Hop til indhold

Arh har det sådan lidt øv......


Gæst Beouf
 Share

Recommended Posts

Gæst Beouf

Har brug for et par råd fra nogle der har lidt mere erfaring med BARF end mig :engel:

 

Situationen er den at vi d. 26 Marts, startede begge hunde op på BARF, efter en del læsning på nettet, og med hjælp fra en forhandler af RH.

Det gik super fint og hundende elskede deres måltider.... men men men, så kommer vi til øv delen.

I sidste uge, efter ca 1 uge på råt, begynder den lille at kaste op, og have tynd mave, den store følger ret hurtig efter.

På dyrlægens råd, faster vi i 24 timer, og kigger ned til konsultation dagen efter, her konstatere dyrlægen mave/tarm betændelse, og begge hunde får pencillin kur, og skånekost.

Jeg turde ikke rigtig andet end at gi dem dyrlægens skånekost (gastro halløj fra RC) da jeg dels ikke har nok erfaring med BARF til at vide hvordan man lige laver skånekost der, og så er den den mindste jo kun 13 uger, så det var ret vigtigt for mig at han blev rask (han var klart mest medtaget af de 2)

 

Nu har vi så sidste dag på pencillin og skånekost idag, og jeg er fast besluttet på at gi BARF endnu et forsøg (den store er allerede begyndt ikke at spise alle hans måltider :damn:)

Jeg er bare super usikker på hvordan jeg skal starte dem op igen?

 

Jeg er bange for at det er overgangen jeg er blevet vejledt forkert i, og det er det der er skyld i maveproblemerne. Og for at være helt ærlig, så stoler jeg ikke 100% på den forhandler jeg var ved, noget med min mavefornemmelse.

 

Er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg skal starte dem op igen? eller kender og vil anbefale en god BARF forhandler i kbh området?

 

Jeg har lige pt. følgende i fryseren, Lam, Kallun, Fjerkræ og Kalkun.

Jeg havde selv overvejet at starte op på Kallun, Fjerkræ, eller Kallun,Lam (har læst et sted at Lam er et godt opstartskød)

 

Håber der er nogle der orker at læse det lange indlæg det pludselig blev, og har lidt gode råd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Om det er barfens skyld at dine hunde har fået maveproblemer skal jeg jo ikke kunne sige, men du jo hellere være ekstra opmærksom, når du starter op igen.

 

Da min yngste hund startede op på barf (han var 4½ mnd) fik han i en periode lidt tynd mave, så det kan jo forekomme.

 

Jeg ved at mange starter op med kallun, men personligt synes jeg at lam er lige så fint. Så du kan jo veksle lidt imellem de to i de første par dage. Og så føje lidt fjerkræ til også.

 

Apropos skånekost, så er det her i huset altid kogt kylling og ris ;-) og ofte med en streg zoolac ovenpå.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt ærligt lade hvalpen blive på det tørfoder du ved den fungerer på, og så lade den voksne hund være prøveklud. Når du har fået mere styr på det, så kan du igen forsøge dig med at få den yngste over på råt, til den tid kan dens system sikkert osse bedre klare forandringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt ærligt lade hvalpen blive på det tørfoder du ved den fungerer på, og så lade den voksne hund være prøveklud. Når du har fået mere styr på det, så kan du igen forsøge dig med at få den yngste over på råt, til den tid kan dens system sikkert osse bedre klare forandringen.

 

Det er jeg enig i, ingen grund til at satse med så ung en hund...

 

På trods af hvad barf forhandlere siger, så er det altså heller ikke alle hunde der trives bedst på barf...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi har startet begge vores op som hvalpe, og jeg ville hellere være forsigtigper, så vi tog puh, 3-4 dage tror jeg med kallun (kun) og så gav vi så lidt lam + kallun et par dage og derefter gav vi stille og roligt flere forskellige slags kød. Kan næsten ikke huske hvordan vi gjorde, men vi varierede ikke ligeså meget før de skiftede tænder, da der var en del ting de ikke kunne gnave igennem.

 

Fisk, kallun, lam især lammeribben, kyllingeskrog, andeskrog, hakket kød, hare (fra fiskehandleren), indmad (det skulle lyn steges eller serveres lidt frossent for at Motor gad spise det), vildt fra rigtig hundemad, det var nok noget i den stil vi gav jævnligt.

