Gæst Namilla Skrevet Juli 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2012 Så fik vi Kidu hjem. Dvs, min kæreste hentede hende fredag aften. Og det går over al forventning. Hun var 8 uger i torsdags, og vi har haft hende siden fredag, og hun har allerede forstået, at man skal tisse og pølse udenfor! Igår havde hun kun et enkelt uheld (tis) indenfor, og idag har hun ikke haft nogen. Igår var hun endda alene (sammen med Jack) i 4 timer, uden uheld. Men nu til spørgsmålene. Hun vil bide vores datter på 8 måneder. Jeg ved godt at hun bare er en hvalp, og at hvalpe napper, men vores datter skulle jo helst heller ikke blive bange for hende. Hvordan får vi hende hurtigst lært, at hun ikke må nappe? (især baby, os gør det jo ikke så meget)... Vi har altid haft hanhunde, men jeg har tænkt på, om der er noget vi skal gøre anderledes i forhold til opdragelse af en tævehvalp? Skal vi være blidere ved hende, end vi har været ved de andre? (vi opdrager meget med positiv forstærkning, men ind imellem får de jo også en skideballe når de virkelig går over stregen). Hvordan lærer vi hende nemmest, at der er steder hun ikke må være? Vi lukker dørene til de rum vi ikke vil have hende i (fx babys værelse), men hun hyler hvis vi går på toilettet og lukker døren. De andre hunde har lært, at de ikke må gå ind på badeværelset, selvom døren står åben... men jeg kan dælme ikke huske hvordan vi lærte dem det? Vores køkken er i øvrigt i åben forlængelse af alrum, der er en skinne i gulvet der markerer overgangen, og det ville være rigtig dejligt, hvis hun kunne lære, at vi ikke vil have hende ind i selve køkkenet... hvordan lærer vi hende, at hun kun må gå til "stregen"? Nå, ja og så skal I da lige se vidunderet...det er lidt svært at tage billeder, da hun ikke sidder stille mange sekunder af gangen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juli 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2012 Når I leger med hende og hun napper, siger i "Nej" og går jeres vej, legen stopper. Simple as that. Med tiden forstår hun, at hvis hun bider, så stopper alt det sjove, hvis hun lader være med at bide, kan man lege mere. Det skal gælde ALLE i huset, også de voksne og gerne også gæster. Ift. at lære hende om forbudte rum m.m., kunne det være en idé med børnegitter? Ellers er mit forslag at lære hende sit eller dæk. Når hun kan denne øvelse, så ville jeg, hver gang hun går ind i de forbudte rum, sige "Nej", følge hende tilbage til skinnen eller gangen, sige "Sit" og rose. Vær ultra konsekvente. Med fordel kan I lære hende sit som i "sit - og bliv siddende" hvor I øger intervallet fra hun sitter og sidder, og til hun får sin belønning. Dette kan også bruges ift. den rumtræning. Et sidste pip inspireret af en anden tråd herinde: Husk altid at have øjne på hende og jeres baby, når de er sammen. I må ikke kigge væk i bare to sekunder. Baby kan hurtigt få prikket hende i øjet eller hevet hende i øret, hvilket kan give hende dårlige oplevelser med børn generelt og jeres barn i særdeleshed, hvilket er meget uheldigt. Og hun kan komme til at barnet hårdt, da en hvalps bidehæmning ikke er fuldt udviklet endnu. Det kan være, at hun bare vil nappe i leg, men kommer til at bide til, og så er skaden sket. Når vi engang skal have børn, vil der blive investeret i en større kravlegård til ungen, som skal bruges i hverdagen når man liiiiiiige skal sætte vasketøj over eller lægge noget i skabet, så ungen har frit spil i de få sekunder/minutter det tager. Og mere tid har barnet ikke brug for, for at genere hunden så den enten får en skidt oplevelse eller reagerer uhensigtsmæssigt - og så har vi balladen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Juli 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2012 Tillykke med den nye:-D ser sød ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Juli 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2012 Tak for svar. Vi har allerede en kravlegård, som også bliver brugt flittigt, men hun lærer jo ikke at kravle af at ligge der (det er den ikke stor nok til), og det er hendes næste udviklingstrin, og derfor skal hun ligge på gulvet så meget som muligt. De får aldrig lov at være alene sammen...når baby er på gulvet, så sidder en af os ved hende (og afleder hvalpen imens). Børnegitter er ikke rigtig ladsiggørligt ved køkkenet, da det ikke som sådan er en døråbning, men bare en del af køkkenalrummet...men vi skal nok lige have trænet indkald før vi kan træne sit vil jeg tro. Nu har vi i øvrigt haft hende i næsten en uge, og der sker faktisk kun ups'ere indenfor, når hun bliver begejstret!...og hun har ikke skidt inde i 4 dage nu... Hun kan endda holde sig ren, i op til 4 timer, hvis vi er ude af huset...taget i betragtning at hun er 9 uger idag, synes jeg det er ret godt klaret! Jeg håber snart at hun er klar til at sove i bryggerset med den anden hund, så kæresten kan komme ind i soveværelset igen! Men nu har han 3 ugers ferie fra imorgen, så mon ikke det også hjælper på det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts