Hop til indhold

hund møder hund - langå/randers


Gæst lyrass
 Share

Recommended Posts

Gæst lyrass

Jeg har to hunde, en gordon setter blanding og en lab. De er ved at være lidt trælse!

Tidligere, når v har mødt andre hunde på vores ture, har der ikke været nogen problemer -almindelig venlig trækken- 'lad-os-hilse'.

Efter et par irriterende møder er det bare ændret vældigt.:cry: En gal beagle i nabolaget blev ved at flippe, hver gang, vi passerede - ligegyldigt i starten, men endte med at mine to flippede tilbage, og nu bliver sure, hver gang, vi møder en lille hund. Det er frygteligt belastende - ikke fordi jeg egentlig er bange for, at mine hunde ville gøre noget, hvis de fik lov at mødes (men de fleste med små hunde vil nok takke pænt nej, hvis jeg spørger om mine frådende bæster må få lov at sige goddaw!), men fordi jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal få dem til at holde op med det. De fleste små hunde har jo også et godt mundtøj og svarer selvfølgelig tibage, når mine to hiver, gjalper og (lab'en) knurrer. Hvilket jeg godt forstår.

 

Herudover er min ene hund (gordon setterblandingen) blevet angrebet af en schäfer/rottweilerblanding, mens den ikke var i snor, og min var i snor (og ejeren desværre ikke var i stand til at kalde hunden til sig). Dette førte indledningsvist til at min hund reagerede kraftigt på hunde, der gjorde udfald, og var ligeglad med hunde som venligt/nysgerrigt passerede.

 

Den sidste tid er der så sket noget med disse hundemøder - begge hunde trækker, gjalper og skaber sig åndssvage, når vi passerer en anden hund i snor. Det sker, omme i skoven, hvor vi lufter, at der løber løse hunde rundt. Når disse kommer nysgerrigt/venligt til vores, er der ingen problemer, heller ikke selvom mine er i snor.

 

Det, som jeg virkelig godt kunne tænke mig, var hvis nogen med samme problem ville være med på noget fællestræning. :rolleyes: Jeg forestiller mig, at passere igen og igen i snor og aftale en fælles måde at håndtere det på. Min mand vil gerne være med, således at vi kan tage hver vores hund og din/jeres hund(e) ikke skal håndtere to hunde, men kun een af gangen.

Jeg synes jo efterhånden, jeg har prøvet alle de metoder, jeg kan google mig frem til, skulle virke, men det inkluderer jo hele tiden, at der er en anden hund, som mine hunde IKKE kender, at øve med.

 

Det skal selvfølgelig nævnes at min ene er en tæve og den anden en kastreret hanhund. Ingen af dem har nogensinde gjort noget som helst ved en anden hund, og når de hilser på og 'rigtigt' får lov at hilse og lege med fremmede hunde er der aldrig problemer. Det er bare denne gåen-tur-i-snor, der er problemet. Og så skete det jo engang, at lab'en under et af disse møder med den gale beagle fik sig vredet ud af halsbåndet. an gik hen og stilte sig tværs over beaglen (som forståeligt nok pludselig blev meget stille), men gjorde ikke yderligere. (ekstremt pinligt, at det kunne lade sig gøre!:stupid:)

 

Og allermest med små hunde, men jeg forstår jo godt, hvis ingen chihuahuaer stiller frivilligt op til prøveklud for at lære mine hunde at opføre sig ordentligt!!!:blink:

 

Der er en hundeskov i Fussingø, og jeg har også tænkt at tage dem med derud, men er faktisk ikke sikker på, at jeg vil kunne kalde lab'en til mig, hvis han var løs og fik øje på en beagle, og kender ikke rigtigt måden at gebærde sig på (får man et monster i hovedet lige pludselig, er det tilladt at sige nej tak til leg, hvis man synes den anden hund virker farlig osvosv:vedikke::vedikke:........) Så det er ikke lige første løsning... Det blev en laang smøre, men mon der findes nogen i randers/langåegnen, der har lidt de samme problemer og vil være med til at træne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver ikke være små hunde. Efterhånden er det hunde i al almindelighed, så vi vil meget gerne møde din lab! Jeg er lige gået i seng, men vender tilbage i morgen. Mvh Lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøøv. Havde lige skrevet langt indlæg og så sendte den det ikke.

