Hop til indhold

Nordisk program


Siri
 Share

Recommended Posts

Hedder det det? Altså Nordiske Program?

Anyway jeg er lige kommet hjem fra en smuttur i Finland med Spot. Her var vi så heldige at en meget dygtig instruktør introducerede os for Nordisk. Det hele fik jo lige et ekstra touch i og med, at det foregik i de utroligt smukke finske skove!

Det viste sig at Spot var et fantastisk talent - især til sporarbejdet. Og jeg syntes det var skidesjovt! Så nu er jeg interesseret i at vide mere og måske se nogle konkurrencer.

 

Er der nogen af jer der kender til sporten eller dyrker den? Så vidt jeg har forstået består den af 3 dele: spor, uppledande (feltsøg?), og lydighed. Men jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ved kun, at DCH kører nordisk

Nordisk Udvalg - Danmarks civile Hundeførerforening

 

Hold nu helt op... det er sgu da ikke et program for de uerfarne:

 

 

  • Store udfordringer for dig og din hund. Her konkurreres i:
    • Sporsøg: 2 km spor, 2 timer gammelt i skov
      Feltsøg 50 x 50 m – 4 genstande på 5 minutter samt lydighed.
    • Rundering: 400×100 m kuperet skov med 3 skjulte figuranter og 25 minutter
      Feltsøg 50 x 50 m – 4 genstande på 5 minutter samt lydighed.

 

Gad vide om man enten konkurrerer i sporsøg/feltsøg eller i rundering/feltsøg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er to hovedmomenter spor eller rundering. Så kommer der feltsøg og lydighed til dem begge.

 

Jeg er selv ret interesseret i nordisk rundering, og jeg skal på en weekend i rundering i aug.:banan:

 

 

Det vil sige, at man kan gå til prøve i spor eller rundering - og så kommer feltsøg og lydighed til dem begge?

 

Det lyder skidesjovt! Skal helt klart prøve det - med spor som hovedelement. Dog er jeg lidt bekymret for gigantapporten... det må være vildt hårdt for hundens nakke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Det vil sige, at man kan gå til prøve i spor eller rundering - og så kommer feltsøg og lydighed til dem begge?

 

Det lyder skidesjovt! Skal helt klart prøve det - med spor som hovedelement. Dog er jeg lidt bekymret for gigantapporten... det må være vildt hårdt for hundens nakke!

 

Nemlig ja, og apporten er ikke noget problem, trænet rigtigt er det faktisk god nakke øvelser. Jeg træner mine jagthunde med den, da de jo på sigt skal bære betragtligt mere end det der

Nordisk er et spændende program

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig ja, og apporten er ikke noget problem, trænet rigtigt er det faktisk god nakke øvelser. Jeg træner mine jagthunde med den, da de jo på sigt skal bære betragtligt mere end det der

Nordisk er et spændende program

 

Ja, det er vildt spændende! Godt at høre, at apporten ikke er et problem rent fysisk for hunden.

Skal da helt klart lige finde ud af hvor man evt. kan komme til at træne det henne. Nok ikke i år, da vi har travlt med LP'en, men næste år når øvelserne er mere stabile. Spot gik et 400 meters spor som om han aldrig har lavet andet. Fantastisk at se en pleasende lydighedshund tage teten og arbejde så fokuseret og selvstændigt. Han ligenede seriøst også en, der havde vundet VM, da han fandt sin bold for enden af sporet. Totalt stolt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil sige, at man kan gå til prøve i spor eller rundering - og så kommer feltsøg og lydighed til dem begge?

 

Det lyder skidesjovt! Skal helt klart prøve det - med spor som hovedelement. Dog er jeg lidt bekymret for gigantapporten... det må være vildt hårdt for hundens nakke!

 

Nemlig.

 

Jeg kan kun kaste apporten 3 m, så det ved jeg ikke, hvad dommerne siger til, men min hund har ingen problemer med at tage den. Jeg tror ikke, hunden tager skade af det.

 

Men jeg vil så vælge rundering, det er min hund bedst til. Men sporet lyder også sjovt, det gælder om at finde genstandene, og dommeren går ikke med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig.

