Hop til indhold

Hvalp fransker


Siri
 Share

Recommended Posts

En af Spots hvalpe bor hos en veninde, så ham er jeg så heldig at se hele tiden! Han er nu 4 måneder (ca) og jeg synes så småt han er begyndt at franske lidt. Så derfor mangler jeg råd – især fra jer, der er vant til at vælge korrekt foder til en hvalp i voksefasen. Hvad kan man evt. ændre for at rette benstillingen. Altså det er virkelig, virkelig lidt at han fransker, men nok til at jeg synes det er relevant at prøve at skifte foder. Det må trods alt være lettere at rette nu end om 4 måneder.

 

Han er siden 8 ugers alderen blevet fodret med Orijen Puppy., og deklarationen ser således ud (fordeling på procent er markeret med rød):

Orijen Puppy hvalpefoder indeholder:

 

Udbenet kylling*, kyllinge kødmel, udbenet laks*, kalkun kødmel, silde kødmel, “russet” kartofler, kyllingefedt (konserveret med E-vitamin), batat, ærter, udbenet kalkun*, hele æg*, kyllingelever*, udbenet ”lake whitefish”*, udbenet ”Walleye”*, soltørret alfalfa, ærtefibre, udbenet sild*, organisk tang, græskar, cikorie rod, gulerødder, spinat, majroer, æbler, tranebær, blåbær, lakridsrod, kvanrod, bukkehorn, morgenfrue blomster, sød fennikel, pebermynte blade, kamille, mælkebøtte, sar, rosmarin, A-vitamin supplement, D3-vitamin supplement, E-vitamin supplement, niacin, thiamin mononitrat, riboflavin, B5-vitamin, folsyre, biotin, B12-vitamin supplement, zink proteinat, jern proteinat, mangan proteinat, kobber proteinat, selen, Lactobacillus acidolphilus, Enterococcus feacium.

Fordi hvalpe af alle racer og størrelser er kødædere – udviklede til at trives på en varieret kost der er rig på kød, med mindre mængder frugt og grøntsager – har Orijen Puppy et Biologisk Korrekt (80.20.0) ingrediens-forhold på 80% kød, 20% frugt og grøntsager og 0% kornprodukter – alt sammen kogt langsomt ved lav temperatur for at bevare deres naturlige kvaliteter.

 

 

Rig på kød (80%)

Alle hvalpe er tilpasset en kost der er rig på kødproteiner fra afvekslende kilder – ikke korn og plante protein. Med 80% fjerkræ, æg, kød og fisk indeholder Orijen store mængder af kød og protein som afspejler hvalpens naturlige kost.

 

Frugt og grøntsager (20%)

I stedet for kornprodukter som majs, hvede og hvide ris som alle har et højt glykæmisk indhold, er Orijen Puppy hvalpefoder fyldt med regionale frugter og grøntsager. Frugt og grønt indeholder begrænsede mængder kulhydrater, og sikrer vigtige mineraler, vitaminer og næringsstoffer deres mest naturlige form.

Kornfrit

Orijen er kornfrit og har et lavt indhold af kulhydrater, som matcher hvalpes naturlige kost.

 

Frisk fisk

Orijen indeholder verdensklasse fersk og saltvands fisk – fisket på forsvarlig vis indenfor fabrikkens region og LEVERET FRISK, så de er fyldt med Omega-3 fedtsyrer i deres mest naturlige form.

Intet Orijen produkt indeholder planteolie som solsikke, kokosnød og raps, fordi disse indeholder en form for omega-3 som hunde IKKE kan optage.

 

Kalorier i Orijen Puppy

En biologisk korrekt kalorie distribution

Der findes tre kilder til kalorier i din hvalps kost: protein, fedt og kulhydrater. Mens protein og fedt er essentielle for din hvalp, så er kulhydrater det ikke. Sandheden er at hvalpe absolut intet behov har for kulhydrater i deres kost.

 

Simple kulhydrater fra kornprodukter såsom ris eller majs får din hvalps blodsukker til at stige og svinge, og når kulhydraterne ikke bruges som energi, bliver de hurtigt lagret i kroppen som fedt. Dette betyder at overskud af kulhydrater er den førende grund til overvægt blandt alle racer af hunde.

 

Ved at lade kalorierne komme fra protein og fedt, i stedet for kulhydrater, giver Orijen en ordentlig kulhydrats-fordeling som ligner den i naturen. Dette sikrer et langt og godt liv ved at reducere risikoen for overvægt, insulin-resistans og diabetes.

 

Kalorier i Orijen Puppy

Den optagelige energi i Orijen Puppy er 4150 kcal/kg.

Kalorierne i Orijen er distribueret for at give det bedst mulige helbred. Det betyder 40% fra protein, 17% fra frugt og grøntsager og 43% fra fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

40 % protein er altså også helt igennem vanvittigt til en hund i vækst :shock:

- Det er ikke et angreb på jeres valg af foder, Siri, men en komplet undren over at man vælger et SÅ højt proteinindhold i et foder, som skal forventes at være godt til hvalpe.

 

Nu er fodring af hvalpe i min race jo ikke ret sammenligneligt med en border collie i vækst, men en hvalp der fransker vokser uanset race enten for stærkt eller overmotioneres.

Med det foder, er det nærliggende at tro at det er foderpåvirkningen, der får hvalpen til at franske.

 

Jeg ved ikke om ejeren har specielle præferencer inden for hvad hun ønsker at fodre med, men det vil ihvertfald være en god idé at skifte til en fodertype med et markant mindre proteinindhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

40 % protein er altså også helt igennem vanvittigt til en hund i vækst :shock:

- Det er ikke et angreb på jeres valg af foder, Siri, men en komplet undren over at man vælger et SÅ højt proteinindhold i et foder, som skal forventes at være godt til hvalpe.

 

Nu er fodring af hvalpe i min race jo ikke ret sammenligneligt med en border collie i vækst, men en hvalp der fransker vokser uanset race enten for stærkt eller overmotioneres.

Med det foder, er det nærliggende at tro at det er foderpåvirkningen, der får hvalpen til at franske.

 

Jeg ved ikke om ejeren har specielle præferencer inden for hvad hun ønsker at fodre med, men det vil ihvertfald være en god idé at skifte til en fodertype med et markant mindre proteinindhold.

 

Jamen det er netop derfor jeg spørger. Jeg kunne nemlig aldrig finde på at bruge et foder med 40% protein, men ærlig talt så ved jeg utrolig lidt om området - tænkte nok at jer grandefolk vidste en del mere :-D

Hun fodrer med kornfrit og de der sk*** kornfri fodervarianter er efter min bedste overbevisning ikke egnet til hvalpe. Jeg har i hvert tilfælde ikke hørt om et, som fungerer rigtig godt.

Men hvis nu man skal finde et alternativ - hvad vil du så gætte på at proteinprocenten skal være på?

 

Acana Puppy er på 32%

Now er på 28%

 

(Bare lige for at blive i de kornfri).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er netop derfor jeg spørger. Jeg kunne nemlig aldrig finde på at bruge et foder med 40% protein, men ærlig talt så ved jeg utrolig lidt om området - tænkte nok at jer grandefolk vidste en del mere :-D

Hun fodrer med kornfrit og de der sk*** kornfri fodervarianter er efter min bedste overbevisning ikke egnet til hvalpe. Jeg har i hvert tilfælde ikke hørt om et, som fungerer rigtig godt.

Men hvis nu man skal finde et alternativ - hvad vil du så gætte på at proteinprocenten skal være på?

 

Acana Puppy er på 32%

Now er på 28%

 

(Bare lige for at blive i de kornfri).