 

Prøver igen: Synes det er fedt at du vil træne det, vil bare sige at du også kan træne det hver gang i møder en hund på jeres tur og det at passere den beagle. Det er bare vigtigt at have den rigtige afstand på.

 

Møder i hund som går i mod jer på et fortov, så skift over til modsatte fortov. Læg mærke til hvornår dine hunde begynder at reagere på den anden hund (spænde op i kroppen, stirre på den etc) og gå i gang med at belønne med super gode godbidder for kontakt med dig FØR de reagerer på den anden hund. Måske skal du starte på flere hundrede meters afstand.

Kan anbefale en godbidstaske om maven, har selv 2 hunde og kan være lidt svært med 2 liner og godbidder gemt dybt i lommen.

 

Går i på en sti, så få dine hunde så langt ud til siden som muligt, og kan i ikke passere den anden hund roligt, så stop og brug kontaktøvelser med dine hunde mens de andre passerer jer.

 

 

Beaglen, hvis i ikke behøves at passere den for at gå på tur, så find ud af hvor tæt i skal på dens have, før dine hunde begynder at reagere (samme som før, spænder i kroppen, er obs på at nu skal i snart passere hunden). FØR det sted, laver du kontaktøvelser i lidt tid og vender så om og går tur en anden vej. Langsomt kan du gøre afstanden til beaglen kortere, men spænder dine hunde op, må du gå lidt tilbage og få dem i ro der i stedet.

Når du føler de er rolige og kan holde kontakten med dig, kan i prøve at passere - endelig med så god afstand som muligt. Begynder dine hunde nu at gø alligevel, så gå forbi beaglen og lidt videre og bliv så der, smid nogle godbidder på jorden som de kan søge og derefter lidt nemme små øvelser. Vigtigt at blive på det sted til dine hunde er helt rolige igen, for så skal i måske ikke starte helt forfra næste gang.

 

Og det samme hvis i passerer andre hunde på gåturen og dine gør og knurrer, bliv på stedet og lav søge + lidt nemme øvelser så dine hunde falder til ro. Ellers gør du det endnu sværere for jer når i møder den næste hund.

 

 

Har selv brugt ovenstående til at passere nogle havehunde som brøler røv af mine, og nu kan vi faktisk passere selvom de andre hunde gør, knurrer og hopper rundt, mine går helt rolige og venter på deres godbid. Har taget lidt tid, men da de først fangede ideen, gik det ok hurtigt. Tror også de selv synes det er rarere. Især den unge bliver noget bange i de situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøøv. Havde lige skrevet langt indlæg og så sendte den det ikke.

 

Prøver igen: Synes det er fedt at du vil træne det, vil bare sige at du også kan træne det hver gang i møder en hund på jeres tur og det at passere den beagle. Det er bare vigtigt at have den rigtige afstand på.

 

Møder i hund som går i mod jer på et fortov, så skift over til modsatte fortov. Læg mærke til hvornår dine hunde begynder at reagere på den anden hund (spænde op i kroppen, stirre på den etc) og gå i gang med at belønne med super gode godbidder for kontakt med dig FØR de reagerer på den anden hund. Måske skal du starte på flere hundrede meters afstand.

Kan anbefale en godbidstaske om maven, har selv 2 hunde og kan være lidt svært med 2 liner og godbidder gemt dybt i lommen.

 

Går i på en sti, så få dine hunde så langt ud til siden som muligt, og kan i ikke passere den anden hund roligt, så stop og brug kontaktøvelser med dine hunde mens de andre passerer jer.

 

 

Beaglen, hvis i ikke behøves at passere den for at gå på tur, så find ud af hvor tæt i skal på dens have, før dine hunde begynder at reagere (samme som før, spænder i kroppen, er obs på at nu skal i snart passere hunden). FØR det sted, laver du kontaktøvelser i lidt tid og vender så om og går tur en anden vej. Langsomt kan du gøre afstanden til beaglen kortere, men spænder dine hunde op, må du gå lidt tilbage og få dem i ro der i stedet.

Når du føler de er rolige og kan holde kontakten med dig, kan i prøve at passere - endelig med så god afstand som muligt. Begynder dine hunde nu at gø alligevel, så gå forbi beaglen og lidt videre og bliv så der, smid nogle godbidder på jorden som de kan søge og derefter lidt nemme små øvelser. Vigtigt at blive på det sted til dine hunde er helt rolige igen, for så skal i måske ikke starte helt forfra næste gang.

 

Og det samme hvis i passerer andre hunde på gåturen og dine gør og knurrer, bliv på stedet og lav søge + lidt nemme øvelser så dine hunde falder til ro. Ellers gør du det endnu sværere for jer når i møder den næste hund.

 

 

Har selv brugt ovenstående til at passere nogle havehunde som brøler røv af mine, og nu kan vi faktisk passere selvom de andre hunde gør, knurrer og hopper rundt, mine går helt rolige og venter på deres godbid. Har taget lidt tid, men da de først fangede ideen, gik det ok hurtigt. Tror også de selv synes det er rarere. Især den unge bliver noget bange i de situationer.

storrespekt.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Buddha, for dit svar - og i særdeleshed for, at du gad bruge tid på det TO gange! :-D Jeg tænkte: 'det er jo lige det, jeg gør!!!', og ærgrede mig over, at det ikke virker på mine, men godt på dine. Når jeg så nærlæser, kan jeg se, at jeg måske skal blive bedre til at aflede INDEN, de ser den anden hund. Jeg roser, snakker pænt og forsøger at give godbidder (men de er ikke interesseret i dem, når først de har fået øje på den anden hund). Når de får øje på hunden, bliver benene og blikket stift, og de læner sig og holder øje. Det er lidt som om, at når de opfatter, at vi har tænkt os at gå forbi den, SÅ flipper de. Problemet er jo, at man ikke bare kan forvente, at alle hunde (og ejere) gider hilse hver gang. Jeg tror, at hvis de blev vant til, at man hilste hele tiden, ville det ikke være så slemt.

Men efterhånden føler jeg jo ikke, jeg nogensinde vil tillade mig at spørge, om en forbipasserende hund vil hilse, fordi mine er begyndt at skabe sig, før man er så tæt på, at det vil være naturligt for dem at hilse. Andre hundeejere kan ikke se, at mine ikke har tænkt sig at flå struben op på den anden hund (og det ved jeg, som nævnt i første indlæg, at de ikke har).

 

Buddha, jeg tror jeg vil begynde at få deres opmærksomhed før den anden hund har fanget den.

 

Hvad mener I i øvrigt om dette?: når jeg har passeret en anden und, og mine har skabt sig, og mine forsøg på afledning, godbidder og pussenussen er mislykkedes, så får jeg dem sat og skælder ud (med almindelig hunderespekt og på en ordentlig måde, selvfølgelig - jeg er hverken fysisk eller råbende eller trynende eller på anden måde nedgørende over for dem) . I starten, da det begyndte at gå galt, ignorerede jeg det og gjorde egentlig ikke synderligt meget ud afdet, når vi først var forbi, men det blev jo bare værre og værre, og nu tænker jeg så, at jeg da egentlig nok helst ville se en anden hundeejer irettesætte sin hund, hvis den var åndssvag overfor min. (føler mig bare lidt fjollet når jeg sådan står og skælder ud offentligt...)

