Gæst PeterS Skrevet April 19, 2012 Rapporter Share Skrevet April 19, 2012 Hej alle, Hvalpe sover jo ikke så pokkers længe om morgenen. Vores vågner mellem kl. 5-5.45 - og det er MEGET tidligt. 2 spørgsmål: 1. Er der noget vi kan gøre? Han ligger og slapper af i løbet af aftenenen - og jeg har tænkt på, at vi skulle forsøge at holde ham mere vågen, for på den måde at skubbe hans søvn. Er der nogen der har erfaring med det? 2. Hvornår bliver det bedre? Jeg går ud fra, at det er noget med, at han ikke kan holde sig længere eller bliver sulten. På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret April 19, 2012 Rapporter Share Besvaret April 19, 2012 Velkommen til hvalpelivets glæder Du kan gøre flere ting - stå op og gå ud med kræet - gå i seng igen Vend dig om på den anden side og lade som ingenting - overse/høre hvalpens påtrængenhed når den mosler rundt og forsøger at få dig op. Hvalpe har ikke nogen døgn rytme - det er noget du/I skal lære den stille og roligt hen af vejen. Rom blev ikke bygget på en dag - så det vil tage tid alt efter hvor hurtigt I får rutinerne i gang. Mine hvalpe har også været morgenfriske - det hører med - men det får også en ende igen - på et tidspunkt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 19, 2012 Rapporter Share Besvaret April 19, 2012 Bella stod også tidligt op indtil hun blev 4-5 mdr. gammel. Jeg begyndte ret hurtigt at vente en time med at give hende mad om morgenen - så vækkede hun mig ikke af den grund. Men hvalpe-blæreren skal jo tømmes, og det er vel bedre at den vækker jer end at den laver på gulvet:-) Så op med den lille, ud at tisse og så kan du sove en time eller to mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PeterS Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Tak for jeres svar Ja, der er mange spændende aspekter med sådan en lille fyr. @Anne1979 - jeg havde også overvejet at vente med at give ham mad - men omvendt skal han vil også nå at lave stort om morgenen inden han skal være alene? Det er lidt en logistisk opgave, som jeg ikke lige kan se løsningen på Men 4-5 måneder - det er et par måneder endnu.....Lad os satse på det. Hvad tænker I omkring det med, at han ligger og sover i løbet af aftenen - gør det, at han så sover mindre i løbet af natten? Bør vi gøre noget aktivt for at aktivitere ham i løbet af aftenen, eller lade ham sove (fordi det er helt klart det han helst vil:-)) Peter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beouf Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Mine hunde har fået lov at sove når de ville, og jeg har aldrig haft problemer med nattesøvnen.En lille hvalp har virkelig brug for meget søvn, så jeg ville nok ikke forsøge at holde ham vågen hvis han selv vil sove om aftenen!så ville jeg hellere stå op, lufte ham og så ligge mig i seng igen, på et tidspunkt lærer han at det ikke er stå op tid. Og så kan det være han selv rykker sin soverytme, men jeg ville ikke gøre det for ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beouf Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Mine hunde har fået lov at sove når de ville, og jeg har aldrig haft problemer med nattesøvnen.En lille hvalp har virkelig brug for meget søvn, så jeg ville nok ikke forsøge at holde ham vågen hvis han selv vil sove om aftenen!så ville jeg hellere stå op, lufte ham og så ligge mig i seng igen, på et tidspunkt lærer han at det ikke er stå op tid. Og så kan det være han selv rykker sin soverytme, men jeg ville ikke gøre det for ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 En hvalp sover jo 18-20 timer i døgnet (det er også grunden til at i formoder at han kan være alene i mange timer). Som bøffen skriver, stå op med ham i løbet af natten - det gjorde vi andre også da vores var hvalpe. En hundehvalp er ikke så forskellig fra et spædbarn. Jeg går ikke ud fra at du ville holde en spædbarn vågen??? Mht. maden - det der kommer ud om morgenen er altså fra aftensmaden dagen før. Selvfølgelig har hvalpe behov for at komme ud når de har spist, men det løber jo ikke lige igennem:mrgreen: Jeg er ked af at måtte ødelægge din fantasi om idyllisk hvalpetid, men for at undgå at han vækker jer, må du stå op en time før han skal have mad - ellers fortsætter han sandsynligvis med at vække jer når han er sulten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PeterS Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Han får heller ikke mad lige når jeg står op med ham - det er han egentlig slet ikke interesseret i - det der er mest behov for er leg og aktivitet Maden kommer først 30-60 min efter vi er stået op - så det vil jeg da fortsætte med. Det lyder til, at det er normal adfærd at være frisk TIDLIGT om morgenen (selvom jeg da glæder mig til, at den bliver over kl. 6) Tak for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Det lyder til, at det er normal adfærd at være frisk TIDLIGT om morgenen (selvom jeg da glæder mig til, at den bliver over kl. 6) Glæd dig over at det er sommer og lyst. Nyd at se solen stå op. Min unghund på snart 8 måneder kan stadig ikke holde sig længere end til ca. kl. 6, men når der er luftet af og givet morgenmad kan vi godt snuppe en time mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Fnis! Det er SKØNT at have hvalp, men det er også hårdt arbejde:-) Men omvendt, alt det arbejde i lægger i Buddy nu, giver kæmpe bonus om nogle måneder. Det er nu han skal opleve alt og det er nu han skal finde ud af at træning bare er super sjovt. Og bare vent, om et par måneder vil i undre jer over hvor meget ballade sådan et lille hundehoved kan finde på Men jeg tror at Bella var omkring 5 mdr. da hun lige pludselig fandt ud af at det er lækkert at sove længe om morgenen. Nu nægter hun at stå op når min mand står op kl 5. Så der er lys forude:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PeterS Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Glæd dig over at det er sommer og lyst. Nyd at se solen stå op. Min unghund på snart 8 måneder kan stadig ikke holde sig længere end til ca. kl. 6, men når der er luftet af og givet morgenmad kan vi godt snuppe en time mere Udfordringen er jo bare, at jeg IKKE kan sove videre bagefter, da vi jo skal på arbejde Jeg er da blevet A menneske kan jeg høre Men du har ret - det er smukt om morgenen nu - MEGET bedre end hvis det var midt i februar måned..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 jeg har en hund i 9 måneders alderen - han vågner nu kl 0608 i stedet for kl 0445 så forventer at han til sin 2 års fødselsdag kan sove til kl 08 . han opførte sig præcist som din og underligt nok hjalp det at sige "SOV" med bestemt stemme da han nåede de 8 måneder - prøvede desværre ikke tricket før.... Derudover har vi rykket hans morgenmad til ca en time efter stå-op tid men han sover tidligt om aftenen så tror han er en A-hund hvad vi også er i hverdagene men han har umanerligt svært ved at forstå udtrykket "weekend og sove lidt længere" .:damn: held og lykke med at få ham til at sove lidt længere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bernerfan Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Jeg kan sådan set kun tilslutte mig, hvad der ellers er skrevet i denne tråd... Det er hårdt arbejde med sådan en hundehvalp, og måske kan det hjælpe lidt at aktivere hvalpen lidt mere i aftentimerne, men jeg er nu mest tilhænger af, at hvalpen får lov til at sove, når den vil/selv føler, den har behov for det. Med min Basil er det kun en lille måneds tid siden, jeg er begyndt at kunne få min nattesøvn uden afbrydelser, og så er jeg endda ikke sikret 100% mod uheld endnu. Og Basil står STADIG op kl. 5 hver morgen... også i weekenderne!! Men der tillader jeg mig så "bare" at gå op, lufte ham og kravle under dynen igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Jeg vil bare lige sige at du ikke er alene Peter... Jeg står op med Mokkah hver morgen kl. 5:15, for at han kan nå at brænde lidt energi af til at være alene fra kl. 8... Det skal lige siges at han kun er 12 uger, så jeg ved ikke hvornår det stopper, men vores plan er stille og roligt at flytte tiden frem og så en dag kan jeg forhåbentlig få lov at sove lidt længere... Mokkah sover for det meste også det meste af aftenen (ca. fra kl. 20 når børnene kommer i seng) og så til kl. 23 hvor han får sidste måltid og kommer på sin aften tissetur i haven. Men så sover han (som regel) også fra 23:30 og til 5:15 som en sten. God fornøjelse med hvalpen... Og personligt synes jeg det er hårdere at have en hvalp end børn (Det kan være jeg bare har glemt hvordan børnene var da de var babyer). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 *Fnis* Jeg kommer til at tænke på noget jeg skrev på et andet hundeforum, dengang Sputnik var hvalp. Det gik sådan her: [TABLE=class: forumline, width: 100%] [TR] [TD=class: row1, width: 100%, bgcolor: #FFFFFF][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2]Sputnik rapporterer. Timen mellem 04.00 og 05.00 bruges bedst på følgende måde: 1) Piv og indiker at du vil ud for at tisse. Det skal nok få dem på benene i en fart! 2) Når du har lettet blæren udenfor, får du en masse ros, og således opløftet kan du gå videre i programmet. 3) NÆGT at lægge dig til at sove igen 4) Find nu alting der ligger på gulvet. I dette tilfælde er et gulvtæppe, to lammeskindstæpper, et håndlæde og et par arbejdshandsker en udmærket fangst. 5) Gå til vildt angreb på ovennævnte ting. Riv dem rundt og sørg for at de er rigtig døde, og giv dem så en tur til. Saml derefter dem alle i en bunke. 6) Gå videre til nye eventyr! Hvordan har I andre sovet i nat?[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] Jeg kan dog berolige med at Sputnik nærmer sig de tre år, og vi får lov at sove til både 10, 11 og til tider endda 12 i weekenderne. Der er håb forude Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Iben - kan ikke like fra iPhone, men FNIIIIIISSSSSS!!!!! Hvalpe er bare den ultimative oplevelse:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret April 20, 2012 Rapporter Share Besvaret April 20, 2012 Vi stod som regel om omkring 4 for at sende Bella ud og tisse - så lagde hun sig til at sove igen og kunne holde sig helt til klokken 7! Nu er hun 2, og står helst ikke op før 9, hvis hun kan slippe... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret April 24, 2012 Rapporter Share Besvaret April 24, 2012 Jamen så har jeg da kun solstrålehistorier at dele med jer . Collie i 2000, sov igennem fra første nat i sin egen kurv med hånd på sig. Jeg mindes ikke, der var noget bøvl overhovedet. Golden retriever i 2004, sov også igennem fra første nat. Kan ikke huske, hvornår han stod op. Har lige nu golden på 10 uger. Fik han da han var 8 uger og har haft fri i 2 uger til ham. Første nat sov han i bur. Jeg syntes bestemt, han skulle tisse kl. 3 om natten, så jeg tog ham op. Gjorde det i en 3 dage - og det værste (han peb lidt om natten) så fik han lov at sove hos os i sengen resten af natten - til sidst (efter et par dage ville han jo ikke sove i bur overhovedet) - men fra han flyttede i sengen, var der bare ikke en lyd. Selvom manden står op 5.30 hver eneste dag, vågnede han ikke og ville ud. Ja faktisk kunne han sove til kl. 7 når han sov ved siden af mig. Han stod nok op kl. 7 fordi manden kom ind og fik morgenmad. Da fik hvalpen tisset og morgenmad, og så gik han ellers ind i seng igen. Ikke at han sov, men jeg nægtede at stå op selvom jeg var vågen i et par timer - fordi jeg ikke ville have det til at ske noget spændende, når han gør sådan og sådan. Så i løbet af ingen tid rullede han sig faktisk sammen og sov videre ved siden af min store hund. De sidste par dage har jeg så vågnet kl. 5.15 og det lurer han straks og vågner selv. Nu skal jeg lige have rullet mørklægning ned i nat, da jeg tror, det er den lyse morgen, der vækker os. Nogle gange kan han vågne 10 min. før mig (vil jeg tro) men så har han et lille tov, som han kan ligge og hygge sig med, og det gør han så. Han skal ikke skynde sig at tisse eller noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Guglielmetti Besvaret Maj 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 12, 2012 Min lille uldtot. En berner Sennen han på nu 17 uger vågner osse meget tidligt. Mellem kl. 4.30 og 5.30. Gaaaab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinke Besvaret Maj 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2012 Har du prøvet at give hunden noget aktivitetslegetøj fx så den kan underholde sig selv lidt?? Det kan også bare være en tyggepind Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PeterS Besvaret Maj 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2012 Hej alle, Tænker, at jeg vil give jer en update. Det går den rigtige vej synes jeg. Vi er nu oppe på, at Buddy klarer den til kl. 06.30 uden at han har bjæffet eller pivet. Det passer fint med hverdagene - så nu skal vi til at lære ham, at der skal være lidt senere i weekenden Vi gjorde ikke noget specielt - det er blot kommet af sig selv...... Peter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bernerfan Besvaret Maj 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 18, 2012 Dejligt at høre, at det går fremad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts