Hop til indhold

Nej og Ja


Gæst Viktor
 Share

Recommended Posts

Gæst Viktor

Hej..

 

Jeg er ny her i forum med vores 10 uger gamle hvalp Viktor. Jeg er lidt i tvivl om, hvornår jeg skal bruge ordene NEJ og JA. Jeg synes vi render rundt og siger NEJ hele tiden. Prøver også at bruge ordet JA, men synes det er mere svært :-( Jeg er ved at sætte mig ind i ja og nej øvelserne. Men hvis han f.eks stikker af med noget tøj eller legetøj og jeg gerne vil tage det fra ham, prøver jeg at lokke ham med noget andet. Det virker så ikke altid. Her er jeg i tvivl om han skal lære ordet NEJ eller slip. Altså vi bruger ordet NEJ, når vi kan se han skal til at tage det og ordet slip, når han skal slippe det. Hvad gør I ? Når han så slipper, hvilket sjældent sker uden kamp, siger jeg, JA, det var godt. ?? Er det sådan man gør?

 

Det samme med når han bider i sko og ofte i mine hænder, når vi leger. Selv om jeg prøver med andet legetøj, så er det hænderne, han går efter. NEJ, hjælper ikke her (Han er selvfølgelig heller ikke så meget NEJ trænet endnu), men prøver også her med andet legetøj. Jeg har så læst at man efter et nej, eller højt piv, som jeg også bruger, hvilket hjælper mest, skal ignorere hunden. Men det er umuligt, for så løber han efter mig i hele huset og sidder i mine ben :roll:. Skal jeg give ham en godbid hver gang han slipper eller vil han så tro han får belønning for at bide ?

 

Hilsen Anni

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for, at sige "Ja, det var godt" når han slipper ting du beder ham om, så ros ham til skyerne og sig: Dygtig, hvor er du dygtig, med meget glad stemmeleje.

Det gør jeg til mine og så får de en godbid bagefter.

 

Det skal nok sætte sig fast, så han ved hvad "nej" betyder. Han er, som du selv siger, jo ikke så gammel endnu. Har du prøvet med noget aktivitets legetøj, F.eks en bold med godbidder i, så han også bliver aktiveret mentalt ? Det kan måske også fjerne fokus fra dine ben og hænder, hvis der er mere spændende ting der trækker.

 

Og velkommen til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Viktor

Viktor har både en plast flaske med foder og en bold til foder. Men det er kun noget han bliver vild af. Jeg bruger slet ikke hans foderskål. Han søger efter sin mad i huset og i haven. Han har også sådan et aktivitetsbræt, hvor han skal skubbe brikker og finde godbider. Jeg tror ikke den bold han har fået er god nok. Godbidderne/ hans foder triller ud i løbet af nul komma fem. Kan det så ikke tnkes han skal have en mindre? Jeg vil give ham noget han skal arbejde lidt mere med, netop som du siger, så han bliver mentalt aktiveret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej..

 

Jeg er ny her i forum med vores 10 uger gamle hvalp Viktor. Jeg er lidt i tvivl om, hvornår jeg skal bruge ordene NEJ og JA. Jeg synes vi render rundt og siger NEJ hele tiden. Prøver også at bruge ordet JA, men synes det er mere svært :-( Jeg er ved at sætte mig ind i ja og nej øvelserne. Men hvis han f.eks stikker af med noget tøj eller legetøj og jeg gerne vil tage det fra ham, prøver jeg at lokke ham med noget andet. Det virker så ikke altid. Her er jeg i tvivl om han skal lære ordet NEJ eller slip. Altså vi bruger ordet NEJ, når vi kan se han skal til at tage det og ordet slip, når han skal slippe det. Hvad gør I ? Når han så slipper, hvilket sjældent sker uden kamp, siger jeg, JA, det var godt. ?? Er det sådan man gør?