 

Gav også struber eller andre større ting nogle gange, men det kunne hvalpetænderne ikke bide igennem, men gav god ro læææænge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS, jeg ville bestemt også give det fuldfoder dyrlægen anbefalede til betændelse, helt klart, men ellers hvis det blot er lidt "jeg har spist en masse skrald" dårlig mave, er det bare alm. skånekost vi har brugt, altså udkogt ris, kylling/fisk og lidt gulerødder.

 

Nogle gange har vi også kunne klare det ved blot at give kallun eller gris, gris kan gøre pølserne lidt hårde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Om det er barfens skyld at dine hunde har fået maveproblemer skal jeg jo ikke kunne sige, men du jo hellere være ekstra opmærksom, når du starter op igen.

 

Da min yngste hund startede op på barf (han var 4½ mnd) fik han i en periode lidt tynd mave, så det kan jo forekomme.

 

Ja det er jo selvfølgelig ikke til at sige, men den første uge var hans mave bare så fin, meget fastere og mindre mængder afføring end på tørkosten :vedikke:

 

 

 

[/quote=Sille12;933608]Apropos skånekost, så er det her i huset altid kogt kylling og ris ;-) og ofte med en streg zoolac ovenpå.

 

V.H. Sille

 

Det er det også her, den store gider lige præcis 2 måltider med tørkost, og så ikke mere :roll:

 

 

Jeg ville helt ærligt lade hvalpen blive på det tørfoder du ved den fungerer på, og så lade den voksne hund være prøveklud. Når du har fået mere styr på det, så kan du igen forsøge dig med at få den yngste over på råt, til den tid kan dens system sikkert osse bedre klare forandringen.

 

Ja det kan godt være jeg lige skal gi ham nogle måneder på tørkost, og mig selv lidt flere kilometer i benene på BARF, før jeg skifter ham over..... Det skal nok blive sjovt at få ham overbevist om at tørkost er spændende når den store får råt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har startet begge vores op som hvalpe, og jeg ville hellere være forsigtigper, så vi tog puh, 3-4 dage tror jeg med kallun (kun) og så gav vi så lidt lam + kallun et par dage og derefter gav vi stille og roligt flere forskellige slags kød. Kan næsten ikke huske hvordan vi gjorde, men vi varierede ikke ligeså meget før de skiftede tænder, da der var en del ting de ikke kunne gnave igennem.

 

Fisk, kallun, lam især lammeribben, kyllingeskrog, andeskrog, hakket kød, hare (fra fiskehandleren), indmad (det skulle lyn steges eller serveres lidt frossent for at Motor gad spise det), vildt fra rigtig hundemad, det var nok noget i den stil vi gav jævnligt.

 

Gav også struber eller andre større ting nogle gange, men det kunne hvalpetænderne ikke bide igennem, men gav god ro læææænge :mrgreen:

 

PS, jeg ville bestemt også give det fuldfoder dyrlægen anbefalede til betændelse, helt klart, men ellers hvis det blot er lidt "jeg har spist en masse skrald" dårlig mave, er det bare alm. skånekost vi har brugt, altså udkogt ris, kylling/fisk og lidt gulerødder.

 

Nogle gange har vi også kunne klare det ved blot at give kallun eller gris, gris kan gøre pølserne lidt hårde.

 

 

Jeg syntes også at vi er startet ud vældigt forsigtigt, som du nævner var det ren kallun i 3 dage, og så stille og roligt lidt fjerkræ og kalkun oveni..... de har ikke smagt Lam endnu, og har ingen halse eller lign fået heller.....

 

Det er bare SÅ frustrerende at jeg ikke ved hvad maveproblemerne kom af, dyrlægen mener at de har fået gnasket i noget da vi var i skoven i weekenden, men jeg har jo stadig mine anelser om maden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg syntes også at vi er startet ud vældigt forsigtigt, som du nævner var det ren kallun i 3 dage, og så stille og roligt lidt fjerkræ og kalkun oveni..... de har ikke smagt Lam endnu, og har ingen halse eller lign fået heller.....

 

Det er bare SÅ frustrerende at jeg ikke ved hvad maveproblemerne kom af, dyrlægen mener at de har fået gnasket i noget da vi var i skoven i weekenden, men jeg har jo stadig mine anelser om maden...

 

Nu er tarmbetændelse ikke så konkret, det kan jo være kommet af mange ting: netdyredoktor - Tarmbetndelse men det er nu sandt nok, at de ligeså nemt kan få (forkerte) bakterier af en skovtur, som noget dårligt kød.

