Hop til indhold

Westie agressiv over for andre hunde


Lupus
 Share

Recommended Posts

Ja, vores 1 årige westie har desværre problemer med andre hunde.

 

Det er primært små hanhunde, men vi kender også en cocker tæve på halvandet, som han gør udfald mod.

 

På vores træningshold er der masser af små tæver som han hilser fint på. Derudover er der en kastereret hanhund af mellemstørrelse, som han også har det fint med. Der er dog en unghund (han) på størrelse med ham selv, som han virkelig hader. Han får ikke lov til at hilse længere, men alene hans nærhed kan få ham til at gå amok.

 

Min mands ven har en beagle han som han (kastereret) løber frit med, uden problemet.

 

Det sket gerne på en af følgende to måder, når det går galt:

 

1) Han hilser på en fremmedet hund, og mens deres hoveder er ved hver deres skuldre, så slår det klik og han knurre, gør og snapper.

 

2) Han ser en hund og trækker hen imod den, når jeg så holder ham tilbage knurrer, gør og snapper han mod hunden.

 

Han vil meget gerne mennesker, men er lidt bange for børn under skolealderen.

 

Til dagligt bor han sammen med vores anden han hund (ikke kastereret), en Cavalier på 2 år. Der har gemmen tiden været 3 episoder af seriøse slåskampe, altid over mad. De har dog aldrig bidt hinanden.

 

Nogle input? Vi tager nok kontakt til dyrlægen og en adfærdsbehandler i løbet af de næste dage - det er sgu synd for ham (og de hunde han gør udfald imod) at vi åbentbart ikke forstår ham og overser hans tegn. Øv :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jo, jeg kan da tilføje at vores egen hjemmestrikket teori går på at de små hunde ofte har en stivere kropsholdning, højere haleføring og et lidt mere frækt udtryk ;)

 

Sådan er den hund fra træning nemlig (en skide sød hund faktisk) plus at han har underbid, så det ligner at han viser tænder.

 

Der er sjældent noget med større og "blødere" hunde. Dog falder cockeren (tæve) helt uden for billedet og han har endda kendt hende hele sit liv. Det er primært når de er i snor (og efter sidste møde, så tør jeg simpelthen ikke at lade dem løbe fri længere).

 

Måske er han ekstra overgølsom overfor hundes signaler? Og overreagere på det mindste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde samme problem, og da jeg kom ind i hans liv da han var 6 år, var der ikke noget at gøre ved hans opførsel.

 

Så jeg ved om nogen hvor hårdt det er at have en aggressiv/utilregnelig hund:-(

 

Da han blev omkring 8 år gik det meget bedre - det var nok alderen der trykkede. Det holdt dog kun til han blev overfaldet et år efter, og derefter blev hans egen adfærd endnu værre, og selv tæver kunne han ikke tolerere.

 

Men hvis nu dyrlæge og adfærdsbehandler ikke har nogle løsninger (kasteration?), må i nok bare acceptere at han ikke er en hund der ønsker social omgang med andre. Og så må i lade det være ved det. Det er jo ikke jordens undergang. Det betyder bare at i skal passere andre hunde med god afstand, og at han ikke skal slippes løs med andre hunde.

 

Hunde kan jo ikke være venner med alle, ligesom vi mennesker heller ikke bryder os om alle vi møder.

 

Jeg har desværre ingen forslag til hvordan i kan hjælpe ham, men håber i finder en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Som Anne siger, er det ikke sikkert at I har/får en hund der gider være venner med alle. Og det er også helt OK i mine øjne, men det er rigtigt, det er møgbelastende at stå med en hund der hænger i snoren og brænder sikringer.

 

Jeg ville stoppe al hilsning med fremmede hunde. Det lyder som om at det er en kilde til stress for ham.

I første omgang lyder det som om han skal lære at der godt kan være fremmede hunde til stede rundt om ham, uden at det behøver at være hans problem. Så snart i beder ham hilse, bliver det til hans problem. Derfor ville jeg træne at ignorere fremmede hunde før noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarerne :)

 

Han får heller ikke lov til at hilse længere, men vi undgår stadig ikke situation nr 2, hvor han ser en hund og trækker hen i mod den, får ikke lov og går så amok. Han lyder virkelig som en tasmansk djævel og flyver nærmest tegneserie agtigt rundt i luften.

 

Og det med dyrlægen går på en snak om kasteration... Vi overvejer kemisk for at se hvilken effekt det har på ham. Jeg ved godt at mange herinde absolut ikke bryder sig om den metode, men det bliver også en sidste udvej og kun hvis adfærdsbehandleren kan sige god for at det ikke er frygt (eller andet der kan forværres ved kasteration).

 

Det er måske et luksus problem (jeg kan jo bare gå tur med dem hver for sig) men jeg har jo også en anden hund, der er det mest selvskabelige væsen på jorden og det ville sgu gøre ondt på mig, hvis han ikke længere kunne hilse på sine venner. Det ville jo også betyde at de aldrig kunne komme med på besøg længere...

