Hop til indhold

Hjælp, vi har behov for navnehjælp!


Gæst Bambi
 Share

Recommended Posts

Gæst Bambi

Som I ved henter vi en lille, forhåbentligvis blå merle aussie tæve nærmere til jul. Hvilket navn synes I passer bedst til en aussie tæve? Der ser ikke ud til at vi kan blive enige, så vi spørger alle vi kan om hjælp nu. Da jeg kan lide at være forberedt. Navnet vil ikke blive fast før vi har mødt hvalpen. Sofus skulle hedde Luca indtil jeg møtte ham, så blev det Sofus. Zaira skulle hedde Zaira og blev Zaira, fordi det bare var hende..

 

Det er ikke nemt at vælge navn når der skal lyde ens ud på Norsk og Dansk, men samtidigt passe til at udtales på Hollandsk. Samtidigt med at det ikke må lyde ens eller være det samme som i nær familie, venner og tidligere hunde.

Plus at jeg vil gerne at navnet betyder noget for mig. Sofus betyder visdom, Zaira betyder prinsesse og rose.

Så I må gerne komme med forslag foruden de to her, men ingen R i navnet, da det kan ikke udtales ens nok. Jeg har gået igennem tusener af navn....

 

Pixie: En fe-lignende skabning, specielt en der kan være drilagtig, legfuld og livlig ånd. Betyder fe og oprindelse er fra Irsk mytologi. Er et tøsenavn.

 

Idi: Taget fra General Idi Amin Dada Oumee, han var en militær diktator og 3 president av Uganda. (Der menes at være udført tortur og mord på et sted mellem 100.000 og 300.000 personer i årene fra 1971–1979.)

Idi betyder "Født under og i slutten af Ramadan" (Som er åbenbaringen af Koranen). Oprindelsen er fra Afrikansk-Swahili. Er et drengenavn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lexi, Zenta, Zita, Ibi (dåse tv-vært:mrgreen:). Aner ikke hvad nogle af dem betyder:-)

 

Og tyvstjålet fra en anden bruger - Molly, Jessie, Rosie....

 

Tak for forslag. :-) Vil dog sætte pris på om du også siger hvem af de to navne jeg skrev om, du tænker vil passe bedst?;-)

Rosie kan vi dog ikke bruge, som jeg skrev i starten, at vi kan ikke udtale det enes på Norsk og Dansk.

Det her er svært, fordi jeg eeeeelsker Pixie navnet. Synes det passer så godt og det er et navn vi kan bruge der høres ens ud på alle sprog, det betyder ingenting skidt på de forskellige sprog og det er ett positivt navn jeg kan råbe høyt uden at min stemme skingrer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Tak for forslag. :-) Vil dog sætte pris på om du også siger hvem af de to navne jeg skrev om, du tænker vil passe bedst?;-)

Rosie kan vi dog ikke bruge, som jeg skrev i starten, at vi kan ikke udtale det enes på Norsk og Dansk.

Det her er svært, fordi jeg eeeeelsker Pixie navnet. Synes det passer så godt og det er et navn vi kan bruge der høres ens ud på alle sprog, det betyder ingenting skidt på de forskellige sprog og det er ett positivt navn jeg kan råbe høyt uden at min stemme skingrer...

 

Nu er det jo et engelsk navn, Rosie, så det skal vel hverken udtales på dansk eller norsk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Pixie er rigtig sødt - og det vil også være godt at kalde med mm - det eneste jeg ville blive lidt bekymret for hvis det var mig, var at folk kunne tro at det var en dreng - er sikker på mange ville tror det var et drengenavn...

 

Men rigtig kært navn

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo et engelsk navn, Rosie, så det skal vel hverken udtales på dansk eller norsk?

Det er rigtig nok, men R er heller ingen god ide med tanke på familie vi er sammen med hver weekend. R er en bokstav der ikke blir udtalt rigtigt på dansk, norsk, engelsk, selv ikke helt ordentlig på hollandsk..

 

 

 

Anaid: Hvorfor drengenavn? Det er da ellers noget feminint at kalle en dreng vil jeg da tro? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pixie - dur ikke, lille, skrøbelig, tynd, flagrende

Idi - smukt navn, men Idi Amin :shock: for mig svarer det lidt til at kalde sin hund for Adolf efter hr Hitler :oops:

 

Nå, det var ikke særligt konstruktivt, jeg undrer mig over, at Aussier (og bordere) sjældent har sådan intellektuelle navne, i stil med Halfdan, Einstein etc. Den border jeg aldrig får skulle klart hedde Descartes.

 

Uanset, så glæder jeg mig til at se den lille ny, du er godt nok i god tid (hvis du virkeligt mener jul og ikke juli?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pixie - dur ikke, lille, skrøbelig, tynd, flagrende

Idi - smukt navn, men Idi Amin :shock: for mig svarer det lidt til at kalde sin hund for Adolf efter hr Hitler :oops:

 

Nå, det var ikke særligt konstruktivt, jeg undrer mig over, at Aussier (og bordere) sjældent har sådan intellektuelle navne, i stil med Halfdan, Einstein etc. Den border jeg aldrig får skulle klart hedde Descartes.

