Hop til indhold

Hjemme alene og ødelagte ting


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hvor stor betydning har de små ting i en rutine, på hvalpens alene hjemme dag?

 

Så som, normalt ligger man på madressen i 10 min og ygger ben med hvalpen, og en morgen gør man det kun i 3-4min?

 

At hvalpen får godbiden i sin nye kurv (hvor denne har lagt sig op) istedet for på madressen?

 

At hunden har spist op (250 g tørfodder) frem for kun 1/3 (max)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er som nævnt tidligere ingen facitliste..

 

For nogle hvalpe kan sådanne små afvigelser fra den faste rytme betyde stort set forskellen mellem et hhv. raseret og et intakt hjem.

 

Det er individuelt fra hund til hund, men det smarteste er at tilstræbe faste rutiner op til hunden skal forlades, så er man nogenlunde på sikker grund.

 

For nogle hunde kan et skænderi ml mand og kone dagen i forvejen betyde forskellen på hvordan hunden kan klare/ikke klare at være alene.

 

Eller at morgenturen/andre rutiner ikke blev den samme som sædvanligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jo lige sørge for at alt bliver gjort til punkt og prikke og at resten af i dag foregår som den "plejer".

 

Vi plejer ikke at have det helt store sociale om aftenen, ud over at vi ligger og tygger ben med ham mens vi ser tv.

 

Igår dog, var kæresten og Aslan ude i haven og øve lidt sit og på plads osv, aslan var nemlelige rimelig meget op at ringe. Hvor vi plejer at "træne" det væk.

 

Jeg kan ikke vide om alle de små ting påvirker aslan, men det PLEJER ikke, men nu er der jo desværre ikke den facit liste, så plejer kan jo dø :-P

 

 

Nu vi er igang.....

Kan hans kommende (måske allerede er der?) kønsmodning have indflydelse på hans appetit? Aslan er knap 6 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

For Dumle har rutine meget meget stor stor betydning for om han kan være alene hjemme eller ej.

Han er jo i bur når han er alene fordi han havde et problem med for meget plads, men oveni det skal rutinerne også være på plads er de det ikke kan vi lige så godt blive hjemme for så har vi bare en hund der hyler i stedet for at ødelægge ting.

 

Det er morgenrutinerne inden vi tager afsted der er vigtige, resten af dagen kan der ske meget forskelligt, men morgenrutinerne skal være iorden.

Rutinerne er at vi står op, går med Dumle, kommer hjem, spiser morgenmad og gør os klar. Stiller Dumles vand i buret en halv time inden vi går og inden vi tager jakke på finder vi hans mad frem og stiller det på bordet, så ved han han ikke skal med. når vi har taget jakke på stiller vi maden ind i buret, Dumle går selv derind, vi går og lukker søren efter os med ordene "du skal ikk med". :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

For Dumle har rutine meget meget stor stor betydning for om han kan være alene hjemme eller ej.

Han er jo i bur når han er alene fordi han havde et problem med for meget plads, men oveni det skal rutinerne også være på plads er de det ikke kan vi lige så godt blive hjemme for så har vi bare en hund der hyler i stedet for at ødelægge ting.

 

Det er morgenrutinerne inden vi tager afsted der er vigtige, resten af dagen kan der ske meget forskelligt, men morgenrutinerne skal være iorden.

Rutinerne er at vi står op, går med Dumle, kommer hjem, spiser morgenmad og gør os klar. Stiller Dumles vand i buret en halv time inden vi går og inden vi tager jakke på finder vi hans mad frem og stiller det på bordet, så ved han han ikke skal med. når vi har taget jakke på stiller vi maden ind i buret, Dumle går selv derind, vi går og lukker søren efter os med ordene "du skal ikk med". :lol:

 

Vi har også ret faste rutiner forstået på den måde, at Samson skal falde HELT til ro før vi kan gå - og da vi stadig optager lyd når han er alene betyder det, at den af os der skal gå, sidder ved computeren og ikke har kontakt med ham i ca 1/2 time inden han forlades.

