Hop til indhold

Tørkost og supplerende barf - med opkast...

Gæst Mollymor
 Share

Recommended Posts

Gæst Mollymor

Hej alle...

Jeg har brug for lidt erfaringer.

Vi fodre med tørkost - Wolfblutt, som skulle være en af de gode mærker med hensyn til kødindhold, korn osv. Derudover får hun en gang i mellem en hals (and eller kalkun) eller en oksehals...

Vi giver hende en lille smule aftensmad, og så lader vi 2 - 3 timer gå før hund får noget barf...

Vi har nu oplevet et par gange at hun vågner ved 3 - 4 tiden om natten og kaster op... oftes bare noget tynd sjask...

Er der nogen der har samme erfaringer?

Det er vores hundetræner som forhandler begge produkter, og vil også snakke med hende næste gang vi skal afsted, men kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Hej min mops dreng på et halvt år får også barf og vi fik af vide der hvor vi købte det at man skal undgå at give barf og tørfodder på 'samme tid' og helst holde sig til en af tingene. Jeg ved ikke om det kan være det men jeg råder dig til at snakke med dem hvor du køber barf eftersom de sikker ved noget om det inden for det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder i mine ører som at der er noget hunden ikke kan tåle?!

Jeg ville prøve i en periode kun at give BARF og BARF-produkter, dvs. intet menneskemad og tørfoder. Hvis det hjælper på problemet, kan du prøve at introducere lidt tørfoder igen.

Grunden til jeg tænker som jeg gør er, at jeg kender en schæfer med samme problem. Så snart han får andet end kød, kaster han op. De har fået lavet biopsier af tarme og mavesæk, scanninger og blodprøver, og der var intet at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mollymor

Det er nok nærmere omvendt, vi har fodret hende med tørkost fra start, og her har ingen problemer været. Det har været da vi gik over til at supplere med barf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok nærmere omvendt, vi har fodret hende med tørkost fra start, og her har ingen problemer været. Det har været da vi gik over til at supplere med barf.

Hmm.... Så må i nok prøve at skære BARF væk i en periode og se om det ændrer noget.

Hvor længe har i suppleret med BARF? Og er det uanset om hun får frisk eller tørret kød?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mollymor

Vi har givet hende halse lidt spredt over den sidste måned og prøvede en oksehale i går... alle i frosne tilstande...

Hun kan jo selfølgelig bare have haft et par dårlige dage - de kende vi jo fra os selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mollymor

Hun er 4,5 måneder...

Vi bruger det ikke som foder men som en snack. Vi bruger almindelig tørkost som foder, og en gang i mellem så giver vi hende mindre mad og giver hende så noget råt som snack... Så hun får lidt at bruge tænderne og tid på... Det var vores træner/foderleverandør der sagde at vi kunne gøre det sådan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 4,5 måneder...

Vi bruger det ikke som foder men som en snack. Vi bruger almindelig tørkost som foder, og en gang i mellem så giver vi hende mindre mad og giver hende så noget råt som snack... Så hun får lidt at bruge tænderne og tid på... Det var vores træner/foderleverandør der sagde at vi kunne gøre det sådan...

OK

Måske du skulle prøve at give det rå om morgenen i stedet for morgenmaden, for så finder du ihvertfald ud af om problemet opstår fordi det rå og det tørre kulminerer om aftenen.

Men ellers er det jo sådan at det som hunden ikke kan fordøje, det kommer retur, det er der ikke noget farligt ved. Mine hunde som fodres råt, de kan sagtens gylpe noget op som ikke kan fordøjes, så ligger der en lille sjat gulligt vand med benstumper eller et par led fra en hale eller hvad det kan være.

Hvis din hvalp kaster mere op end det, altså at foderet osse kommer retur, så synes jeg du skal holde dig fra den form for tyggeaktivering. Hvalpen har brug for sin næring og mister ikke noget ved at undvære halse at tygge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går altså helt ind for BARF produkter som snacks! De er sunde og lækre, og så er de ikke fulde af affald som så meget andet.

Og ja, der er en chance for at hun bare kaster op uden grund. Bella er nu 15 mdr., og kaster også op vel en gang om måneden, og som regel om morgenen. Bagefter er der intet!

Hvis der ikke er nogen rytme i hvornår hun kaster op, ville jeg umiddelbart slå det hen - hvis altså det ikke er ofte! Er det noget der sker 3-4 gange eller mere om måneden, ville jeg nok i første omgang få tjekket for orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Halen

Når hun kaster op på den måde er det sandsynligvis fordi maven ikke er stærk nok til at håndtere de 'barf-snacks' du giver hende.

Hvis du spiser normalt dansk mad og pludselig får serveret en stor skål fibre, vil din mave også reagere med rumlen og .....overlader resten til fantasien :-). På samme måde så reagerer hundens mave ved at kaste det op som den ikke har kunne fordøje. Hundens mave producerer kun de fordøjelsesenzymer der er nødvendige når der kommer føde i maven og da tørfoder er let fordøjeligt vil det ikke kræve meget af maven. Når der kommer et større stykke føde (ben/hals) i maven skal den til at producere større mængder enzymer og hvis den ikke er vant til det så vil den til sidst kaste det op den ikke kan fordøje. Maven skal vænnes til at arbejde.

Prøv engang at give det hakket så vil maven sandsynligvis ikke reagere så kraftigt og så kan du langsomt over nogle dage/uger prøve at gøre stykkerne større og større i det tempo hendes mave kan klare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har givet hende halse lidt spredt over den sidste måned og prøvede en oksehale i går... alle i frosne tilstande...

Hun kan jo selfølgelig bare have haft et par dårlige dage - de kende vi jo fra os selv...

Får hun kødet i frossen eller optøet tilstand? Jeg tænker at maven kan gøre knuder, hvis hun spiser det frossent og hurtigt og det derfor er koldt i hendes mave (min egen lab sluger alt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min har også gjort det et par gange - Jeg tror det har noget med fedtindholdet at gøre. Hvis der er meget fedt kaster hun op der midt om natten. Ben kan være utrolig fedtrige, så hvis jeg skærer det synlige fedt fra benene, sker der intet. Måske er det årsagen med din hund også?

Link til indlæg
Del på andre sites