MichelleH Skrevet Juni 5, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2012 Hej. Jeg søgte lidt i forummet men kunne ikke rigtig finde nogle tråde om mit spørgsmål. De fleste handlede om alene hjemme problemer. Jeg har en dejlig hvalp på 9 uger som jeg er ved at lære at være alene hjemme. Vi har trænet siden søndag hvor jeg gik på badeværelset med lukket dør, ud med skrald, ud og ind af døren, og det har hun taget fint. Ligger lidt foder på gulvet og går så ud. I går eftermiddag gik gav jeg hende lidt foder på gulvet og gik ud af lejligheden 1 min. Det samme har jeg gjort 2 gange her til formiddag. Heller ingen problemer. Sidder bare og kigger og gnasker måske lidt på foderet når jeg kommer ind igen. Så det er jo dejligt. Hun har heller ingen problemer med at ligge i sofaen og jeg eksempelvis er på badeværelset hvor hun ikke kan se mig. Mit spørgsmål går på hvor hurtigt og hvor meget man må øge tiden? Jeg kan simpelthen ikke huske hvor hurtigt vi gjorde det med min mors hund:) Så hvad gjorde i? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2012 der findes vist ikke nogen regel - alle hunde er jo forskellige. personligt havde jeg en ret separations-"følsom" hvalp, og bevægede mig bevidst langsomt. brugte nok en uge på at gå fra 1 minut til 5 minutter. så en uge på 5 minutter til 20 minutter, og derfra gik det stille og roligt (men noget hurtigere) fremad. de fleste vil sikkert kunne arbejde sig hurtigere frem. du må næsten bare følge din fornemmelse og selvfølgelig holde godt øje med, at hvalpen ikke pludselig virker opkørt eller ængstelig, når du går eller kommer tilbage. og så tror jeg virkelig, at der er god fornuft i at lægge en solid "bund", altså ikke gå for hurtigt fremad med de første minutter, indtil hvalpen har fået totalt afdramatiseret det, at man går. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MichelleH Besvaret Juni 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2012 der findes vist ikke nogen regel - alle hunde er jo forskellige. personligt havde jeg en ret separations-"følsom" hvalp, og bevægede mig bevidst langsomt. brugte nok en uge på at gå fra 1 minut til 5 minutter. så en uge på 5 minutter til 20 minutter, og derfra gik det stille og roligt (men noget hurtigere) fremad. de fleste vil sikkert kunne arbejde sig hurtigere frem. du må næsten bare følge din fornemmelse og selvfølgelig holde godt øje med, at hvalpen ikke pludselig virker opkørt eller ængstelig, når du går eller kommer tilbage. og så tror jeg virkelig, at der er god fornuft i at lægge en solid "bund", altså ikke gå for hurtigt fremad med de første minutter, indtil hvalpen har fået totalt afdramatiseret det, at man går. Tak for svaret:) Jeg er også meget opmærksom på at få lagt en god bund, og det føler jeg også vi er ved at have. Hun er ligeglad med at jeg går ind og ud af døren. Enkelte gange forsøger hun lige at komme med ud (det kunne jo være at vi skulle ud og lave noget spændende) men ellers er det fint. Så tror jeg bare jeg vil fortsætter som jeg gør. Øge tiden lidt, gå tilbage til ind og ud af døren og veksle lidt. Hvor meget må jeg træne det i løbet af en dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2012 jeg tror igen, at der ikke er nogen regel. men jeg har hørt, at nogle hvalpe kan blive frustrerede og usikre, hvis ejeren styrter ind og ud af døren dagen lang. igen må du nok mærke efter - jeg tror, at jeg i starten, op til de fem minutter, trænede 3-4 gange dagligt, derefter lidt mindre og fra en halv time typisk kun en gang dagligt. men se på hvalpen - er den lige så uimponeret og afslappet 3 gang som første gang, så er det nok i hvert fald ikke for meget. god fornøjelse med træningen, det lyder som om, at i har fået en rigtig god start! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts