Hop til indhold

Min hvalp lugte slemt ud af munden ...

Gæst olivervaps
 Share

Recommended Posts

Gæst olivervaps

Hej med Jer

Jeg har en 5 mdr gammel Bichon Havanaiser

Han er for bare et par dage siden begyndt at lugte fælt ud af munden

Hans tunge smasker også ekstra meget rundt i munden på ham.

Han tabte en tand igår og jeg ved ikke om det kan have noget med almindelig tand udskiftning at gøre?

Ellers har der faktisk ikke været skift af foder og jeg har også prøvet at se i munden og røre ved tandkød uden at have set noget bekymrende....

Jeg fik fra sælgende kennel anbefalet at vaske ham en gang hver uge/hver 10'ende dag. Jeg syns det lød voldsomt til at starte med men da han bor i midten af KBH K og får slæbt lidt af hvert med sig både indenbors men også udenpå pelsen, har det virket til egentlig at være en rigtig god idé.

Det er måske snart ved at være 2 uger siden han blev vasket sidst men hans pelspleje har vel ikke noget at gøre med hans tandpleje.

Jeg ved jeg skyder bredt men jeg er på helt bar bund og har brug for et hvilket som helst godt råd der måtte være!

Jeg skal lige sidst men ikke mindst tilføje at han virker fuldstændig sund og rask, glubende appetit som altid, glad, legesyg - og umiddelbart ingen ændringer i reaktionsmønster.

Alle gode råd modtages med kyshand. PFT!

KH J.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad angår lugten, så lugtede mine hunde også FORFÆRDELIG ud af munden da de skiftede tænder. Sådan lidt af død og råddenskab. Hold selvfølgelig øje med at det ikke er fordi der er noget galt, men det kan meget vel være det.. Det skal jo så selvfølgelig gerne holde op med at lugte når de sidste tænder er tabt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Da jeg fik min ene hvalp hjælp lugtede han afskyeligt ud af munden i den første måned, han lugtede faktisk af hundelort ud af munden fra han var 8 uger til han blev ca 12 uger. Min anden hvalp lugtede ikke ud af munden som helt lille hvalp, men da han skiftede tænder, føj for en stank, en bladning af jern og råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Tror også bare det er tandskiftet:-) Bella stank af selvdød gnu - der ligger oven i købet en tråd om det herinde et sted:-)

Anne for fanden, hvis du absolut skal holde gnuer i din baghave, kan du da i det mindste fodre dem, så de ikke dør og om ikke andet så fjerne dem når de er døde.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jeg ved det godt! Men de er bare så besværlige, sådan nogle gnuer:lol:

Jamen det er typisk dig ik, vi andre holder geder og får, men du skal bare være rasmus modsat og holde gnuer i stedet, tsk....

Trådstarter-Undskyld for ligegyldig spam, er total overtræt og kan ikke lade være med at drille Anne. Nu skal jeg nok stoppe, tilbage til emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Er også ret sikker på, at lugten skyldes tandskiftet... Duffy stank også forfærdeligt, og tror endda også jeg oprettede en tråd herinde og spurgte om det samme.... Det går heldigvis over igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at børste de tænder? Det er jo helt sikkert bakterier, der får munden til at lugte så grimt. Jeg har aldrig været ud for at mine hunde har lugtet ubehageligt på den måde da de var unge. Men det har jo også alle været store hunde. De får ikke lige så let tandproblemer. Men de skal alligevel også have børstet tænder. Ellers får de tandproblemer når/hvis de bliver gamle.

Den eneste gamle hund jeg har haft, hun KOM til at lugte forfærdeligt ud af munden i hendes sidste tid. Og jeg lovede mig selv, at det aldrig skulle overgå en af mine hunde igen.

Silke har absolut rene tænder i en alder af 10 år. Selv om hun ikke mere tåler kødben. Men hun får børstet tænderne hver dag. Og hun elsker det.

Rigtig mange små hunde har dårlige tænder og betændt tandkød allerede når de er få år gamle.

Og rigtig mange små hunde er nødt til at få fjernet tænder når eller hvis de bliver over 5 år. Simpelthen fordi tænderne ikke er blevet passet.

Jeg synes det er ulækkert og unødvendigt at lade sin hund lugte ud af munden på den måde.

Hvis en lille hvalp lugter sådan, så er det på grund af mundbetændelse. Om det så er på grund af tænder, der ikke er faldet ud eller om det er fordi den aldrig har fået børstet tænder, det er ret ligegyldigt.

Men fakta er det, at de der ildelugtende bakterier i tænder og tandkød, er samme type som dem, der laver hjerteklapbetændelse..

Det er værd at overveje, om man vil risikere det for sin hund, selv om man er ligeglad med lugten.

Dyrlæge!

Tandsten og paradentose

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Aj, birgitta, jeg tror altså det er ganske normalt at hvalpen lugter ud af munden ved tandskifte uden at der er tale om mundbetændelse og alt muligt andet... Selvfølgelig skal man holde øje med om det fortsætter, og så handle på det, hvis det er over lang tid, men i tandskifteperioden er det altså ret naturligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også "normalt" at hunden begynder at miste sine tænder i 3 års alderen, på grund af tandsten og paradentose.

Både lugt og tandsten kan undgås med en god tandhygiejne.

OG masser af små hunde har problemer med tandskiftet. Mælketænderne bliver tit siddende efter de blivende tænder bryder frem.

Så skal de fjernes hos dyrlægen, for at undgå fejlstilling. Og smerter i munden på hvalpen.

--Som sagt har ingen af mine (store) hunde lugtet ud af munden ved tandskiftet. Så helt "normalt" er det næppe.

Små hunde skal vænnes til at man skal kunne komme til at se alle tænderne og hele mundhulen. Ellers får de et liv enten med tandsmerter eller med mange bedøvelser..

Link til indlæg
Del på andre sites

Stor eller lille hund - hund STINKER når den skifter tænder! Og det har intet at gøre med om hunden får dårlige tænder senere i livet.

Jeg er enig i at tandbørstning kan være en god ide, men tyggstænger, ben og gnaven i pinde kan også gøre det. Min gamle hund blev 11 år og fik aldrig renset tænder. Men han havde flotte, hvide tænder hele sit liv.

Absolut ingen grund til at spilde tid og penge på dyrlæge i denne omgang! Der er altså ingen grund til at se spøgelser over alt:-)

Og TS - et lille tip til en god tyggesnack under tandskift: tørret lunge:-) Det giver bestemt ikke god ånde, men det smager lækkert for hunden og så klør det tandkødet.

Link til indlæg
Del på andre sites