 

Hvad vi ellers har af morgenrutiner behøver ikke at være helt fast (ud over en god lang tur), han kan nogen gange få et kødben og gnave i, men så tager det bare ekstra tid før vi kan komme afsted - det vigtige er som sagt at han er helt rolig inden vi smutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

For Dumle har rutine meget meget stor stor betydning for om han kan være alene hjemme eller ej.

Han er jo i bur når han er alene fordi han havde et problem med for meget plads, men oveni det skal rutinerne også være på plads er de det ikke kan vi lige så godt blive hjemme for så har vi bare en hund der hyler i stedet for at ødelægge ting.

 

Det er morgenrutinerne inden vi tager afsted der er vigtige, resten af dagen kan der ske meget forskelligt, men morgenrutinerne skal være iorden.

Rutinerne er at vi står op, går med Dumle, kommer hjem, spiser morgenmad og gør os klar. Stiller Dumles vand i buret en halv time inden vi går og inden vi tager jakke på finder vi hans mad frem og stiller det på bordet, så ved han han ikke skal med. når vi har taget jakke på stiller vi maden ind i buret, Dumle går selv derind, vi går og lukker søren efter os med ordene "du skal ikk med". :lol:

 

Af nysgerrighed: Hvad gør I så, hvis Dumle skal være alene om aftenen? Har I så en bestemt aftenrutine?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Aslan er vant til faste rutiner kan små udsving sagtens have deres betydning.

 

Mht kønsmodning og det er hvad der er ved at ramme Aslan, så kan alt ske. Vi har ikke mærket noget på appetitten her, men så har vi både haft gider-ikke-perioder og jeg-pjatter-mig-lige-uden-om-hvad-som-helst-perioder. Fat mod, når det går løs. Det kommer i bølger, men varer som regel kun en måneds tid ad gangen, så er der rolige tider igen et stykke tid. Og stå nu fast ligegyldigt om det er mad eller andre trip. Hård sagt mød jeg-vil-ikke (spise f.eks.) med et du-skal (eller du dør af sult). Konsekvens og kærlighed...også selvom man nogle gange har lyst til at kværke kræet...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Af nysgerrighed: Hvad gør I så, hvis Dumle skal være alene om aftenen? Har I så en bestemt aftenrutine?

Vi går tur ca. to timer inden vi skal afsted, sætter vandskålen i buret en halv time inden vi går, gør hans mad klar og stiller den på bordet mens vi tager jakker på, giver ham maden og lukker døren med ordene "du skal ikk med". ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Aslan er vant til faste rutiner kan små udsving sagtens have deres betydning.

 

Mht kønsmodning og det er hvad der er ved at ramme Aslan, så kan alt ske. Vi har ikke mærket noget på appetitten her, men så har vi både haft gider-ikke-perioder og jeg-pjatter-mig-lige-uden-om-hvad-som-helst-perioder. Fat mod, når det går løs. Det kommer i bølger, men varer som regel kun en måneds tid ad gangen, så er der rolige tider igen et stykke tid. Og stå nu fast ligegyldigt om det er mad eller andre trip. Hård sagt mød jeg-vil-ikke (spise f.eks.) med et du-skal (eller du dør af sult). Konsekvens og kærlighed...også selvom man nogle gange har lyst til at kværke kræet...:-D

 

 

Jeg tror skam nok vi skal klare os igennem alle hans perioder selv om det kan være belastende, hvad gør man ikke for sin hund :engel:

 

Og gode nyheder med breaks imellem disse månelige irritationer:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

disse månelige irritationer:mrgreen:

troede kun kvinder havde sådan perioder :rolleyes::lol:

 

Cujo er hellere ikke god til afbræk i morgen rituallet, det skal ligge fast så meget som muligt og nogle gange går det lidt skævt fordi kæresten møder mellem 6.30 og 9.30 i løbet af en ugen, jeg møder kl 8 hver dag, men derfor går tingene lidt skævt alligevel, jo tidligere hun møder jo tidligere går vi tur og omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vokser hunde egentlig fra rutine?

 

Jeg tænker, når Aslan er 10 år og grå.....kan han så overleve uden rutine?