 

Jeg kan kun kaste apporten 3 m, så det ved jeg ikke, hvad dommerne siger til, men min hund har ingen problemer med at tage den. Jeg tror ikke, hunden tager skade af det.

 

Men jeg vil så vælge rundering, det er min hund bedst til. Men sporet lyder også sjovt, det gælder om at finde genstandene, og dommeren går ikke med.

 

Man skal kaste 10 meter. Det fortalte dem jeg boede ved nemlig - for det var et stort problem at det er så svært at kaste så langt - især hvis man er kvinde (og har slappe arme som mig).

 

Sporet er vildt sjovt.. men også ret vildt i FInland. For det er et jævnligt problem, at folk bliver væk. Man har jo ligesom kun sin hund som vejviser. Og de finske skove er af en lidt anden dimension end de danske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal kaste 10 meter. Det fortalte dem jeg boede ved nemlig - for det var et stort problem at det er så svært at kaste så langt - især hvis man er kvinde (og har slappe arme som mig).

 

Sporet er vildt sjovt.. men også ret vildt i FInland. For det er et jævnligt problem, at folk bliver væk. Man har jo ligesom kun sin hund som vejviser. Og de finske skove er af en lidt anden dimension end de danske.

 

Jeg kan ikke kaste 10 m, det er der ikke noget at gøre ved. Den øvrige lydighed er ikke noget problem.

 

Det største problem ved at træne nordisk er at finde arealer, og det er helt slemt, hvor jeg bor. Det er nok nemmere i Findland:blink:.

 

Du kan læse om den weekend, jeg skal på i det sidste nr. af DcH-bladet. Der er også spor, men jeg har valgt rundering.

DcH for alle … - Danmarks civile Hundeførerforening

 

Træner du i DcH?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Caias opdrætter træner meget nordisk spor, men ved ikke om det er det du mener Siri?

 

Lille nordisk og nordisk tror jeg det kaldes, men er ikke 100 procent sikker. De har lige været afsted til DM for kort tid siden.

 

Sådan som jeg har forstået det træner hun spor med genstande, og opdrætter er ret så vild med det, og også begge hendes Aussies :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke kaste 10 m, det er der ikke noget at gøre ved. Den øvrige lydighed er ikke noget problem.

 

Det største problem ved at træne nordisk er at finde arealer, og det er helt slemt, hvor jeg bor. Det er nok nemmere i Findland:blink:.

 

Du kan læse om den weekend, jeg skal på i det sidste nr. af DcH-bladet. Der er også spor, men jeg har valgt rundering.

DcH for alle … - Danmarks civile Hundeførerforening

 

Træner du i DcH?

 

Det ser spændende ud!

Jeg træner i DcH Støvring (agility og LP). Vi har heldigvis en del arealer heroppe omkring og mine forældre bor midt i en stor skov, så det burde kunne lade sig gøre for mig. Men det er sgu nok lidt lettere i de finske skove :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Caias opdrætter træner meget nordisk spor, men ved ikke om det er det du mener Siri?

 

Lille nordisk og nordisk tror jeg det kaldes, men er ikke 100 procent sikker. De har lige været afsted til DM for kort tid siden.

 

Sådan som jeg har forstået det træner hun spor med genstande, og opdrætter er ret så vild med det, og også begge hendes Aussies :-)

 

Det er netop det jeg mener! Vi har kun prøvet spordelen, men der er jo så tilsyneladende 3 momenter i konkurrencerne.

Hunden skal finde 6 genstande (eller7?) på sporet, som er små træpinde med bark. Vi havde dog ikke genstande på, men gik bare sporet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille nordisk er nemmere end nordisk, så der begynder vi:blink:

 

Desværre gik DM ikke så godt for Caias opdrætter, men det er jo vilkårene:(

 

Der er genstande på sporet, og i modsætning til de øvrige DcH-programmer gælder det kun om at finde dem. Hvordan sporet gåes, og hvem, der samler genstandene op, er ligemeget.

