Hop til indhold

Spørgsmål til berner folket


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Gæst awina

Nu her en uge inden min berner blanding ankommer opdager jeg at jeg har en kollega der har bernere, men han fortæller mig så noget der gør mig en smule nervøs.

 

Han siger at bernere ikke kan tåle at tumle vildt rundt med andre hunde eller løbe rundt sådan som hunde gør når de leger. Noget med deres ledbånd der gør de ikke må tumle på den måde før de er voksne??

 

Passer dette, for det kan blive et problem, da denne hund er min hund nummer to og de jo gerne skulle have lov til netop at lege og tumle rundt

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Nu er jeg ikke ekspert, men det er rigtigt at man skal passe på sin berner, at den ikke overanstrenger sig med for lange ture(gælder alle hvalpe), gå på trapper m.m. da den jo hurtigt bliver en tung hund og man skal passe på dens hofter m.m.

Fri leg har jeg aldrig begrænset voldsomt, dog har den ikke fået ikke lov til at lege nonstop i evigheder.

Er det en hvalp du får og hvad er det en blanding af og hvilken hund har du i forvejen???

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig begrænset fri leg med andre hunde, hvalpe trættes hurtigt så det giver sig selv, synes jeg.

 

Men så lidt trapper, ikke for lange gåture og ikke løbeture med dig. Heller ikke på siden af cyklen osv..

 

Kender dog ikke status på Bassils led, dvs han er ikke fotograferet, men han virker ikke plaget af noget og han er nu over tre år og udvokset..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg lidt mere rolig. Jeg er med på ikke at løbe ture, gå langt, hoppe, trapper og alt det der. Men min kollega mente altså at al tumlen leg og løbe efter hinanden (hund og hund) slet ikke måtte forekomme det første år af en berners liv og så ville jeg jo virkelig have et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg lidt mere rolig. Jeg er med på ikke at løbe ture, gå langt, hoppe, trapper og alt det der. Men min kollega mente altså at al tumlen leg og løbe efter hinanden (hund og hund) slet ikke måtte forekomme det første år af en berners liv og så ville jeg jo virkelig have et problem.

 

Pænt kedeligt at være berner i det hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

En berner er jo altså en kluntet hund..:lun:.. Der ER større fare for at den skader sine led end hvis man anskaffer en mindre og lettere race.

Det kan gøre alverden til forskel, hvilke andre racer der er i blandingen. Hvis de andre racer i blandingen er spinkle eller med ledproblemer, så er risikoen større for blandingen.. Fordi berneren kan tilføre tyngde til spinkle ben eller sårbare led.

 

Hvis forældrene er berner og en anden kraftig race, så er risikoen sikkert ikke større for blandingen end for en ren berner.

 

Jeg vil foreslå, at du hurtigst muligt får din dyrlæge til at vurdere hvalpen, når du får den hjem. Så kan du måske få lidt at vide om, om de forskellige dele på hunden "passer sammen".. Du kan ikke se det selv på en hvalp. Men det ER godt at vide, for du kan måske forhindre, at der sker skader. Netop ved kun at lade hvalpen lege med andre (mindre) hunde i kort tid af gangen. OG ved kun at gå korte ture i det første år. OG måske lade hvalpen gå til svømning. DET er altså supergodt hvis der er risiko for at led og ben ikke kan klare vægten..

 

Jeg har selv gået til svømning med min bernerhan da han var hvalp. Det var endog meget fornøjeligt:lun::mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen kan i se under hvalpe, moderen er golden/lab.

 

Men manden talte sltså om rene bernere da han siger det er en af de arvelige lidelser bernere har. En eller anden sene i bagbenet. Han have fået opereret to ud af fire rene bernere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen kan i se under hvalpe, moderen er golden/lab.

 

Men manden talte sltså om rene bernere da han siger det er en af de arvelige lidelser bernere har. En eller anden sene i bagbenet. Han have fået opereret to ud af fire rene bernere.

 

Svage ledbånd er arveligt, men det er altså ikke alle bernere der har det. Vi har nogle der bor lige rundt om hjørnet med en berner, den har fået lov til at give den gas hele livet --> A/B hofter, knaldsundt helbred og aldrig et eneste problem med benene. Og han vejede så 5-10kg for meget i en stor del af sin unghundetid.

 

Møffe blev skånet "efter rådene", da han var lille = ikke for lange gåture i snor, lidt mere frihed ved leg, men alligevel begrænset osv. D/E hofter og to sprungne korsbånd i en alder af 3 år. Han har aldrig været overvægtig, i ganske ganske kort tid lige et par overflødige kg, men intet mere end det og hurtigt væk igen.

 

Det arvelige kan man altså ikke gøre særlig meget ved. Man kan måske gøre hofterne "én grad bedre" eller "én grad værre" og forsinke, at korsbåndet sprænger. Men det kommer/sker, hvis det er der. Det er min overbevisning.

 

Lader du heller ikke din hvalp være hvalp, så får den altså også svært ved at lære hund-til-hund adfærd og dette kan give store problemer senere.

 

Jeg synes ikke, at du skal begrænse din hvalp synderligt - bare følge de almindelige råd om hvalpe :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...