Hop til indhold

Samojedehvalp og motion..?


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

 

Har et lille problem som jeg håber i kan hjælpe med, da jeg efterhånden er ved at være godt rundforvirret over diverse råd jeg har fået fra familiemedlemmer.

 

Vi, min kæreste og jeg, har en ''lille'' samojedhvalp på lige knap 19 uger, som jo selvfølgelig har krudt i røven.. Det hører jo til når man er hvalp :-)

Mit spørgsmål er dog nu, hvor meget motion er passende at give sådan en lille fyr? Har haft hund før, men aldrig haft hvalp, så er meget i tvivl..

Pt kommer han ud og gå moren og aften, og de dage hvor vi er hjemme til det går en af os med ham til frokost. Og så er der fri adgang til haven så længe vi er hjemme. Ud over det er han cirka hver 2. aften i løbegård og lege med de andre hunde i nabolaget i alt fra 20 min. til en time, alt efter hvor træt vi synes han ser ud..

Nogle dage virker det også til at være helt fint, andre dage tager det evigheder før han falder til ro om aftenen, fordi han åbenbart ikke har fået brugt nok energi i løbet af dagen (Og det selv efter at have gået 3 ture og været i løbegård og lege)...

 

Vil sætte stor pris på at høre hvad i derude har haft af oplevelser med jeres da de var hvalpe, og deres motionsniveau..

 

Med venlig hilsen Lykke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hej, tommerfingerregel er en gåtur på det antal uger hvalpen er. Altså gang. Man kan sagtens gå ud og hænge ud i et område længere end det, men ture som sådan er ikke det hvalpe skal have mest af, de skal have gode oplevelser.

 

Pas på med at køre ham træt for at han er rolig om aftenen, når han gror op, får du nok et hyr med at gøre det samme ;-) Aften-overgearethed er helt normalt ved hvalpe/unghunde. Det er faktisk lidt vigtigere at en samojede lærer at slappe af og at der ikke altid sker det vilde, end de lærer det omvendte, for det er de vist nærmest født med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, tommerfingerregel er en gåtur på det antal uger hvalpen er. Altså gang. Man kan sagtens gå ud og hænge ud i et område længere end det, men ture som sådan er ikke det hvalpe skal have mest af, de skal have gode oplevelser.

 

Pas på med at køre ham træt for at han er rolig om aftenen, når han gror op, får du nok et hyr med at gøre det samme ;-) Aften-overgearethed er helt normalt ved hvalpe/unghunde. Det er faktisk lidt vigtigere at en samojede lærer at slappe af og at der ikke altid sker det vilde, end de lærer det omvendte, for det er de vist nærmest født med.

 

Den fejl har vi lavet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver også at få så mange gode oplevelser som muligt ind i gåturen, og tager tit pauser på turene og får slappet lidt af.. Så har han også bedre tid til at snuse :)

Men tror vist tidsmæssigt at det også passer med den længde tid gåturene tager, som du foreslår..

 

Ja det kan jeg let forestille mig, han er allerede begyndt at blive mopset nogle afteneer hvis vi ikke har været i hundegården, så han i det mindste kan lege i bare 10 minutter..

Forsøger også at lære ham at slappe af, hvilket vidst går meget godt indtil videre.. Han har snart lært at når mor kommer med børsten, så skal vi ligge pænt og blive børstet, og så plejer han at falde i søvn lige bagefter. Det er åbenbart bare dejligt at blive børstet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lykke

 

I bor vel ikke tilfældigvis i Herfølge?:-D

 

Hvis I gør, så var vi på tur sammen i søndags. Og det var i mine øjne alt for langt:genert:

 

Men Thor er jo en dejlig lille basse (hvis det altså er ham:-D )

 

Det er os ja :)

Og ja, den var alt for lang.. Var dog også blevet fortalt før vi startede at det vist kun var en kort tur.... :hmm: Kan ikke huske hvem der sagde det dog..

Men han har nu taget det meget fint, han var ude på kort tur om aftenen, og sov som en sten natten igennem, og så fuld knald på dagen efter igen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvad med fodersøg i haven og andre af sådan nogle dejligt beroligende ting, giv ham det FØR i ved han begynder at være irriterende, så bliver det ikke en belønning for ham men stadig god måde at blive træt i hovedet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er os ja :)

Og ja, den var alt for lang.. Var dog også blevet fortalt før vi startede at det vist kun var en kort tur.... :hmm: Kan ikke huske hvem der sagde det dog..

Men han har nu taget det meget fint, han var ude på kort tur om aftenen, og sov som en sten natten igennem, og så fuld knald på dagen efter igen :)

 

Nej, jeg tror heller ikke der var særlig mange, der havde regnet med at turen blev så lang. Han virkede jo heller ikke fuldstændig udkørt, da vi sagde farvel:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med fodersøg i haven og andre af sådan nogle dejligt beroligende ting, giv ham det FØR i ved han begynder at være irriterende, så bliver det ikke en belønning for ham men stadig god måde at blive træt i hovedet på.

 

Det gør vi mere eller mindre hver aften, og skifter mellem forhave, baghave, og indenfor.. Så er vi sikre på at han får brugt hele kroppen, og ikke kun benene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg tror heller ikke der var særlig mange, der havde regnet med at turen blev så lang. Han virkede jo heller ikke fuldstændig udkørt, da vi sagde farvel:-D

 

Det var han skam heller ikke.. Han kom hjem, tømte vandskålen et par gange, og så gik han ud efter sin and, for så skulle vi lege.. Dog kun i 5 minutter, og så var det man opdagede at man var lidt træt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det gør vi mere eller mindre hver aften, og skifter mellem forhave, baghave, og indenfor.. Så er vi sikre på at han får brugt hele kroppen, og ikke kun benene :-)

 

Nåmen perfekt, men så er der jo ingen ko på isen, han lyder da til at være fuldt ud beskæftiget. Men husk at hold 'sygedage' engang imellem, det gør vi stadig selv om mine er store, og de sover totalt igennem hele dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen perfekt, men så er der jo ingen ko på isen, han lyder da til at være fuldt ud beskæftiget. Men husk at hold 'sygedage' engang imellem, det gør vi stadig selv om mine er store, og de sover totalt igennem hele dagen.

 

Det plejer vi at gøre om fredagen, for der er jeg på arbejde fra 10 til 19, så der ved han efterhånden godt at mor er for træt.. Og så bruger man bare hele dagen på at putte og lege med far :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du ikke billeder af bissen? :lun: ..

 

 

Buddha, hahah, hvordan retter vi op på vores fejl? :engel:

 

Jo jo da, har masser af billeder af den lille charmetrold (som min mor har døbt ham)

Af en eller anden grund kan man dog ikke se mit profilbillede, som er et af ham :hmm:

 

DSC_0148.jpg

 

Og så lige et fra da vi lige havde hentet ham

DSC_0072.JPG

DSC_0232.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Eh, kennelen hedder white canis :oops:

Hans mor er Monique :-D

 

Hihi ved godt det er en kennel, mente bare, kender den ikke rigtigt, men ved hun har hund fra en anden opdrætter jeg kender. Sorry indforståede mig.

 

 

Og ja, vi skal da se ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja han er dejlig :hjerte:

Lillebitte ved jeg nu ikke helt med, synes han er blevet rigtig stor efterhånden.... Men det er også kun rart at han vokser som han skal jo

 

Tror vist jeg fandt ud af det med billede nu, tak for tippene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...