Hop til indhold

Korsbåndsskader på GD'er


Gæst Humpelgumpf
 Share

Recommended Posts

Gæst Humpelgumpf

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med korsbåndsskader på Grand Danois ?

Min 3,5 årige Indie er lige hjemkommet fra dyrehospitalet opereret for sprunget korsbånd. Nu kommer der en hård tid :cry: 6 uger helt i ro, hvor hun skal være i snor til bare den mindste tissetår i haven og små korte gåture i kort snor 5-10 min ad gangen. Derefter 5 måneder i snor og ingen leg og løb. Puha den stakkels hund :cry:

Det er selvfølgelig ikke et problem her de første dage, for hun er helt flad og sover langt det meste af dagen.

 

Operationen gik rigtig fint på Karlslunde dyrehospital. Der er kun 2 dyrehospitaler på Sjælland der laver den type operation....så Hurra for forsikringen :klap:

 

Er der nogen der har været igennem samme tur ?

 

Mange hilsner

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender til en enkelt GD der har haft ødelagt begge korsbånd, men ikke flere end den. Racen er heldigvis ikke så eksponeret for at lave den skade, som flere andre store racer er.

Det er noget rigtig skidt med de korsbånd, jeg håber at genoptræningen kommer til at gå fint!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok ikke GD, men min doberman Sadie har været igennem det. Og ja, det lyder virkelig forfærdeligt hårdt med den ro og genoptræning, men hos os gik det faktisk over al forventning. Så vil bare lige opmuntre dig lidt, for os var det slet ikke så hårdt som det lyder til, så jeg håber det samme bliver tilfældet for dig. Er det en TTA operation hun har fået foretaget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med korsbåndsskader på Grand Danois ?

Min 3,5 årige Indie er lige hjemkommet fra dyrehospitalet opereret for sprunget korsbånd. Nu kommer der en hård tid :cry: 6 uger helt i ro, hvor hun skal være i snor til bare den mindste tissetår i haven og små korte gåture i kort snor 5-10 min ad gangen. Derefter 5 måneder i snor og ingen leg og løb. Puha den stakkels hund :cry:

Det er selvfølgelig ikke et problem her de første dage, for hun er helt flad og sover langt det meste af dagen.

 

Operationen gik rigtig fint på Karlslunde dyrehospital. Der er kun 2 dyrehospitaler på Sjælland der laver den type operation....så Hurra for forsikringen :klap:

 

Er der nogen der har været igennem samme tur ?

 

Mange hilsner

Charlotte

 

Den operation laves nu flere steder på Sjælland, jeg har navnet på de tre af dem ;-)

 

Anyways, det er ikke et specielt sjovt forløb (taler af erfaring x 2), men nu har vi også været hårdt ramt, grundet en komplikation som dyrlægen aldrig før har oplevet (trods at han er mangeårig ekspert i led).

 

Er du blevet anbefaldet noget ift. genoptræning? Jeg mener at Karlslunde har et program og ellers har Landbohøjskolen (Universitetshospitalet for Familiedyr/Institut for mindre husdyrs sygdomme, jo, kært barn har mange navne) også. Har efterhånden også flere gange hørt om laserbehandling ifm. forløbet, det skulle være rigtig godt. Jeg har ikke oplevet dette på Landbohøjskolen, og glemmer hele tiden at spørge dem, om de rent faktisk har det, for kunne i bund og grund ikke forestille mig andet - udover at de i så fald i den grad burde have fundet det frem til Møffe! For om noget, så har vi da været helt nede og skrabe bunden. Så jeg tror ikke, at de har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Labrador-fan

Hej Charlotte

 

Min hund og jeg skal igennem samme tur i morgen - hun skal opereres på Fakse Hospital. Hun er en labrador - altså en forholdvis tung hund, og jeg har ligesom dig 1000 spørgsmål om hvad der er det bedste.

 

Dét jeg har fundet ud af er det absolut vigtigste er et grundigt genoptræningsforløb! Min personlige erfaring fra karlslunde er, at de ikke gør det store ud af at forklare hvad du skal gøre, og tjekke proaktivt op på hunden. Det ville jeg forlange hvis jeg var dig. Det er jo en dyr operation, og det er det mindste man kan kræve.

 

Jeg har læst Doberfan's indlæg om operationen, og genoptræningen er virkelig godt beskrevet. Læs det med fordel.

 

Pøj med det - vi kan jo følge hinanden hvis du har lyst.

 

Bedste hilsener og rigtig god bedring til guldklumpen

 

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humpelgumpf

Ja det var en TTA operation, og det er faktisk også gået super godt. De første dage sov hun det meste af tiden, og spiste ikke rigtigt noget. Orerationsaret var rigtig pænt, og det var meget lidt det blødte. Jeg er overrasket over, at hun har kunnet lade det være. Hun har et par enkelte gange slikket på det, men slet ikke så meget som jeg troede hun ville.

