Hop til indhold

opdræt ?


Gæst RosenSs
 Share

Recommended Posts

Gæst RosenSs

Hejsa igen alle sammen :o)

Så laver jeg lige endnu en tråd med spørgsmål håber i igen har lyst til at bidrave med jeres meninger og viden :o)

jeg har sommerferie og der for er det ikke så meget at lave så mine tanker kommer vid omkring og til sidest sidder jeg men en masse spørgsmål, ider og drømme :oops:

 

en af mine tanker går på opdræt

for tænker hvis men nu går med en lille drøm om at opdrætte her tænker jeg et enkel eller to kuld hvalp

hvordan griber man så det best and ?

er det at købe en tævehvalp og håbe på at hun udvikler sig godt og man kan få hende avels godkendt ?

eller er det smarter at finde den opdrætter man vil have hund fra og så høre om det er muligt at få en ustationert tæve så man har alt den støtte og opbagning og en at snakke feks. vilken han man skal bruge igennem og meget andet ?

 

jeg vil lige slutte af med at skrive jeg er en det har stort respekt for opdrætter der ligger et stort arbejde i at være opdrætter og jeg vil på ingen måde ødelægge det arbejde de har lavet så hvis jeg ikke kan gøre det ordenlig og søre for at lave ordenlige hunde der kan tilføre noget godt til racen så skal jeg bare ikke føre den drøm ud i livet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RosenSs

slet ikke nogen der har lidt ide om hvordan det er smartes at gribe det and

måske lidt tidlig at gå med de tanker når jeg ikke er 100% fast låst mig på en race i nu,

man kan bare rigtig godt lide at have styr på tingene i god tid så jeg kan under søge og lære så meget som muligt :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Lykken

Jeg syntes det er bedst at have et samarbejde med en opdrætter, der er SÅ meget man skal lære og tage hensyn til :hmm: men jeg tror det oftest er hanhunde som udstationeres, og specielt første gang, du skal jo opbygge et tillidsforhold mellem den opdrætter du vælger og dig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad jeg vil råde dig til, for man kan jo sagtens købe 4 tævehvalpe og så ende med , selv efter superafstamning, at ingen af dem kan bidrage positivt til raceavlen.Der kan være exteriørmæssige årsager, pelsfejl, tandfejl, pzykiske fejl og meget andet.

Men DKK holder jo opdrætterkursus for folk , der er medlemmer.

Men et godt opdræt kræver vel et godt kendskab til racen og tror alle opdrætterer har stor gavn af andre opdrætter inden for samme race..Feks har jeg altid en anden opdrætter med , hvis jeg skal bese en hanhund, der kunne være aktuel at parre med.Så er vi to til at vurderer om dette par er det rigtige valg.

Jeg ville nok i dit sted først finde din race og så allierer mig med en opdrætter, der vil hjælpe dig, hvis din evt tævehund skulle blive af avlsværdi.Udstationering af tæver findes da også, men ved ikke om nogle gør det til folk, der ingen kendskab har til opdræt. At passe tæve under fødsel og derefter hvalpekuld er et stort arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...