Hop til indhold

Flåt-angreb


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg kan læse så dækker det altså mod flåter i 4 uger.

 

I min brugsforvirring fra pakken står der at " en behandling forbygger loppeangreb i 4 uger. Produktet har en dræbende og afskrækkende effekt på flåter som varer i henholdsvis 4 uger eller 3 uger. En behandling virker afskrækkende på sandfluer i 2 eller 3 uger og på myg i 2 uger og almindelige stikfluer i 4 uger "

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er enten 3 eller 4 uger. Men det er hvert fald ikke 2 uger.

 

Drt med de 3 eller 4 uger afhænger åbenbart af typen af flåter:???: Jeg synes bare at jeg så et andet sted hvor det kun var 2 uger:hmm:

 

Men faktum er jo at Bella fik 3 flåter efter 2 uger. Og faktum er, at når vi bruger autan får hun ingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Drt med de 3 eller 4 uger afhænger åbenbart af typen af flåter:???: Jeg synes bare at jeg så et andet sted hvor det kun var 2 uger:hmm:

 

Men faktum er jo at Bella fik 3 flåter efter 2 uger. Og faktum er, at når vi bruger autan får hun ingen.

 

Så synes jeg da du skal forsætte med at bruge autan , for du har ret i at det virker voldsomt at give dem bayvantic hcer 14 dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Nu er hele problematikken jo, at den flåtafskrækkende virkning i bayvantic kun holder i 14 dage. Dvs. at der er en periode på 14 dage frem til næste pipette kan gives, hvor hunden potentielt kan få lige så mange flåter som uden behandling.

 

Jeg ved ikke med jer, men jeg vil ihvertfald ikke give hende bayvantic hver 14. dag - så hellere et pift autan i den periode hvor hun ikke er dækket ind for flåter.

Det burde holde i 4 uger som anvist på pakken - og det er også min erfaring. Min gamle hund Kency var også propfyldt med flåter efter en gåtur, så hende måtte jeg også forbyggende behandle med Bayvantic - hun fik en pipette hver 4. uge og var fuldstændig flåtfri efter vi påbegyndte Bayvantic. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde holde i 4 uger som anvist på pakken - og det er også min erfaring. Min gamle hund Kency var også propfyldt med flåter efter en gåtur, så hende måtte jeg også forbyggende behandle med Bayvantic - hun fik en pipette hver 4. uge og var fuldstændig flåtfri efter vi påbegyndte Bayvantic. :5up:

 

Mad fare for at gentage mig selv, startede tråden her fordi Bella fik 3 flåter 14 dage efter behandling med bayvantic, så den flåtafskrækkende virkning holder (i hendes tilfælde) ikke i 4 uger - uanset hvad der står i indlægssedlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Mad fare for at gentage mig selv, startede tråden her fordi Bella fik 3 flåter 14 dage efter behandling med bayvantic, så den flåtafskrækkende virkning holder (i hendes tilfælde) ikke i 4 uger - uanset hvad der står i indlægssedlen.

Men flåterne var jo døde? Tænker lidt at hvis Bayvantic enten holder dem helt væk, eller slår dem ihjel i dét de sætter sig, så virker det vel? :hmm:

Har dog ikke selv oplevet at finde døde flåter - plejer heldigvis slet ikke at kunne finde dem når jeg bruger Bayvantic. :-)

 

Men nogen hunde har fx også en god effekt med Frontline - Kency, min gamle hund, som havde rigtig god virkning af Bayvantic, hende virkede Frontline overhovedet ikke på - hun var lige så propfyldt med flåter som hun var mens hun slet ikke blev behandlet. Så tror også virkningen af midlet kan variere fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men flåterne var jo døde? Tænker lidt at hvis Bayvantic enten holder dem helt væk, eller slår dem ihjel i dét de sætter sig, så virker det vel? :hmm:

Har dog ikke selv oplevet at finde døde flåter - plejer heldigvis slet ikke at kunne finde dem når jeg bruger Bayvantic. :-)

 

Men nogen hunde har fx også en god effekt med Frontline - Kency, min gamle hund, som havde rigtig god virkning af Bayvantic, hende virkede Frontline overhovedet ikke på - hun var lige så propfyldt med flåter som hun var mens hun slet ikke blev behandlet. Så tror også virkningen af midlet kan variere fra hund til hund.

 

Den ene flåt havde ihvertfald suget inden den døde, og pointen er jo at flåtbårne sygdomme overføres inden for de første 24 timer. Så giver det jo ikke meget mening hvis de først dør efter et døgn eller to.

