Hop til indhold

Min Emma er blevet skudræd ud af det blå.


Gæst roslind
 Share

Recommended Posts

Gæst roslind

Hej allesammen.

 

Jeg er den meget lykkelige ejer af en dansk/svensk gårdhund, Emma, født i dec. 2008, som her for godt seks måneder siden er blevet skudræd, bare en bildør smækker for hårdt begynder hun at ryste over det hele.

 

Emma er samtidig også blevet bange for at gå efter mørkets frembrud. Det er et mønster som hendes far Snoppy - min mors hund - også begyndte på i den alder og som stadig er gældene.

 

Det er jo noget jeg gerne vil af med, men hvordan gør jeg?

 

Nogle som har en idé om hvorfor det dukker op sådan nærmest fra den ene dag til den anden?

 

MVH

Leif

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen.

 

Jeg er den meget lykkelige ejer af en dansk/svensk gårdhund, Emma, født i dec. 2008, som her for godt seks måneder siden er blevet skudræd, bare en bildør smækker for hårdt begynder hun at ryste over det hele.

 

Emma er samtidig også blevet bange for at gå efter mørkets frembrud. Det er et mønster som hendes far Snoppy - min mors hund - også begyndte på i den alder og som stadig er gældene.

 

Det er jo noget jeg gerne vil af med, men hvordan gør jeg?

 

Nogle som har en idé om hvorfor det dukker op sådan nærmest fra den ene dag til den anden?

 

MVH

Leif

 

Velkommen til :-)

 

Medmindre der er sygdom hos en hund, dukker sådan noget som skudrædsel ikke op ud af det blå.

 

Hunde som oplever noget voldsomt, f.eks. et overfald, et chok, voldsom smerte eller voldsom forskrækkelse kan udvikle angst og her er lyde noget som mange chokerede hunde begynder at reagere på.

 

Der må være sket noget i Emmas liv forud for de reaktioner du har observeret...

 

Jeg synes du skal alliere dig med en kompetent og erfaren adfærdsbehandler så du kan få lagt en træningsplan som passer lige nøjagtigt til Emma.

 

Du kan få tonsvis af råd herinde, men uden at have set din hund vil det være lidt som hvis jeg ringer til mekanikeren og spørger hvorfor min bil ikke vil starte: Der er så mange spørgsmål der skal stilles for at få situationen klarlagt.

 

Dansk svensk gårdhund er jo en meget følsom hund, som nemt kører op og bliver stresset og derfter bliver "sart". Det du ikke skal gøre er at fodre hendes angst ved at trøste og ynke.

 

Du kan begynde med at udrede hvilke lyde Emma reagerer på, i hvilke situationer og hvordan du plejer at reagere på hendes angst.

 

Det er vigtigt, at hun dagligt bliver motioneret godt i varieret terræn (ikke kastelege) så hun kan komme af med evt. stress og opleve velvære. Ligesådan er det vigtigt, at hun dagligt bliver stimuleret og tilfredsstillet mentalt, da overskudsenergi skaber og vedligeholder mange adfærdsproblemer.

Dette er en start på løsning af problemet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har selv haft en hund der blev gjort skudræd - fik smidt fyrværkeri ud af et vindue så det landede 3 - 4 m. fra os , jeg ved at man via Dansk Kennelklub har kunnet købe en CD med lyde som man kan træne hunden med , måske var det en ide ? hvis I går til træning et sted har træneren måske også nogen løsningsforslag ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst roslind

Hej Ninjamor

 

Rigtig mange tak for det svar, du ramte et rigtigt ømt punkt her!!

 

Siden midten af mars har jeg rendt rundt med virus i mit ene øje, dette har medført en radikal ændring af vores ude mønster, fra at være ude fire timer om dagen og hvor Emma leger med mange forskellige hunde til under det halve, da lys gør ondt i mit øje.

 

Jeg vil finde apoteket i morgen og købe en klap at sætte for mit dårlige øje, så må vi jo prøve at finde tilbage til rytmen igen.

 

Tak for din hilsen, vidunderligt sted herinde.

Hav en foresat god aften

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst roslind

Hej Anne-Lise

 

Tak for dit svar på mit indlæg, det lidt sjove med Emma er, at før dette begyndte så var sådan noget som fyrværkeri, noget man helst skulle prøve at komme hen til.

 

Kan du have en foresat god aften

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor

 

Rigtig mange tak for det svar, du ramte et rigtigt ømt punkt her!!

 

Siden midten af mars har jeg rendt rundt med virus i mit ene øje, dette har medført en radikal ændring af vores ude mønster, fra at være ude fire timer om dagen og hvor Emma leger med mange forskellige hunde til under det halve, da lys gør ondt i mit øje.

 

Jeg vil finde apoteket i morgen og købe en klap at sætte for mit dårlige øje, så må vi jo prøve at finde tilbage til rytmen igen.

 

Tak for din hilsen, vidunderligt sted herinde.

Hav en foresat god aften

 

Held og lykke med det hele og giv os endelig en opdatering :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...