Hop til indhold

Aften-tisseri.


Adele
 Share

Recommended Posts

Jo. Nu er jeg vendt frygteligt tilbage, med endnu et problem.

 

Sagen er den at de seneste aftener er Sherlock (den nu 12-uger gamle Collie) begyndt at have en vældig masse uheld. Alene i går aftes havde han 5 tisseture på gulvet. Han plejer at gå en hel dag uden nogle uheld, men fra klokken 5-6 til klokken 10-11 går det helt galt.

 

Vi frygter en smule at han måske er begyndt at gøre det for at få opmærksomhed, eftersom han jo bliver taget ud lige efter han har et uheld. Og vi er jo først allesammen hjemme hen af aftenen, når vi sidder og ser fjernsyn og sådan.

 

I dag oplevede min far endda at Sherlock tissede på gulvet, næsten lige foran hvor min far sad.

 

Han plejer at holde sig hele natten fra omkring klokken 11 til klokken 7.

Aftentisseriet er først begyndt for et par dage siden, han var ellers lige begyndt slet ikke at have nogle uheld overhovedet. Men nu kommer der bare flere og flere.

 

Skal vi holde op med at tage ham ud lige når han tisser, for ikke at give ham opmærksomhed? Eller er der andet der kunne hjælpe? Han tisser jo trodsalt kun når vi er hjemme.

 

Jeg håber at i endnu en gang kan hjælpe. Tak på forhånd! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Du må til at skrive herinde også når du ikke har problemer :mrgreen: Det var bare en lille joke, men du er ihvertfald velkommen :vinken:

 

Sherlock havde også problemer med hensyn til at være lidt vild på gå turen, lidt små bidere med hensyn til dig når han blev opkørt i leg, og humperi....eller husker jeg forkert. Det er ikke for at remse en liste op, men det kan have en sammenhæng det hele.

 

Kan du eventuelt fortælle lidt om Sherlock og en typisk dag for ham nu og eventuelt lidt om hvordan det går med de andre problemer? :-)

 

Jeg håber at der er nogen herinde som har nogle gode tips til dig, ellers skal jeg da gerne selv prøve at komme med nogle gæt. Men lidt mere information vil hjælpe meget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, ja. Der er jo sket så mange ting.

 

Sherlock er holdt op med at humpe mig. Han gør det stadig enkelte gang når jeg går tur med ham, med så snart jeg vender mig om og står stille, enten sætter han sig eller lægger sig ned og bider i græsset. Så det går heeeelt fint.

 

Desuden har hans opfattelse af familien som sin flok vidst ændret sig en smule. Min far har han stadig respekt for. Min mor og bror kan han godt finde på at gø af, men han gør stort set aldrig af mig mere. For han ved at hvis han gør, går jeg ind i et lukket rum. Altså, han har lært at gøen = ignorering fra min side. Så det er jo også dejligt.

 

Han bider slet ikke så meget som han har gjort. Hans opkørthed er også blevet bedre. Og nu vil jeg prøve at remse en normal hverdag op.

 

Familien står op klokken syv, hvor min far lufter ham. Min far går i seng igen og jeg står op, og går neden under hvor jeg gør klar til skole. Her giver jeg ham morgenmad, og tager så i skole.

Mine forældre tager på arbejde ved 8-9 tiden, for det meste. De arbejder lige overfor hvor vi bor, så han bliver luftet ca. hveranden time, en nogle gange lidt oftere. Ved 9-10 tiden går min far en lang tur med ham. Han får frokost klokken 12.

Min bror og jeg kommer hjem fra skole klokken 2 eller klokken 3, og jeg overtager ham derefter, nogle gange får han også en længere gåtur dér. Omkring klokken 3 får han eftermiddagsmad, og ca klokken halv syv får han aftensmad. Lige de sidste par uger er min far kommet hjem ved 3-tiden, og min mor et sted mellem klokken 5 og 11. Han kommer i seng omkring klokken 11, hvor mine forældre også går i seng. Og så sover han til klokken 7, and then on. (Selvfølgelig leger og sover han også meget i løbet af dagen, men det er ikke til at remse op)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, ja. Der er jo sket så mange ting.

