Hop til indhold

Hævet efter flåt/tæge bid?


Japansk-Bella
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen,

 

jeg har desværre været lidt sent på den med nakkedråberne denne gang, så min kære Bella fik en tæge.*

Jeg opdagede den først efter den havde suget en del blod, men den var ikke helt stor endnu. Min faster fjernede den og nu noget tid efter (det vil sige 1 uge ca) har jeg opdaget at hun har en bule, hvor den har sittet. Jeg troede først at det var endnu en tæge. Hun har ikke noget pels på den plet.

 

Jeg er bange for om den kan have gjort hende syg?

Jeg har ikke set andre symptomer, men bare for en sikkerheds skyld.

Er der noget der ved om det bare er irritation af huden eller om jeg skal være bekymret?

 

 

Mvh Japansk Bella

 

(*hvad er forskellen på en flåt og en tæge?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Forskellen på en flåt og en tæge er at tæge er en misforstået betegnelse for en flåt. Tæger er " vegetar " de suger ikke blod på dyr, de lever af planter om man så må sige. Så det der sætter sig på dyr og på os er skovflåter.

 

Ja hunde kan godt få en lille bule der hvor flåten har siddet, fjernede en flåt på min hund forrige søndag og det er først lige i dag at der ikke længere er en lille " knop " der hvor den har siddet.

 

Det du skal kigge efter er markant rødme, eller en rød plamage eller ring rundt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt at der kan komme en bule efter et flåtbid - så længe huden ikke er rød og irriteret og/eller bulen ikke vokser samt at hun ellers har det godt

ville jeg ikke vær bekymret. Men hold øje med det og sørg for at holde det rent.

 

Forskel på tæge og flåt

 

"En skovflåt er en lille blodsugende mide. Den kaldes

ofte fejlagtigt en tæge, men der er grund til at skelne, da en tæge er et

insekt, som ikke gør mennesker noget. Man kan kende forskel på de to ved at

tælle deres ben. En tæge ligner en bille og har seks ben, mens en flåt har otte

og mere ligner eller en meget lille edderkop. Flåten lever af at suge blod fra

større dyr som hjorte og ræve, men den kan også sætte sig på mennesker."

 

 

Kilde: Skovflåt - hvordan fjerner jeg dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er meget normalt at der efterlades en bule hvor flåten har siddet. Man kan komme denne i forkøbet ved at spraye Aloe Vera på lige efter flåten er fjernet. Det tager hævelsen med det samme. Jeg har altid Aloe Vera spray - det og så Medi skrub er en del af mine remedier til mine hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...