 

Til min race - - eller gigantracerne om du vil - skal proteinniveauet helst ikke over 25 %, men om det er nok at skifte til et foder med 28 % protein for en hvalp i din race :vedikke:

Der er også fosfor/calcium-fordelingen at tage hensyn til og fedtindholdet, når man skal finde en fornuftig fodervariant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til min race - - eller gigantracerne om du vil - skal proteinniveauet helst ikke over 25 %, men om det er nok at skifte til et foder med 28 % protein for en hvalp i din race :vedikke:

Der er også fosfor/calcium-fordelingen at tage hensyn til og fedtindholdet, når man skal finde en fornuftig fodervariant.

 

Og hvad kan jeg rette mig efter her. Altså hvad er optimalt ift. fosfor/calcium og fedt. Det er jo en aktiv race, der typisk har svært ved at holde huld - så der skal gerne være rigeligt energi i foderet. Men har fedtprocen betydning for vækst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvad kan jeg rette mig efter her. Altså hvad er optimalt ift. fosfor/calcium og fedt. Det er jo en aktiv race, der typisk har svært ved at holde huld - så der skal gerne være rigeligt energi i foderet. Men har fedtprocen betydning for vækst?

 

Calcium og fosfor i hvalpens foder skal være ordentligt afstemt i forhold til at sikre ordentlig optagelse af mineralerne, og for meget af det ene mineral nedsætter optageligheden af andre mineraler i foderet. En rettesnor er at calcium/fosfor-forholdet bør befinde sig på 1,2-1,4. Det tal findes ved at dividere foderets calciumindhold med foderets fosforindhold. Har et foder f.eks. et calciumindhold på 1 % og et fosforindhold på 0,7 %, vil disse to tal divideret med hinanden give et forhold på 1,4 og er dermed i fin overensstemmelse med hinanden og optageligheden i foderet.

 

Fedtet siger noget om energiindholdet i fodertyperne. Til en aktiv race ville jeg vælge et foder med et relativt højt fedtindhold, for at sikre at hvalpen ikke skal spise sig grøn i hovedet for at holde huld.

 

Som eks. kan jeg fortælle at RCs German Shepherd Adult har alle de rigtige sammensætninger for at sikre en stabil vækst for en GD.

Der er 24 % protein.

1,4 i calcium/fosfor-indhold

19 % fedt

3940 kcal/kg

 

Jeg kan godt forstå man har en holdning til at ville fodre med et foder uden alt muligt skrammel i, men indimellem må man også bare anerkende at der findes et foder, som måske ikke har en ingrediensliste man drømmer om, som bare virker og hvor væksten er rolig og kontrolleret og uden poter, der drejer i alle mulige retninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Yoda fransker også lidt - Og han er jo på RC medium junior pt.

Råprotein indholdet er 32% og må indrømme at jeg også har tænkt at det er ret højt - Prøver selv at holde mig i noget lidt lavere til de voksne - Helst ikke over 30%!

 

Har fundet et hvalpefoder hvor ingridiensliste og næringsindhold ser således ud, men har svært ved at gennemskue om det er et OK hvalpefoder :hmm::

 

Fisk og krebsdyr, ærter, kartoffel, fedt (kylling), roefibre, kylling, mineraler, rapsolie, vitaminer, hørfrø, æg, gær, cikorierod, gulerødder, antioxidant (naturlige E-vitaminer, d-mix tocopherol, rosmarin og citronsyre), hyben, tang, spinat, tranebær, æbler, tomat.

Nøgletal:

Indhold.Protein 25 %

Råfedt 15 %

Træstof 3 %

Råaske 7,5 %

Vand 9 %

Calcium 1,2 %

Fosfor 1,05 %

Magnesium 0,12 %

Natrium 0,3 %

Omega-3 1,0 %

Omega-6 3,5 %

Kcal. (ME) 3883

Vitaminer & mineraler:

Tilsat pr. kg.Vitamin A 15.000 i.e.

Vitamin D3 1.500 i.e.

Vitamin E 250 mg.

Vitamin C 55 mg.

Vitamin B1 8 mg.

Vitamin B2 6 mg.

Vitamin B6 5 mg.

Vitamin B12 0,03 mg.

D- Pantotensyre 15 mg.

Folinsyre 1 mg.

Biotin 0,6 mg.

Niacin 20 mg.

Cholin chlorid 1.200 mg.

Jern 150 mg.

Zink 200 mg.

Jod 2 mg.

Selen 0,4 mg.

Kobber 10 mg.

Mangan 10 mg.

 

Edit. Synes dog fedt indholdet er lidt lavt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Min foder "gud" er John Hune og Orijen anbefaler han ikke til hvalpe, han fraråder det faktisk og ham har jeg stor tiltro til og køre gerne langt for at få hans råd, jeg har nemlig ikke tid til at sætte mig ind i alt muligt om foder, og man høre godt om så mange

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen Mie! Har lige prøvet at regne på forskellige fodertyper og det ser sådan her ud:

 

Acana Puppy & Junior:

Protein: 32%

Fedt indhold: 19%

Calicim/fosfor-forhold: 1,54

 

 

Now Puppy:

Råprotein: (min) 28 %

Råfedt: (min) 18 %

Calcium/fosfor-forhold: 1,5

 

Orijen Puppy:

 

Protein: 40 %

Fedt: 20 %

Calcium/fosfor-forhold: 1,25

 

Acana Puppy Large Breed

Protein . 33%

Fedt . 15%

Calcium/fosfor-forhold: 1,09

 

Acana Puppy Small Breed

Protein: 32%

Fedt indhold: 21%

Calcium/fosfor-forhold: 1,4

 

Ud fra dette ville jeg umiddelbart vælge Now - hvad siger du? Altså personligt havde jeg valgt et helt andet foder, det er ingen hemmelighed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen Mie! Har lige prøvet at regne på forskellige fodertyper og det ser sådan her ud:

 

Acana Puppy & Junior:

Protein: 32%

Fedt indhold: 19%

Calicim/fosfor-forhold: 1,54

 

 

Now Puppy:

Råprotein: (min) 28 %

Råfedt: (min) 18 %

Calcium/fosfor-forhold: 1,5

 

Orijen Puppy:

 

Protein: 40 %

Fedt: 20 %

Calcium/fosfor-forhold: 1,25

 

Acana Puppy Large Breed

Protein . 33%

Fedt . 15%

Calcium/fosfor-forhold: 1,09

 

Acana Puppy Small Breed

Protein: 32%

Fedt indhold: 21%

Calcium/fosfor-forhold: 1,4

 

Ud fra dette ville jeg umiddelbart vælge Now - hvad siger du? Altså personligt havde jeg valgt et helt andet foder, det er ingen hemmelighed!

 

Og her er et par fodertyper mere:

 

Royal Canin Medium Junior

Proteiner (%) 32

Fedt (%) 20

Calcium/fosfor-forhold: 1,25

 

Eukanuba Puppy Medium

Protein: 29,0%

Fedt: 18,0%

Calcium/fosfor-forhold: 1,31

 

Hvis du alligevel er indstillet på at det kan blive nødvendigt at gå på kompromis med indholdet, for at få de ønskede værdier, så vælg noget med et lavere proteinindhold.

Er det ok at bruge RC så ville jeg vælge schæferfoderet eller maxifoderet, begge voksenvarianten.

Vil du forsøge at komme bare lidt uden om kornsorterne så kig på Franks Pro Gold fisk&ris.

 

Det er jo ikke kun protein indholdet det komme an på.

Det kan jeg sørme heller ikke se der bliver skrevet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu sidder jeg og gennemtrevler alt hvalpefoder jeg kan finde og har gjort det nogle dage...

 

Generelt er det sådan, at når protein indholdet falder, så falder fedtindholdet åbenbart også.

Og så kan jeg i hvertfald ikke holde huld på det aktive bæst.....

 

Er det så noget all life stages foder man skal over i, hvis man ikke ønsker så højt protein indhold :vedikke:

 

F.eks et foder lign. dette:

 

Protein: 26%

Fedt: 18%

Calsium/fosfor-forhold: 1,4

Kcal:4015

Omega 3: 1,28%

Omega 6: 2,88

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hvis du alligevel er indstillet på at det kan blive nødvendigt at gå på kompromis med indholdet, for at få de ønskede værdier, så vælg noget med et lavere proteinindhold.

Er det ok at bruge RC så ville jeg vælge schæferfoderet eller maxifoderet, begge voksenvarianten.

Vil du forsøge at komme bare lidt uden om kornsorterne så kig på Franks Pro Gold fisk&ris.

 

 

Det kan jeg sørme heller ikke se der bliver skrevet?

 

Det siger jeg hellere ikke, jeg pointerede bare at det ikke kun var det.

 

F.eks vil jeg gerne at mit foder ikke indholder korn, bi-produkter, soya og gerne flere proteinkilder

 

Jeg havde en gang en super fin artikel om hundefoder, men væk er den blev, jeg linker fluks hvis den dukker op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt Siri, jeg har været hele møllen rundt med hvalpefodringen. Netop fordi jeg grundlæggende helst vil fodre råt, alternativ fodre tørt ud fra råfodringens principper, så har jeg brugt latterligt langt tid på at søge, undersøge og afprøve forskellige fodertyper. Når måde man har kravt til calcium/fosfer, protein, fedt, proteinkilde, kulhydratkilde og pris så bliver feltet ret snævert. Men jeg har gjort forsøg med de indholdsmæssigt "rigtige" fodertyper, og de fucker altså for meget op. Jeg ser jo vækstproblemerne langt hurtigere og tydeligere end andre kva min race og erfaring, det er ikke sikkert andre bemærker noget særligt.

 

Det korte af det lange er, jeg er vendt tilbage til RC German Shepherd Adult, det er for mig vigigere at mine hvalpe og unghunde vokser problemfrit, end at jeg får tilfredsstillet mine fornemmelser for kornfrie produkter baseret på fisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
(null)

 

LOL min border hvalp er vokset op RC, stærk mod mine pricipper, jeg har bare ( guderne må vide hvorfor) fået de bedste knogler på dette. Så kan jeg være "fanatisk" senere

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke meget om foder men finder det besynderligt at et firma der lavet tissedyrt foder, skulle lave et produkt som hvalpe kan tage skade af. Jeg mener,... de har jo også eksperter til at lave sammensætningen og kan slet ikke gennemskue hvad deres motivation skulle være, for at tilsætte mere protein end nødvendigt. Det er jo dèt der er dyrest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input! Hopsa - vidste nemlig godt, at du har brugt meget, meget krudt og energi på at sætte dig ind i det - så håbede du ville give dit besyv med ;-)

 

Jeg vil altid selv vælge det korrekte foder - uden skelen til om det er med/uden korn. Så længe hunden vokser korrekt og trives, så er jeg sådan set glad. Jeg prøver at tale med hende i aften omkring foder fremover. HUn skal i hvert tilfælde skifte -det er sikkert.

 

MM: aner ikke om det kan gå med et all-stages. Problemer kunne vel umiddelbart være, at de ikke kan spise nok for at opretholde deres vægt.

 

Måske nogen har erfaring med all-stage foder og kan dele med os andre??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke meget om foder men finder det besynderligt at et firma der lavet tissedyrt foder, skulle lave et produkt som hvalpe kan tage skade af. Jeg mener,... de har jo også eksperter til at lave sammensætningen og kan slet ikke gennemskue hvad deres motivation skulle være, for at tilsætte mere protein end nødvendigt. Det er jo dèt der er dyrest.

 

Fordi det da selvfølgelig virker for rigtig mange racer og individer.