 

Frontline virker om muligt endnu ringere - jeg har naturligvis prøvet begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
og pointen er jo at flåtbårne sygdomme overføres inden for de første 24 timer.

 

Det er ikke helt korrekt.

Det er formuleret således, at risikoen for Borrelia er minimal, hvis flåten fjernes inden for 24 timer.

Det betyder, at risikoen først ligger efter de 24 timer.

 

Det aller vigtigste ved fjernelse af flåter er, at man ikke presser på flåten.

Hvis maven tømmes tilbage er riskikoen langt større for tilfælde af Borrelia, da det er heri bakterien ligger :(

Det er derfor vigtigt, at man bruger en tang eller ligende, således at man ikke klemmer om flåten og drejer den rundt (som mange gør/har gjort).

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Redigeret af PrimaPet
Link til indlæg
Del på andre sites

Bum, synes jeg havde læst 24 timer, men 48 lyder rimeligt:-)

 

Ikke desto mindre kan der jo sagtens gemme sig en lille flåt et sted på en langhåret schæfer. Og ofte skal de have suget nogle dage før de er til at finde.

 

Jeg har selvfølgelig en tægetang, men det ændrer jo ikke på at jeg helst ser mig fri for at flåterne overhovedet gider hoppe på hende. Og autan virker tilsyneladende afskrækkende - ihvertfald dem vi har her i Lisbjerg Skov:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Bum, synes jeg havde læst 24 timer, men 48 lyder rimeligt:-)

 

Ikke desto mindre kan der jo sagtens gemme sig en lille flåt et sted på en langhåret schæfer. Og ofte skal de have suget nogle dage før de er til at finde.

 

Jeg har selvfølgelig en tægetang, men det ændrer jo ikke på at jeg helst ser mig fri for at flåterne overhovedet gider hoppe på hende. Og autan virker tilsyneladende afskrækkende - ihvertfald dem vi har her i Lisbjerg Skov:-)

 

Nej, vi vil alle gerne se os helt fri for flåterne :(

 

Jeg kan også kun varmt anbefale Cur1 og Skudo, som et godt alternativ til de mere stærke produkter.

Produkter jeg gerne selv så må fri for at bruge på egne hunde.

 

I nogle tilfælde er der kun den vej dog.

 

Jeg fandt forresten indholdsfortegnelsen på Cur1 - kan ikke finde den tråd, hvor det blev efterspurgt.

 

Kaffe, aloe vera, loppeurt,

serenoapalme, Ol. Verbena

sp., Ol. Lavendula sp., Ol.

Geranium sp., Ol.

Petroselinum sp.

 

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi vil alle gerne se os helt fri for flåterne :(

 

Jeg kan også kun varmt anbefale Cur1 og Skudo, som et godt alternativ til de mere stærke produkter.

Produkter jeg gerne selv så må fri for at bruge på egne hunde.

 

I nogle tilfælde er der kun den vej dog.

 

Jeg fandt forresten indholdsfortegnelsen på Cur1 - kan ikke finde den tråd, hvor det blev efterspurgt.

 

Kaffe, aloe vera, loppeurt,

serenoapalme, Ol. Verbena

sp., Ol. Lavendula sp., Ol.

Geranium sp., Ol.

Petroselinum sp.

 

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

 

Tak for info om indhold i Cur1.

 

Mens jeg har brugt Cur1, har jeg fanget 2 levende flåter der kravlede i pelsen. Der er dog en mulighed for at de utilsigtet er hoppet på Bella, da hun begge gange har været igennem krat. Dog synes jeg det lugter rigtig grimt - lidt som det myrespray vi brugte da jeg var barn:(

 

Men jeg har Cur1, Autan, Frontline og Bayvantic, så Bella burde være dækket rigeligt ind:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Tak for info om indhold i Cur1.

 

Mens jeg har brugt Cur1, har jeg fanget 2 levende flåter der kravlede i pelsen. Der er dog en mulighed for at de utilsigtet er hoppet på Bella, da hun begge gange har været igennem krat. Dog synes jeg det lugter rigtig grimt - lidt som det myrespray vi brugte da jeg var barn:(

 

Men jeg har Cur1, Autan, Frontline og Bayvantic, så Bella burde være dækket rigeligt ind:-)

 

Ja - du må endelig dele din erfaring.

Den er jeg meget interesseret i :)

 

Men ja - jeg håber Bella er dækket ind for i år.

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi vil alle gerne se os helt fri for flåterne :(

 

Jeg kan også kun varmt anbefale Cur1 og Skudo, som et godt alternativ til de mere stærke produkter.

Produkter jeg gerne selv så må fri for at bruge på egne hunde.

 

I nogle tilfælde er der kun den vej dog.

 

Jeg fandt forresten indholdsfortegnelsen på Cur1 - kan ikke finde den tråd, hvor det blev efterspurgt.

 

Kaffe, aloe vera, loppeurt,

serenoapalme, Ol. Verbena

sp., Ol. Lavendula sp., Ol.

Geranium sp., Ol.

Petroselinum sp.

 

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

 

Tak for indholdsdeklarationen.. Det er bare ikke nok. F.eks. den "Ol. geranium sp." indeholder 54 enkeltingredienser, hvoraf de to (geraniol og citronellol) er deklareringspligtige på kosmetikprodukter og også på rengøringsprodukter. På grund af allergi.

 

Der findes 26 af den slags grundingredienser, der er deklareringspligtige. Og der findes sikkert mange flere, der også er skadelige, men som bare endnu ikke er blevet pålagt deklareringspligt.

 

Da Cur1 hverken er et kosmetikprodukt eller et rengøringsprodukt, så er det muligvis ikke juridisk deklareringspligtigt, men det gør det absolut ikke uskadeligt for hunden og dens omgivelser.

 

 

Jeg har kun googlet løseligt på et par af ingredienserne... Hvis jeg ville, kunne jeg sikkert finde endnu flere skadelige stoffer i den indholdsfortegnelse.

 

HVIS jeg skal dryppe min hund, så foretrækker jeg et produkt, hvor de skadelige stoffer er opremsede. Så kan jeg se, om lige netop det stof, som jeg ved at min hund ikke kan tåle -om det stof er i produktet.

 

Og jeg kan se, hvilke bivirkninger der kan være ved produktet. Og hvor almindelige de er.

Så HVIS min hund bliver syg lige efter brug, så kan jeg se, om det skyldes det produkt eller måske noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Tak for indholdsdeklarationen.. Det er bare ikke nok. F.eks. den "Ol. geranium sp." indeholder 54 enkeltingredienser, hvoraf de to (geraniol og citronellol) er deklareringspligtige på kosmetikprodukter og også på rengøringsprodukter. På grund af allergi.

 

Der findes 26 af den slags grundingredienser, der er deklareringspligtige. Og der findes sikkert mange flere, der også er skadelige, men som bare endnu ikke er blevet pålagt deklareringspligt.

 

Da Cur1 hverken er et kosmetikprodukt eller et rengøringsprodukt, så er det muligvis ikke juridisk deklareringspligtigt, men det gør det absolut ikke uskadeligt for hunden og dens omgivelser.

 

 

Jeg har kun googlet løseligt på et par af ingredienserne... Hvis jeg ville, kunne jeg sikkert finde endnu flere skadelige stoffer i den indholdsfortegnelse.

 

HVIS jeg skal dryppe min hund, så foretrækker jeg et produkt, hvor de skadelige stoffer er opremsede. Så kan jeg se, om lige netop det stof, som jeg ved at min hund ikke kan tåle -om det stof er i produktet.

 

Og jeg kan se, hvilke bivirkninger der kan være ved produktet. Og hvor almindelige de er.

Så HVIS min hund bliver syg lige efter brug, så kan jeg se, om det skyldes det produkt eller måske noget helt andet.

 

Jeg kan godt forstå din bekymring og skepsis.

Det er dejligt at se, at nogen virkelig tager højde for, hvad de fylder på deres hunde.

 

Umiddelbart tror jeg dog ikke, at Vetcur har tilføjet olier, som ikke er godkendt i den ene eller anden form.

Produkterne er alle lavet på de bedste råvarer. Produktet ville næppe have overlevet i denne branche, hvis det ikke var pålidelige produkter.

Jeg har ikke oplevet negative reaktioner på produkterne endnu.

 

Jeg har efterspurgt en detaljeret beskrivelse af olierne og håber den kan fremskaffes.

Så vender jeg tilbage.

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger frontline - jeg tør ikke med bayvantic.

Det minimer i hvert tilfælde flåterne enormt! ulempen er så når vi er i vand at det bliver vasket af ham.