 

Sherlock er holdt op med at humpe mig. Han gør det stadig enkelte gang når jeg går tur med ham, med så snart jeg vender mig om og står stille, enten sætter han sig eller lægger sig ned og bider i græsset. Så det går heeeelt fint.

 

Desuden har hans opfattelse af familien som sin flok vidst ændret sig en smule. Min far har han stadig respekt for. Min mor og bror kan han godt finde på at gø af, men han gør stort set aldrig af mig mere. For han ved at hvis han gør, går jeg ind i et lukket rum. Altså, han har lært at gøen = ignorering fra min side. Så det er jo også dejligt.

 

Han bider slet ikke så meget som han har gjort. Hans opkørthed er også blevet bedre. Og nu vil jeg prøve at remse en normal hverdag op.

 

Familien står op klokken syv, hvor min far lufter ham. Min far går i seng igen og jeg står op, og går neden under hvor jeg gør klar til skole. Her giver jeg ham morgenmad, og tager så i skole.

Mine forældre tager på arbejde ved 8-9 tiden, for det meste. De arbejder lige overfor hvor vi bor, så han bliver luftet ca. hveranden time, en nogle gange lidt oftere. Ved 9-10 tiden går min far en lang tur med ham. Han får frokost klokken 12.

Min bror og jeg kommer hjem fra skole klokken 2 eller klokken 3, og jeg overtager ham derefter, nogle gange får han også en længere gåtur dér. Omkring klokken 3 får han eftermiddagsmad, og ca klokken halv syv får han aftensmad. Lige de sidste par uger er min far kommet hjem ved 3-tiden, og min mor et sted mellem klokken 5 og 11. Han kommer i seng omkring klokken 11, hvor mine forældre også går i seng. Og så sover han til klokken 7, and then on. (Selvfølgelig leger og sover han også meget i løbet af dagen, men det er ikke til at remse op)

uden at jeg er den store hundekender, men for mig at se sker der alt for meget for sådan en lille hvalp, hvor lange er jeres gå ture?

Ikke at det måske er problemet, men det faldt mig bare lige ind..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville tage ham ud ca en gang i timen om aftenen, i snor, i haven. Ikke noget leg eller megen opmærksomhed på ham, bare tage ham ud for at han kan tisse udenfor, inden han ¢ver sig for meget i stuen!

Når han så tisser ude, masser af ros. Han er stadig bare en lille hvalp, og skal stadig have masser af positiv respons nå han tisser ude, selvom han måske er renlig det meste af tiden. Jeg roser stadig mine når de tisser ude, og de er 5, 10 & 11 !! :lol:

Det handler om at få situationen vendt inden det bliver en vane, og helst på så positiv en måde som muligt. Ofte med hvalpe hjælper det at gå et lille skridt "baglæns" i deres træning, for at få dem til at f¢le, de helt ved hvad det går ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

"under en time" kan jo være mange ting, en 12 ugers hvalp må ikke gå ture der er oppe omkring en time.. man siger gerne som tommelfingerregel, 5 minutter pr måned gammel hvalpen er, om dagen! Så det vil sige ca 35 minutters gang om dagen, men selvf¢lgelig er leg ikke indregnet i dette.

Det er godt at i roser ham når han tisser ude, men i er n¢d til at komme uheldene i fork¢bet, og tage ham ud inden han tisser i stuen. Man har ikke meget tid til sig selv, eller tv kiggeri, med en lille hvalp, som du nok har fundet ud af... men det er bedre at bruge extra tid på alting nu, det giver sig ti-fold tilbage i den voksne hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm.. èn eller anden herinde, på siden, sagde at han godt kunne få længere ture? jeg husker ikke hvem :???:

 

Men, det svære ved at komme ham i forkøbet, er at det kommer så hurtigt. Han kan tisse tre gange inden for, på blot en time, selvom vi tager ham ud efter hvert uheld. Skulle man måske prøve at give ham godbider når ham tisser ude, for at gøre det endnu mere positivt, eller er det dumt?