Men når man så oplever problemer, så bliver man nødt til at finde ud af hvorfor problemet opstår så man kan afhjælpe det. Og problemerne med de skæve ben forsvinder altså i langt de fleste tilfælde, når proteinindholdet sænkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine hvalpe er vokset op på all stage foder.

De er mellemstr. hunde - men har en kraftig tilvækst når hvalpen er omkring 3½-4 mdr. - så går det bare stærkt. Jeg valgte all stage foderet netop for at gøre vokseperioden mindre belastende - så de voksede mere jævnt og pænt. Ingen af mine hvalpe har haft "mærkelige" lange ben eller skæve ditto - men har vokset pænt stabilt.

 

Oscar voksede op på Eaglepack (Golden eagle) all stage foder.

Darwin er vokset op på Lupo Natural.

Mine hvalpe kom over på disse fodertyper da de var omkring 4 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
LOL min border hvalp er vokset op RC, stærk mod mine pricipper, jeg har bare ( guderne må vide hvorfor) fået de bedste knogler på dette. Så kan jeg være "fanatisk" senere

 

Også til schæfere eller?

 

 

Tak for input! Hopsa - vidste nemlig godt, at du har brugt meget, meget krudt og energi på at sætte dig ind i det - så håbede du ville give dit besyv med ;-)

 

Jeg vil altid selv vælge det korrekte foder - uden skelen til om det er med/uden korn. Så længe hunden vokser korrekt og trives, så er jeg sådan set glad. Jeg prøver at tale med hende i aften omkring foder fremover. HUn skal i hvert tilfælde skifte -det er sikkert.

 

MM: aner ikke om det kan gå med et all-stages. Problemer kunne vel umiddelbart være, at de ikke kan spise nok for at opretholde deres vægt.

 

Måske nogen har erfaring med all-stage foder og kan dele med os andre??

 

 

Undre mig bare lidt over, at en del typer hvalpefoder har væsenlig lavere fedt og kcal indhold end i voksenfoder :vedikke:

Nu er det ikke lige RC jeg tænker på - De er nogle af dem jeg kan finde med højest kcal indhold (har også ret højt protein indhold i hvalpefoderet).

 

Er lige på job, så har ikke lige de fine optegnelser.... Men nu har vi jo heldigvis de kloge til at hjælpe :5up:

 

Håber sgu' det er foderet.... For at skulle nedsætte motionsniveauet er nærmest utopi :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Også til schæfere eller?

 

 

 

 

 

Undre mig bare lidt over, at en del typer hvalpefoder har væsenlig lavere fedt og kcal indhold end i voksenfoder :vedikke:

Nu er det ikke lige RC jeg tænker på - De er nogle af dem jeg kan finde med højest kcal indhold (har også ret højt protein indhold i hvalpefoderet).

 

Er lige på job, så har ikke lige de fine optegnelser.... Men nu har vi jo heldigvis de kloge til at hjælpe :5up:

 

Håber sgu' det er foderet.... For at skulle nedsætte motionsniveauet er nærmest utopi :genert:

 

 

Det er helt sikkert foderet! Hun er vældig opmærksom på at styre motionsniveauet - altså så vidt som det er muligt med en border :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hvalpe er vokset op på all stage foder.

De er mellemstr. hunde - men har en kraftig tilvækst når hvalpen er omkring 3½-4 mdr. - så går det bare stærkt. Jeg valgte all stage foderet netop for at gøre vokseperioden mindre belastende - så de voksede mere jævnt og pænt. Ingen af mine hvalpe har haft "mærkelige" lange ben eller skæve ditto - men har vokset pænt stabilt.

 

Oscar voksede op på Eaglepack (Golden eagle) all stage foder.

Darwin er vokset op på Lupo Natural.

Mine hvalpe kom over på disse fodertyper da de var omkring 4 måneder.

 

 

Men spørgsmål er om en hvalp af en meget aktiv race kan holde huld på sådan et foder... aner det ikke! Jeg fodrer selv mine hvalpe med RC hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...