 

Ødelægger man rutinen i weekenderne når man sover længe, og han først er alene lørdag EFTER hundetræning og nogen gange slet ikke alene hjemme om søndagen (nu klarede han det jo så flot så tænkte at vi godt kunne have søndagen sammen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vokser hunde egentlig fra rutine?

 

Jeg tænker, når Aslan er 10 år og grå.....kan han så overleve uden rutine?

 

Ødelægger man rutinen i weekenderne når man sover længe, og han først er alene lørdag EFTER hundetræning og nogen gange slet ikke alene hjemme om søndagen (nu klarede han det jo så flot så tænkte at vi godt kunne have søndagen sammen)

 

Altså væn ham fra den der rutine fast hverdag og hellere før end siden, så han kommer ud af tanken om, at enhver afvigelse er jordens undergang. Start med små harmløse varianter, der ikke lader ham alene længe nok til at splitte hytten ad og udvid så stille og roligt. Det er jo i sagens natur totalt umuligt at have en hund, der kun kan existere, hvis alt køre efter et stopur, for det gør alt jo bare ikke i virkeligheden. Der kan komme 14 dage med influenza, et barn kan blive født, man kan få nyt arbejde bla-bla-bla. Der skal ingenting til at vælte det sædvanlige program, så for Aslans egen skyld er det nok bedst, at han lære at alting ikke behøves at være som i går...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro (men er ikke helt sikker, jeg ved jo kun hvordan Dumle er) at det der kan "hjælpe" er at lave nogle "farvel-rutiner". Altså rutiner der siger "om ikke så længe går vi og du skal være alene for en tid, så nu tager vi den med ro og gør klar til det".

Hvis hunden så ikke skal være alene lader man bare vær med rutinen og skal den være alene laver man rutinen så hunden er klar over det og ikke pludselig bliver forladt.

 

Jeg tror ikke hele dagen behøver være rutine, så vil der jo aldrig kunne ske noget nyt og spændende.

 

Om hunden vokser fra det ved jeg ikke, men jeg tror jeg får svært ved at bryde vores "farvel-rutine" nu da den bare sidder der :lol: Selv hjemme ved min svigermor siger de altid "pas på huset" til deres lille pappilion inden de går, bare fordi de har vænnet sig til det, men når de har sagt det går hunden hen i kurven og følger ikke med til døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså væn ham fra den der rutine fast hverdag og hellere før end siden, så han kommer ud af tanken om, at enhver afvigelse er jordens undergang. Start med små harmløse varianter, der ikke lader ham alene længe nok til at splitte hytten ad og udvid så stille og roligt. Det er jo i sagens natur totalt umuligt at have en hund, der kun kan existere, hvis alt køre efter et stopur, for det gør alt jo bare ikke i virkeligheden. Der kan komme 14 dage med influenza, et barn kan blive født, man kan få nyt arbejde bla-bla-bla. Der skal ingenting til at vælte det sædvanlige program, så for Aslans egen skyld er det nok bedst, at han lære at alting ikke behøves at være som i går...

 

Jeg er fuldstændig enig - rutiner er forfærdelige at have med at gøre for der vil unægteligt opstå afvigelser, der også skal kunne accepteres.

Link til indlæg
Del på andre sites

For Dumle har rutine meget meget stor stor betydning for om han kan være alene hjemme eller ej.

Han er jo i bur når han er alene fordi han havde et problem med for meget plads, men oveni det skal rutinerne også være på plads er de det ikke kan vi lige så godt blive hjemme for så har vi bare en hund der hyler i stedet for at ødelægge ting.

 

Det er morgenrutinerne inden vi tager afsted der er vigtige, resten af dagen kan der ske meget forskelligt, men morgenrutinerne skal være iorden.

Rutinerne er at vi står op, går med Dumle, kommer hjem, spiser morgenmad og gør os klar. Stiller Dumles vand i buret en halv time inden vi går og inden vi tager jakke på finder vi hans mad frem og stiller det på bordet, så ved han han ikke skal med. når vi har taget jakke på stiller vi maden ind i buret, Dumle går selv derind, vi går og lukker søren efter os med ordene "du skal ikk med". :lol:

 

Nu er jeg jo ny her og jeg ved ikke om man kan "gå tilbage" og læse om baggrunden for de forskellige skæbner her på forum, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du/I har fundet ud af, at Dumle havde det svært med "for meget plads"?

