Japansk-Bella Skrevet Juni 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2012 Hej allesammen, jeg har desværre været lidt sent på den med nakkedråberne denne gang, så min kære Bella fik en tæge.* Jeg opdagede den først efter den havde suget en del blod, men den var ikke helt stor endnu. Min faster fjernede den og nu noget tid efter (det vil sige 1 uge ca) har jeg opdaget at hun har en bule, hvor den har sittet. Jeg troede først at det var endnu en tæge. Hun har ikke noget pels på den plet. Jeg er bange for om den kan have gjort hende syg? Jeg har ikke set andre symptomer, men bare for en sikkerheds skyld. Er der noget der ved om det bare er irritation af huden eller om jeg skal være bekymret? Mvh Japansk Bella (*hvad er forskellen på en flåt og en tæge?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Forskellen på en flåt og en tæge er at tæge er en misforstået betegnelse for en flåt. Tæger er " vegetar " de suger ikke blod på dyr, de lever af planter om man så må sige. Så det der sætter sig på dyr og på os er skovflåter. Ja hunde kan godt få en lille bule der hvor flåten har siddet, fjernede en flåt på min hund forrige søndag og det er først lige i dag at der ikke længere er en lille " knop " der hvor den har siddet. Det du skal kigge efter er markant rødme, eller en rød plamage eller ring rundt om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 hmm.. jeg troede begge bed fast, og man bare så forskel på antal ben. :hmm: man lærer noget nyt hver dag! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bustertrold Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Det er helt normalt at der kan komme en bule efter et flåtbid - så længe huden ikke er rød og irriteret og/eller bulen ikke vokser samt at hun ellers har det godt ville jeg ikke vær bekymret. Men hold øje med det og sørg for at holde det rent. Forskel på tæge og flåt "En skovflåt er en lille blodsugende mide. Den kaldes ofte fejlagtigt en tæge, men der er grund til at skelne, da en tæge er et insekt, som ikke gør mennesker noget. Man kan kende forskel på de to ved at tælle deres ben. En tæge ligner en bille og har seks ben, mens en flåt har otte og mere ligner eller en meget lille edderkop. Flåten lever af at suge blod fra større dyr som hjorte og ræve, men den kan også sætte sig på mennesker." Kilde: Skovflåt - hvordan fjerner jeg dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Det er meget normalt at der efterlades en bule hvor flåten har siddet. Man kan komme denne i forkøbet ved at spraye Aloe Vera på lige efter flåten er fjernet. Det tager hævelsen med det samme. Jeg har altid Aloe Vera spray - det og så Medi skrub er en del af mine remedier til mine hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 hmm.. jeg troede begge bed fast, og man bare så forskel på antal ben. :hmm: man lærer noget nyt hver dag! Forskel på skovflåter og tæger? - Skovflaaten.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2012 Basso har stadig en bule 3 uger efter jeg fjernede en tæge uden at få hovedet med - hvor længe skal jeg være tålmodig og kommer der pels igen? Der er ikke rødt og han er ok men formoder at det er tægehovedet der forårsager bulen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2012 Fjernede en flåt seføli!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts