Hop til indhold

Forskel på kennel og stueopdræt?


Gæst bøvle
 Share

Recommended Posts

for mig er det bare ikke godt nok.

i norge er der ingen undskyldning for ikke at undersøge for sm, det er desværre næsten umuligt i dk men der findes danske opdrættere der tager til udlandet og for undersøgt.

og så mangler jeg hd'en, som er en rimelig enkel undersøgelse og en alvorlig lidelse hos cavalierne

 

Det er bare ikke det du skriver - du skriver "opdrætterne i de to lande under ingen omstændigheder vil offentliggøre deres sundhedsresultater."

 

Jeg ser så noget andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du ser de offentliggøre de resultater som alle kan se på hundeweb, og tilbageholder de resultater som ikke bliver registreret, eller omskriver dem, eller bare skriver at de er undersøgte.

Jeg ved at mange mener at hvalpekøbere skal være kritiske og spørge ind til sundheden, men når man gør det så er der rigtig mange opdrættere der bliver fornærmede, og selvom hvalpekøberne så spørger, så ved de ikke hvad de skal spørge om. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal kigge efter og spørge om i din race, så derfor vil jeg heller ikke forlange at hvalpekøbere skal kunne vide hvad de skal spørge om i min race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du ser de offentliggøre de resultater som alle kan se på hundeweb, og tilbageholder de resultater som ikke bliver registreret, eller omskriver dem, eller bare skriver at de er undersøgte.

Jeg ved at mange mener at hvalpekøbere skal være kritiske og spørge ind til sundheden, men når man gør det så er der rigtig mange opdrættere der bliver fornærmede, og selvom hvalpekøberne så spørger, så ved de ikke hvad de skal spørge om. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal kigge efter og spørge om i din race, så derfor vil jeg heller ikke forlange at hvalpekøbere skal kunne vide hvad de skal spørge om i min race.

 

Hvis der er helbredsundersøgelser der ikke er krav om og de ikke er at finde officielt, hvordan kan du så vide at der er testet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man jo ved at bede om at se papirerne, for enhver testning kommer med ud med et resultat.

F.eks er Optigentest( her PRA) ikke en avlsklausul for cocker, men hvis man har testet frivillig , har man et papir med den pågældende hunds resultat.

Hvis resultater så er , at hunden er bærer, kan man jo undlade at nævne denne test på sin hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man jo ved at bede om at se papirerne, for enhver testning kommer med ud med et resultat.

F.eks er Optigentest( her PRA) ikke en avlsklausul for cocker, men hvis man har testet frivillig , har man et papir med den pågældende hunds resultat.

Hvis resultater så er , at hunden er bærer, kan man jo undlade at nævne denne test på sin hjemmeside.

 

Ja??

 

Men med mindre man har set det fysiske testresultat på alle de norske cavalier og efterfølgende har set at disse resultater ikke er offentliggjort på opdrætternes hjemmesider, hvordan ved man så at folk i Norge undersøger deres hunde men ikke vil vise resultaterne på deres hjemmesider?

Link til indlæg
Del på andre sites

det er den opfattelse jeg får når en norsk opdrætter har haft alle sine resultater på sin hp ind til for ca ½ år siden, og derefter er de væk (måske er vedkommende "banket på plads", og måske er der en anden grund!)

 

Jeg siger ikke det ikke passer, jeg mener bare ikke det er sådan rigtig fint at dømme alle opdrættere i et helt land, på baggrund af nogle personlige spekulationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kigge mod Sverige, for der har du muligheden for at gøre rigtig meget af arbejdet hjemmefra.

 

Når du har fundet en kennel du finder interessant, slår du den op på SKK HUNDDATA - det er en uvurderlig database, og hvis hundene er testede skulle ligger resultaterne derinde - under 'Veterinär'.

 

Jeg lavede lige et hurtigt tjek på nogle af kennelerne fra Svenska Cavalierklubbens hvalpeliste, og der var mange af hundene som havde et eller flere tjek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja, forresten - det med mentaliteten, som indlægget jo egentlig startede med: svenskerne mentaltester ofte deres hunde (afhængigt af race) og hvis du på databasen går in på 'Sök tävlinger' - kan du vælge at søge på mentaltest og så på racen cavalier. Så kommer alle Sveriges mentaltestede cavaliers op, og så kan du jo derfra se, hvem der udfører testene og det kan være en hjælp til at vælge kennel.

 

(PS: Databasen er vist nogenlunde lig det danske hundeweb og det norske dogweb - forskellen er at den er åben for ikke-medlemmer, så alle kan gøre brug af dem, også selvom man bare 'kigger')

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender jo også nogle af problemerne, fordi jeg selv rådede en køber til en kennel , hvor opdrætter havde mange hunde og hun var med i klubbens oprettelse af sundhedsudvalg.

Hendes 1 ste hund derfra gik det så fint med til vel 5-6 års alderen og hun købte en legekammerat , også derfra og hendes søn en søster til den yngste.

Men ingen af hundene er OK:De lider af alverdens ting, den ældste har måtte få et øje opereret ud nu, men han har fået nærmest alle racens skavanker i udbrud. Rygproblemer , allergi , kramper, hud, hjertet husker jeg ikke???

Det er jo ikke alt , man kan DNA teste for og hundene ,tæverne går jo i avl inden 6 års alderen, altså før nogle af de kedelige ting viser sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Jeg kender jo også nogle af problemerne, fordi jeg selv rådede en køber til en kennel , hvor opdrætter havde mange hunde og hun var med i klubbens oprettelse af sundhedsudvalg.

Hendes 1 ste hund derfra gik det så fint med til vel 5-6 års alderen og hun købte en legekammerat , også derfra og hendes søn en søster til den yngste.

Men ingen af hundene er OK:De lider af alverdens ting, den ældste har måtte få et øje opereret ud nu, men han har fået nærmest alle racens skavanker i udbrud. Rygproblemer , allergi , kramper, hud, hjertet husker jeg ikke???

Det er jo ikke alt , man kan DNA teste for og hundene ,tæverne går jo i avl inden 6 års alderen, altså før nogle af de kedelige ting viser sig.

Var det begge cavaliere?:hmm:sikke uheld med alle de sygdomme de fik

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...