 

Hvor stort er hans bur?

 

Umiddelbart kan du forstå at jeg er meget mod at spærre hunde inde om dagen på meget lidt plads - jeg har læst en del om det, for det er meget brugt i USA.

Da Sally var lille fik hun en stor papkasse hun kunne krybe ind i, hvis hun blev utryg, men den blev da godt nok hurtigt nydt som "tygge-pind" i oversize :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo ny her og jeg ved ikke om man kan "gå tilbage" og læse om baggrunden for de forskellige skæbner her på forum, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du/I har fundet ud af, at Dumle havde det svært med "for meget plads"?

 

Hvor stort er hans bur?

 

Umiddelbart kan du forstå at jeg er meget mod at spærre hunde inde om dagen på meget lidt plads - jeg har læst en del om det, for det er meget brugt i USA.

Da Sally var lille fik hun en stor papkasse hun kunne krybe ind i, hvis hun blev utryg, men den blev da godt nok hurtigt nydt som "tygge-pind" i oversize :lol:

 

Nej, det kan du ikke læse her, for det var inden dette forum blev oprettet jeg skrev det. Det bliver vist en længere historie :oops:

 

Da Dumle var 5mdr. fik han alene hjemme problemer og begyndte at spise hjørnerne på vores vægge i lejligheden. Vi gik helt tilbage og startede forfra med alene hjemme træningen, satte det der halløj i stikkontakten og prøvede også med radio tændt, men lige lidt hjalp det.

Så prøvede vi at lave rutiner, men det hjalp heller ikke.

 

Til sidst fik vi at vide at nogle hunde ikke kunne klare at have for meget at passe på når de var alene, men da vi kun har en lille lejlighed på 50kvm med en dør ind til badeværelse og ud til opgangen som det eneste kunne vi ikke rigtig lukke nogle døre for at give ham mindre plads.

Vi købte så et bur i GD størrelse (ja det skulle være det største da jeg heller ikke brød mig om tanken) tog det med hjem og lagde tæpper, puder og et gammelt dynebetræk der lugtede af os derind og så lagde vi et tæppe over det så det var mere huleagtigt.

Vi gav Dumle weekenden over til at vænne sig til det. Han gik straks ind og lagde sig der og lå der i stedet for i sin kurv hele weekenden (der var selvfølgelig åbent).

Mandag prøvede vi så, og der kom ikke en lyd fra ham. Endelig kunne vi igen komme hjem til en hund der lå trygt og sov og ikke engang ænsede vi kom ind ad døren og for os er det tydeligt at der er Dumle tryg og finder ro, det er hans sted.

Når der kommer gæster nu og det bliver for meget for ham går han også derind for at finde ro.

 

Det skal lige siges at buret er så der kan være både vand og madskål samtidig med Dumle kan ligge et stykke fra. Målene kan jeg ikke lige i hovedet.

Et bur er ikke noget jeg anbefaler andre før de har prøvet mange andre muligheder, men lige for Dumle var det det rigtige, men så er der også rutinerne der skal være styr på for han ikke bliver urolig over at blive efterladt, han skal vide at vi snart går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din forklaring! :-)

 

Men vil det så sige, at han rent faktisk opholder sig i buret UDEN at være spærret inde? I lukker så ikke for buret inden I går? :roll:

 

For det ville da bare være herligt, hvis det var tilfældet! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din forklaring! :-)

 

Men vil det så sige, at han rent faktisk opholder sig i buret UDEN at være spærret inde? I lukker så ikke for buret inden I går? :roll:

 

For det ville da bare være herligt, hvis det var tilfældet! :blink:

 

Hehe nej, det er ikke tilfældet, jeg tror endda han selv har det bedst med at det er lukket, men hvis han skal være alene længerer end 8timer (hvilket er meget sjældent) bliver buret vendt så han også har vores klinketrin ud til gangen at ligge på eller så han har soveværelset, men selv når vi gør det så ligger han i buret når vi kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...