Hop til indhold

Flåt-angreb


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg bruger bayvantic her i sommerperioden, og gav Bella hendes pipette for 2 uger siden. I dag har jeg så pillet 3 døde flåter af:(

 

Jeg har læst på producentens hjemmeside, at stoffet i bayvantic mod flåter, holder i 2 uger.

 

Midlet må gives hver 4. uge.

 

What to do? Kan jeg evt. give hende et pift autan inden vi går ud af døren? Vi færdes primært i skov, og jeg ser ofte flåterne sidde på lur på græsstrå:???:

 

Jeg tænker at give hende et pift mellem forbenene og i nakkeregionen - begge steder kan hun ikke selv nå, men hvor flåterne holder fest på hende:(

 

Det der med æblecider eddike duer ikke her i huset. Kræsenprinsessen sultestrejker hvis det bare er i nærheden af hendes mad.

 

HJÆLP! Gerne inden kl. 7 i morgen tidlig:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte noget da jeg fik Cille i den forventning af, at det kunne sprøjtes på hende, men da jeg så kom hjem og læste på det, så var det kun til omgivelserne - modsat af hvad jeg fik at vide i forretningen.

 

Men er næsten sikker på, at de også havde noget man kunne sprøjte hundne med.

Det var noget uden gift, men kan ikke huske hvad det hedder.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Anne, jeg er godt klar over hvad Autan er og kender godt flasken, som er gul med rød plastik låg. Men den er til mennesker. Derfor er jeg i tvivl om det blot er den du har købt, og brugt til Bella ??

 

Har nemlig sådan en flaske stående og kunne jo godt prøve at pifte Teitur i nakken og mellem forbenene og se om det virker.

Men vidste ikke man måtte bruge det på hunde.

 

 

Har godt læst om Cur1 og overvejer det også, men udfra hvad jeg læser kan jeg ikke komme frem til om det skal bruges hver dag og over hele kroppen og om det kan holde til en svømme tur og om det feks må bruges sammen med advantage mod lopper. Hvis nu det viser sig at cur1 ikke har den ringeste effekt på lopper, så har jeg ligesom et problem hvis ikke Teitur får advantage samtidig.

Cur1 var tiltænkt til flåter for hans vedkommende

 

Har tidligere prøvet giftfri spray uden nogensom helst effekt, så har desværre ikke den store tiltro til det der giftfri spray.

Link til indlæg
Del på andre sites

:-) Den autan købte jeg vist inden vi tog til Thailand, men glemte den hjemme.

 

Bella er ikke rigtig sart over for noget, så jeg tænkte at jeg forsigtigt kunne prøve om det virker mod flåter. Og det gør det. Vi bruger jo også bayvantic for tiden, og hun lader sig ikke mærke med at jeg bruger flere midler på en gang.

 

Som sagt prøver jeg Cur1 de næste dage, og giver en tilbagemelding når den er testet.

 

Så forresten på apoteket i dag at der er kommet en ny autan uden parfume og konserveringsmidler. Men den skal vist smøres på:???:

 

Men jeg synes da du skal prøve autan mod flåter. Husk kun at spraye hvor han ikke kan nå det. Bella får altid flåter på brystet, så derfor får hun et pift øverst på brystet/under hagen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Anne, tak for svar. Teitur får flåterne til at sidde bag og på det øvereste af ørene. Jeg er spændt på hvad du finder ud af med Cur1, om det er noget man skal kaste sine beskedne kontanter efter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger ikke forebyggende midler herhjemme, men børster og efterser vores hunde, så snart vi kommer hjem fra tur. De små sorte hurtige sataner er heldigvis nemme at se på Goofys gule pels. Vi tør ikke bruge giftstoffer på vores hunde. Vi har relativt få flåter på vores hunde. Et par stykker pr. hund i løbet af hver sommermåned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Vi bruger ikke forebyggende midler herhjemme, men børster og efterser vores hunde, så snart vi kommer hjem fra tur. De små sorte hurtige sataner er heldigvis nemme at se på Goofys gule pels. Vi tør ikke bruge giftstoffer på vores hunde. Vi har relativt få flåter på vores hunde. Et par stykker pr. hund i løbet af hver sommermåned.

