Hop til indhold

jeg skal hav hund hvilken??


Gæst petersinho
 Share

Recommended Posts

Gæst petersinho

hej jeg er en 10 årig dreng og skal have en hund jeg ville høre om nogle kender en hund til de "krav jeg har lagt"!

 

 

den skal: meget legesyg, lille, renlig, meget livlig, elsker børn(meget børnevenlig

 

 

 

 

skriv vis har en hund der ligner de krav:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hej jeg er en 10 årig dreng og skal have en hund jeg ville høre om nogle kender en hund til de "krav jeg har lagt"!

 

 

den skal: meget legesyg, lille, renlig, meget livlig, elsker børn(meget børnevenlig

 

 

 

 

skriv vis har en hund der ligner de krav:5up:

 

Hej, Peter. Jammen det lyder da spændende at dine forældre er gået med til at I skal have hund.. (For sådan noget bestemmer man vist ikke selv, når man er 10 år :blink: )

 

Så det du skal, det er nok at kikke på hvilke hunderacer, der findes som du kan lide, og så foreslå dine forældre nogle racer.

 

Jeg håber at du og dine forældre er klar over at en lille hvalp koster omkring 10000 (ti-tusinde) kroner. Det er første betingelse for at få en eller anden race, som man forelsker sig i... Man skal have alle pengene inden man kan få hvalpen hjem.

 

Næste betingelse er at man har TID til en lille hvalp. Det betyder, at I skal have hvalpen på et tidspunkt hvor I har ferie. Helst sommerferie, for en lille hundehvalp kan godt være længe om at lære at være alene.

 

---Hvis du bor på Sjælland, så vil jeg foreslå at du lokker dine forældre til at tage på hundeudstilling i Ballerup på lørdag. Der er rigtig mange hunde som I kan kikke på. Og så kan I snakke samme om hvilke I kan lide. Og I kan måske snakke med ejerne om hvor de har købt hunden og om den kan lide børn og sådan noget.

 

Men en hundehvalp er ikke renlig. Den tisser hvor den er når den skal. Hvis man går rigtig mange ture med den, så lærer den efterhånden at den skal tisse udenfor. Men i starten må man altså tørre op efter den.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Det er også en god ide at finde ud af:

 

hvor meget tid har vi til hunden?

hvem passer hunden, hvornår - mor, far, dig?

Vil vi gå lange ture og bruge meget tid (det kræver en del hunde)?

Skal hunden være nem at træne?

Skal hunden have nemt ved at hygge med familie, børn...? (det er noget hunden skal lære, men nogel har nemmere ved det end andre)

Hvilken størrelse vil vi gerne have?

Skal vi have en hvalp eller voksen?

Osv....

 

Altså find ud af hvilke krav i har til hunden og hvad i selv kan give hunden? Det gør det nemmere at finde den rigtige race til jer. Og det betyder meget, hvilken race man får.

 

Du kan eventuelt finde på flere spørgsmål, og så svare herinde, så kan vi bedre hjælpe.

 

En anden god ting er at læse nogle rigtig gode hunde bøger - det er MEGET nemmere at finde ud af sin hund, hvis man har en god del viden på hånden før hunden kommer hjem. Så undgår man også at lave en del fejl.

 

Nogle rigtig gode forfattere er: Irene Jarnved, Lone Greva, og Anders Hallgren. De forstår sig alle på nyere hundeviden.

 

Ellers synes jeg det lyder sjovt, at tage til hundeudstilling, som Birgitta siger. Men husk, pas på med at forelske dig i en hund fordi den ser ud på en bestemt måde - du skal finde ud af mere om racen. Nogle hunde stresser nemmere end andre, er mere selvstændige end andre, osv...og i sidste ende betyder det mere, at hund og ejer har det godt sammen, end at hundens udseende... ;)

 

Held og lykke med familie hunden, jeg håber du skriver herinde igen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1.gangs-ejer

Du kan sagtens finde en hund til dine krav til billigere penge end 10000.

Hvad med en sød lille blandingshund?? Men se på forældrene hvor store de er. Er de ikke så store blir hvalpen det heller ikke.

Eller hvad med en dansk/svensk gårdhund?? Den er ikke for stor, er legesyg og er glad for børn. Kræver en del motion men det klarer du sikkert :-)

 

Held og lykke med jagten!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1.gangs-ejer

Ja - og renligheden skal du træne den til :vinken: de fødes desværre ikke med det. Så skal du have en ældre hund der er renlig der hvor den kommer fra. Men den kan jo også få tilbagefald når den kommer et nyt sted hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petersinho

ja min mor og far er med til en hund det jeg ville vide var om i kendte nogle gode racer/blandings racer jeg har læst bøger...... tak ellers vis i har nogle gode hunde så skriv de behøver ikke at være små måske mellem

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes rigtigt mange forskællige racer men en mulighed er at gå her ind

http://pedigree.dk/WhatDog/Hvilkenhund.htm

der kan du både læse om racerne og prøve deres test og se hvad der passer ind.