 

En anden ting. Er det unormalt at en hvalp på 12 uger slet ikke giver tegn fra sig, når den skal tisse? Han hverken piver eller går hen til døren. Vi ved at han er vokset op i en lille indhegning med halm, det vil sige han gjorde bare tingene hvor han var, og så blev det fjernet. Kan det være grunden til at han ikke har noget imod at gå på wc indenfor? For det har han tilsyneladende ikke

Redigeret af Adele
Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har aldrig givet tegn, hvis det var et uheld.

 

Vi kom til den koklusion at han jo bare ikke vidste det før det skete. Der var ingen snusen eller søgen efter og alt det der. Nix, han stoppede og så skete det.

 

Nu har vi så en halp der praktisk talt gjorde sig selv renlig, hvilket gjorde det mere overskueligt når uheldet skete. Den dag i dag...kan uheldet godt være ude, men det er hvis jeg har været ubetænksom inden jeg støvsuger og ike har fået ham ud, eller hvis vi leger.

 

Når uheldet er ude, siger jeg høje lyde (mens jeg "løber" hen til døren, så bliver han uuuuuuuuuuh hvad sker der, hvad skal vi, er det sjovt.....dermed stopper han med at tisse, så kommer han ud i haven hvor jeg så siger tisse (den kommando har han lært) og får retsen overstået.

Jeg skal dog ikke kunne sige om alle hundehvalpe kan stoppe med at tisse midt i processen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ah, ja. Der er jo sket så mange ting.

 

Sherlock er holdt op med at humpe mig. Han gør det stadig enkelte gang når jeg går tur med ham, med så snart jeg vender mig om og står stille, enten sætter han sig eller lægger sig ned og bider i græsset. Så det går heeeelt fint.

 

Desuden har hans opfattelse af familien som sin flok vidst ændret sig en smule. Min far har han stadig respekt for. Min mor og bror kan han godt finde på at gø af, men han gør stort set aldrig af mig mere. For han ved at hvis han gør, går jeg ind i et lukket rum. Altså, han har lært at gøen = ignorering fra min side. Så det er jo også dejligt.

 

Han bider slet ikke så meget som han har gjort. Hans opkørthed er også blevet bedre. Og nu vil jeg prøve at remse en normal hverdag op.

 

Familien står op klokken syv, hvor min far lufter ham. Min far går i seng igen og jeg står op, og går neden under hvor jeg gør klar til skole. Her giver jeg ham morgenmad, og tager så i skole.

Mine forældre tager på arbejde ved 8-9 tiden, for det meste. De arbejder lige overfor hvor vi bor, så han bliver luftet ca. hveranden time, en nogle gange lidt oftere. Ved 9-10 tiden går min far en lang tur med ham. Han får frokost klokken 12.

Min bror og jeg kommer hjem fra skole klokken 2 eller klokken 3, og jeg overtager ham derefter, nogle gange får han også en længere gåtur dér. Omkring klokken 3 får han eftermiddagsmad, og ca klokken halv syv får han aftensmad. Lige de sidste par uger er min far kommet hjem ved 3-tiden, og min mor et sted mellem klokken 5 og 11. Han kommer i seng omkring klokken 11, hvor mine forældre også går i seng. Og så sover han til klokken 7, and then on. (Selvfølgelig leger og sover han også meget i løbet af dagen, men det er ikke til at remse op)

 

Når du siger han bliver luftet - mener du så bare, at han lige kommer udenfor og tisser?

 

Ellers får han en lang gå tur omkring kl 9 og kl 15?

 

Husk, at han ikke rigtigt har kontrol over det at tisse endnu ;)

 

Tisser han ofte på andre tidspunkter også? Eller sker der kun uheld om aftenen?

 

Han kommer cirka ud hver 2-3 time for at tisse i løbet af dagen ikke? Om aftenen, tager i ham så også ud så ofte eller slapper i af der?