 

Det samme med når han bider i sko og ofte i mine hænder, når vi leger. Selv om jeg prøver med andet legetøj, så er det hænderne, han går efter. NEJ, hjælper ikke her (Han er selvfølgelig heller ikke så meget NEJ trænet endnu), men prøver også her med andet legetøj. Jeg har så læst at man efter et nej, eller højt piv, som jeg også bruger, hvilket hjælper mest, skal ignorere hunden. Men det er umuligt, for så løber han efter mig i hele huset og sidder i mine ben :roll:. Skal jeg give ham en godbid hver gang han slipper eller vil han så tro han får belønning for at bide ?

 

Hilsen Anni

 

Velkommen til :-)

 

Hvis vi vender den om: Du tager et stykke kød og vil til at spise det: Din mand siger så "kstprztw" til dig. Dette betyder at du ikke skal spise kødet fordi din mands, men da du ikke kender dette nye sprog tager du lystigt en bid.

råber din mand kstprztv!!! men du fatter kun at han muligvis er vred, ikke hvorfor..

 

Din lille Viktor har ikke en chance for at vide hvad "nej" betyder, før der er sket en indlæring af betydningen. Dette skal trænes udenfor de situationer hvor ordet skal bruges f.eks. ved at lægge en godbid i din hånd uden at sige noget og når han vil tage godbidden sige "nej" en enkelt gang i en rolig og fast tone og samtidig lukke hånden og ikke flytte den. Når Viktor efter nogen tid ser dig op i ansigtet siger du lynhurtigt "ja" og åbner hånden, så han kan tage godbidden. Dette lærer ham impulskontrol og samarbejde.

 

Ved kun at anvende et forbudsord i situationer hvor der er pres på, f.eks. når han har taget noget han ikke må have, lærer han kun at "nej" er forbundet med ubehag = han må aflevere trofæet og muligvis er mor blevet sur i stemmen = konflikt for en uforstående hvalp.

 

Ved at ignorere sin hvalp efter et "nej" lærer man den kun, at den ikke skal vente sig noget positivt socialt fra sit menneske og dette er en straf i sig selv.

Et forbudsord bør altid efterfølges af noget positivt når forbudsordet efterkommes eller man selv fratager hvalpen dens bytte.

 

Hvis du giver godbid hver gang Viktor slipper sit bid vil han højst sandsynligt hurtigt lære at bide for at blive belønnet for at slippe, det er jo en intelligent race du har og også en selvstændig race.

Jo mere selvstændig (og intelligent) en hund er, des mere varsom skal man være med sin opdragelse. Hvis hunden oplever opdragelsen som hård eller "uretfærdig" kan den meget nemt "gå af hånden", det vil sige blive mere ligegyldig overfor sine mennesker og dermed ryger samarbejdet sig en tur. Når man dertil, skal der mases noget for at genoprette de gode takter.

 

Forud for de situationer hvor du ved, Viktor bliver "vild" kan du give hans energi afløb gennem fodersøg og/eller øvelser af sjove tricks, så han ikke har overskudsenergi.

Vild leg og "tygge i fingre leg" bør undgås. Løb og hurtig gang omkring en hvalp vil opildne den til at fange fødderne, der bevæger sig rundt omkring den.

 

I selve bidesituationen kan du roligt løfte ham op og sætte dig med ham på skødet og kort efter tilbyde ham en tyggepind, som du også holder i. Når han er godt i gang med pinden sættes han ned igen.

Når han har lært sit "nej" kan du anvende dette og ikke før.

Hvis der er flere "nej" end "ja" i løbet af dagen, bør man vurdere om reglerne er for stramme, om hvalpen har nok at tage sig til fysisk og mentalt og om der i det hele tages skal omstruktureres på hvalpens hverdag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Viktor

Hej Ninjamor

 

1000 tak for svar. Der er sikkert noget der her kan bruges. Og jeg kan se at jeg er på rette vej med NEJ træningen, for jeg bruger netop den med godbidderne. Ligger dem dog ikke i min hånd, da Viktor så bare bliver mere vild, når han ved der er noget godt i sigte. Vilde lege undgår jeg med ham, netop pga de situationer der kan opstå. Det med at ignorere når der er sagt NEJ har jeg måske forklaret forkert. Det er når han bider, at der skal han vide det ikke er ok. (Bare noget jeg har læst et sted :confused: ) En ting jeg dog bliver forvirret over du skriver er, at hunden skal ikke afvises men heller ikke roses efter et NEJ. Det lyder bare dobbelt moralsk. Skal jeg forstå det sådan at jeg skal være neutral. ?

