Hop til indhold

Hår i ørerne på langhårshunde?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Hvad gør i - fjerner dem selv eller får en hundefrisør til det?

For en uge siden hentede vi os jo en 6 mdr gammel yorkiepige, Liva, som tydeligvis ikke har fået ordentlig pelspleje. Jeg har klippet godt og grundigt i hendes pels og redt hende igennem for at få fjernet alle hendes filtre - og nu er vi så kommet til ørerne. Jeg tror aldrig den stakkels hund har fået fjernet hårerne i ørerne - det er ved at være ok tilvokset og lugte en smule surt. Hun klør dog ikke i ørerne overhovedet og vi må gerne nulre dem. Så jeg tror ikke hun har betændelse/ondt o.lign. der er i hvert fald ikke noget der tyder på det - tror bare der trænger til at blive renset ud af ørevoks som ikke kan komme ud pga hårerne og så bare generelt "luft til ørerne" - det lugter sådan indelukket-agtig.

 

Har egentlig bestilt tid til hundefrisør på mandag, blot for at få ordnet ørerne - men jeg er ret meget i tvivl. Var det smartere jeg selv gjorde det? Liva er en forsigtig lille pige og ikke ret glad for nye ukendte situationer - derfor forstiller jeg mig at et sådan første møde hos hundefrisøren hvor hårerne skal plukkes ud, ikke er det fedest i verden. Men omvendt er jeg også bange for at hun vil forbinde mig med noget skidt hvis jeg begynder at plukke dem ud - for jeg kan kun forstille mig at det ikke just er rart!

 

Hvad ville i gøre? :hmm:

Og hvis i selv ville gøre det hvordan fjerner man dem så mest nænsomt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjern dem selv..Der ligger en video af hvordan inde på min hjemmeside

Fantastisk! Jeg skynder mig lige at kigge den :5up:

Tænker det ville være rarest, trods alt, at det var mig som fjernede dem. Men er rart lige at se hvordan det skal gøres, så sådan en vejledningsvideo der er jo helt fantastisk - så må vi prøve os frem stille og roligt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremover ville jeg også gøre det selv - og hele tiden tage det løbende. Men det her ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe an - det er jo fuldstændig tilvokset så det sidder i store totter. Snakkede med hundefrisøren - jeg "kender" hende, og nej de klipper dem ikke af, de hiver dem ud. Men synes jo også bare det er så synd hun skal igennem det hos nogle fremmede. Men jeg har prøvet flere gange selv at hive dem ud og jeg kan simpelthen ikke få det gjort rigtigt fordi det sidder i så store totter.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremover ville jeg også gøre det selv - og hele tiden tage det løbende. Men det her ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe an - det er jo fuldstændig tilvokset så det sidder i store totter. Snakkede med hundefrisøren - jeg "kender" hende, og nej de klipper dem ikke af, de hiver dem ud. Men synes jo også bare det er så synd hun skal igennem det hos nogle fremmede. Men jeg har prøvet flere gange selv at hive dem ud og jeg kan simpelthen ikke få det gjort rigtigt fordi det sidder i så store totter.. :vedikke:
SYnd du bor så langt væk, Natascha er expert til det..

 

Send et billede evt pr pm..så skal jeg få hende til at fortælle hvor du skal starte og hvad du skal gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min Luna alligevel var i narkose, bad jeg dyrlægen om at gøre det. Hun viste mig et nyt pulver de havde fået fra deres ansatte hundefrisør. Det kigner baby pudder og drysses let på hårene og de løsner sig. De er efter et øjeblik lette at tage væk. Pulveret hedder Ear powder. Jeg købte en bøtte, det vil jeg klart bruge fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

SYnd du bor så langt væk, Natascha er expert til det..

 

Send et billede evt pr pm..så skal jeg få hende til at fortælle hvor du skal starte og hvad du skal gøre

Prøver lige at få et billede af det - så sender jeg. Og tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min Luna alligevel var i narkose, bad jeg dyrlægen om at gøre det. Hun viste mig et nyt pulver de havde fået fra deres ansatte hundefrisør. Det kigner baby pudder og drysses let på hårene og de løsner sig. De er efter et øjeblik lette at tage væk. Pulveret hedder Ear powder. Jeg købte en bøtte, det vil jeg klart bruge fremover.

Det lyder smart :5up:

Men fremover tror jeg ikke problemet bliver så stort, for så tager jeg det jo bare hele tiden så det aldrig når at vokse sig sådan til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun synes overhovedet ikke det er sjovt når jeg forsøger. Hun vrider sig og vil bare væk.

