Hop til indhold

På med krea-hatten


Hopsa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 153
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det lykkedes mig ENDELIG at komme udenfor uden at pipperen fløj.

 

De er alle taget på M, ISO 200, F/8 og 1/400.

 

 

 

DSC_8133.jpg

 

 

Ret flot billede synes jeg, fokus lige i skabet. Måske havde en hurtigere lukkeid været at foretrække så du slap for bevægelsesslør, men jeg ved jo ikke om det var tiltænkt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret flot billede synes jeg, fokus lige i skabet. Måske havde en hurtigere lukkeid været at foretrække så du slap for bevægelsesslør, men jeg ved jo ikke om det var tiltænkt :-)

 

Tak:-D

 

Jeg prøvede en masse, men så var det ligesom at det blev over- eller underbelyst (kan ikke huske hvilken:oops:). Jeg ved ikke om jeg skal være så obs på EV, som jeg er? Tog jeg en hurtigere lukketid, gik EV i minus med det samme. Jeg måtte ned på de 400 for at EV stod i 0:hmm:

 

Synes godt nok det er svært at holde styr på det hele:genert: De første billeder jeg tog, havde jeg ISO noget længere op, fordi der ikke var nogen sol, så kom solen og jeg skruede ned for ISO. Men jeg skulle være hurtig og meget stille i mine bevægelser, så jeg nåede det inden fuglen smuttede:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak:-D

 

Jeg prøvede en masse, men så var det ligesom at det blev over- eller underbelyst (kan ikke huske hvilken:oops:). Jeg ved ikke om jeg skal være så obs på EV, som jeg er? Tog jeg en hurtigere lukketid, gik EV i minus med det samme. Jeg måtte ned på de 400 for at EV stod i 0:hmm:

 

Synes godt nok det er svært at holde styr på det hele:genert: De første billeder jeg tog, havde jeg ISO noget længere op, fordi der ikke var nogen sol, så kom solen og jeg skruede ned for ISO. Men jeg skulle være hurtig og meget stille i mine bevægelser, så jeg nåede det inden fuglen smuttede:genert:

 

Laver dit hus meget ISO-støj siden du er så obs på det?

Jo du er nødt til at være opmærksom på eksponeringen, det vil aldrig blive et lisså godt resultat hvis du er nødt til at efterredigere i billedet for at få eksponeringen til at se rigtig ud.

Men hvis nu du havde kørt med ISO 400 havde du sikkert kunne hive lukketiden op uden at skulle ændre blændetal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver dit hus meget ISO-støj siden du er så obs på det?

Jo du er nødt til at være opmærksom på eksponeringen, det vil aldrig blive et lisså godt resultat hvis du er nødt til at efterredigere i billedet for at få eksponeringen til at se rigtig ud.

Men hvis nu du havde kørt med ISO 400 havde du sikkert kunne hive lukketiden op uden at skulle ændre blændetal.

 

Nej, det er et rimelig støj-venligt (hvis man kan sige det) hus. Jeg har nok bare stadig det der med "så lav iso som mulig" i baghovedet fra det gamle og noget mindre hus. Må prøve med højere ISO, hvis jeg får chancen igen:-D Ellers er der da Luna at bruge, hun er jo god til stilsiddende billeder:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er et rimelig støj-venligt (hvis man kan sige det) hus. Jeg har nok bare stadig det der med "så lav iso som mulig" i baghovedet fra det gamle og noget mindre hus. Må prøve med højere ISO, hvis jeg får chancen igen:-D Ellers er der da Luna at bruge, hun er jo god til stilsiddende billeder:-D

 

Hvad er det du har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du har?

 

 

Jeg har et Nikon D7000, optrappede i juni sidste år fra mit Nikon D40:-D Og er slet slet ikke klar over, hvad jeg har fået mellem hænderne:genert:

 

Nå men vi var på tur her til morgen og jeg har taget lidt af hvert, her kommer de og jeg modtager gerne ideer og tips osv.

 

Først lidt ukrudt...

 

F/9, 1/250, ISO 400

DSC_8149.jpg

 

F/8, 1/800, ISO 400

DSC_8150.jpg

 

F/8, 1/1000, ISO 400

DSC_8155.jpg

 

Luna bliver sær, når kameraet peger på hende, så bær over med en kedelig hund:genert:

 

F/8, 1/1000, ISO 400

DSC_8152.jpg

 

DSC_8153.jpg

 

Dette blev lige en anelse mørkt, men da jeg skruede op for ISO, smuttede hun:lol: Dette er så Luna i et mudderhul efter 10 km gåtur, hun gør det nu godt den gamle tøs:lun:

 

F/8, 1/1600, ISO 400

 

DSC_8169.jpg

 

Undervejs så vi denne her:

 

F/8, 1/1600 og ISO 400

DSC_8166.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Nikon D7000 kan du slippe for nogen af spekulationerne ved at sætte programvælgeren på P. Det kan klare næsten alt. Og med D7000 kan du sagtens gå op i ISO.

