Gæst Buddha Skrevet August 5, 2012 Rapporter Share Skrevet August 5, 2012 Mig og Voodoo arbejder på apport, baglænskædning, er nået til at han kan samle tingen op fra mit knæ/ben (ja, af en eller anden grund gider han pt kun hvis tingen rører ved mig) og kan holde den et par sekunder - jeg forsøger at klikke lige før han slipper så længe jeg kan nå at få hånden ind under for at gribe, er det rigtigt? Så ingen hånd under = ingen klik. (Han er helt bevidst om at det handler om at tage tingen i munden) Sådan noget slip øvelse er lidt kedeligt i længden synes han, så i dag ville jeg også øve at jeg gjorde noget legetøj sjovt mens han sad på plads, så kastede jeg det og han måtte ikke løbe efter før jeg sagde værsgod. Han var eminemt til at blive siddende. At han så ikke gad løbe efter legetøjet når jeg sagde værsgod ved jeg ikke helt hvad man stiller op med?? Er der nogen som har øvet det, som kan give mig et tip? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CBK Besvaret August 5, 2012 Rapporter Share Besvaret August 5, 2012 ang værsgod øvelsen: går ud fra kommandoen, værsgod, fri etc er indøvet - så han ved at nu må han godt? Dejligt han bliver siddende, men har han ingen drift på øvelsen kan den hurtigt blive træls. Så jeg ville nok starte med at lege med ham, kaste den lidt væk, opfordre ham til at hente den og så holde fest - og så ligge selvkontrol ind lige så stille... Han skulle jo helst sidde på spring for at hente genstanden af ren iver ang apport øvelsen: ville jeg holde ved bukken indtil han kan sidde med den rimelig lang tid - så lang tid at du faktisk kan hive igen uden at han slipper, men først slipper på "slip" kommandoen. Altså babystep hele vejen: klik for at dutte, klik for at tage den i munden, klik for at holde den i munden - her øges tiden selvfølgelig langsomt, når han kan sidde med den min 5-10 sek.(du kender hunden og dine ønsker bedst) så kan du begynde at flytte hånden fra bukken - det skal gerne være sådan at du kan tage fat i den uden at han slipper af sig selv, som nævnt tidligere evt hive en lille smule igen (med hive mener jeg bare tjekke at han har ordentligt fat - altså mærke en lille smule modstand), til sidst klik for at slippe når du siger slip og have holdt fast i den indtil... Dejlig lang øvelse at klikkerindlære Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 6, 2012 Rapporter Share Besvaret August 6, 2012 (rettet) ang værsgod øvelsen: går ud fra kommandoen, værsgod, fri etc er indøvet - så han ved at nu må han godt? Dejligt han bliver siddende, men har han ingen drift på øvelsen kan den hurtigt blive træls. Så jeg ville nok starte med at lege med ham, kaste den lidt væk, opfordre ham til at hente den og så holde fest - og så ligge selvkontrol ind lige så stille... Han skulle jo helst sidde på spring for at hente genstanden af ren iver Vi har leget det 1000 gange - jeg kaster, han henter, vi trækker, normalt elsker han det Måske gad han bare ikke lige i går, når jeg absolut skulle putte en kedelig kommando på det ang apport øvelsen: ville jeg holde ved bukken indtil han kan sidde med den rimelig lang tid - så lang tid at du faktisk kan hive igen uden at han slipper, men først slipper på "slip" kommandoen. Altså babystep hele vejen: klik for at dutte, klik for at tage den i munden, klik for at holde den i munden - her øges tiden selvfølgelig langsomt, når han kan sidde med den min 5-10 sek.(du kender hunden og dine ønsker bedst) så kan du begynde at flytte hånden fra bukken - det skal gerne være sådan at du kan tage fat i den uden at han slipper af sig selv, som nævnt tidligere evt hive en lille smule igen (med hive mener jeg bare tjekke at han har ordentligt fat - altså mærke en lille smule modstand), til sidst klik for at slippe når du siger slip og have holdt fast i den indtil... Dejlig lang øvelse at klikkerindlære Ok hvordan kan det være at jeg skal tage fat i den? Er det en nemmere måde at få ham til at holde fast på? Jeg havde tænkt han skulle holde den selv indtil jeg sagde slip og ville først putte slip kommandoen på når han kunne holde den så længe jeg nu syntes? Tak for svar Her er han da vi øvede det for nogle gange siden: index=1&feature=plcp Redigeret August 6, 2012 af Buddha Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 6, 2012 Rapporter Share Besvaret August 6, 2012 Jeg havde tænkt han skulle holde