Hop til indhold

En kendt olie, men hvad ved vi om den?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Ja, nu er jeg, af ren stædighed, blevet lidt detektiv :rolleyes: Måske kan i hjælpe mig videre :-)

 

For en uge eller to siden, begyndte jeg at kigge rundt efter olier – for at kunne vælge en god olie til Vinter, men også for at finde ud af noget til mig selv.

 

Virksomheder er heldigvis rigtig gode til at informere om deres olier, men så ramte jeg LIVETS OLIE…og en mur..

 

Jeg studsede over, at firmaet bag livets olie kun havde en hjemmeside der fyldte en halv side. Firmaet hedder DinSundhed.Net Aps.

 

Ok, men så måtte jeg jo bare kontakte dem, så jeg kunne sammenligne deres produkt med andre – samt sikre mig at det var koldpresset, opbevaret under rette temperaturer osv.

 

Men da jeg spurgte til firmaet, fik jeg at vide fra ejeren at det ‘ikke havde betydning for mig’. Derefter har jeg ikke kunnet få nogle svar fra firmaet. Nå, men sådan en sætning gør mig straks nysgerrig. Så jeg begyndte at kigge rundt.

 

På firmaets hjemmeside fandt jeg fødevarekontroller foretaget ved firmaet, som er ok – der har for nogle år siden været lidt problemer med korrekte oplysninger om indholdet i flaskerne osv, en bøde osv, men nu er det meste vist på plads. Ellers fandtes der kun en adresse til firmaet i KBH og henvisning til at produktet sælges andre steder og ikke på firmaets hjemmeside: http://www.dinsundhed.net/

 

Det har vist sig at være en større udfordring at finde den mindste information. Efterhånden, mest ad indviklede omveje, fandt jeg dog ud af

 

- firmaets addresse i KBH er en ubemandet ordremodtagelse i en kælder.

 

- firmaet hedder også Agropharm Information, her er der ingen webside eller information overhovedet.

 

- Livets olie produceres ikke i Danmark, men ingredienser købes i udlandet og sættes måske sammen i Danmark, eventuelt er det sat sammen allerede inden det kommer til Danmark.

 

- DinSundhed.Net har et samarbejde (ved ikke helt hvad forholdet er) med et apotek på fyn. Det kan være at dette apotek sætter produktets ingredienser sammen, eller at de bare sælger det – jeg ved det ikke. Men vil ringe til dem i morgen.

 

- Livets olie sælges blandt andet på nettet, hvor nogle net butikker reklamerer med at det af “Danske Kostvejledere er kåret som verdens bedste planteolie….på bagrund af en test de har foretaget” f.eks. her: http://www.med24.dk/kosttilskud/omega-3-fiskeolie/livets-olie-oil-of-life-500ml/product_info.php/cPath/91_171/products_id/2334

 

Danske Kostvejledere har dog fortalt mig, at den test de foretog kun havde med forharskning at gøre hvor Livets Olie var nummer et ud af de olier der var med i testen, men de har ikke kåret produktet som verdens bedste…

 

- I sverige findes der ligeledes et firma der har de to navne (eller lignende): Suntliv.Net / Agropharm Information og som sælger blandt andet Livets Olie. Linket mellem Suntliv - Agropharm - og navnet Livets Olie skal man lede lidt efter. Desuden skriver Suntliv.Net at produktet er svensk produceret. Igen er der ingen hjemmeside for Agropharm Information delen.

 

- Med hensyn til det danske firma, fandt jeg ud af, at nogle (alle) ingredienser købes hos Agropharm SA i polen. Det var jo lidt interessant, i forhold til at firmaet selv har taget navnet Agropharm til sig i Agropharm Information.

 

Men efter kontakt med firmaet, har jeg fået at vide, at de stoppede eksport til DinSundhed.Net Aps for 2-3 år siden. De lød lidt overraskede over, at firmaet også hedder noget med Agropharm.

 

Det er nu ikke unormalt at danske firmaer importerer produkter fra udlandet, men jeg synes bare at dette firma stiller tingene op, som om at dette er et dansk lavet produkt. Samtidigt er der, udover en indholdsfortegnelse på flasken, ingen information om produktet fra firmaet. Og de vil slet ikke kommunikere.

Hvor kommer ingredienserne fra? Hvilke lande? Hvor produceres det? Hvordan produceres det? Er det normalt at danske firmaer er så hemmelighedsfulde?

 

Hvad synes i om produktet? Har i nogle tips til hvordan jeg kan fortsætte?