Tror altså det vil være ret så meget et overgreb for hende at fremmed skal holde hende og fjerne de hår på hende. Her er et billede af det ene øre; IMG_6601.JPG?gl=DK

Hele nede i øregangen sidder det vokset sammen i store totter....

 

Var det bedre, når nu hun ER en usikker og lidt nervøs hund, at tage hende til dyrlægen og give hende noget beroligende, og få ham til at plukke dem? Det er KUN første gang. Fremover fjerner jeg dem selv, de vil blive tjekket igennem dagligt sammen med pelspleje og fjernet lige så stille - så det aldrig når at vokse sig til store totter.

 

Så kunne han i samme omgang også lige tjekke om den sure lugt kommer fra blot "indelukkelse" og samling af ørevoks eller om der skulle være noget svamp i det? :hmm:

 

Jeg hælder godt nok mest mod dyrlægeløsningen - ikke at hun skal i narkose, men have noget beroligende, så hun kan slappe af og ikke være så bange. For det vil helt sikkert føles som et kæmpe overgreb for hende at blive holdt hos frisøren og få plukket ørerne af en fremmed! Når bare hun synes det er rigeligt med overgreb bare JEG holder hende... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine kan heller ikke lide det, derfor vil jeg nu bruge det pulver, så gør det ikke ondt. Hvorfor gøre noget der gør ondt på dem, når det kan undgåes. Min Luna danner rigtig meget hår. Jeg har prøvet bare at tage et til to hår af gangen, men hun kan bare ikke lide det - og det kan jeg da godt forstå!!

Jeg tror bare ikke det pulver kan gøre det her første gang, tror du? Det er altså ret store totter det sidder i nede i øregangen. :S Men jeg vil da prøve at købe pulveret, om ikke andet så kan vi bruge det fremover så det kan gøres så nænsomt som muligt. Men her første gang - hælder jeg godt nok meget til dyrlæge og noget beroligende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde rigtig meget hår, og alt kom fint ud. Hvis ikke jeg får taget det er helt hendes øregang fyldt med hår. Hendes ører lugter også surt, hvis der er meget hår. Du kan da prøve og se om det lykkes :-D Hos min dyrlæge, kommer fast en hundefrisør 2 gange pr uge og hun bruger det altid til hundene så det ikke gør ondt. Dyrlægerne på stedet bruger det også nu af samme grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde rigtig meget hår, og alt kom fint ud. Hvis ikke jeg får taget det er helt hendes øregang fyldt med hår. Hendes ører lugter også surt, hvis der er meget hår. Du kan da prøve og se om det lykkes :-D Hos min dyrlæge, kommer fast en hundefrisør 2 gange pr uge og hun bruger det altid til hundene så det ikke gør ondt. Dyrlægerne på stedet bruger det også nu af samme grund.

Så du har selv fjernet så meget hår ala Livas, med hjælp fra pulveret?

Bliver hårerne løse, så de ikke skal rives ud - eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der var ligeså meget hår. Det skal sidde lidt og løsner sig ,så man let kan plukke det af.

Det vil jeg forsøge først - ellers tror jeg det hedder dyrlægen. Kan mærke jeg overhovedet ikke er tryg ved det der hundefrisør :S så betaler vi hellere det ekstra for at få hende til dyrlæge og givet hende noget beroligende. Men nummer et vil klart være at jeg selv kan fjerne det - så det pulver der vil jeg forsøge mig med. :-) Har du et link til hvor man kan købe det henne? Eneste danske hjemmeside jeg kan finde med det er cotonshoppen - og de har det ikke på lager pt. :/ En udenlandsk side ala tysk eller engelsk, vil også være helt ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du ikke vil hundefrisør, det vil jeg heller ikke med mine. Ja, prøv pulver ellers ville jeg også tage til dyrlægen.

Jeg købte mit pudder hos min dyrlæge odsherred dyrehospital.

 

Der står også Ear fresh grooming på bøtten.

Tak, jeg vil lige prøve at søge efter det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hårerne ud - uden tvivl. Men når nu hun er en forsigtig og usikker hund, så synes jeg ikke der er nogen grund til at lave den slags "overgreb" på hende, og slet ikke efter så kort tid. Hvis så der er noget som kan lindre, eller dyrlægen kan give noget beroligende, så hælder jeg mere til dén side. For det der med at blive holdt og få revet de få hår ud, som jeg fik fat i, det var absolut ikke spor sjovt - overhovedet! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er den jeg har. Når alle hår er ude bliver det lettere at tage dem ud eftehånden som de kommer.

Det er også det jeg tænker - det er første gang her som er værst fordi det har fået lov til at gro sådan uden nogensinde at være blevet plukket. Hvor længe skal pulveret sidde i? Man drysser det bare forsigtigt ned i øret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...