Hop til indhold

Er det ok nu med for sjov agility?

HNP
 Share

Recommended Posts

Her hvor jeg bor er der en agilitybane, som vi prøvede idag. Bare for sjov. Molly synes det var mægtigt! :mrgreen: Men er hun for ung endnu? Altså der er ikke noget med vild fart eller lign. Vi tog forhindringerne en for en, dog kun to af springene.. Det er ikke noget vi skal bruge til noget, det er bare for sjov leg :)

Men er det for hårdt for hendes krop endnu? Hun er 8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Alt der hedder spring, ville jeg vente med, til hun er minimum 12-14 måneder gammel - Helst ældre.

Mange mener 18 måneder er bedre, for større hunde og tænker at det er bedre at vente for længe, end at gå for tidligt i gang - Man skal nok nå det man skal nå!

Det belaster virkelig leddene at springe - Stop med det.

Det samme med vippen, hvor nedslaget kan være hårde og i det hele taget ting med større vrid i kroppen.

Nu er jeg så heller ikke tilhænger af, at man selv begiver sig ud på en agilitybane uden en træner til at guide og vejlede (hvis man ikke er erfaren indenfor sporten), da det kan gå grueligt galt, hvis man ikke har helt styr over hvad man laver.

Skulle i hvertfald ikke selv nyde noget af det selv.

Ved jo ikke hvor i har en agility bane og om det er en klub, eller på et offentligt areal?

For de færreste klubber ønsker folk der ikke er medlem af klubben og tilknyttet agility bruger udstyret - Bla. fordi det virkelig kan skade hunden og det er møgdyrt, så ødelægger man noget, så er man ikke just populær.

I stedet så er der præ-agility hols, hvor man lære alt det grundlæggende, uden at hundens led og sener belastes og man arbejder med kropskontrol og handling.

Uanset om man bare vil løbe lidt hyggeagility, eller gøre noget mere alvorligt ud af det, så synes jeg man som minimum bør tage et smut omkring et begynder hold og få lidt indsigt i, hvad man skal passe på med og hvordan man indlære tingene, så man undgår skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte det nok. Men vi skal ikke gå til agility. Tænkte bare man kunne bruge nogle af tingene som en slags træning engang imellem :hmm: Forhindringerne er meget sådan naturagtige, fx. en bunke træstammer der er sat sammen som man skal balancere op og ned af, gå på line (ligesom på en legeplads), mindre gå på line med et firkantet bræt på så det drejer, tunnel og et omvendt V (+ spring og sikkert ting jeg ikke husker) Kunne man ikke med fordel bruge dem engang imellem? Idag tog vi tingene en enkelt gang.

Der er ikke noget med skarpe sving eller fart for tingene står i en lige række, og hun er en luntetrold der pænt venter på langsomme mig :oops:

Bare rolig, man må godt bruge redskaberne. Det står der på nettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tænkte det nok. Men vi skal ikke gå til agility. Tænkte bare man kunne bruge nogle af tingene som en slags træning engang imellem :hmm: Forhindringerne er meget sådan naturagtige, fx. en bunke træstammer der er sat sammen som man skal balancere op og ned af, gå på line (ligesom på en legeplads), mindre gå på line med et firkantet bræt på så det drejer, tunnel og et omvendt V (+ spring og sikkert ting jeg ikke husker) Kunne man ikke med fordel bruge dem engang imellem? Idag tog vi tingene en enkelt gang.

Der er ikke noget med skarpe sving eller fart for tingene står i en lige række, og hun er en luntetrold der pænt venter på langsomme mig :oops:

Bare rolig, man må godt bruge redskaberne. Det står der på nettet.

Træstammer der ligger på jorden og ting i den dur er rigtig fine til at træne kropskontrol på!

Det er en ikke helt uvæsentlig ting at træne :5up:

Der skal bare helst ikke være noget som helst spring involveret og det skal ikke være for højt, så hunden kan få slag eller vrid, hvis den sætter en pote forkert og skvatter ned.

Altså - det kan selvfølgelig også ske med en helt lav balance, risikoen er bare mindre.

Og med ingen spring, så mener jeg også A-springet!

Hunde under 1 år, må ikke bruge dem i vores klub, da det simpelthen er for hårdt ved dem.

Tunnel ser jeg ikke noget galt i - Så det tror jeg ikke der er noget problem i!

Ellers er baljer, div mærkelig underlag osv. også super at få trænet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt for tidligt... Det er det eneste jeg har at sige til det... Hvorfor har folk så travlt?

Det ved jeg sørme ikke hvorfor de har? Måske fordi folk kom forbi og synes den der tunnel så rigtig indbydende ud eller den der træstamme var rigtig sjov at gå på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites