Hop til indhold

Barf og grøntsager.


Manse
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at fodrer manse med barf, og det går rigtig godt, han elsker det, og det er lige før han danser for mine fødder når han skal ha mad :lol:

Men jeg er i tvivl om han blir mæt, han får ca. 250 gram om dagen.

Han var gået hen og var blevet lidt små tyk, men han har tabt sig 600 gram, så nu har han fået en lille talje igen :-D

Jeg fik at vide der hvor jeg køber hans mad at jeg kunne koge nogen grøntsager, blende dem og fryse det ned i isterninge bakke, men det vil han ikk ha!

Så hvad gør jeg så med grøntsagerne, koger og blender dem og så bare giver ham dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke koge dem. Du kan nøjes med at smide dem i en foodprocessor og blende dem der.

 

Da Luna fik grønt mixede jeg dem i foodprocessoren og tog en portion op hver dag og så blandede jeg det sammen med det kød hun skulle have den dag.

 

Vil han heller ikke spise det, hvis du blander det i hans mad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen

Hunde behøver rent faktisk ikke grøntsager, men der er masser af ting de kan have glæde af hvis du bruger det i foderet. Vælger du at koge dem er der stort set ingen næringsværdi i dem for hunden. Det er vigtigt at de er rå.

 

Når det kommer til fordøjelsen af grøntsager så er hunden heller ikke ret god til at optage dem da de ikke er i besiddelse af de enzymer der skal bruges for at nedbryde dem så de kan fordøjes. Det kan vi hjælpe til med ved at blende grøntsagerne fint. Hvis du eksempelvis giver din hund en gulerod vil du kunne se store stykker gulerod i afføringen dagen efter, hvorimod en blended gulerod vil i større grad blive optaget. Jeg har ved egne uvidenskabelige forsøg oplevet at mængden af grøntsager der kommer igennem hunden reduceres ved at blande det sammen med kallun. Kallun er fra vegetar dyr som naturligvis har de manglende enzymer og selvom de dør ved at blive nedfrosset så kan det måske have en effekt.

 

Så min anbefaling er rå blendede grøntsager som hunden kan tåle blandet sammen med kallun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen
Hej,

Ang. mængden af mad, så er det lidt svært at råde, når jeg ikke kender hans str. og vægt ;-) ??

 

Mine hunde gider heller ikke grøntsager og heller ikke hvis de bliver blandet i maden :-) .

 

V.H. Sille

 

Jeg havde en labrador som kunne sortere de mest fint-blendede grøntsager fra selvom jeg blandede dem sammen med kallun. Så begyndte jeg at komme flere frosne frugter i sammen med agurk og salat og så begyndte hun at spise det hele. Tænkte om du måske kunne være lige så heldig med dine :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke koge dem. Du kan nøjes med at smide dem i en foodprocessor og blende dem der.

 

Da Luna fik grønt mixede jeg dem i foodprocessoren og tog en portion op hver dag og så blandede jeg det sammen med det kød hun skulle have den dag.

 

Vil han heller ikke spise det, hvis du blander det i hans mad?

 

Tak, det vil jeg prøve idag og se om han gider spise det.

 

Jeg har faktisk kun prøvet at give ham de grøntsage isterninger, og det er ikk lige ham.

Jeg fik også sådan noget müsli med, det ligner morgenmad, som jeg har prøvet at blande med hans kød, og det ville han heller ikk spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Ang. mængden af mad, så er det lidt svært at råde, når jeg ikke kender hans str. og vægt ;-) ??

 

Mine hunde gider heller ikke grøntsager og heller ikke hvis de bliver blandet i maden :-) .

 

V.H. Sille

 

Tak for svar. Jamen han vejer 13,1 kg, men må gerne tabe sig lidt mere :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde behøver rent faktisk ikke grøntsager, men der er masser af ting de kan have glæde af hvis du bruger det i foderet. Vælger du at koge dem er der stort set ingen næringsværdi i dem for hunden. Det er vigtigt at de er rå.