den selv indtil jeg tog fat og sagde slip - skulle der have stået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 6, 2012 Rapporter Share Besvaret August 6, 2012 Vi har leget det 1000 gange - jeg kaster, han henter, vi trækker, normalt elsker han det Måske gad han bare ikke lige i går, når jeg absolut skulle putte en kedelig kommando på det Ok hvordan kan det være at jeg skal tage fat i den? Er det en nemmere måde at få ham til at holde fast på? Jeg havde tænkt han skulle holde den selv indtil jeg sagde slip og ville først putte slip kommandoen på når han kunne holde den så længe jeg nu syntes? Tak for svar Her er han da vi øvede det for nogle gange siden: Jeg synes, det ser ud som om du hjælper ved at lægge den i munden på ham? Din hånd flytter sig især de første par gange. Som CBK siger, skal der være en hel del motivation at arbejde med (det nogle kalder drift) før man kan tillade sig at lægge en hæmning på hunden. Hæmningen er at han skal vente og dette dræber motivationen for at samle op. Med race som din ville jeg ikke tage så mange gentagelser, men hellere øve en enkelt opsamling flere gange dagligt i stedet. Hvis du har gjort det 1000 gange før i leg, så kan det også være det der er "galt", at du simpelthen ikke har rykket videre til næste sværhedsgrad hurtigt nok og at han derfor har låst sig fast på hvordan det skal være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CBK Besvaret August 6, 2012 Rapporter Share Besvaret August 6, 2012 Kan ikke lige se videoen på min telefon. Men grunden til at jeg ville.holdes fast de første par sekunder er for at kunne mærke om han slipper. Sådan at jeg i kun kommer til at klikke når han virkelig har fat i den. Men som skrevet: kan han allerede holde den i flere sekunder så ville jeg også fjerne hånden nu. Ved klikket må han selvfølgelig gerne smide apporten. Når du fjerner hånden skal du bare virkelig være opmærksom på hans greb, sådan at du ikke kommer til at klikke for at han måske er ved at smide den. Håber det kan bruges til lidt. Ninjamor har jo allerede svaret rigtig godt på det andet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 6, 2012 Rapporter Share Besvaret August 6, 2012 Jeg synes, det ser ud som om du hjælper ved at lægge den i munden på ham? Din hånd flytter sig især de første par gange. Som CBK siger, skal der være en hel del motivation at arbejde med (det nogle kalder drift) før man kan tillade sig at lægge en hæmning på hunden. Hæmningen er at han skal vente og dette dræber motivationen for at samle op. Med race som din ville jeg ikke tage så mange gentagelser, men hellere øve en enkelt opsamling flere gange dagligt i stedet. Hvis du har gjort det 1000 gange før i leg, så kan det også være det der er "galt", at du simpelthen ikke har rykket videre til næste sværhedsgrad hurtigt nok og at han derfor har låst sig fast på hvordan det skal være. Jeg rakte den mod ham ja, men han tog den selv i munden. Det var første gang vi øvede (først kigge på dims, så dutte dims og så tage fat i dims). Måske, men havde bare ikke lige tænkt over legen som andet end leg - vi prøver lidt videre Kan også være det giver sig selv som vi når videre med apport øvelsen jo. Kan ikke lige se videoen på min telefon. Men grunden til at jeg ville.holdes fast de første par sekunder er for at kunne mærke om han slipper. Sådan at jeg i kun kommer til at klikke når han virkelig har fat i den. Men som skrevet: kan han allerede holde den i flere sekunder så ville jeg også fjerne hånden nu. Ved klikket må han selvfølgelig gerne smide apporten. Når du fjerner hånden skal du bare virkelig være opmærksom på hans greb, sådan at du ikke kommer til at klikke for at han måske er ved at smide den. Håber det kan bruges til lidt. Ninjamor har jo allerede svaret rigtig godt på det andet Ok tak, nu er jeg med, og det er en god ide, kan jeg godt se Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret August 8, 2012 Rapporter Share Besvaret August 8, 2012 Glem alt om at det skal være rigtig. På videon ser jeg, at du rækker apporten frem mod Woodoo og nærmest giver ham den i munden. Woodoo ligner ikke en hund med den store motivation for at tage apporten i munden, han har mere fokus på den hånd hvor godbidden kommer fra. Du skriver i dit første indlæg, at du har smidt noget legetøj, som han først måtte hente når der blev sagt værsgod. Jeg