 

Man skal "bare" nå frem til slut med et vist antal gestande, hvoraf den sidste er et must.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille nordisk er nemmere end nordisk, så der begynder vi:blink:

 

Desværre gik DM ikke så godt for Caias opdrætter, men det er jo vilkårene:(

 

Der er genstande på sporet, og i modsætning til de øvrige DcH-programmer gælder det kun om at finde dem. Hvordan sporet gåes, og hvem, der samler genstandene op, er ligemeget.

 

Man skal "bare" nå frem til slut med et vist antal gestande, hvoraf den sidste er et must.

 

Jeg synes netop det er ret fedt, at selve formen på sporet er underordnet - hunden skal bare løse opgaven. Det kan jeg rigtig godt lide!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg synes netop det er ret fedt, at selve formen på sporet er underordnet - hunden skal bare løse opgaven. Det kan jeg rigtig godt lide!

 

Ja jeg gad også helt vildt godt at komme igang med det, men her på sjælland er der ikke nær så mange DCH klubber som i jylland, så er aldrig kommet videre med det..

 

Men det lyder vildt spændende.

 

Caias opdrætter træner også sådan noget med at finde figuranter, men om det er i forhold til rundering ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Lille nordisk er nemmere end nordisk, så der begynder vi:blink:

 

Desværre gik DM ikke så godt for Caias opdrætter, men det er jo vilkårene:(

 

Der er genstande på sporet, og i modsætning til de øvrige DcH-programmer gælder det kun om at finde dem. Hvordan sporet gåes, og hvem, der samler genstandene op, er ligemeget.

 

Man skal "bare" nå frem til slut med et vist antal gestande, hvoraf den sidste er et must.

 

Nej det gik desværre ikke så godt, men sådan er det:-) Det fede er at så er de blevet det klogere, og de har trods alt bestået lille nordisk og nordisk, så det er bare om at klø på:-)

 

Går det fint med jeres træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes netop det er ret fedt, at selve formen på sporet er underordnet - hunden skal bare løse opgaven. Det kan jeg rigtig godt lide!

 

Det kan jeg også, men desværre har jeg ikke fysik til at gå hurtigt i ujævnt terræn og over grøfter med en hurtigt løbende hund på 30 kg foran mig. Jeg går sommetider skovspor, og det er meget hårdt for en gammel kone.

 

I rundering er det kun hunden, der skal løbe, og det er Tanja helt med på:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser spændende ud!

Jeg træner i DcH Støvring (agility og LP). Vi har heldigvis en del arealer heroppe omkring og mine forældre bor midt i en stor skov, så det burde kunne lade sig gøre for mig. Men det er sgu nok lidt lettere i de finske skove :-D

 

Er det det alm. DcH-program, du mener LP?

 

Problemet er, at det er svært at få tilladelse til at træne i skovene, men i spor har man jo line på hunden, så er det nok lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gik desværre ikke så godt, men sådan er det:-) Det fede er at så er de blevet det klogere, og de har trods alt bestået lille nordisk og nordisk, så det er bare om at klø på:-)

 

Går det fint med jeres træning?

 

Caias opdrætter har gjort det rigtigt godt, og vi ved, at det altid kan gå galt til en konkurrence.

 

Det går godt med træningen, men i øjeblikket mangler jeg arealer.

 

Jeg har ingen skov at træne rundering i, så jeg skifter mellem to sportspladser. Og på mit sporareal står der ½ m græs. Men efter sommerferien bliver det bedre:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg gad også helt vildt godt at komme igang med det, men her på sjælland er der ikke nær så mange DCH klubber som i jylland, så er aldrig kommet videre med det..

 

Men det lyder vildt spændende.

 

Caias opdrætter træner også sådan noget med at finde figuranter, men om det er i forhold til rundering ved jeg ikke.

 

Det er nok kun i de jyske klubber, de har arealer til nordisk. Det er heller ikke i min klub, men jeg træner det alm. A-program, og så sørger jeg for, når jeg træner rundering, at min hund løber rigtigt langt ud.

 

Ja det er i rundering, der er figuranter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det det alm. DcH-program, du mener LP?