 

Jeg har navnet på DinSundhed.Net Aps ejeren, og vil egentligt gerne finde ud af om man kan se hvor mange firmaer han ejer og hvad de hedder.

Det ser ud til at han også ejer Bionova .sp z.o.O. i Polen som eventuelt vist nok sælger samme slags produkt - men igen, ingen hjemmeside.

 

Jeg vil i morgen kontakte apoteket for at spørge om de sammensætter livets olie.

 

Jeg vil også gerne kontakte (sundhedsstyrelsen?) nogen mht at finde ud af mere om import af produkter - hvordan chekkes der om de virkelig er økologiske osv?, kan de give mig noget information om firmaer?

 

Jeg har på fornemmelsen at produktet er et fint produkt (håber jeg), men deres måde at informere forbrugeren har gjort mig ret nysgerrig.

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg er vidst ikke helt med på, hvad det er du ønsker, at finde ud af, men med et hurtigt klik, kom det frem, at det var koldpresset olier (ikke over 30 grader C), som du vidst også søgte. :-)

 

Held og lykke med din jagt på noget jeg vidst ikke kan hjælpe med. :blink:

 

Ellers er der altid operation X :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg er vidst ikke helt med på, hvad det er du ønsker, at finde ud af, men med et hurtigt klik, kom det frem, at det var koldpresset olier (ikke over 30 grader C), som du vidst også søgte. :-)

 

Held og lykke med din jagt på noget jeg vidst ikke kan hjælpe med. :blink:

 

Ellers er der altid operation X :mrgreen:

 

Tak :-) Men jeg er skeptisk :cool::mrgreen:

 

Den information er fra online butikker som sælger produktet. Her er der forskellig information. Hvem chekker hvad der passer?

 

Blandt andet henviser nogle til at produktet er kåret som verdens bedste planteolie... men dette har blandt andet vist sig at være ukorrekt.

 

Med hensyn til det du har skrevet - altså temperaturen (her tror jeg også at jeg har fået et par forskellige svar). Der undrer jeg mig for eksempel: hvis nu de forskellige olier presses under en vis temperatur i udlandet og at det hele foregår korrekt:

 

Hvor kommer ingredienserne så hen...direkte til Danmark? - eventuelt til kælderen i KBH? Hvor lang tid lagres de her - der er kort holbarhed på olierne. Hvordan sammensættes de (hvis de sammensættes her) - stadig ved at tage hensyn til ilt, temperatur, opbevaring i mørke osv?

 

Jeg startede med at undersøge et andet firma, Nordic Naturals, og her var der skrevet ned til mindste detalje hvordan, hvorledes...ja, næsten alderen på den fisk der blev fanget til olien ;-) så det var lidt af en modsætning at komme forbi Livets Olie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Tak :-) Men jeg er skeptisk :cool::mrgreen:

 

Den information er fra online butikker som sælger produktet. Her er der forskellig information. Hvem chekker hvad der passer?

 

Blandt andet henviser nogle til at produktet er kåret som verdens bedste planteolie... men dette har blandt andet vist sig at være ukorrekt.

 

Med hensyn til det du har skrevet - altså temperaturen (her tror jeg også at jeg har fået et par forskellige svar). Der undrer jeg mig for eksempel: hvis nu de forskellige olier presses under en vis temperatur i udlandet og at det hele foregår korrekt:

 

Hvor kommer ingredienserne så hen...direkte til Danmark? - eventuelt til kælderen i KBH? Hvor lang tid lagres de her - der er kort holbarhed på olierne. Hvordan sammensættes de (hvis de sammensættes her) - stadig ved at tage hensyn til ilt, temperatur, opbevaring i mørke osv?

 

Jeg startede med at undersøge et andet firma, Nordic Naturals, og her var der skrevet ned til mindste detalje hvordan, hvorledes...ja, næsten alderen på den fisk der blev fanget til olien ;-) så det var lidt af en modsætning at komme forbi Livets Olie.