 

Hvad sker der efter hans gå tur om eftermiddagen. Hvordan er hans eftermiddag og aften typisk? Leg, aktivering, sover....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han bliver luftet er det bare lige uden for hækken (han laver altid hvad han skal, når han er ude, med det samme) og så ind igen. Kun gåturene er længere. Han har somsagt kun uheld om aftenen. Og dog, i går havde han faktisk slet ikke nogle. Vi har den teori at han måske havde så mange uheld den anden aften, fordi han om eftermiddagen havde manglet vand, og så drak en hel masse da vi gav ham. Og så kan det vel godt kommer en smule ukontrolleret ;)

 

Efter gåturene plejere han at lægge sig til nat sove, forholdsvis kort tid efter. Turene plejer vidst at vare 30 minutter. Men sådan set får han ikke så meget motion hver dag, som jeg lige har skrevet på skemaet.

 

Han plejer desværre nogle gange at blive lidt hyper om aftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jamen, det ville da være fint hvis tisseriet er gået i sig selv igen ;) Men han er jo stadig ung, så hvis uheldet er ude igen, så bare ignorer og ryd op efter ham. Og som andre har skrevet, tag ham ud lidt oftere hvis i kan, så i kan hjælpe ham lidt på vej.

 

Du er ikke den første der har en hvalp, som får en lille løbedille eller lignende om aftenen.

 

Jeg ved ikke, om det er et resultat af at der eventuelt sker for meget i hans hverdag. Er gå turene hygge-snuse ture med pauser? Når i leger, er det så korte episoder og ikke for vildt. Kaster i meget bold - det kan nemt blive for meget for hunde.

 

Ja, det kan jo nemt lyde som kritik det hele. Men jeg håber ikke du tager det sådan. Du gør jo mange ting som er gode for ham .... men jeg vil bare gøre dig opmærksom på nogle af de fælder man nemt kan falde i.

 

Med hensyn til hans løbedille kan du, hvis han går i gang, prøve at ignorere ham (ikke kigge, kommentere, eller noget). Du kan eventuelt beskæftige dig med noget andet - det er lige godt hvad, bare Sherlock ser du har din opmærksomhed andet sted. F.eks. kan du rode i blad bunken hvis i har sådan en. Grunden til at jeg skriver det, er at du så kopirere lidt, hvad en voksen hund eventuelt ville gøre - nemlig at ignorere, og eventuelt endda at snuse til noget (=rode i bladbunken) ;-)

 

Hvis du ved, at han tager en løbedille hver aften, og ved nogenlunde hvornår kan du også komme ham i forkøbet. Giv ham en anden 'aften vane' end den han har - altså få ham ind på et andet spor. Du kan give ham en kong med lidt guf i (hvis den er frossen, tager det et stykke tid for ham at arbejde med). Giv ham den umiddelbart inden det tidspunkt han normalt starter på sin løbedille. Han skal altså ikke være begyndt endnu. Eventuelt vil det hjælpe ham til at glemme løbedillen. Du skal gøre det hver aften i et stykke tid. Efterhånden kan du trappe ned på afledningen (du kan f.eks. putte mindre og mindre i kongen og helt tage den væk på et tidspunkt), når han har glemt at han faktisk plejer at tage en løbedille.

 

Hvis han bliver rolig, ved at man nusser med ham og aer ham roligt (eventuelt lange beroligende strøg langs kroppen), kan du prøve det i stedet for kong. Bare han får en anden oplevelse end det han plejer og får en ny vane.

 

Held og lykke ;)....og skriv endelig mere om Sherlock, han lyder dejligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah, okay. Han har nogle tyggestænger vi nogle gange lade ham få én af (blandt andet hvis han er rastløs) Og det plejer at virke i et stykke tid. Hm. Det kunne være vi skulle lave vidskestykkelegen med ham, om aftenen, den er han glad for.