 

Problemet er, at det er svært at få tilladelse til at træne i skovene, men i spor har man jo line på hunden, så er det nok lettere.

 

 

Nej vi træner godt nok LP i DcH - ved godt det er lidt sært, men det er også et selvtræningshold ;-)

 

Jeg er ærligt talt ret kold ift. at bruge skov, selvom jeg ikke må. Jeg har altid mine hunde løse i skoven året rundt, men tager naturligvis hensyn til sæsonen for vildtet. Ofte har jeg talt med lodsejerne med rigtig positivt resultat. Og mine hunde er naturligvis helt styrbare så vi generer vildtet mindst muligt. Det er jo nærmest kriminelt at have hund i DK lige for tiden, så hvis mine hunde skal have hvad jeg betegner som et godt hundeliv, så bliver jeg nødt til at bryde loven, desværre.

Men synes absolut du skal tale med lodsejerne i dit område og høre om nogle af dem vil lade dig træne på deres jord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nemlig.

 

Jeg kan kun kaste apporten 3 m, så det ved jeg ikke, hvad dommerne siger til, men min hund har ingen problemer med at tage den. Jeg tror ikke, hunden tager skade af det.

 

Men jeg vil så vælge rundering, det er min hund bedst til. Men sporet lyder også sjovt, det gælder om at finde genstandene, og dommeren går ikke med.

 

Man må gerne tage tilløb til når man kaster apporten, de går ikke så meget op i det

 

Det er rigtig at der er lille nordisk og store nordisk

 

Kort fortalt

 

[h=3]Lille Nordisk:[/h]Lydighed

Feltsøg: 40 x 40 m – 4 genstande på 5 minutter Sporsøg: 1 km spor, 2 timer gammelt i skov, 30 minutter eller Rundering: 300x80 m kuperet skov med 3 skjulte figuranter og 20 minutter

[h=3]Store Nordisk:[/h]Lydighed

Feltsøg: 50 x 50 m – 5 genstande på 5 minutter Sporsøg: 2 km spor, 2 timer gammelt i skov, 1 time eller Rundering: 400x100 m kuperet skov med 3 skjulte figuranter og 25 minutter Kravet for at deltage i en Store Nordisk er en bestået Lille Nordisk, mens der ingen krav er til Lille Nordisk.

 

Lille nordisk 5 genstand på sporet. Store nordisk 7 genstande på sporet. Den sidste er størst og den skal med hjem ellers er der ingen point, man kan dog få 40 point for opstarten på sporet, som er et felt markeret med 4 stokke hvori hunden skal finde sporet og gå den rigtig vej ud af det. Det er helt vildt fasinernde at se hvordan de fleste hunde kan indentificere om de går bagspor på under 10 meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må gerne tage tilløb til når man kaster apporten, de går ikke så meget op i det

 

Det er rigtig at der er lille nordisk og store nordisk

 

Kort fortalt

 

Lille Nordisk:

 

Lydighed

Feltsøg: 40 x 40 m – 4 genstande på 5 minutter Sporsøg: 1 km spor, 2 timer gammelt i skov, 30 minutter eller Rundering: 300x80 m kuperet skov med 3 skjulte figuranter og 20 minutter

Store Nordisk:

 

Lydighed

Feltsøg: 50 x 50 m – 5 genstande på 5 minutter Sporsøg: 2 km spor, 2 timer gammelt i skov, 1 time eller Rundering: 400x100 m kuperet skov med 3 skjulte figuranter og 25 minutter Kravet for at deltage i en Store Nordisk er en bestået Lille Nordisk, mens der ingen krav er til Lille Nordisk.

 

Lille nordisk 5 genstand på sporet. Store nordisk 7 genstande på sporet. Den sidste er størst og den skal med hjem ellers er der ingen point, man kan dog få 40 point for opstarten på sporet, som er et felt markeret med 4 stokke hvori hunden skal finde sporet og gå den rigtig vej ud af det. Det er helt vildt fasinernde at se hvordan de fleste hunde kan indentificere om de går bagspor på under 10 meter.

 

 

Tak for forklaringen! Hvad er et bagspor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...