 

Generelt vil jeg anbefale at hvis du forventer at der vil blive mulighed for actionbilleder, eller nærbilleder, skal ISO værdien stilles op. Hvis du derimod vil fotografere noget stillestående kan ISO stilles ned.

 

Hvis der er et motiv med urolig baggrund, kan man ved en kombination af lang brædnvidde, og lav blænde fremhæve motivet, og sløre baggrunden. Der skal man stille programvælgeren i A, og derefter trille ned på laveste værdi. ISO skal ned så langt den kan, og muligvis skal man bruge stativ, eller noget til at støtte kameraet.

 

Hvis man er ude efter actionbilleder, kan man skifte programvælgeren til S, og vælge værdier på 1/250 eller mere. Efter behov kan man stille ISO værdien op. Det er korrekt at højere ISO giver mere billedstøj. Men prøv engang at skrue helt op for ISO på dit kamera, og lav nogen prøvebilleder, og se hvor galt det egentligt er med det billedstøj.

 

Et stativ er besværligt at have med. En hundesnor kan også bruges som en slags stativ. Læg økken om kameraets objektiv, og træd på den anden ende (uden at der er en hund i den). Det hjælper faktisk helt godt til at holde kameraet roligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Nikon D7000 kan du slippe for nogen af spekulationerne ved at sætte programvælgeren på P. Det kan klare næsten alt. Og med D7000 kan du sagtens gå op i ISO.

 

Generelt vil jeg anbefale at hvis du forventer at der vil blive mulighed for actionbilleder, eller nærbilleder, skal ISO værdien stilles op. Hvis du derimod vil fotografere noget stillestående kan ISO stilles ned.

 

Hvis der er et motiv med urolig baggrund, kan man ved en kombination af lang brædnvidde, og lav blænde fremhæve motivet, og sløre baggrunden. Der skal man stille programvælgeren i A, og derefter trille ned på laveste værdi. ISO skal ned så langt den kan, og muligvis skal man bruge stativ, eller noget til at støtte kameraet.

 

Hvis man er ude efter actionbilleder, kan man skifte programvælgeren til S, og vælge værdier på 1/250 eller mere. Efter behov kan man stille ISO værdien op. Det er korrekt at højere ISO giver mere billedstøj. Men prøv engang at skrue helt op for ISO på dit kamera, og lav nogen prøvebilleder, og se hvor galt det egentligt er med det billedstøj.

 

Et stativ er besværligt at have med. En hundesnor kan også bruges som en slags stativ. Læg økken om kameraets objektiv, og træd på den anden ende (uden at der er en hund i den). Det hjælper faktisk helt godt til at holde kameraet roligere.

 

Jeg vil ikke bruge P:oops: Det er for billigt sluppet:genert: Jeg har meget længe (ja det sidste år) brugt A, næsten aldrig S. Jeg har også lavet en isotest - så godt som jeg nu kunne:-D

ISO pictures by lunamus - Photobucket

 

Jeg har både en tripod og en monopod, men jeg glemmer at få dem med på tur. Tripod'en er det bedste synes jeg, men det vejer et ondt år:lol: Smart med hundesnoren:5up: Det her hus er nemlig lige sådan en 2-300 gram tungere end det gamle, og det er vildt en forskel det gør (når man i forvejen ikke har nogle kræfter)

 

Jeg skal bare have smidt mit "Så lav ISO som muligt" ud af baghovedet.

 

Grunden til at jeg prøver mig med M nu, er fordi jeg godt vil lære kameraet bedre at kende. Jeg synes personligt, det er spild af penge, hvis jeg bare sætter det på Sport eller P:genert: Men kan godt være jeg skal gå tilbage til A/S nogen tid igen.