 

Og tak, i skal vide at jeg virkelig værdsætter jeres hjælp! Tilgiv mig hvis jeg er lidt panikkengry omkring hans opførsel, men jeg er jo trodsalt førstegangs hundeejer og ret nervøs om at gøre det rigtige. Men jeg tror i det hele taget at det går enormt godt med ham. Det er altid lidt opmuntrende at høre om min mors kollegas hvalpe, som skider og bider i alting (ikke ondt ment), Så kan jeg ikke lade være med at blive glad for ham som han er. Der er vel altid nogle småting at arbejde med, men igen, jeg er nok bare lidt panikken. Som foreksempel gør han når jeg spiller Nintendo i sofaen :) og hopper op på sofaen med poterne, når vi sidder der. Og så hiver han hår af min lamme-skinds pude. Men uden alle de ting ville han jo ikke være hvalp! Og jeg holder jo meget af ham :D Han bliver så glad når jeg kommer hjem, at han kan finde på at bjæffe lavt af mig :) Han er så dejlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er HELT almindeligt at en 12 ugers hvalp endnu ikke ved når den tisser/skider.

 

Ligesom en baby ikke ved hvornår DEN tisser/skider.

Det er bare noget der sker..

 

Og det vigtigste I kan gøre så længe han er så lille, det er at passe på at I ikke gør ham nervøs. Så IKKE noget med at fare hen til ham og råbe noget med "..Åhnej... NU IGEN...":roll: --For så bliver han altså forskrækket og kan slet ikke finde ud af noget...

 

Aslans ide er rigtig god: Hvis du ser at han tisser, så skynder du dig at LØBE ud i haven mens du højt råber "JubleJubleJuble.." eller noget andet fjollet, som fanger hans opmærksomhed og får ham til at løbe efter dig..

Så er der stor sandsynlighed for at han stopper tisseriet og render efter dig... Hvis han da ikke er meget trængende... For så tisser han sikkert bare videre.. Og så er det fordi I ikke har luftet ham tit nok.. :lol:

 

---Han skal NOK blive renlig. I skal bare ikke gøre for stort nummer ud af det.. Fuldstændig som et lille barn..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ah, okay. Han har nogle tyggestænger vi nogle gange lade ham få én af (blandt andet hvis han er rastløs) Og det plejer at virke i et stykke tid. Hm. Det kunne være vi skulle lave vidskestykkelegen med ham, om aftenen, den er han glad for.

 

Og tak, i skal vide at jeg virkelig værdsætter jeres hjælp! Tilgiv mig hvis jeg er lidt panikkengry omkring hans opførsel, men jeg er jo trodsalt førstegangs hundeejer og ret nervøs om at gøre det rigtige. Men jeg tror i det hele taget at det går enormt godt med ham. Det er altid lidt opmuntrende at høre om min mors kollegas hvalpe, som skider og bider i alting (ikke ondt ment), Så kan jeg ikke lade være med at blive glad for ham som han er. Der er vel altid nogle småting at arbejde med, men igen, jeg er nok bare lidt panikken. Som foreksempel gør han når jeg spiller Nintendo i sofaen :) og hopper op på sofaen med poterne, når vi sidder der. Og så hiver han hår af min lamme-skinds pude. Men uden alle de ting ville han jo ikke være hvalp! Og jeg holder jo meget af ham :D Han bliver så glad når jeg kommer hjem, at han kan finde på at bjæffe lavt af mig :) Han er så dejlig

 

Hvor godt, at han er vild med viskestykke legen ;)

 

Bare husk, at timing er vigtigt ;) Når du giver ham tyggestænger (eller andet) i denne situation, hvor han bliver lidt vild, så er det bedst hvis du kommer ham i forkøbet...altså, hvis du ved hvornår han plejer at blive lidt vild, så giv ham det før, så han glemmer at blive det. Hvis du giver ham det efter at han er blevet vild, så kan du risikere at han nærmere husker at blive vild - altså hvor han finder ud af, hvis jeg er vild, så får jeg en tyggestang. Nogle hunde finder ikke nødvendigvis ud af det, men andre gør, så generelt er det bedst at passe på med timingen ;)

 

Jeg synes det er så godt, at du stiller spørgsmål herinde. Der er masser af god læse stof i mange tråde.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...