Hop til indhold

Vagt hvalp


Aslan
 Share

Recommended Posts

Novelle (er det ikke sådan en kort historie hedder?)

 

:shock: Min "lille baby" er blevet vagt hvalp :shock:

 

Normalt kan Aslan godt vågne og gø lavt en eller 2 gange, måske gå ind og vende inde i stuen, og så gå i seng igen. Vi er gået ud fra at han bare har drømt.

 

I nat skræmte han livet af os begge.

Vi vågnede ved at han gøede rigtig højt (måske det kun var højt fordi vi fik en chock), hvor efter han sprang op og farede ind i stuen mens han gøede på livet løs. Vi lå inde i sengen og kaldte på ham. Pludselig hører vi ham knurre :???: Det var altså nyt. Så vi gik ind i stuen og fandt ham ude ved døren, hvor han begyndte at gø igen og knurre dybt.

Vi har en "tænd lyset" dims, en af dem der reagere på bevægelser. Den havde registreret noget (den plejer ikke at registrere katten hvis den kommer).

 

Jeg kunne ikke falde i søvn igen....kunne det have været et luske menneske? Skummelt. Jeg havde det slet ikke godt med at tage afsted i morges.....meeeeeeeen jeg var rundt om huset for at tjekke om der lå en skummel person :oops::oops::oops::oops:

 

Jeg ved godt at Broholmerens job er at passe på dyrene og være vagthund.....og det kan jeg også leve med, men fook hvor et chock jeg fik! Har aldrig hørt ham gø og knurre så dybt.

 

Men jeg må da indrømme, at jeg allerede føler mig tryg ved tanken om at den gøen ville få de fleste til at smutte :blink: Selv om det er vores job at passe på ham...ja så kan jeg altså ikke gø så højt :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de kan godt give en et chok engang imellem, de kære små. Men vær du glad hvis Aslan advarer dig hvis der lusker nogen omkring og ikke gør som min hund. Folk kan gå direkte ind fra haven uden at han reagerer. Tilgengæld vækker han mig ved at hoppe op på min mave og gø vildt, hvis der er katte der slås eller ugler der skriger. Sådan er det jo forskelligt hvad hunde mener, kan være farligt. :???::rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er han nu???

 

Min Caisar er meget vagtsom - men han begyndte først for alvor da han var 1½ år...

 

Men jeg har set samme mønster hos både ham og Kimba. Da begge blev 6 mdr. begyndte de at gø vildt og voldsomt af underlige ting.

Caisar kunne f.eks. ligge lige så stille, for derefter at drøne over og gø af sin vandskål :roll: Eller bare nye ting eller lyde reagerede han lige pludselig meget voldsomt på, ved at gø, knurre og rejse børster. Men det gik over efter et par måneder, og han er nu kun vagtsom når der er noget reelt at være det overfor.

Kimba er ligenu i den samme fase. Her den anden dag, så hun i den mørke rude (det var aften og vi havde ikke trukket for) spejlbilledet af Thomas der rørte på sig, og hun begyndte at gø helt vildt og rejse børster. Også hvis hun hører en ukendt lyd eller noget i den retning begynder hun også lige at give lyd fra sig.

 

Jeg gør det, at jeg støtter og hjælper min hund, forstået på den måde at jeg viser den at tingene ikke er farlige, snakker dæmpet til den og stryger den beroligende fra næsetip til halerod. Så de ved at jeg har forstået situationen men har kontrol over det, og de behøver ikke nødvendigvis at tage beslutningen om hvorvidt det er farligt eller ej (kringlet at forklare).

Hvis det f.eks. er en plastpose der flagrer de reagere på, så lader jeg dem se posen an og roser dem for at forholde sig til den og ikke være bange for den, og når de så er rolige ved situationen giver jeg dem en godbid (ligger den f.eks. ovenpå posen).