Skal jeg lade være at irettesætte, og bare håbe, at de med tiden begynder at synes, at det er spændende at blive afledt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Buddha, for dit svar - og i særdeleshed for, at du gad bruge tid på det TO gange! :-D Jeg tænkte: 'det er jo lige det, jeg gør!!!', og ærgrede mig over, at det ikke virker på mine, men godt på dine. Når jeg så nærlæser, kan jeg se, at jeg måske skal blive bedre til at aflede INDEN, de ser den anden hund. Jeg roser, snakker pænt og forsøger at give godbidder (men de er ikke interesseret i dem, når først de har fået øje på den anden hund). Når de får øje på hunden, bliver benene og blikket stift, og de læner sig og holder øje. Det er lidt som om, at når de opfatter, at vi har tænkt os at gå forbi den, SÅ flipper de. Problemet er jo, at man ikke bare kan forvente, at alle hunde (og ejere) gider hilse hver gang. Jeg tror, at hvis de blev vant til, at man hilste hele tiden, ville det ikke være så slemt.

Men efterhånden føler jeg jo ikke, jeg nogensinde vil tillade mig at spørge, om en forbipasserende hund vil hilse, fordi mine er begyndt at skabe sig, før man er så tæt på, at det vil være naturligt for dem at hilse. Andre hundeejere kan ikke se, at mine ikke har tænkt sig at flå struben op på den anden hund (og det ved jeg, som nævnt i første indlæg, at de ikke har).

 

Buddha, jeg tror jeg vil begynde at få deres opmærksomhed før den anden hund har fanget den.

 

Det er nemlig rigtig vigtigt at du får proppet godbidder og holdt fast i deres ro FØR de reagerer på den anden hund. Hvis mine når at køre op, gider de heller ikke godbidderne. Det er lidt en måde du også kan se om de nu ér rolige på.

 

Og måske skal du starte med meget større afstand end du selv tror. Prøv at hold godt øje med deres kroppe, mine har pels men jeg kan faktisk alligevel se når især den voksne begynder at spænde op. Det kan sagtens være 500 meter.

 

Og skift fortov, eller drej ned af en sti, hvad end, vigtigt at i bare får masser af succes med at dine hunde holder kontakt med dig og så må i vente med at øve passere på nærmere hold, til dine hunde er klar til det. (Eller, hjælper selvf altid hvis der er en som Theresa du kan øve med, men du får ligeså meget ud af at øve det på hver tur).

 

 

Ja og så synes jeg du skal droppe hilse i en periode (når i går almindelige ture), for du vil hellere ende ud med at DU er sjovere end de andre hunde. Alternativt skal dine hunde kun hilse, når de har givet dig den kontakt du har bedt om. Og det kan være svært når de har kørt sig selv op ved tanken om at nu skal de hilse og med en tilfældig forbipasserende ejer som ikke ved at de skal vente på dit signal..

Det sker at løse hunde kommer hen eller anden ejer ikke forstår ens mimik, so be it, så prøver jeg stadig bare at holde mine nogenlunde rolige og stillestående.

 

Du skal tænke på, at lige nu kører dine hunde op når de får lov at hilse - jamen så virkede det jo for dem. Så kan de ligeså godt gøre det samme næste gang.

 

Den du skriver er blevet overfaldet, er garanteret blevet nervøs over det (som min også blev) og dérfor kører den op. Hele situationen med at skulle gå hen til den anden hund, uden at vide om den vil hilse pænt eller bide, får din ene hund til at reagere utrygt og din anden hund er jo dens ven, så den følger trop.

 

 

Hvad mener I i øvrigt om dette?: når jeg har passeret en anden und, og mine har skabt sig, og mine forsøg på afledning, godbidder og pussenussen er mislykkedes, så får jeg dem sat og skælder ud (med almindelig hunderespekt og på en ordentlig måde, selvfølgelig - jeg er hverken fysisk eller råbende eller trynende eller på anden måde nedgørende over for dem) . I starten, da det begyndte at gå galt, ignorerede jeg det og gjorde egentlig ikke synderligt meget ud afdet, når vi først var forbi, men det blev jo bare værre og værre, og nu tænker jeg så, at jeg da egentlig nok helst ville se en anden hundeejer irettesætte sin hund, hvis den var åndssvag overfor min. (føler mig bare lidt fjollet når jeg sådan står og skælder ud offentligt...)

Skal jeg lade være at irettesætte, og bare håbe, at de med tiden begynder at synes, at det er spændende at blive afledt?