 

Tak for tips og input:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu læste jeg lige Hopsa's indlæg om hivdbalancen. Jeg kan ikke selv indstille min (eller det kan jeg måske nok, hvis jeg lige finder manualen og læser mig til det) med eget bestemt tal, men jeg kan vælge f.eks 5260 og 5560. Der er så også forskel i ISO og lukketid, men stadigvæk er det en varmere tone med 5560, synes jeg

 

Jeg prøvede lige med Auto WB:

F/8, 1/1000, ISO 320

DSC_8231.jpg

 

Og så med 5560, F/8, 1/2000, ISO 640:

 

DSC_8246.jpg

 

Og det blev så poten, for hun vendte sig demonstrativt med ryggen til mig, da jeg tog kameraet op til øjet:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik altså nogle top sjove fraklip i dag :mrgreen:

 

Havde det ikke været fordi det er uskarpt, så havde jeg vist haft en klar vinder her - lykke!

528979_3996469241674_1023533841_n.jpg

 

Go, Møffe, go-go-go!

403879_3996469561682_573567184_n.jpg

 

Slaske-tunge

527258_3996470761712_1915079954_n.jpg

 

Slasketunge på retur - men nu med brækket ben :lol:

263_3996471041719_1124029472_n.jpg

 

 

Lykke - men for stille, syntes jeg :genert:

547755_3996472121746_1034873761_n.jpg

 

 

I've got i....! Aaaawwww... Lost it...

545291_3996472881765_736478596_n.jpg

 

Majet farlig hund!

549593_3996473361777_1149831528_n.jpg

 

Wrargh!

422220_3996473921791_1345192121_n.jpg

 

Misser at øjne godbidden hver gang jeg ser det her billede :lol:

422253_3996476481855_1595189976_n.jpg

528979_3996469241674_1023533841_n.jpg

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde kameraet med på morgentur og ja, Luna er ikke just den fødte model... Jeg har ladet hvidbalancen ligge på de 5260..

 

DSC_8278.jpg

 

Hvis man stiller hende af, går lidt væk og kalder hende ind, får man dette (så snart man sætter kameraet op for øjet):

 

DSC_8280.jpg

 

DSC_8281.jpg

 

Så må man jo tage en due:

 

DSC_8283.jpg

 

Eller en blomst med morgendug:-D

 

DSC_8286.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Så napper vi lige dagens kreative indslag herfra....

 

Det er dog knap så kreativt egentlig.... Men havde sgu' ikke så meget med farve på i og omkring hytten :oops:

 

DSC_0822.jpg

 

DSC_0826.jpg

 

DSC_0829.jpg

 

DSC_0831.jpg

DSC_0813.jpg

DSC_0821.jpg

DSC_0823.jpg

DSC_0824.jpg

DSC_0827.jpg

DSC_0828.jpg

DSC_0830.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

!!!

 

Jeg henter lige et indlæg fra en anden tråd her ind, så har dem der interesserer sig for emner ihvertfald mulighed for at deltage hvis lysten skulle være der :-)

 

 

Vi kunne jo evt. bruge krea-tråden igen. Vælge et emne for en uge og 'tillade' at der vises flere billeder i kategorien så man kan få snakket lidt om de forskellige måder at løse opgaven på. På den måde gør det ikke noget at flere har gjort det samme, for billederne bliver jo alligevel aldrig helt ens, og så kan der snakkes og inspireres på den led osse...

Bare et forslag selvfølgelig, men det ville da give lidt bedre muligheder for at kunne deltage, nu hvor der skal tages hensyn til vejr og arbejde og solnedgang.

 

Håber vi komme til at se endnu flere flotte, sjove og kreative billeder som kan inspirere til fotosnak og nørderi :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
!!!

 

Jeg henter lige et indlæg fra en anden tråd her ind, så har dem der interesserer sig for emner ihvertfald mulighed for at deltage hvis lysten skulle være der :-)

 

 

 

 

Håber vi komme til at se endnu flere flotte, sjove og kreative billeder som kan inspirere til fotosnak og nørderi :mrgreen:

 

Er som nævnt klar på flere ideer.

håber på at skulle ud og tage konkurrencebilleder i morgen, men hvis jeg ikker er rask kunne jeg godt tænke mig en ide til hvad jeg ellers kunne bruge dagen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er som nævnt klar på flere ideer.

håber på at skulle ud og tage konkurrencebilleder i morgen, men hvis jeg ikker er rask kunne jeg godt tænke mig en ide til hvad jeg ellers kunne bruge dagen på.

 

På at blive rask evt. ;-)

 

Ja jeg er jo rimeligt ophængt i hvalpekassen for tiden, men det sker da jeg stikker næbet ud og får samlet hømmer op og leger med en af de andre, så mon ikke der osse kan findes en mulighed for at fotografere. Jeg er bare ikke i stand til at forlade min matrikel, men det har jeg ikke gjort ved nogle af de andre billeder heller, så mon ikke det går :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...