Den holdning var jeg også af - lige indtil i går. Der måtte jeg bukke under og behandle Ayo forbyggende med Bayvantic. Førhen brugte jeg ikke Bayvantic o.lign. forbyggende, for i Sittos korte (DSG)-pels var det nemt at se flåterne og fjerne dem. I går fjernede vi to flåter fra Ayo, én på kinden og en bag øret. I den sidste uges tid har fjernet minimum én flåt fra Ayo HVER dag. Så nåede vi grænse for hvornår det blev ok at forbygge - Ayo er en meget sprælsk hund og det huer hende IKKE at sidde stille under tvang, så efter vi havde kæmpet en brav kamp om at få den fra hendes kind væk, så bukkede jeg under og kørte op og købte Bayvantic. I dag er vi for første gang kommet hjem fra skoven uden én eneste flåt! :shock::-D Men de faner hun har bag ørerne, dem elsker flåterne tydeligvis i stor stil.. lortedyr! :fornaermet: Ja, flåterne altså - ikke Ayo... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg magter altså heller ikke at kæmme 36 kg langhåret schæfer med en lusekam:mrgreen: Og tvivler egentlig også på at det vil have nogen synderlig effekt:???:

 

Igen - de kemikalier der er godkendt til mennesker, mener jeg også kan prøves på hunde (i et vist omfang). Jeg tænker at fx autan på ingen måde er i nærheden af at være så giftigt som bayvantic:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

I en anden tråd var der en der foreslog økologisk æblecidereddike.......

Silke og jeg har altid været flåtmagneter. Og jeg har også været myggemagnet..

 

Jeg tager to teskefulde om morgenen, og det fik Silke også i starten. Silke fik lidt flåter alligevel.

 

Men nu er jeg gået over til at give hende to teskefulde i hendes mad to gange om dagen. Og siden da har hun (endnu) ingen flåter haft..

Og jeg bliver ikke jagtet af myg :-) .

Det lyder da egentlig rimeligt, at man kan gøre blodet/hudens lugt lidt mere sur, så krybet mister appetitten..

 

En lille "bivirkning" ser så ud til at være, at enten er mit stofskifte blevet lidt forhøjet, eller også har jeg mindre lyst til søde sager.. I hvert fald har jeg tabt et kilo siden jeg startede. Ikke fordi jeg er voldsomt tyk (BMI 25) men jeg vil da gerne være lidt "lettere":-).

 

Men alt er meget nyt endnu. Det er kun under en uge siden vi startede. Jeg ved ikke, hvordan det vil gå i længden.

Men det er jo rimeligt uskadeligt at prøve. Og ikke ret dyrt. Jeg købte en flaske til 36 kr. Og den vil kunne holde i flere uger til os begge to. Vi købte eddiken i superbest, men jeg har også set den i Føtex. De har den sikkert i de fleste større supermarkeder.

 

Før vi startede nåede Silke at komme op på ca. 5 flåter om dagen i år. Og jeg har selv haft 4 i år.

Tidligere år, da vi var mere mobile, fik Silke mellem 10 og 25 flåter daglig:roll:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æblecidereddike er ikke en mulighed. Bella er virkelig kræsen, og jeg kan næsten se at hun rynker på næsen af det:mrgreen:

 

Nu har vi brugt Cur1, en giftfri spray, i nogle dage, og jeg har fanget en enkelt flåt der kravlede på hende. Dog er det ikke så velduftende i min næse:???:

 

Så fremover fortsætter jeg med bayvantic pipetter og giver Cur1 når der er gået 14 dage efter bayvantic er givet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg endte også med at købe bayvantic i går til Teitur. Stoler ikke på giftfri spray eller produkter. Det er ligesom for godt til at være sandt og har prøvet nok af det før.

 

Dengang jeg havde hest var hun meget plaget af myg og hestebremser og andre insekter. Prøvede hjortetaksolie, tee trea olie og citron bladninger, men insekterne var da ligeglade, det var først da jeg købte disideret insektspray at det havde en effekt.

 

Og dengang Teitur og Tjalfe var overangrebet af flåter, havde både købt giftfri spray mod lopper og giftfri pipetter, ingen effekt, til gengæld stand det helt forfærdelige, særlige sprayen, og det havde ingen effekt overhovedet. Kun trinol og bayvantic slog det ihjel.

 

Så nu blev det også til bayvantic denne her gang og så kan jeg forhåbneligt gå sommeren i møde uden større bekymringere.

Link til indlæg
Del på andre sites

De "giftfri" sprays indeholder æteriske olier, som man sagtens kan udvikle allergi imod. Netop når de er i sprayform.. Man kan jo ikke undgå at indånde dem hele tiden. Især den hund, der bliver sprayet.

 

At noget er vegetabilsk eller økologisk er altså ingen garanti for at det er uskadeligt. Tværtimod. Der er ingen kontrol med den slags produkter.

 

Jeg har googlet lidt på Cur1 for at se, hvad det indeholdt. Og i modsætning til de "giftige kemikalieprodukter" som bayvantic og frontline osv, så er det ingen steder til at se præcis hvad Cur1 indeholder... :vedikke:

F.eks. Bayvantic beskriver ned til mindste molekyle hvad det indeholder.

Det nærmeste Cur1 kommer på produktinformation er at det indeholder æteriske olier? Hvilke?? Nogle af dem er højrisikable for allergikere.

 

Hvordan kan nogen være mere tryg ved et produkt, hvor man ikke ved, hvad der er i:hmm:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes også det er ret risikabelt at bruge ting man ikke ved hvad indeholder eller kender bivirkninger på - på længere sigt. Jeg kender desværre til (godt nok kun) et enkelt tilfælde hvor en beagle er død som følger af det der giftige stads i nakken - så nej tak - men folk vælger selv hvad de mener er det rigtige for deres hunde og det gælder jo i alle ting.

 

Vi har stadig ingen flåter haft - så jeg holder mig på æble cider eddiken!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Ayo har også været flåt-fri siden hun fik Bayvantic :5up:

Selvom jeg vitterlig ikke er meget for at fylde hende med kemikalier, så er det bare et langt bedre alternativ end at jeg dagligt skal tage kampen med hende om at få fjernet flåter. Dét er vidst ikke godt for nogen af os - og især ikke mit temperament. :oops: Og jeg har også førhen prøvet giftfri alternativer, og jeg må bare erkende, at giften klart har den bedste effekt. Og Ayo reagere heldigvis slet ikke på at være blevet dryppet med Bayvantic - hun har ingen hudirritationer el.lign. efterfølgende. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hele problematikken jo, at den flåtafskrækkende virkning i bayvantic kun holder i 14 dage. Dvs. at der er en periode på 14 dage frem til næste pipette kan gives, hvor hunden potentielt kan få lige så mange flåter som uden behandling.

 

Jeg ved ikke med jer, men jeg vil ihvertfald ikke give hende bayvantic hver 14. dag - så hellere et pift autan i den periode hvor hun ikke er dækket ind for flåter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Nu er hele problematikken jo, at den flåtafskrækkende virkning i bayvantic kun holder i 14 dage. Dvs. at der er en periode på 14 dage frem til næste pipette kan gives, hvor hunden potentielt kan få lige så mange flåter som uden behandling.

 

Jeg ved ikke med jer, men jeg vil ihvertfald ikke give hende bayvantic hver 14. dag - så hellere et pift autan i den periode hvor hun ikke er dækket ind for flåter.

 

Så vidt jeg kan læse så dækker det altså mod flåter i 4 uger.

 

I min brugsforvirring fra pakken står der at " en behandling forbygger loppeangreb i 4 uger. Produktet har en dræbende og afskrækkende effekt på flåter som varer i henholdsvis 4 uger eller 3 uger. En behandling virker afskrækkende på sandfluer i 2 eller 3 uger og på myg i 2 uger og almindelige stikfluer i 4 uger "

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er enten 3 eller 4 uger. Men det er hvert fald ikke 2 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...