 

Motor fik campylobachtor som 5 mdr, det kunne være noget kød men det kunne ligeså godt være noget han havde fået udendørs :vedikke: Så har de begge haft giardia (som også giver mærkelig mave) men det er de smittet med, det har ikke noget med råfodring at gøre.

 

Det er det eneste mine har fejlet, og de har jo begge fået råt siden kort efter vi fik dem hjem.

 

HVIS nu din hvalp har sart mave, så ja, så kan det blive sværere, men jeg ville ikke droppe ideen grundet en enkelt omgang tarmbetændelse, da hvalpe altså virkelig stikker snuden i mange ting, og 2 hunde smitter jo gerne hinanden, skal du også huske.

 

Men tjek endelig det kød du serverer, jeg giver ikke noget som lugter dårligt, ved godt at det burde en hundemave kunne tåle, men ja, det gør jeg ikke (har så kun oplevet det en enkelt gang).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Uha uha jeg får jo halluciasinoer til dengang Teitur havde alvorlig tarmbetændelse uopdaget i et halvt år og det var på grænsen til koldbrand. Det var jo pga fodring med bla kylling, han fik nemlig skånekost pga konstant opkast og dårlig mave og skånekosten bestod af lam og kylling, og så skal jeg da ellers lige love for at det var ved at tage livet af ham.

 

Nu ville jeg ikke skræmme livet af dig og det er jo langt fra sikkert det går så galt. Du opdagede det jo hurtig og mange rigtig mange hunde oplever at få en omgang tarmbetændelse en gang i deres liv, og det kan komme af næsten alt.

 

Jeg ville bestemt fodre med det dyrlægen anbefaler og så måske vente et stykke tid med at gå over til Barf til den lille.

 

Jeg tror nogle hunde har sværrer ved at fordøje råt kød end andre hunde.

 

Den store du har kan du jo barfe igen når den er rask og så se om det ikke bare var et engangstilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er tarmbetændelse ikke så konkret, det kan jo være kommet af mange ting: netdyredoktor - Tarmbetndelse men det er nu sandt nok, at de ligeså nemt kan få (forkerte) bakterier af en skovtur, som noget dårligt kød.

 

Motor fik campylobachtor som 5 mdr, det kunne være noget kød men det kunne ligeså godt være noget han havde fået udendørs :vedikke: Så har de begge haft giardia (som også giver mærkelig mave) men det er de smittet med, det har ikke noget med råfodring at gøre.

 

Det er det eneste mine har fejlet, og de har jo begge fået råt siden kort efter vi fik dem hjem.

 

HVIS nu din hvalp har sart mave, så ja, så kan det blive sværere, men jeg ville ikke droppe ideen grundet en enkelt omgang tarmbetændelse, da hvalpe altså virkelig stikker snuden i mange ting, og 2 hunde smitter jo gerne hinanden, skal du også huske.

 

Men tjek endelig det kød du serverer, jeg giver ikke noget som lugter dårligt, ved godt at det burde en hundemave kunne tåle, men ja, det gør jeg ikke (har så kun oplevet det en enkelt gang).

 

Nej tarmbetændelse er super ukonkret, det kan have været dårligt kød, for meget mad, foderskiftet og det kan være noget de har fundet på en gåtur, som de har syntes var muums.

 

Nu har vi jo ikke haft ham så længe, men jeg har ikke oplevet tendens til dårlig mave endnu, så jeg hælder egentlig mest til at det er noget de har fundet et eller andet sted der har givet vrøvl med maven.

 

Bøf skal jo under alle omstændigheder over på råt igen, for han fungere jo overhovedet ikke på tørfoder......

 

hmmmm..... tror jeg starter bøf op på kallun, og så lidt lam og fjerkræ.... og så gir jeg lige den lille lidt mere tid til at få ro i maven, han kan få lov at spise resten af gastro posen vi har købt, og så skal han jo skifte foder uanset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg i sin tid skiftede over til råfodring blev Buster fastet et par dage, derefter fik han kun kallun i 6 dage, på 7. dagen fik han ben efterfulgt af fastedag. I de følgende par uger fortsat mest kallun, men indførte gradvist flere kødtyper. Vi fik vejledning af Dansk Barf Center, de har åbnet ny forretning i Brønshøj - måske du skulle kontakte dem? De kan godt være lidt "religiøse" vedrørende råfodring, men det kan man jo bare lukke ørerne for - jeg har været glad for deres vejledning og har aldrig haft problemer med Buster BARF

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...