordi de ikke for nok motion.

Motion er ligeså vigtigt, som gode madvaner og det gælder både dyr og mennesker.

Nu har jeg selv en lab og skal passe meget på med, at hun ikke tager på, for det har hun tildens til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo så stor tilhænger af en slank veltrimmet hund... Karla vejer i øjeblikket knap 500g for meget - og de 500g har vi kæmpet med on/off i næsten et år... Hun tager på, bare hun kigger på sin madskål :roll: En hund skal ikke være mager (medmindre den er lavet til at være det - mynderne skal jo være sådan fx)... men man skal altså kunne mærke ribbenene ved bare at stryge hånden hen ad siden på en glathårshund... ellers er den for godt polstret!

 

Karla i topform - man kan liiiiige ane ribben

IMG_3547.jpg

 

Karla lige nu - 500g tungere - ingen ribben i syne

IMG_6179.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jeg synes selv det er trist når hunden er for tyk. Og ja, det har min egen selv været. Jeg har mange problemer med at holde hende nede i vægt. Men jeg kæmper videre.

 

Lige pt ligger hun lige under 28 kg. Og man kan mærke ribbenene og ane dem, når hun traver (hvilket hun jo så altså ikke gør så tit:lol::engel:). Men da hun er led-hund, måtte hun egentlig godt liiige tabe en anelse mere. Ihvertfald indtil efterår og vinter sætter ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fønix er for tynd, men nu, hvor han har fundet appetiten har jeg droppet planen om at fede ham op - man kan se hofteben og ribben og han er nu lækker uanset. Kan ikke se, hvorfor det er dyrplageri, han spiser sig mæt to gange om dagen (over 200 gram pr gang) og er ikke udmattet af sult. De andre derimod, må dyrplages for at holde vægten, hvis de fik lov at spise sig mætte bare en gang om dagen, ville det gå helt galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg synes så ikke, at man skal gøre noget ved overvægt hos småbørn og kun i de allerværste tilfælde, hos vuggestuebørn. Jeg har set et buttet pige på de 2 år, blive faretruende tynd og være under observation, efter en rigtig slem omgang skoldkopper med feber, hvor hun tabte sig helt vildt.

Og det er netop derfor, at dyrebabier inkl. menneskebabier, gerne må være fede, for de taber sig SÅ hurtigt ved sygdom, så de SKAL have noget at tage af, også når de begynder at vokse og skyde i vejret med kæmpefart.

 

 

Når det er sagt, synes jeg det er uansvarligt hvordan nogle mennesker lader deres hunde blive tykke og nærmest bare slår det hen, eller synes det er sødt. Én ting er børn, der selv kan luske i kiosken efter skole eller stjæle kager fra øverste hylde; det er jo en stor kamp udover bare at regulere deres mad... Men hunde, der udelukkende spiser det vi tillader, bør simpelthen ikke blive tygge.

 

Vi er selv meget OBS på Taiki i øjeblikket, fordi han er ret kraftig. Meget af det er muskler, men lidt af det er også hvalpefedt som er blevet siddende, selvom han nu runder det ½ år. Jeg vil ikke sætte ham på diæt før han er fuldt udvokset som 1 årig, men vi tænker meget over hvad vi giver ham nu og kun de hundeejere, som vi ved render rundt med sunde godbidder i lommen, får lov til at give ham.

Jeg er også lidt luren ved, at sætte ham på diæt nu, for da han havde blærebetændelse tabte han sig og det gjorde han også for nogle uger siden, da der var "hunde-roskildesyge" i omløb her i kvarteret, så jeg tænker lidt at det måske retter sig helt automatisk, som han får brugt sin "madpakke" på maven, hvis vi bare sørger for at holde hans vægt nu.

Og han er trods alt overhovedet ikke hæmmet af det.