Nu går hun rundt her helt som normalt. Der er gået en uge nu, og hun er helt tilbage til sit gamle "jeg". Hun støtter rigtig fint på benet :-D og spiser og drikker helt normalt. I morgen skal stingene fjernes, og jeg er så spændt på hvad de siger om genoptræning.

Det sværeste er, at jeg skal have hende i snor hver gang hun vil ud i haven. Det bliver 5 lange uger endnu. Hun tager det nu fint, men man kan godt se hun syntes det er lidt u-fedt at jeg går lige i numsen af hende rundt i hele haven.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var en TTA operation, og det er faktisk også gået super godt. De første dage sov hun det meste af tiden, og spiste ikke rigtigt noget. Orerationsaret var rigtig pænt, og det var meget lidt det blødte. Jeg er overrasket over, at hun har kunnet lade det være. Hun har et par enkelte gange slikket på det, men slet ikke så meget som jeg troede hun ville.

Nu går hun rundt her helt som normalt. Der er gået en uge nu, og hun er helt tilbage til sit gamle "jeg". Hun støtter rigtig fint på benet :-D og spiser og drikker helt normalt. I morgen skal stingene fjernes, og jeg er så spændt på hvad de siger om genoptræning.

Det sværeste er, at jeg skal have hende i snor hver gang hun vil ud i haven. Det bliver 5 lange uger endnu. Hun tager det nu fint, men man kan godt se hun syntes det er lidt u-fedt at jeg går lige i numsen af hende rundt i hele haven.

 

 

Nu går jeg lidt i panik - I må for alt i verden IKKE give hende nogen som helst mulighed for at slikke i såret! Det kan blive en rigtig rigtig grim affære! Møffe havde ikke fået sig dækken ordentligt på, den ene gang han skulle være alene hjemme - selvfølgelig en fredag. Præcist en uge efter operationen.

 

Han var stadig på penicilin fredag og lørdag, men så var det slut - og bakterierne tog lidt for fint fat i såret! Snakkede med vagtlæge, der mente at jeg godt kunne vente til mandag, hvor jeg havde tid hos ham, der opererede Møffe - det skulle jeg så ikke have gjort. Benet blev rigtig ømt og betændelsen viste sig henadvejen selvfølgelig at være resistent, så den antibiotika, vi ellers havde brugt, virkede ikke og vi måtte over på noget andet.

 

Anyways, om antibiotikaen havde hjulpet eller ej, så giver det et kæmpe tilbageskkridt. Så giv hende for alt i verden ikke lov til at slikke i det!

 

Og derudover :oops: Kæmpe tillykke med, at det er gået så godt! :-) Og sådan fortsætter det selvfølgelig også! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Labrador-fan

Hvor er det godt at høre, at det er gået godt. Og er der allerede gået en uge, og stingene skal ud? Men godt at hun går fint og tilsynelsdende er ved godt mod.

 

Fie blev opereret igår, hun hun har pjevset det meste af natten, uden at kunne finde en stilling der passede. Hun ville ikke rigtig dreje og vende sig.

Efter en lille tur rundt i haven og lidt frisk luft faldt hun endelig lidt til ro omkring kl 4.

 

Her til morgen ringede fysioterapeuten fra hospitalet for at høre hvordan Fie havde det.. hun rådgav mig lidt omkring alt muligt, og vi skal derned på tirsdag til et tjek.

 

Fie's første skridt efter at have ligget er ikke så gode - hun humper, men efter nogle skridt begynder hun at træde fint ned, og hun har gået så fint rundt i haven idag. STOR glæde! Hun spiser fint, men vil ikke rigtig hverken tisse eller gøre anden toilette...har din GD haft de samme problemer?

 

Hun slikker meget lidt, men jeg har lavet et fint bukseben i let stof... lige til at hive op og binde over ryggen så hun ikke slikker.

 

:klap:

 

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har jo ligget i narkose og holdes i ro, så der er ikke så meget gang i tarmene - der kan godt gå nogen tid, førend hun laver nummer 2, det er ganske normalt!

 

Hunde støtter generelt hurtigt på benet efter denne operation. Møffe støttede også allerede noget på førstedagen og på anden dagen humpede han begge gange afsted med alle fire ben i sving. For så var det jo heller ikke værre ;-)

 

Er dybt imponeret over det, taget i betragtning af, at dyrlægen faktisk påfører hunden et benbrud :chok:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Labrador-fan

Hvordan gik det med at fjerne stingene?

 

Nu er det en uge siden Fie blev opereret, og vi var til tjek nede på Faxe Dyrehospital igår. Fie går ualmindelig flot på sit ben, nærmest helt upåvirket. Fyssen var vist ret imponeret. Jeg fik en masse gode råd om massage og bøje/stræk bevægelser. Hun har ingen hævning, og lader til at gå flot med det samme - ingen halten de første skridt mere.