 

Men det er ego overvejelser - det ved jeg godt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Han får heller ikke lov til at hilse længere, men vi undgår stadig ikke situation nr 2, hvor han ser en hund og trækker hen i mod den, får ikke lov og går så amok. Han lyder virkelig som en tasmansk djævel og flyver nærmest tegneserie agtigt rundt i luften.

 

Træning, træning, træning! Vær ikke passiv i situationen.

Prøv at aflede ham på afstand, find ud af hvor hans 'sikkerhedszone' går (altså; hvor tæt skal den anden hund være på før han flipper). Hvis i har held med afledningen så kan i prøve at indskrænke zonen lidt efter lidt. Når han først er røget i luften så få ham væk fra situationen hurtigt, men bestemt.

Tænk over hvad I afleder med. Er han madglad? Eller er han helt hooked på pivedyr? Et skind i en snor der bliver trukket hen ad jorden? Brug det som har allerbedst chance for at få hans opmærksomhed.

Hvis ja/nej kommandoen er indlært, så giv gerne et bestemt NEJ når han begynder at gå og glo på den anden hund (ikke nr han er røget i luften, så hjælper det sjældent). Beløn stort hvis han søger dig i stedet.

 

Hvis han har 'lært' at han skal hilse på andre hunde gennem sit første år, så vil jeg vædde med at det er usikkerhed og stress der får ham til at ryge i luften.

Jeg synes det lyder rigtig godt at få en adfærdsbehandler på situationen. Hvor bor I, og har i udset en?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det har i da allerede nogle af svarene :blink: Adfærdsbehandler vil nok være en god idé :-)

 

Ja, vores 1 årige westie har desværre problemer med andre hunde.

 

Det er primært små hanhunde, men vi kender også en cocker tæve på halvandet, som han gør udfald mod.

 

På vores træningshold er der masser af små tæver som han hilser fint på. Derudover er der en kastereret hanhund af mellemstørrelse, som han også har det fint med. Der er dog en unghund (han) på størrelse med ham selv, som han virkelig hader. Han får ikke lov til at hilse længere, men alene hans nærhed kan få ham til at gå amok.

 

Min mands ven har en beagle han som han (kastereret) løber frit med, uden problemet.

 

Det sket gerne på en af følgende to måder, når det går galt:

 

1) Han hilser på en fremmedet hund, og mens deres hoveder er ved hver deres skuldre, så slår det klik og han knurre, gør og snapper.

Her ser han tydeligt den anden hanhund an inden. Min erfaring er at samme situation kan ende i playbow, men situationen er dog nemmest at undgå hvis de slet ikke hilser.

 

2) Han ser en hund og trækker hen imod den, når jeg så holder ham tilbage knurrer, gør og snapper han mod hunden.

Hvordan reagerer i? Vores hund gør det samme. Min erfaring er at hidser vi os op og skælder hunden ud når han gør det, så forværer det situationen yderligere. Siger vi "kom, så går vi" med lys og glad stemme, så ser han stadig lidt paf ud, men følger dog med videre. Der er også forskellige metoder til at aflede hundens opmærksomhed fra den anden hund eller få den til at forbinde den anden hund med noget godt.

 

Han vil meget gerne mennesker, men er lidt bange for børn under skolealderen.

 

Til dagligt bor han sammen med vores anden han hund (ikke kastereret), en Cavalier på 2 år. Der har gemmen tiden været 3 episoder af seriøse slåskampe, altid over mad. De har dog aldrig bidt hinanden.

 

Nogle input? Vi tager nok kontakt til dyrlægen og en adfærdsbehandler i løbet af de næste dage - det er sgu synd for ham (og de hunde han gør udfald imod) at vi åbentbart ikke forstår ham og overser hans tegn. Øv :(

Som sagt er det ikke sikkert i nogensinde får en hund der gider andre hanhunde, men når det så er sagt så kan det nu altså også lade sig gøre at leve med. Det værste er når andre mennesker ikke fatter de ikke skal lukke deres hund lige hen i hovedet på ens egen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg egentlig ikke jeres hund lyder unormal for en ung terrier dreng med halen i sky! De har det med at overdrive med lyd og larm hvis de lige skal puste sig lidt op.

 

At han laver udfald og larmer når han ikke får lov at hilse, skyldes frustraion over netop ikke at kunne gøre det HAN vil. Frustration leder meget , meget nemt til aggression (det kender du sikkert fra dig selv) og så eksploderer han.

 

Så som andre er inde på, han skal lære at han ikke skal hilse på alle, faktisk ikke på nogen, før han tydeligt viser at han er rolig og fokuseret og så er det jer der giver lov. Og så LØS snor i hilsesituationer.

 

Han vil næppe komme til at elske hanhunde, men du kan godt træne dig ud af at han farer op over ingenting og på afstand af den anden hund.

 

Nogle hunde der har en adfærd som hans kan uden problemer hilse på andre hunde, hvis de først har fulgtes lidt med dem på en gå tur, tisset på hinanden s markeringer og er faldet ned. Så kan de hilse og følges ad. Den anden hilseform, lige på og hårdt, er ofte for stressende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...