Uha alt det dér går over min forstand. For mig er olie bare olie :mrgreen:

 

Jeg kan jo så forstå, at olie er et lige så stort emne som foder, så det tør jeg ikke engang at prøve, og sætte mig ind i :blink:

 

Jeg tager hatten af for din kamplyst :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Uha alt det dér går over min forstand. For mig er olie bare olie :mrgreen:

 

Jeg kan jo så forstå, at olie er et lige så stort emne som foder, så det tør jeg ikke engang at prøve, og sætte mig ind i :blink:

 

Jeg tager hatten af for din kamplyst :5up:

 

Jamen jeg kan heller ikke finde ud af det. Og ja, det er et kæmpe område. æv for det :evil:

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Går man ind på Sundhedsrevolutionen.dk og køber en eller flere af deres bøger ( Køkkenrevolution på høje hæle,10 år yngre på 10 uger) eller Ninka Bernadette Lauritsens bøger (Kærnesund familie ,sådan og Kærnesund mad) Vil man kunne læse at der i rigtigt mange af deres opskrifter er brugt livets olie.

 

Den rene natlysolie er oprindelig udviklet i Polen til medicinsk brug mod

GLA mangel. Den indeholder en smule omega 9 fedtsyre og en masse omega 6

udover GLA (Gamma-linolenic acid ). Balance i fedtsyrerne er meget vigtig og især for huden, hvor GLA har fugtighedsstabiliserende virkning. Omega 6 gør det imidlertid ikke alene -

så det er en god idé at investere i Livets Olie, som består af en kombination

af hørfrø- og Kæmpe natlysolie

 

[ATTACH]2495[/ATTACH]

 

Kæmpe natlys. (Oenothera glazioviana).

 

Hørfrø giver omega 3, sam lidt omega 9. Der hersker en del uenighed om, hvor

den optimale balance ligger mellem de to fedtsyrer, men de fleste "kloge hoveder" måler et forhold, der viser 2:1. Altså 2 gange omega 3 til 1 gang omega 6. Omega 9 er ikke essentiel, da kroppen selv kan danne den.

Vedrørende dosering er altid en meget individuel sag. Vedligeholdelse dosis ligger på ca. 1-2 teskefulde livets olie pr. voksen hund.. Nogle tager dog helt op til ti gange mere - hvis det er en hund der arbejder eller træner hårdt.

 

Hunde kan have gavn af denne olie blanding hvis de især lider af hudproblemer.

 

Med hensyn til dit spørgsmål omkring hvem eller hvad der fører kontrol med et sådan produkt så er det fødevarestyrelsen der holder øje med levnedsmidler og sundhedsstyrelsen der holder øje med lægemidler. Da denne olie er et kost tilskud så hører det til under føde varer styrelsen, men da det ikke produceres i danmark men kun tappes så er der igen andre regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Går man ind på Sundhedsrevolutionen.dk og køber en eller flere af deres bøger ( Køkkenrevolution på høje hæle,10 år yngre på 10 uger) eller Ninka Bernadette Lauritsens bøger (Kærnesund familie ,sådan og Kærnesund mad) Vil man kunne læse at der i rigtigt mange af deres opskrifter er brugt livets olie.

 

Den rene natlysolie er oprindelig udviklet i Polen til medicinsk brug mod

GLA mangel. Den indeholder en smule omega 9 fedtsyre og en masse omega 6

udover GLA (Gamma-linolenic acid ). Balance i fedtsyrerne er meget vigtig og især for huden, hvor GLA har fugtighedsstabiliserende virkning. Omega 6 gør det imidlertid ikke alene -

så det er en god idé at investere i Livets Olie, som består af en kombination

af hørfrø- og Kæmpe natlysolie

 

[ATTACH]2495[/ATTACH]

 

Kæmpe natlys. (Oenothera glazioviana).

 

Hørfrø giver omega 3, sam lidt omega 9. Der hersker en del uenighed om, hvor

den optimale balance ligger mellem de to fedtsyrer, men de fleste "kloge hoveder" måler et forhold, der viser 2:1. Altså 2 gange omega 3 til 1 gang omega 6. Omega 9 er ikke essentiel, da kroppen selv kan danne den.

Vedrørende dosering er altid en meget individuel sag. Vedligeholdelse dosis ligger på ca. 1-2 teskefulde livets olie pr. voksen hund.. Nogle tager dog helt op til ti gange mere - hvis det er en hund der arbejder eller træner hårdt.

 

Hunde kan have gavn af denne olie blanding hvis de især lider af hudproblemer.

 

Med hensyn til dit spørgsmål omkring hvem eller hvad der fører kontrol med et sådan produkt så er det fødevarestyrelsen der holder øje med levnedsmidler og sundhedsstyrelsen der holder øje med lægemidler. Da denne olie er et kost tilskud så hører det til under føde varer styrelsen, men da det ikke produceres i danmark men kun tappes så er der igen andre regler.