 

Når det kommer til fordøjelsen af grøntsager så er hunden heller ikke ret god til at optage dem da de ikke er i besiddelse af de enzymer der skal bruges for at nedbryde dem så de kan fordøjes. Det kan vi hjælpe til med ved at blende grøntsagerne fint. Hvis du eksempelvis giver din hund en gulerod vil du kunne se store stykker gulerod i afføringen dagen efter, hvorimod en blended gulerod vil i større grad blive optaget. Jeg har ved egne uvidenskabelige forsøg oplevet at mængden af grøntsager der kommer igennem hunden reduceres ved at blande det sammen med kallun. Kallun er fra vegetar dyr som naturligvis har de manglende enzymer og selvom de dør ved at blive nedfrosset så kan det måske have en effekt.

 

Så min anbefaling er rå blendede grøntsager som hunden kan tåle blandet sammen med kallun.

 

Tak for svar. Jeg vil prøve at blende nogen grøntsager til ham så, men hvis han ikk gider spise det, er det også okay.

Jeg har bare læst en sted at hvis hundene ikk blir mætte af maden kunne man give dem grøntsager, og jeg er i tvivl om Manse blir helt mæt, for han tigger rigtig meget, hvilket han ikk plejer, og en gang har han stjålet min fars mad, hvilket han ellers aldrig har gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen

Det kan være vanskeligt at gøre hunden mæt da den kan spise 6-8% af sin kropsvægt i et måltid. Men med råfoder får den trods alt større mængder i maven. Du kan evt blande grøntsager sammen med kallun så den får en større mængde de dage. Det kan være at grøntsagerne glider lettere ned.

 

I forbindelae med at tabe sig, har du så overvejet en fastedag ind imellem? Har skrevet lidt om det i den anden tråd om BARF spørgsmål (kan desværre ikke indsætte links).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hej,

 

Min hund på 1½ år og 26 kg får 250 gr. barf om dagen, så jeg ville nok prøve lidt ekstra med de grøntsager.........er du sikker på at han skal have så meget ;-) ???

 

V.H. Sille

 

Orv, mine er også omkring den vægt, de får 400g hver.

 

Ang. grøntsager, så er jeg også begyndt at give dem fordi min ene hund æder sokker, så jeg har eksperiment kørende om det i virkeligheden betyder han mangler fibre - jaja - jeg blender dem som de andre også skriver og blander dem i vådt mad. Mine spiser det okay, men man kan jo prøve kun at blande lidt i i starten og så langsomt mere og mere, og måske snyde hunden lidt på den måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen
Hej,

 

Min hund på 1½ år og 26 kg får 250 gr. barf om dagen, så jeg ville nok prøve lidt ekstra med de grøntsager.........er du sikker på at han skal have så meget ;-) ???

 

V.H. Sille

 

Nej hunden skal ikke have 6-8%, men maven kan indeholde så store mængder. Som udgangspunkt skal den have 2% af sin kropsvægt, men det kan sagtens variere fra hund til hund og når de har råfodret noget tid er det ikke unormalt at fordermængden skal sættes ned. Det vigtigste er at din hund har den vægt du mener den bør have og ikke så meget om det er 2% den får at spise om dagen.

 

Jeg har selv en labrador der får mindre end de 2% og hvis hun får mere bliver hun lige så tyk som sin far :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min hund på 1½ år og 26 kg får 250 gr. barf om dagen, så jeg ville nok prøve lidt ekstra med de grøntsager.........er du sikker på at han skal have så meget ;-) ???

 

V.H. Sille

 

Hmm, jeg kan da godt se det virker til at Manse får meget, men det var det hende Barf damen sagde jeg skulle prøve at starte med at give ham :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være vanskeligt at gøre hunden mæt da den kan spise 6-8% af sin kropsvægt i et måltid. Men med råfoder får den trods alt større mængder i maven. Du kan evt blande grøntsager sammen med kallun så den får en større mængde de dage. Det kan være at grøntsagerne glider lettere ned.

 

I forbindelae med at tabe sig, har du så overvejet en fastedag ind imellem? Har skrevet lidt om det i den anden tråd om BARF spørgsmål (kan desværre ikke indsætte links).