 

Jeg har overvejet det der æble eddike ting til hunden - han er bare enormt kræsen i forvejen så er spændt på om jeg vil kunne få det i ham.

Min dyrlæge ville anbefale et halsbånd - hvad det gjorde fik jeg aldrig spurgt til - min hund har ikke halsbånd på med mindre vi går tur eller træner og denne var en han skulle have på 24/7 så det havde ingen interesse.

 

Jeg har et problem med en kæmpepels på hunden, så de små bæster kan ikke mærkes før de har en hvis størrelse.

 

Nogen der har prøvet aloe vera's produkter og ved om de virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Jeg bruger frontline - jeg tør ikke med bayvantic.

Det minimer i hvert tilfælde flåterne enormt! ulempen er så når vi er i vand at det bliver vasket af ham.

 

Jeg har overvejet det der æble eddike ting til hunden - han er bare enormt kræsen i forvejen så er spændt på om jeg vil kunne få det i ham.

Min dyrlæge ville anbefale et halsbånd - hvad det gjorde fik jeg aldrig spurgt til - min hund har ikke halsbånd på med mindre vi går tur eller træner og denne var en han skulle have på 24/7 så det havde ingen interesse.

 

Jeg har et problem med en kæmpepels på hunden, så de små bæster kan ikke mærkes før de har en hvis størrelse.

 

Nogen der har prøvet aloe vera's produkter og ved om de virker?

 

Det halsbånd din dyrelæge snakker om - er også ret "giftige".

Det er som et ekstra halsbånd du sætter på hunden, som den så skal have på i den periode, hvor der er risiko for flåter og lopper.

Børn må f.eks. ikke røre ved det.

 

Ikke et halsbånd der ville fungere ret mange steder og jeg ved også, at nogle hunde mister pelsen omkring halsen.

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk - kvalitetsprodukter til kæledyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkmus - bayvantic og frontline vaskes kun af hvis hunden bader de første par døgn efter det er givet:???: Giften optages af kroppen.

 

Der står i øvrigt på indlægssedlen at hunden ikke må bade de første døgn, da giften kan skade vandmiljøet.

 

Bayvantic:

 

---Hunden må overhovedet ikke komme i kontakt med overfladevand (søer el. lign) de første 48 timer efter drypning. Altså de første to døgn.

 

OG: "intens udsættelse for vand" bør helt undgås i hele perioden, da virkningen ellers kan nedsættes. HVIS hunden bader må man ikke genbehandle oftere end en gang om UGEN.....

 

(jeg mener, at "intens udsættelse for vand" er hvad man almindeligvis kalder svømning, badning og brusebad.)

 

Fra Bayvantic produktresume 2012:

 

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-19840/Bayvantic%20Vet.,%20spot-on,%20opl?sning%20til%20hund.doc

 

 

Frontline fraråder også badning de første 48 timer af hensyn til vandmiljøet. Og derudover bør hunden højest bade én gang om ugen................ Fordi man ikke ved hvordan badning vil påvirke virkningstiden??? Det er så fra frontlines produktresumé 2011. Jeg kan ikke finde nogen nyere.

Men virkningen på flåter er "op til 4 uger". Altså kan man vel formode, at der vil være tale om kortere tid, hvis hunden svømmer jævnligt.

Produktresumeet nævner ikke noget om, hvor tit det er forsvarligt at genbehandle..

 

Frontline produktresume 2011 : http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/GetRendition/Document-19842/html

Link til indlæg
Del på andre sites

Det halsbånd din dyrelæge snakker om - er også ret "giftige".

Det er som et ekstra halsbånd du sætter på hunden, som den så skal have på i den periode, hvor der er risiko for flåter og lopper.

Børn må f.eks. ikke røre ved det.

 

Ikke et halsbånd der ville fungere ret mange steder og jeg ved også, at nogle hunde mister pelsen omkring halsen.

 

 

Nu ved jeg der findes flere typer af de halsbånd - Hvilken ved jeg ikke.

Men giftig tror jeg næppe den var da vi lige havde snakket om at hun bestemt ikke vil tilråde bayvantic og at jeg heller ikke turde bruge det fordi jeg var lige præcis ked af det gift i hunden.

Den er med sikkerhedslås og det hele - så har det mistænkt for at være en med lyd eller hvad de nu har.

 

Men under alle omstændigheder er et halsbånd, uanset type, hård ved hundens pels og han skal i det hele taget ikke belemres med et halsbånd 24/7, for den virkede kun hvis den var på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...