Hop til indhold

Tilbagekald af foder pga. mistanke om salmonella - se om din hund foder er på listen!

Tigerdyr
 Share

Recommended Posts

Diamond Pet Foods has voluntarily recalled some brands of dry dog and cat food that it manufactured in its Gaston, S.C. facility between December 9, 2011 and April 7, 2012 due to potential Salmonella contamination.

Læs mere her: Diamond Pet Recall |

Link til indlæg
Del på andre sites

Diamond Pet Foods has voluntarily recalled some brands of dry dog and cat food that it manufactured in its Gaston, S.C. facility between December 9, 2011 and April 7, 2012 due to potential Salmonella contamination.

Læs mere her: Diamond Pet Recall |

Umiddelbart ser det kun ud til at gælde foder distribueret i visse amerikanske stater + Canada. Diamond Pet Foods : Information

Det foder der kommer ind i EU er underlagt yderligere kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os håbe det! Jeg er dog lidt skeptisk da der jo står "further distribution through other pet food channels may have occurred" - dvs. udover listen af stater.

Hvis man trykker på linksne i bullet-listen kommer man til en side med alle de produktkoder der er involveret. Så er man da helt sikkert hvis man lige tjekker den bagpå sin egen sæk ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge min Facebook har ejeren af nemokatoghund.dk og hendes opdrætter begge købt sække der er kaldt tilbage. Så vidt jeg lige kan forstå er de købt i EU.

Nu har jeg ikke selv nogle af de fodermærker der nævnes herhjemme, så det rammer ikke mig, men hvis det gjorde, vil jeg være ligeglad med om jeg troede på det eller ej. Hvis jeg havde det fodermærke, med produktnummeret som det står på linksne ville jeg ikke tøve med straks at stoppe fodring og sende det retur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge min Facebook har ejeren af nemokatoghund.dk og hendes opdrætter begge købt sække der er kaldt tilbage. Så vidt jeg lige kan forstå er de købt i EU.

Nu har jeg ikke selv nogle af de fodermærker der nævnes herhjemme, så det rammer ikke mig, men hvis det gjorde, vil jeg være ligeglad med om jeg troede på det eller ej. Hvis jeg havde det fodermærke, med produktnummeret som det står på linksne ville jeg ikke tøve med straks at stoppe fodring og sende det retur!

Selvfølgelig sender man det da tilbage hvis det har recall nummeret. Men det er ret usandsynligt at der skulle være sække med de numre i DK. Hvis de pågældende har købt foderet i EU, skal de gå til fødevaremyndighederne, så der kan udsendes en generel advarsel i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor du mener det er usandsynligt? Har du virkelig så meget tiltro til importkontrollerne? Jeg har nok nærmest ingen ...

Næ ikke importkontrollerne. Men jeg har en forventning om at firmaet ved om et produkt er solgt i USA, EU eller andre steder og at de, hvis en recall er nødvendig, advarer i alle berørte regioner og ikke kun enkelte stater i USA.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ ikke importkontrollerne. Men jeg har en forventning om at firmaet ved om et produkt er solgt i USA, EU eller andre steder og at de, hvis en recall er nødvendig, advarer i alle berørte regioner og ikke kun enkelte stater i USA.

Aha ;-)

Altså den liste du henviser til med staterne er jo kun for foderet Diamond.

Der var ikke en liste med stater for f.eks. TOTW ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja ... Hmm. Jamen måske har du ret så!

Jeg har efterhånden fundet en del rundt omkring på nettet der skriver de har fået nogle af de "farlige" sække, så der er nogle i EU. Heldigvis fandt jeg så også det her brev:

Dear "xxx",

Thank you for taking the time to contact us.

Please be advised that Taste of the Wild products are subject to additional testing in order to enter the EU. The stock we are shipping has been found safe, so you can disregard the recall codes and continue to use the food as normal.

Thank you for checking with us before opening the pack and we are sorry for any undue anxiety caused by the recall message from the US.

Assuring you of our prompt attention to this matter.

Sincerely,

Your zooplus Service Team "

Fundet her: Forvirring mht. salmonella i hundefoder - recalled - Generel diskussion

Måske er der slet ingen fare på færde hvis man ikke har impoteret det direkte fra staterne så? :-) Lad os håbe det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja ... Hmm. Jamen måske har du ret så!

