Hop til indhold

Tandrenser?


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Jeg er stødt ind i et "problem":-D

 

Luna får tørfoder nu. Det skal kombineres med hjemmelavet og lidt råt (kyllingelår/skrog etc og lammeben). Dette er fordi hun har fået forhøjet levertal, og så er rødt kød, svin og sådan ikke godt. Dvs jeg er nede på at kunne give hende kylling. Ikke særlig meget variation i det, må jeg indrømme:genert:.

 

NÅ, det var ikke spørgsmålet...

 

Når hun har fået mad, lægger der sig "klatter" af kværnet tørfoder omkring hendes kindtænder. Mest i hendes venstre side, kun i undermunden og kun udvendigt.

 

En veninde siger, at det kan være plak og at tænderne skal renses, men dyrlægen mener ikke de skal renses.

 

Har I nogle ideer til, hvad hun kan få til at rense bisserne selv? Gulerødder gider hun ikke. Får hun sådan en, får den lov til at ligge på tæppet og hun rører den ikke. Meget sjældent kan hun måske tygge i den, men det er måske 1 ud af 20 gange.

 

De der dentastix giver ingenting.. Og kødben kan hun ikke rigtig få hver dag og slet ikke 2 gange om dagen:genert:

 

Nogle ideer? Må helst ikke være særlig fedende:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Greyhounds

Lytter spændt med - Greyhound tænder er et mareridt. De kan dog godt lokkes til en gulerod ind i mellem men ikke så tit som de kræves hvis tænderne skal holdes. Arbejder med forsigtig tandbørste, sådan en tut man sætter på fingrene, men det er svært at lære en voksen hund. En lille nøk hver dag, og det hjælper da lidt. Jeg har også købt noget plaque off efter at have læst om det her og konsulteret dyrlægen men indtil videre kan jeg ikke se nogen ændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lytter spændt med - Greyhound tænder er et mareridt. De kan dog godt lokkes til en gulerod ind i mellem men ikke så tit som de kræves hvis tænderne skal holdes. Arbejder med forsigtig tandbørste, sådan en tut man sætter på fingrene, men det er svært at lære en voksen hund. En lille nøk hver dag, og det hjælper da lidt. Jeg har også købt noget plaque off efter at have læst om det her og konsulteret dyrlægen men indtil videre kan jeg ikke se nogen ændring.

 

Nej, Luna er også ved at dø, når jeg finder sådan en fingerdut eller børnetandbørste frem:lol: Bare når jeg stikker fingeren ind og "graver" ligner hun en, der er udsat for overgreb

 

Men jeg vil godt have noget, jeg kan give hende efter hvert måltid, så jeg ikke skal lave det overgreb hver gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine får kanin ører, hjorte sener (meget hårde) Heste sener (også hårde).

Alternativ er der Rawhide tyggetingene som er meget fedtfattige da fedt mv. er kogt ud af huden før den tørres og rulles.

Elg Chips er også populære her i huset.

Alle ting er fedt fattige - hjorte og heste senerne kan deles over hvis de er for lange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men mon ikke det kan være noget genetisk? Er der ikke noget om at pap'er kan have dårlige bisser?:genert:

 

Aner det ikke, jeg tænker det må være mundvandet og det er vel genetisk - jeg børster løs med fingerdimsen, men synes ikke engang det kan holde tandsten helt væk.

 

Forresten, hvad hvis du dypper fingerdimsen i noget vand med noget lækkert i (blendet kød, kattemad eller noget)? Gulerødder har jeg også haft stukket i en dåse med kattemad, bagefter var det lidt sjovt at gnave i guleroden (men kun lidt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Greyhounds

Hjortesener hos Trenddog, Elg Chips (!!) hos Regal pet foods siger google. Jeg synes det lyder som gode bud, hvis de forkælede dyr gider prøve dem. De kan godt være lidt selektive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

De fleste ting kan købes hos zooplus - dog kan jeg se de ikke har heste sener mere - men en masse andet :-D Hjortesener har jeg også købt der.

 

Elg chips og Rawhide køber jeg hos Regal

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjortesener hos Trenddog, Elg Chips (!!) hos Regal pet foods siger google. Jeg synes det lyder som gode bud, hvis de forkælede dyr gider prøve dem. De kan godt være lidt selektive.

 

Luna er normalt altædende (dog spiser hun ikke: rå fisk, due og fasan og ja så heller ikke gulerødder:-D)

 

Takker, så må jeg lige se til d. 1. og bruge de ting jeg har i gufspanden indtil da:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børster tænder på Nova, gjorde det lidt da vi fik hende, hvor hun bare fik lov at tygge i den.. Nu bruger jegtandpasta med leversmag og hun kommer glad når jeg finder den frem.. Først får hun lov at sutte/tygge og så får jeg bagefter lov til at løfte "læberne" og børste dem rigtig godt.. Ved ikke om denne fremgang var en mulighed.. Selvom jeg godt kan læse du gerne vil give hende noget hun selv kan klare :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...