 

Men vi går flere meget små ture i snor, vi masserer, og der kommer is på benet to gange dagligt i 20 minutter. Nu er hedebølgen også kommet over DK hvilket ikke gør det meget bedre jo.

Vi har lavet en lille indhegning i haven, som vi flytter med skyggen - hun synes det er herligt :-). Om natten er indhegningen derimod meget irriterende. Hun piver og vil ud! Det hænger måske sammen med, at hun også er blevet indbildsk drægtig LIGE NU! Temmelig upassende, for hun prøver at grave huller i gulvtæpperne, og vil slikke alt alt for meget. Så jeg er over hende som en høg - meget trættende, når man nu heller ikke får sin nattesøvn pga hyl og piv. Hun får Galastop nu mod hendes klynkeri. Håber det virker.

 

På mandag skal hun have stingene ud (12' dag). Jeg er mega spændt. Jeg håber at vi snart kan få vores lille Luna hjem igen - vores lab på 6 mdr. Hun er i pleje hos mine forældre - og de vil ikke af med hende igen. Hun virker ikke til at lade sig påvirke af at være i pleje, men jeg går tur med hende hver dag i skoven. Savner hende meget. Og det gør Fie med garanti også.

 

Nu står valget så - skal vi vælge en waterwalk eller skal vi vælge at træne hende op et par gange om ugen nede på stranden, hvor vi kan gå i strandkanten uforstyrret kl 6.30 om morgenen? Hmmm..... Jeg er stadig i tvivl.

 

 

Glæder mig til at høre nyt fra korsbåndssiden.

 

Bh Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt, Louise! Lige bortset fra den falske drægtighed, det må være lidt belastende for alle parter.

 

Hvis pengene er til det, ville jeg vælge waterwalker frem for stranden, mest for at få et par ekstra øjne med ind over til at se, hvordan hun bruger benet. Men ellers er stranden et godt alternativ, så længe arret er helt lukket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gik det med at fjerne stingene?

 

Nu er det en uge siden Fie blev opereret, og vi var til tjek nede på Faxe Dyrehospital igår. Fie går ualmindelig flot på sit ben, nærmest helt upåvirket. Fyssen var vist ret imponeret. Jeg fik en masse gode råd om massage og bøje/stræk bevægelser. Hun har ingen hævning, og lader til at gå flot med det samme - ingen halten de første skridt mere.

 

Men vi går flere meget små ture i snor, vi masserer, og der kommer is på benet to gange dagligt i 20 minutter. Nu er hedebølgen også kommet over DK hvilket ikke gør det meget bedre jo.

Vi har lavet en lille indhegning i haven, som vi flytter med skyggen - hun synes det er herligt :-). Om natten er indhegningen derimod meget irriterende. Hun piver og vil ud! Det hænger måske sammen med, at hun også er blevet indbildsk drægtig LIGE NU! Temmelig upassende, for hun prøver at grave huller i gulvtæpperne, og vil slikke alt alt for meget. Så jeg er over hende som en høg - meget trættende, når man nu heller ikke får sin nattesøvn pga hyl og piv. Hun får Galastop nu mod hendes klynkeri. Håber det virker.

 

På mandag skal hun have stingene ud (12' dag). Jeg er mega spændt. Jeg håber at vi snart kan få vores lille Luna hjem igen - vores lab på 6 mdr. Hun er i pleje hos mine forældre - og de vil ikke af med hende igen. Hun virker ikke til at lade sig påvirke af at være i pleje, men jeg går tur med hende hver dag i skoven. Savner hende meget. Og det gør Fie med garanti også.

 

Nu står valget så - skal vi vælge en waterwalk eller skal vi vælge at træne hende op et par gange om ugen nede på stranden, hvor vi kan gå i strandkanten uforstyrret kl 6.30 om morgenen? Hmmm..... Jeg er stadig i tvivl.

 

 

Glæder mig til at høre nyt fra korsbåndssiden.

 

Bh Louise

 

Vælg waterwalkeren den første tid :-) Det er super rart at gå til genoptræning hos nogle med forstand på det, de er en rigtig god bavkup i forhold til alle ens spørgsmål: Hvor meget må gå, må vi begynde at lege trækkelege, må vi begynde at trave, må vi begynde at lege rigtigt? Og man får en masse råd til øvelser, man kan lave derhjemme.

 

Og hvis der sker noget, mens hun går, så kan det ses. Det kan det ikke, når du går ved siden af hende på stranden. I fald at du overbelaster hende, så kan det gå rigtig galt. Desuden ved fysioterapeuten præcist hvor meget vand, der skal i tanken for at det aflaster og belaster de rigtige steder bedst muligt. På stranden kan du gøre dit bedst, men grunden er blød og uplan, hvilket ikke er smart for en nyopereret hund :vedikke:

 

Derudover laver de, i hvert fald på landbohøjskolen, også en masse andre øvelser, der igen er tilpasset til hundens aktuelle stadier. Slalom, vippebræt, kavaletti (sådan nogle pinde, som hunden skal gå hen over), kæmpebolden (Møffes yndlings :mrgreen:), hvor hunden ligger med fronten på den og skal bruge bagbenene.

 

Ved Møffes første korsbånd gik jeg til genoptræning 1xugentligt, for at få professionelle øjne på det hele. Jeg havde ikke finanserne til to gange, desværre og jeg gik oven i købet to forskellige steder, da det ene var billigere, men til gengæld var det heller ikke en uddannet fysioterapeut - men en, der var vant til at se tingene og vidste hvordan de skulle se ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Labrador-fan

Hejsa igen :-)

 

Galastop begynder at have sin spæde virkning allerede efter to dage - i morgen er det sikkert fjong. Hun piver meget lidt og graver ikke huller og halser. Hun er næster helt normal! :engel: - men sommervarmen går hende på når vi ikke må bade på stranden - lidt trist at man ligefrem skal sige at varmen heldigvis ikke varer ved...

 

Jeg har lagt besked hos Slotsbyens dyreklinik i Hillerød, de har en waterwalk. Så må vi se hvad det koster - måske sådan et ti turskort er godt givet ud, trods alt. Det er formentlig småpenge ift operationen...(Gisp) :damn: - og det er helt rigtigt, at det er vigtigt at have professionelle øjne med hele vejen - de ser formentlig ting vi andre dødelige ikke ser, og har de helt rigtige øvelser til hende. Tak for gode råd :-)

 

Øv, hvad gør en klog, har for 100 år siden bestilt rejse til Sicilien den 4/8 en uge. Svigerfamilien kommer og passer hund(e). Vil jeg overhovedet kunne hygge mig dernede når Fie er syg hjemme? Arrrghhhhhhh - pis pis. Datter blir mega skuffet hvis vi aflyser - og jeg blir skurken over alle skurke. Suk!

 

Hvad skete der med GD? Håber alt vel.

 

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa igen :-)

 

Galastop begynder at have sin spæde virkning allerede efter to dage - i morgen er det sikkert fjong. Hun piver meget lidt og graver ikke huller og halser. Hun er næster helt normal! :engel: - men sommervarmen går hende på når vi ikke må bade på stranden - lidt trist at man ligefrem skal sige at varmen heldigvis ikke varer ved...

 

Jeg har lagt besked hos Slotsbyens dyreklinik i Hillerød, de har en waterwalk. Så må vi se hvad det koster - måske sådan et ti turskort er godt givet ud, trods alt. Det er formentlig småpenge ift operationen...(Gisp) :damn: - og det er helt rigtigt, at det er vigtigt at have professionelle øjne med hele vejen - de ser formentlig ting vi andre dødelige ikke ser, og har de helt rigtige øvelser til hende. Tak for gode råd :-)

 

Øv, hvad gør en klog, har for 100 år siden bestilt rejse til Sicilien den 4/8 en uge. Svigerfamilien kommer og passer hund(e). Vil jeg overhovedet kunne hygge mig dernede når Fie er syg hjemme? Arrrghhhhhhh - pis pis. Datter blir mega skuffet hvis vi aflyser - og jeg blir skurken over alle skurke. Suk!

 

Hvad skete der med GD? Håber alt vel.

 

Louise

 

Øv, med rejsen - kan sq godt forstå dig :-( Det er et dilemma, du selv må finde svaret på - men prøv at se, hvordan hun ser ud til den tid. Ved Møffes første operationen var han rimelig godt gående der, så mon ikke du kan overlade hende til svigerfamilien? Under strenge instrukser om aktiveringen.

 

Et titurskort er nok en god idé :5up: Så kan I vurdere når tid er, om I har brug for længere tid. Det vil nok være en god idé, men man kan jo som sagt lige se, hvordan det hele spænder an.

 

Når hun er ved at være på fode igen bør I også virkelig besøge en kiropraktor. Hundene slår næsten med garanti noget skævt, når de sprænger korsbånd. Og ellers, så sker der i hvert fald noget i den periode, hvor de halter og dermed skævbelaster hele deres krop. Møffe har ved begge sine korsbåndssprængninger fået låsninger i ryggen, skævt bækken og oven i købet noget med forbenet også, som er blevet rettet på plads. Men især bækkenet og nok også ryggen er typisk.

 

Jeg bruger Lone Fabriscius Jørgensen (The Touch), hun koster 500kr. pr. konsultation - og kan hun intet finde, så er det gratis. Så man smider i hvert fald ikke pengene ud i den blå luft! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...