Jeg har efterhånden fundet en del rundt omkring på nettet der skriver de har fået nogle af de "farlige" sække, så der er nogle i EU. Heldigvis fandt jeg så også det her brev:

Fundet her: Forvirring mht. salmonella i hundefoder - recalled - Generel diskussion

Måske er der slet ingen fare på færde hvis man ikke har impoteret det direkte fra staterne så? :-) Lad os håbe det!

Ja, det må vi da håbe:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Problemet her er at mange foderproducenter i USA importerer indridgenser fra Kina og det er derfra salmonella infektionen stammer fra. Da mange af de pågældende fodertyper importeres her til lands tror jeg det er svært helt at undgå at noget ikke kan slippe med - man kan nok ikke vide sig helt sikker.

Det er et stort problem i øjeblikket for de amerikanske producenter hvilket man kan læse på deres hjemmesider, samtidig er der også mange der gør opmærksom på at de ikke er omfattet af denne import fra Kina.

Ja jeg kan jo prise mig glad over at jeg ikke bruge nogle af disse foder typer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kenzum

Hej.

Vi har fodret med TOTW, og udfra produktionsnr. på posen, har vores poser ikke været blandt dem der er tilbagekaldt. De var købt gennem Zooplus.

Jeg har været i kontakt med Zooplus, og fik nedenstående tilsendt. Så jeg vælger og tro på, at Diamond Petfood, officielt ikke selv har distribueret varer fra deres fabrik i Gaston SC til europa. Jeg mener, at Diamond Petfood har 3-4 fabrikker i USA. Så umiddelbart ville jeg ikke have noget imod, at fodre med TOTW. Vi er dog ved at finde nyt foder, til vores kræsne beagle. :-)

Official Document.jpg

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Vi har fodret med TOTW, og udfra produktionsnr. på posen, har vores poser ikke været blandt dem der er tilbagekaldt. De var købt gennem Zooplus.

Jeg har været i kontakt med Zooplus, og fik nedenstående tilsendt. Så jeg vælger og tro på, at Diamond Petfood, officielt ikke selv har distribueret varer fra deres fabrik i Gaston SC til europa. Jeg mener, at Diamond Petfood har 3-4 fabrikker i USA. Så umiddelbart ville jeg ikke have noget imod, at fodre med TOTW. Vi er dog ved at finde nyt foder, til vores kræsne beagle. :-)

[ATTACH=CONFIG]87917[/ATTACH]

Mvh

Men nu ER der jo så altså fundet en sæk i DK, så det passer ikke helt. Jeg aner ikke hvor den er købt henne, men i DK var den altså

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er den så købt i Danmark eller importeret direkte fra USA?

Jeg tvivler på at man køber en sæk foder fra USA, når det kan fåes i Europa til en billigere penge:genert:

Men jeg ved det ikke.

Ja linket er til usa, men det er jo blot en ekstra ting, han tager med... Det har intet med den danske pose at gøre.. Andet end nummeret, man skal kigge efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu ER der jo så altså fundet en sæk i DK, så det passer ikke helt. Jeg aner ikke hvor den er købt henne, men i DK var den altså

Men sådan som jeg læser beskeden i dit indlæg, så er de varer der er sendt til EU ikke omfattet af tilbagekaldelsen, på trods af deres nummer. Så hvis der er fundet en sæk i DK, med recall nummer, er denne ikke omfattet af tilbagekaldelsen alligevel. Sådan forstår jeg det, men aner det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler på at man køber en sæk foder fra USA, når det kan fåes i Europa til en billigere penge:genert:

Men jeg ved det ikke.

Ja linket er til usa, men det er jo blot en ekstra ting, han tager med... Det har intet med den danske pose at gøre.. Andet end nummeret, man skal kigge efter.

Det er jo ikke sikkert det var en pose TOTW. Flere af mærkerne omfattet af tilbagekaldelsen er nogen der ikke føres i EU, eller kun hentes ind af små-importører som sælger til venner og bekendte. Så det kan sagtens være det er importeret privat.

Til det andet. At en person kommer ind fra højre og siger der er en pose i DK, uden at komme med yderligere forklaring, kan jeg altså ikke tage så seriøst. Der bliver ikke fortalt hvor, hvilket mærke, om de har fået den refunderet eller ellers været kontakt med forhandleren. Derimod virker det mere seriøst inde på Nemokatoghund's facebook side, hvor de er igang med at finde ud af hvordan og hvorledes med de poser de har.

Link til indlæg
Del på andre sites