 

Hvorfor kun blande det med kallun? Kan man ikk gøre det med det hele?

Jeg har ikk overvejet en fastedag, da han er MEGET madglad, og tanken om at han ikk får noget en hel dag, kan jeg ikk ha, og så ved jeg også med sikkerhed at jeg ikk kan spise i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, mine er også omkring den vægt, de får 400g hver.

 

Ang. grøntsager, så er jeg også begyndt at give dem fordi min ene hund æder sokker, så jeg har eksperiment kørende om det i virkeligheden betyder han mangler fibre - jaja - jeg blender dem som de andre også skriver og blander dem i vådt mad. Mine spiser det okay, men man kan jo prøve kun at blande lidt i i starten og så langsomt mere og mere, og måske snyde hunden lidt på den måde?

 

Tak for dit svar.

 

Jeg vil også prøve at blande lidt i, og se hvad han siger til det.

Hvor tit får dine grøntsager?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hunden skal ikke have 6-8%, men maven kan indeholde så store mængder. Som udgangspunkt skal den have 2% af sin kropsvægt, men det kan sagtens variere fra hund til hund og når de har råfodret noget tid er det ikke unormalt at fordermængden skal sættes ned. Det vigtigste er at din hund har den vægt du mener den bør have og ikke så meget om det er 2% den får at spise om dagen.

 

Jeg har selv en labrador der får mindre end de 2% og hvis hun får mere bliver hun lige så tyk som sin far :-D

 

Hej,

 

Jeg tror også at mængden afhænger lidt af hunden og dens aktivitetsniveau/forbrænding og det er vel ligesom med os mennesker nogle kan spise til de revner og ikke tage et gram på, mens andre bare skal kigge på maden for at tage på ;-).

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Tak for dit svar.

 

Jeg vil også prøve at blande lidt i, og se hvad han siger til det.

Hvor tit får dine grøntsager?

 

Ikke noget fast, bare når jeg sådan lige husker det og alt efter hvad jeg har, men prøver at give det de fleste dage, de kan ikke få for meget af grøntsager, og vil jo være godt for din for mæthedsfornemmelsen, tænker jeg? I dag fik de gulerødder og agurk, det var pænt godt, syntes de, tror agurk er et hit (blendet, da jeg gav en skive gad de selvf ikke :lol:). Det lå bare ovenpå det gris de også fik.

 

Forresten er mine mere vilde med øko grøntsager (ligesom mig), især gulerødder kan jeg se forskellen på, tror øko smager sødere?

 

Giver du store ben han bruger lang tid på at gnave engang imellem? Ben med kød på, mine elsker at ligge og spise sådan et og det kan tage laaaang tid, og så er de helt trætte bagefter. Tror ikke det er specielt fedende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen
Hej,

 

Jeg tror også at mængden afhænger lidt af hunden og dens aktivitetsniveau/forbrænding og det er vel ligesom med os mennesker nogle kan spise til de revner og ikke tage et gram på, mens andre bare skal kigge på maden for at tage på ;-).

 

V.H. Sille

 

Lige præcis og det er død-uretfærdigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen
Hvorfor kun blande det med kallun? Kan man ikk gøre det med det hele?

Jeg har ikk overvejet en fastedag, da han er MEGET madglad, og tanken om at han ikk får noget en hel dag, kan jeg ikk ha, og så ved jeg også med sikkerhed at jeg ikk kan spise i fred.

 

Problemet med grøntsager er at hunden ikke har de fordøjelsesenzymer der skal til for at nedbryde grøntsager, så vi hjælper dem ved at blende det meget fint. Du kan prøve med en gulerod i hel tilstand og blended. Det er meget afslørende når det kommer ud i den anden ende. Årsagen til jeg bruger kallun er at det indeholder de enzymer der skal bruges for at nedbryde grøntsagerne og derved så øger du optagelsen yderligere. Selv hvis kallunen har været frosset, hvor enzymerne dør, oplever jeg en bede optagelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...