 

Uanset, så glæder jeg mig til at se den lille ny, du er godt nok i god tid (hvis du virkeligt mener jul og ikke juli?)

 

Ja, det er lige den tanke jeg får! Og det er jo forfærdeligt :shock:

 

Jeg har mange navne jeg godt kunne tænke mig, som nok er mere passende til en aussie. Men dessværre passer der dårligt med sprogudtalelsen og det er for vigtig for mig.

Og ja, til jul. Leveringsklar omkring oktober/november. Neeej, ikke lige frem. Parringen blev annonnceret for nogle uger siden og det var ikke svært at sige til at jeg gerne ville have valp fra dem så. :lun:

 

Haha den eneste Pixi jeg har kendt var en top vindende harlekin GD-tæve :-D ikke just i overensstemmelse med din fortolkning ;-)

 

Ja ikke, det var dog en god modsætning. Og sjovt nok harlekin, jeg der ønsker en blue merle. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig nok, men R er heller ingen god ide med tanke på familie vi er sammen med hver weekend. R er en bokstav der ikke blir udtalt rigtigt på dansk, norsk, engelsk, selv ikke helt ordentlig på hollandsk..

 

 

R bruges da paa hollandsk ? Det udtales bare enormt traelst...

 

Jeg kan godt lide Idi, er helt vild med det :lun:

 

Af navne vi selv overvejer til naeste hund er Noor, Karlie, Billie, Steffi.... Men det kommer til at tage os laaaang tid at bestemme os for et navn.. Dexter havde boet hos os i tre dage foer vi var sikre paa han skulle hedde Dexter! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ikke, det var dog en god modsætning. Og sjovt nok harlekin, jeg der ønsker en blue merle. :blink:

 

Det var osse det jeg tænkte ;-)

Så min stemme går til Pixi.

 

Jeg har selv haft sådan nogenlunde rød tråd i mine hundes navne tidligere - to stavelser, slut på a.

Lava, Saga, Vega, Prima, Alfa - men så kom der en Junior og efter ham fulgte Harald og Valdemar (det er jo danske konger så der er mening med det ;-) ) men der er nu osse en Ella, så måske jeg er ved at være tilbage på sporet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

R bruges da paa hollandsk ? Det udtales bare enormt traelst...

 

Jeg kan godt lide Idi, er helt vild med det :lun:

 

Af navne vi selv overvejer til naeste hund er Noor, Karlie, Billie, Steffi.... Men det kommer til at tage os laaaang tid at bestemme os for et navn.. Dexter havde boet hos os i tre dage foer vi var sikre paa han skulle hedde Dexter! :lol:

 

R bruges på hollandsk, men udtales noget træls. Men der er også en stor forskel i hvordan nordmænd og danskere udtaler R.

Jeg kan bare ikke lide Idi.. Det bliver så vildt forkert for mig at kalde min hund op efter en diktator... :???:

 

Det var osse det jeg tænkte ;-)

Så min stemme går til Pixi.

 

Jeg har selv haft sådan nogenlunde rød tråd i mine hundes navne tidligere - to stavelser, slut på a.

Lava, Saga, Vega, Prima, Alfa - men så kom der en Junior og efter ham fulgte Harald og Valdemar (det er jo danske konger så der er mening med det ;-) ) men der er nu osse en Ella, så måske jeg er ved at være tilbage på sporet :hmm:

 

Tak! :blink: Min tråd har været betydning i navnet. :)

 

Når jeg hører Pixie, tænker jeg på Anns hund fra Familien på Bryggen :oops:

Så er det godt jeg aldrig har set det så :mrgreen:

 

Også mig, det navn er for evigt ødelagt :oops:

Så er det vel også forståeligt at Idi er ødelagt for mig måske?

 

Godt man kun ser fjernsyn når der er x-factor :mrgreen:

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh jeg havde forståelsen at Idi var et af dine egne forslag til hvad hunden skulle hedde!

`

Nej nej, absolut ikke. Det er min kæreste der har lyst til det. Jeg har kæmpet i mod navne som: Hitler, Adolf, Gaddafi, Stalin, Lenin med flere...

Generelt set diktatorer eller folk der har lavet utrolige ting der er til at blive flov over....

Link til indlæg
Del på andre sites

`

Nej nej, absolut ikke. Det er min kæreste der har lyst til det. Jeg har kæmpet i mod navne som: Hitler, Adolf, Gaddafi, Stalin, Lenin med flere...

Generelt set diktatorer eller folk der har lavet utrolige ting der er til at blive flov over....

 

Arh, jamen hvis der er stil over det, så synes jeg Idi er helt fint, troede bare ikke der var sådan en tanke bag :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, jamen hvis der er stil over det, så synes jeg Idi er helt fint, troede bare ikke der var sådan en tanke bag :oops:

 

Det er lige nøjagtig sådan en tanke det var bag. At det kom fra en diktator. Men jeg er nu heller ikke glad for at det er et drengenavn eller hvad navnet i sig selv betyder...

 

 

Shii: Det er et pænt navn, men jeg kan bare ikke lide hvor det kommer fra og at det betyder "Født under slutten af Ramadan", det bliver forkert for mig, det har ingen personlig betydning for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...