 

Jeg synes også at det er godt, at de har kæmpe natlys olie osv med - men de er så ikke de eneste der har det. Umiddelbart virker det til at være et rigtigt godt produkt, jeg ville bare gerne kunne chekke ting, hvilket ikke kan lade sig gøre.

 

Ja, nogle af ingredienserne kom oprindeligt fra et sted i Polen (Agropharm) som udvikler forskellige ting til blandt andet medicinsk brug og hvor firmaer kan købe forskellige ting til egen sammensætning. Men det kommer ikke længere fra denne virksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvilket apotek er det her på fyn?

 

 

Må da ellers sige at du arbejder hård for at få svar :blink:

(jeg syntes det er dejligt)

Og tak for (endnu) en god tråd, meget informativ

 

 

Off topic:

 

Hvad skal du have for at være detektiv for aslans farmors stamtavle? :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Det er faaborg løve apotek.

 

Jeg har lige snakket med dem og blev sendt videre til chefen og derefter til DinSundhed.Net.

 

Jeg fik fat i ejeren af DinSundhed, som vidste hvad jeg ville. Han svarede meget pænt. Som jeg forstod samtalen, så er hans interesse at beskytte sin virksomhed og sit produkt. Det har jeg forståelse for. Jeg tror også han havde forståelse, for at forbrugere gerne vil have information, men da han vil beskytte sit produkt, kan han ikke give mere information end hvad der allerede er.

 

Det er jeg ikke helt tilfreds med, men synes heller ikke at det er uretfærdigt på nogen måde. Jeg lever nok lidt i en 'forbrugeren har ret til information' verden ;-)

 

...aslans farmor....øhhhhh.... var det ikke hende gertrud? :cool:

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Går man ind på Sundhedsrevolutionen.dk og køber en eller flere af deres bøger ( Køkkenrevolution på høje hæle,10 år yngre på 10 uger) eller Ninka Bernadette Lauritsens bøger (Kærnesund familie ,sådan og Kærnesund mad) Vil man kunne læse at der i rigtigt mange af deres opskrifter er brugt livets olie.

 

Den rene natlysolie er oprindelig udviklet i Polen til medicinsk brug mod

GLA mangel. Den indeholder en smule omega 9 fedtsyre og en masse omega 6

udover GLA (Gamma-linolenic acid ). Balance i fedtsyrerne er meget vigtig og især for huden, hvor GLA har fugtighedsstabiliserende virkning. Omega 6 gør det imidlertid ikke alene -

så det er en god idé at investere i Livets Olie, som består af en kombination

af hørfrø- og Kæmpe natlysolie

 

[ATTACH]2495[/ATTACH]

 

Kæmpe natlys. (Oenothera glazioviana).

 

Hørfrø giver omega 3, sam lidt omega 9. Der hersker en del uenighed om, hvor

den optimale balance ligger mellem de to fedtsyrer, men de fleste "kloge hoveder" måler et forhold, der viser 2:1. Altså 2 gange omega 3 til 1 gang omega 6. Omega 9 er ikke essentiel, da kroppen selv kan danne den.

Vedrørende dosering er altid en meget individuel sag. Vedligeholdelse dosis ligger på ca. 1-2 teskefulde livets olie pr. voksen hund.. Nogle tager dog helt op til ti gange mere - hvis det er en hund der arbejder eller træner hårdt.

 

Hunde kan have gavn af denne olie blanding hvis de især lider af hudproblemer.

 

Med hensyn til dit spørgsmål omkring hvem eller hvad der fører kontrol med et sådan produkt så er det fødevarestyrelsen der holder øje med levnedsmidler og sundhedsstyrelsen der holder øje med lægemidler. Da denne olie er et kost tilskud så hører det til under føde varer styrelsen, men da det ikke produceres i danmark men kun tappes så er der igen andre regler.

 

Ja, præsis den blir jo anbefalet mange steder som en rigtig god olie :5up:

 

Jeg har ihvertfald gode erfaringer med at bruge den.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
Gæst Priceman
Du har en masse spørgsmål, hvad er det du konkret vil ha´ svar på

 

Måske kan jeg hjælpe dig ...

 

SOC :klap:

 

Jeg tror at Trådstarter har fået sine svar da tråden er fra 2008. :hmm:

 

Men jeg kan jo tage fejl. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag hatten af for at du insistere på at få et ordentligt svar. Nu bruger jeg ret sjældent vegetabilske olier mere (undtagen kokosolie og oliven olie) da de gængse er så ustabile. Glæder mig til at høre mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...