 

Jeg er næsten ny på dette område, eller dvs jeg har haft hvalp før, men dengang ikke af egen fri vilje. Denne her gang er alle i huset enige. Men jeg er nok den der sætter sig mest ind i tingene. Læser bøger om hundesprog, vil have ham til hvalpetræning og at reglerne er éns for alle. Børnene skal lære at de ikke skal være vilde med Viktor og de skal være bevidste om kropssproget, både Viktors og deres egen. Måske mange krav at stille på én gang, men jeg ønsker at mine børn får et godt forhold til Viktor og omvendt.

 

Jeg passer desuden på ikke at træne for længe, sørger for at ting den ikke må bide i kommer væk. (Er dog træt af heletiden at stille resten af familiens ting væk :-D..håber de får det lrt, når en eller anden sko er bidt i stykker :genert:)

 

Jeg vil prøve mig roligt frem og skal nok vende tilbage med status... Elsker jo at lære ham nyt og vi er allerede kommet lang med andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor

 

1000 tak for svar. Der er sikkert noget der her kan bruges. Og jeg kan se at jeg er på rette vej med NEJ træningen, for jeg bruger netop den med godbidderne. Ligger dem dog ikke i min hånd, da Viktor så bare bliver mere vild, når han ved der er noget godt i sigte. Vilde lege undgår jeg med ham, netop pga de situationer der kan opstå.

 

Joe, men fidusen her er at lille Viktor lærer at det ikke hjælper ham at køre op, men at han tværtimod belønnes for roligt at se på dig = impulskontrol og begyndende samarbejde. Hvordan gør du?

 

 

Det med at ignorere når der er sagt NEJ har jeg måske forklaret forkert. Det er når han bider, at der skal han vide det ikke er ok. (Bare noget jeg har læst et sted :confused: ) En ting jeg dog bliver forvirret over du skriver er, at hunden skal ikke afvises men heller ikke roses efter et NEJ. Det lyder bare dobbelt moralsk. Skal jeg forstå det sådan at jeg skal være neutral. ?

 

Jeg er ikke helt med på hvad det er du mener af det jeg skrev?

 

Det jeg mener er, at hunden ikke skal afvises efter et nej, men have muligheden for at vise den arbejder med - forstår "nej'et" og efterkommer det. Denne reaktion skal belønnes, så hunden erfarer at det betaler sig at samarbejde.

Hvis man bare siger nej og derefter forlader vovsen eller på anden måde afviser den, har den ikke mulighed for at vise at den reagerer ønskeligt på forbudsordet.

Det vil være det samme som at sige "nej" før hunden har vist, den har tænkt sig at gøre noget forbudt - hunden kan nu ikke vise sin forståelse og accept af forbudsordet som et stopsignal.

 

Jeg er næsten ny på dette område, eller dvs jeg har haft hvalp før, men dengang ikke af egen fri vilje. Denne her gang er alle i huset enige. Men jeg er nok den der sætter sig mest ind i tingene. Læser bøger om hundesprog, vil have ham til hvalpetræning og at reglerne er éns for alle. Børnene skal lære at de ikke skal være vilde med Viktor og de skal være bevidste om kropssproget, både Viktors og deres egen. Måske mange krav at stille på én gang, men jeg ønsker at mine børn får et godt forhold til Viktor og omvendt.

 

Det lyder rigtig fint :-)

 

Jeg passer desuden på ikke at træne for længe, sørger for at ting den ikke må bide i kommer væk. (Er dog træt af heletiden at stille resten af familiens ting væk :-D..håber de får det lrt, når en eller anden sko er bidt i stykker :genert:)

 

Jeg vil prøve mig roligt frem og skal nok vende tilbage med status... Elsker jo at lære ham nyt og vi er allerede kommet lang med andre ting

 

Fint og spørg endelig, her er masser af beredvillige hundeejere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...