 

 

Det nytter ikke at skælde dem ud efterfølgende - hunde forstår et nej i selve situationen og nej hører til det hundens fokus er på. En forklarede mig det super godt engang:

hund ligger og tygger i din sko, du kommer ind af døren og ser det, hund kigger hen på dig fordi den opdager du kommer ind, du siger NEJ --- hund tænker, hvorfor siger hun nej til at jeg kigger på hende?

 

MENS de gør og i passerer, kan du sådan set godt sige nej, men heller ikke mere end det. Siger du en stribe grimme ord (ved jeg godt du ikke gør) kan det ske at dine hunde bare tror du hjælper dem (så blanke er mine i hvert fald..)

 

Ved godt det er frustrerende, men bed dem om en NEM øvelse efter de har gakket ud (jeg bruger "kigge" super meget, for den har vi øvet til hudløshed) og for det, får man nogle godbidder smidt på fortovet, f.eks. Så falder hundene mere til ro mens de går og søger - og du kan trække vejret og fortælle dig selv, at det NOK skal komme til at virke :-D Jeg har selvfølgelig øvet ovenstående lidt generelt i hundelivet, men det sidste halve år har jeg sat alle flag ind og det går bedre og bedre.

 

Selvfølgelig kan det ske at de alligevel brænder sammen, men jeg prøver bare at trække vejret dybt og tage det helt roligt, for det er ikke tilbage til 0 næste gang, så længe vi bare er gået ud af situationen (det sted det skete) i ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mødte ikke mindre end 6 hunde på vores tur i dag. Jeg, fuld af selvsikkerhed og med helt fast plan om, hvordan det skulle tackles, nye træningsgodbidder, der stænk rigtig meget og- fanme ja! -hjemmesyet godbidsbæltetaske (syet i eftermiddags). Hundene, som vanligt glade og spændte, vidste at nu var der halvanden times vovtid.

 

Det gik bare bedre end det har gjort den sidste tid! Kun éen gang begyndte den ene at knurre, mens hun trak hen imod den anden hund, og med det samme, der kom lyd på, sagde jeg NIX, Nala! .... Hun kiggede på mig og holdt sin mund.

 

 

Tror, jeg fik lidt et boost af selvsikkerhed og vilje til at styre, og er fuldstændigt overbevist om, at hundene kunne mærke, at der var NO BULLSH** med mig i dag.

 

Victory! Glæder mig tonsemeget til i morgen, hvor vi skal afsted igen, og ikke mindst til mandag, hvor Therese og jeg kan øve sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt sikkert også, at det har en betydning, at man virker bestemt og og som om man bare har fuldstændig styr på det. Fik et råd herinde om, at jeg skulle tage styringen, så han ikke behøvede forholde sig til hvad der skulle foregå, for det bestemte jeg. Det har virkelig hjulpet meget.

 

Og jeg glæder mig også :-D Dejligt, at det gik godt i dag - så får man også lyst til at arbejde videre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mødte ikke mindre end 6 hunde på vores tur i dag. Jeg, fuld af selvsikkerhed og med helt fast plan om, hvordan det skulle tackles, nye træningsgodbidder, der stænk rigtig meget og- fanme ja! -hjemmesyet godbidsbæltetaske (syet i eftermiddags). Hundene, som vanligt glade og spændte, vidste at nu var der halvanden times vovtid.

 

Det gik bare bedre end det har gjort den sidste tid! Kun éen gang begyndte den ene at knurre, mens hun trak hen imod den anden hund, og med det samme, der kom lyd på, sagde jeg NIX, Nala! .... Hun kiggede på mig og holdt sin mund.

 

 

Tror, jeg fik lidt et boost af selvsikkerhed og vilje til at styre, og er fuldstændigt overbevist om, at hundene kunne mærke, at der var NO BULLSH** med mig i dag.

 

Victory! Glæder mig tonsemeget til i morgen, hvor vi skal afsted igen, og ikke mindst til mandag, hvor Therese og jeg kan øve sammen.

 

Optur! :banan: Hvor er du god at du bare gør det 110% og i har da virkelig fået den kringlet - fedt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...