 

Men min erfaring er at det er helt normalt for hvalpe i 6 mdr. alderen at reagere sådan, især de mere vagtsomme typer. De er i en kønsmodningsfase, og der sker rigtig meget kriller i hovedet på dem i den fase, så det gælder virkelig om at hjælpe og støtte sin hund ;-)

Jeg har ligeledes oplevet den samme adfærd hos mine to tidligere schæfere da de var i samme alder, og min erfaring er at det også går over igen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer lige med 5-6 mdrs alderen (23½ uge, det skulle lige med :mrgreen::mrgreen::mrgreen: )

 

Normalt er der ikke så meget med hans gøen. Selvfølgelig er der skraldespande lyden ude fra stien. Og andre ukendte lyde. Men ellers er det ikke noget slemt så som at være bange for vandskåle (det kan dog komme). Dog leger han at han er bange for legetøj og ben en gang imellem og hvalpe hopper, hvor efter han løber hen og tager det fra mig/på gulvet.

 

Jeg håber da lidt at det går over igen, jeg tror ikke jeg kan holde til chock om natten :rolleyes: i længden.

 

Måske han hurtigt begynder at hvile i sig selv og ikke være så dramatisk :-P

 

 

Vi havde her forleden, hvor vi gik forbi en have hvor der var en der brugte en maskine. Og Aslan gøede, der brugte jeg den med at få øjnkontakt og snakke roligt mens jeg aede ham, og når han tiede i et vidst stykke tid, ja så roste jeg ham. Det endte også med at han vendte om og gik ind i vores forhave :blink: rolig og ligegld tempo:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du kan regne temmelig sikkert med at han ikke i længden bliver ved med at gø midt af natten af "ingenting".

 

Jeg synes Blackgsd har beskrevet rigtig godt hvordan hendes hunde har skullet igennem sådan en gø-alder. :5up: Jeg har hørt mange kalde den spøgelses-alder fordi hunden ligesom ser spøgelser alle vegne og dette og hint skal lige have et vuf og måske et knur med på vejen.

 

Ozzie så også rigtig spøgelser da hun var omkring den alder, fx begyndte hun fra den ene dag til den anden at gø hver gang vi kom ud af døren... det var pænt irriterende, men det holdt lige så hurtigt som det kom omkring en måneds tid efter og hun har aldrig gjort det før eller siden.

 

Hvis Aslan er ligesom de fleste unghunde så skal I nok få nogle lidt sjove ture også... Ozzie opdagede i hvert fald mange ting hun ellers ikke havde taget notits af før, og så skulle hun jo lige gø lidt af dem. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis Aslan er ligesom de fleste unghunde så skal I nok få nogle lidt sjove ture også... Ozzie opdagede i hvert fald mange ting hun ellers ikke havde taget notits af før, og så skulle hun jo lige gø lidt af dem. :mrgreen:

 

Hmm....jeg kan altså bedre li den udforskende hvalp "huh? hva er det der hopper, må nok hellere kigge på" og hovedet går op og ned da han ser grasshoppen :mrgreen:

 

Hjælper det så egentlig at man hjælper dem hen til den "farlige" ting?

Så sker det kun en gang (ligger på knæene og ber til hundeguden)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm....jeg kan altså bedre li den udforskende hvalp "huh? hva er det der hopper, må nok hellere kigge på" og hovedet går op og ned da han ser grasshoppen :mrgreen:

 

Hjælper det så egentlig at man hjælper dem hen til den "farlige" ting?

Så sker det kun en gang (ligger på knæene og ber til hundeguden)?

 

Jeg synes at det hjælper hvis man lader hunden komme hen og tjekke det "farlige" ud, ja. Fx hvis Aslan bliver forskrækket over en pose der flagrer så selv gå stille og roligt hen til posen og selv lade ham vælge at gå med derhen (altså ikke presse ham eller ynke ham) og se hvad det er for noget, sådan ville jeg gøre det. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...