Det er meget svært at give dig direkte forslag på en bestemt race når vi ikke ved hvad du vil bruge den til... for en mellem race kunne være labrador eller en af retriverne er både gode familie hunde og rimelig nemme at træne... men kræver også at de bliver udfordret og får en del motion og ellers er der også blandinger og massere af andre racer.

Håber i finder den helt rigtige for jer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dine forældre er med på at betale hvad det koster at købe en hund af en bestemt race, så vil jeg foreslå en "Bomuldshund". Den er sød og sjov og livlig.

 

http://www.coton-land.dk/default.asp?ID=122

 

http://home19.inet.tele.dk/naomi/naomi/

 

http://www.lacy-mandie.dk/startside.htm

 

 

På denneher side kan du finde mange flere sider med opdrættere af coton de tulear, som bomuldshunden egentlig hedder..:

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_veiviser.html?ARTICLE_ID=1163153047360

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst petersinho
Hvis dine forældre er med på at betale hvad det koster at købe en hund af en bestemt race, så vil jeg foreslå en "Bomuldshund". Den er sød og sjov og livlig.

 

 

 

 

min far er ligeglad med pris han ville bare hun en god hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
ja min mor og far er med til en hund det jeg ville vide var om i kendte nogle gode racer/blandings racer jeg har læst bøger...... tak ellers vis i har nogle gode hunde så skriv de behøver ikke at være små måske mellem

 

Hej petersinho :vinken:

 

Jeg synes du skal lokke dine forældre med til hundeudstilling, så i kan se og møde alle hundene.

 

Det er svært for os at give dig navne på hunderacer, fordi det er så forskelligt fra folk til folk hvad de kan lide af hundetyper, jeg ville kun sige hyrdehunde, for dem brænder mit hjerte for, og den næste som skriver et indlæg siger måske jagthunde er de bedste :blink: Derfor er det bedre, hvis du selv går ud og møder hundene og finder ud af hvilken race du brænder for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være en god ide om du sammen med din far og mor skrev ned hvad det er i gerne vil med jeres hund. Det kunne være hvor meget tid i har til motion og andre aktiviteter i hverdagen, pelspleje, hvor meget tid vil i bruge på det. Har i lyst til at gå til en eller anden form for hundesport, det kan være agylliti, lydighed, Hvilket i gør jer selv en stor tjeneste ved at gå til, spor, dogdancing osv.

Jeg kan anbefalde dig og dine forældre at læse nogle gode hundebøger. Hvalpen af Lone Greva, familiehunden ligeledes af Lone Greva, En bog der også er god er alfasyndromet af Anders Hallgren, men den kan være lidt svær for en 10 årig, men dine forældre vil have glæde af at læse den.

Det er som de andre siger svær at sige hvorfor en hund der vil passe til dig og din familie. Den hund der passer til mig er ikke sikker vil passe til jer.

Jeg forstår godt at du gerne ville have at vi lige kunne sige hvorfor en hund du skulle have. Men det vigtigste for os herinde det er at du får den hund som passer aller bedst til dig og din familie.

Skriv endelig og stil en masse spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er helt enig med Must Love Dogs.

 

Husk at der er udstilling i Ballerup ved København på lørdag og søndag. Alle de sjove små selskabshunde kommer på lørdag.

 

 

Sådan en hund som en Cavalier King Charles er osse en sjov og nem hund:

 

http://www.souvinier.dk/ugens_billede.htm

 

Eller en Cairn Terrier:

 

http://www.cairnsters.dk/

 

 

Westien (West Highland White Terrier) er osse alletiders hund:

 

http://www.white-machons.dk/

http://www.westiehus.dk/

 

---Ved du hvad, Peter?

Der er altså SÅ mange dejlige racer. Det er umuligt at sige hvilken race der vil passe bedst i lige netop JERES familie.

 

Har du nogen søskende?

--Og hvor længe skal hvalpen være alene når du går i skole og dine forældre går på arbejde?

Har I andre dyr?

Bor I i hus eller i lejlighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jamen det lyder da hyggeligt med en ny lille forøgelse i familien....:-D, og ja det kan være rigtigt svært at finde den rigtige... Men et forslag kunne være en lille fransk bulldog. Den bliver ikke så stor, og er en utrolig kærlig familie hund, der ELSKER at hygge og nusse :lol:. Det eneste man skal huske med denne race er at de prutter og snorker en del:blink: men kan man leve med dette er det måske en race der er værd at kigge på... Jeg ønsker jer held og lykke med anskaffelse af hvalp....:bigsmile:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...