 

 

Jeg synes, det er virkelig øv med fede dyr og jeg synes, at det vidner om totalt misforstået forkælelse. Taiki er lige så glad for sine sunde, tørrede stinke-fisk som han er for søde godbidder, så det er jo ikke synd for ham at han kun får det første. For ham er det stadig totalt lækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Fønix er for tynd, men nu, hvor han har fundet appetiten har jeg droppet planen om at fede ham op - man kan se hofteben og ribben og han er nu lækker uanset. Kan ikke se, hvorfor det er dyrplageri, han spiser sig mæt to gange om dagen (over 200 gram pr gang) og er ikke udmattet af sult. De andre derimod, må dyrplages for at holde vægten, hvis de fik lov at spise sig mætte bare en gang om dagen, ville det gå helt galt.

 

Jeg synes ikke det er dyrplageri, at et dyr eller et menneske med overdreven appetit, ikke må spise sig mæt og alternativt kun i sunde ting. Hvis Taiki virker sulten udover det foder han har fået, supplerer vi med gulerødder og tørrede fisk. Især gulerødder lægger en god bund og er meget sunde, i det at de koster mere energi for kroppen at omsætte til energi, end den energi der tilføres fra roden.

Ikke at jeg vil anbefale det, men man kan KUN tabe sig hvis man udelukkende lever på gulerødder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjernen består af fedt og udvikler sig netop i baby-barn-stadiet og derfor skal små være fede ;-)

 

ih hvor bliver mit barn klogt :engel:

 

 

nå trådens emne :lol:

 

jeg synes egentlig det er lige så slemt om det er en stor eller lille hund der er overvægtig. Men jeg bemærker det mere ved de små. Min egen hund var lige oppe at runde de 40 kg og det var lige på grænsen til at han var tyk, men jeg syntes det var pænt (han er meget bred af bygning så han kan bære mange kilo). Nu er han efter en slankekur nede på 34,2 og lidt for tynd for min smag, men han får meget ros for sin foderstand af dyrlæge og andre hundefolk, så det er nok bare mig der har et svagt punkt for de bredrøvede :oops:

 

her er han som han ser ud nu, med fin talje :-D

skipper 34.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ER det en fornøjelse at se en muskuløs labrador med talje og opkneben underlinje :5up:

Jeg er ikke i tvivl om at jeg havde fundet ham ganske meget for fed for 6 kilo siden.

 

Tak :-D jeg var ved at lede efter et før billede, men jeg har ikke nogle ståbilleder andet end fra han var stor hvalp. Jeg har nok set mig lidt blind på de store fine bamser :oops: det er også derfor jeg lytter til andres vurdering. Bare man dog var lige så standhaftig med ens egen foderstand :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D jeg var ved at lede efter et før billede, men jeg har ikke nogle ståbilleder andet end fra han var stor hvalp. Jeg har nok set mig lidt blind på de store fine bamser :oops: det er også derfor jeg lytter til andres vurdering. Bare man dog var lige så standhaftig med ens egen foderstand :lol:

 

Jeg er slet ikke i tvivl om at man påvirkes af "gadebilledet" og med din race kommer vi jo ikke uden om at det nærmest er påkrævet at køre ud og overvære en jagt, for at kunne finde veltrimmede hunde hvor underlinjen ikke flugter med jorden.

Jeg synes han ser dejlig ud din vovse, med gode baglår. Han ligner en jeg ville få lyst at hilse på hvis jeg mødte jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke i tvivl om at man påvirkes af "gadebilledet" og med din race kommer vi jo ikke uden om at det nærmest er påkrævet at køre ud og overvære en jagt, for at kunne finde veltrimmede hunde hvor underlinjen ikke flugter med jorden.

Jeg synes han ser dejlig ud din vovse, med gode baglår. Han ligner en jeg ville få lyst at hilse på hvis jeg mødte jer :-)

 

du hilser bare, det er mig der kommer flyvende bagefter ham, der er gode kræfter i de baglår :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...