Hop til indhold

Sheltie hvalpe


Gæst klunte
 Share

Recommended Posts

Gæst klunte

Nogle der kan hjælpe mig med at finde nogle Sheltie hvalpe som er født? Den skal kunne hentes om 4-5 uger (vi vil gerne komme og hilse på den et par gange først), også skal den være tricolour. Tavle er ikke alt afgørende, men sundheden er vigtig. Kan ikke finde nogle hvalpe på den alder nemlig :-( Håber I kan hjælpe. Det er en beslutning (at få hund, hvilken race osv) der har taget os lang tid at tage, så nu når tiden er perfekt, er det jo ærgerligt hvis hunden ikke er der. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

De sheltier jeg kender er meget forskellige, både af sind og udseende. Jeg kender flere der er ved at dø af skræk ved den mindste lyd. Og så er der de ekstremt hyrdende. Og de ekstremt gøende. Og de udfarende på grænsen til aggressive.

 

Hvis jeg var dig ville jeg finde den perfekte opdrætter og tage tid til projekt hundehvalp, i stedet for at haste en hundehvalp ind fordi du tilfældigvis har et par ugers ferie:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Jeg kender udemærket racen. Og møder man forældrene, og ser hvordan deres temperament er, ved man jo også (nogenlunde) hvordan hvalpens bliver. Også kommer det også meget an på hvordan du opdrager hunden, og hvor mange ting du viser den som hvalp :-) Så jeg ser ingen problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Anne1979: Jeg ved nu godt hvor meget generne betyder;-) Det jeg siger er at du godt kan træne en hvalp til IKKE at være bange for alt, bare fordi dens forældre er:-) Men fint nok hvis du vil være i den tro. Nu behøver du ikke køre i det der som om jeg har sagt generne er ligegyldige, for det er de bestemt ikke, men du kan nu godt finde en fin hvalp, med et godt temperament, UDEN stamtavle, ved at kigge på forældrene:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979: Jeg ved nu godt hvor meget generne betyder;-) Det jeg siger er at du godt kan træne en hvalp til IKKE at være bange for alt, bare fordi dens forældre er:-) Men fint nok hvis du vil være i den tro. Nu behøver du ikke køre i det der som om jeg har sagt generne er ligegyldige, for det er de bestemt ikke, men du kan nu godt finde en fin hvalp, med et godt temperament, UDEN stamtavle, ved at kigge på forældrene:-)

 

Jeg har skam selv en tavleløs hund, og kunne ikke ønske mig et mere perfekt væsen:-) Men hun er til den usikre side, og det kan altså godt være en udfordring!

 

Grunden til at jeg skriver som jeg gør, er at det virker som om du bare skal have en hvalp lige nu, og at forældredyrenes temperament intet har at sige ifht. hvordan hvalpen bliver. Men det har det! Og en hvalp med usikre, aggressive eller udfarende forældre har stor risiko for at arve de egenskaber.

 

Når nu du søger en hvalp så specifikt som du gør, er der bare en chance for at du ikke har mange at vælge imellem, og derfor netop tager den første og bedste. Igen - det gjorde jeg også selv, og jeg ville ikke bytte min hund for noget i verden! Men det har da helt sikkert givet nogle problemer hen ad vejen, at hun er lidt usikker og uselvstændig. Og nej, det har intet (!!!) med hendes opdragelse at gøre.

 

Men hvis du er klar til at tage de udfordringer det giver, skal du jo kaste dig ud i det. Bare du er forberedt på at der kan opstå udfordringer som kræver enormt meget arbejde og opmærksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Så har du misforstået mig :-) Det er bestemt ikke ment som at generne ingen betydning har. Men ja, hvis der er en hvalp ligenu som passer til hvad jeg søger, vil jeg købe den, er den der ikke, så er den der bare ikke, også køber jeg ikke bare en tilfældig hund. Dog har jeg andre racer i tankerne som jeg også godt kunne tænke mig (og som passer til mig, min hverdag osv), og jeg ser ingen problemer i at købe en af de andre racer hvis jeg så finder den perfekte hvalp. Dog ville jeg da helst have en Sheltie :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte
Må sige at jeg kun kan være enig med anne, når du kigger efter en sheltie hvalp, betyder temperamentet en del mere i min bog end farven:vedikke:

 

Men held og lykke med hvalpe projektet. Min egen hund er fra kenneljenner, som der bliver linket til, og hun har i hvert fald et lækkert temperament.

Ej det har jeg altså heller ikke sagt det ikke gør. Vil da 1000 gange hellere have en zobel/hvid med det bedste temperament, end en tricolour med det værste!! men jeg vil have en tricolour(eller blue merle), og hvis jeg ikke kan få det, vil jeg ikke have nogen. Færdig slut.

Tak tak, håber jeg finder den rette :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak vi er også glade for hende:lol:

Men det bedste sted du kan henvende dig angående dit hvalpekøb er nok sheltieklubben, og så ellers ringe og få en hunde snak med opdrættere/racereprsenanter i dit område. De kan fortælle dig meget mere om temperament i linierne, og ved som regel godt hvad andre opdrættere har af avlsmål.

Hvem der har hvalpe lige nu, kan du også se på sheltie.dk... Men jeg ville personligt have meget svært ved at køre fra sådan nogle 4 ugers uldtotter uden at have købt en (eller 3) :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må i altså holde lidt op.... Jeg kan da godt forstå trådstarter, hvis man er helt vild med en bestemt farve så skal man da gå efter det og ja man kan få begge dele både temperment og "rigtig" farve hvis man venter til det rigtige kuld hvilket trådstarter har svaret at hun kun vælger efter det rigtige kuld.

 

Næste gang vil jeg nok gerne have en rød merle eller blue merle Ausse og så er jeg ikke interseret i en tricolor f.eks. og det kan jeg intet forkert se i..

 

 

velkommen til trådstarter og held og lykke med at finde jeres drømmehvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuh, at sige man vil have en bestemt farve frem for andre, er da vist så forslemtforbudt :slem: :lol:

 

Nå men velkommen til ts, jeg har ikke så meget at byde ind med i forhold til dit tråd spørgsmål så jeg hopper ud igen. Men vil du gerne høre lidt om hvad jeg tænker mht. arv og miljø og sind, så sig gerne til ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte
Undskyld men det skrev du bare ikke....

 

Hvad er der nu galt i at ville have en hund i en bestemt farve? :vedikke:

Hvis jeg ikke bryder mig om zobel/hvid hvorfor skal jeg så købe sådan en, i stedet for at undvære hvis der ikke er nogle i den "RIGTIGE!" farve? Det synes jeg sgu er for mærkeligt........ville da heller ikke købe en rød kjole, hvis jeg ledte efter en blå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte

Jer der brokker sig over jeg kun vil have tricolour(/blue merle). Hvorfor er det et problem jeg ikke vil have en hund hvor jeg ikke bryder mig om farven, så længe jeg ikke køber en i de rigtige farver, med et vildt temperament? Hvis jeg venter kan jeg sagtens finde den perfekte ;) Men som jeg skrev til at starte med ville jeg gerne have den nu nu nuuuuuuu! Men hvis den ikke er der, er der jo intet at gøre, også må det jo vente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst klunte
Uuh, at sige man vil have en bestemt farve frem for andre, er da vist så forslemtforbudt :slem: :lol:

 

Nå men velkommen til ts, jeg har ikke så meget at byde ind med i forhold til dit tråd spørgsmål så jeg hopper ud igen. Men vil du gerne høre lidt om hvad jeg tænker mht. arv og miljø og sind, så sig gerne til ;-)

Hehe :-) Tak tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...