tror årsagen til at han ikke gad hente det, er at du hæmmer ham. Prøv istedet at lege med apportgenstanden tæt inde ved dig, kør den hen ad jorden indtil han tager den ros ham lad ham rende lidt rundt med den og få ham stille og rolig hen til dig, hvor du roser ham igen og aer ham. Meningen er at Woodoo skal syntes det er sjovt og du får lidt drift i ham. En større apportgenstand kan også være en hjælp til at han får et bedre greb om den og ikke slipper så hurtig. Når Woodoo forhåbentlig finder ud af at det er sjovt, kan du begynde at stille krav til ham. Men husk at gå langsom frem. Jeg gjorde den fejl at jeg ville at det skulle være perfekt og det tog farten ud af Victor, han apporterede perfekt, men der var ingen glæde ved det. Først da jeg så at sige slap tøjlerne lidt og fokuserede mere på at det skule være sjovt for ham end perfekt, fik han igen glæden ved at apportere. Hunden skal nok lære at gøre det rigtig, når vi bare giver den tid det kræver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 8, 2012 Rapporter Share Besvaret August 8, 2012 Glem alt om at det skal være rigtig. På videon ser jeg, at du rækker apporten frem mod Woodoo og nærmest giver ham den i munden. Woodoo ligner ikke en hund med den store motivation for at tage apporten i munden, han har mere fokus på den hånd hvor godbidden kommer fra. Du skriver i dit første indlæg, at du har smidt noget legetøj, som han først måtte hente når der blev sagt værsgod. Jeg tror årsagen til at han ikke gad hente det, er at du hæmmer ham. Prøv istedet at lege med apportgenstanden tæt inde ved dig, kør den hen ad jorden indtil han tager den ros ham lad ham rende lidt rundt med den og få ham stille og rolig hen til dig, hvor du roser ham igen og aer ham. Meningen er at Woodoo skal syntes det er sjovt og du får lidt drift i ham. En større apportgenstand kan også være en hjælp til at han får et bedre greb om den og ikke slipper så hurtig. Når Woodoo forhåbentlig finder ud af at det er sjovt, kan du begynde at stille krav til ham. Men husk at gå langsom frem. Jeg gjorde den fejl at jeg ville at det skulle være perfekt og det tog farten ud af Victor, han apporterede perfekt, men der var ingen glæde ved det. Først da jeg så at sige slap tøjlerne lidt og fokuserede mere på at det skule være sjovt for ham end perfekt, fik han igen glæden ved at apportere. Hunden skal nok lære at gøre det rigtig, når vi bare giver den tid det kræver. Hej undskyld, men du har ikke læst hvad jeg skriver. Har skrevet jeg IKKE giver ham den i munden - har også skrevet han selv kan tage den fra mit knæ/lår, og så har jeg ikke hæmmet ham når vi har leget, det var første gang jeg ønskede at han ventede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret August 8, 2012 Rapporter Share Besvaret August 8, 2012 Hej undskyld, men du har ikke læst hvad jeg skriver. Har skrevet jeg IKKE giver ham den i munden - har også skrevet han selv kan tage den fra mit knæ/lår, og så har jeg ikke hæmmet ham når vi har leget, det var første gang jeg ønskede at han ventede. it it Det ser bare sådan ud, når jeg ser videoen og jeg kan jo ikke vide hvor mange gange du har leget, hvor han ikke skal vente. Jeg kan kun kommentere på det jeg læser og ser. Mit indlæg var ment som en hjælp og ikke en kritik Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 8, 2012 Rapporter Share Besvaret August 8, 2012 it itDet ser bare sådan ud, når jeg ser videoen og jeg kan jo ikke vide hvor mange gange du har leget, hvor han ikke skal vente. Jeg kan kun kommentere på det jeg læser og ser. Mit indlæg var ment som en hjælp og ikke en kritik Ok sorry - synes bare jeg har skrevet det. Men nej, stikker ikke tingen i munden på ham Som skrevet var det første gang vi øvede, jeg holdt tingen da vi sad på gulvet, først duttede han (og det var mit mål) men så begyndte han selv at tage fat om den. Det er faktisk klikkeren han kigger efter, han er ret interesseret i lyden. Det er ok, han er ikke blevet klikket så meget. Han synes det er sjovt, men ved godt han er en samojede, så vi kører korte omgange og bruger mere tid på bare at lege. Det er en yndet leg at jeg kaster noget, han henter det og så leger vi trækleg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret August 9, 2012 Rapporter Share Besvaret August 9, 2012 Ok sorry - synes bare jeg har skrevet det. Men nej, stikker ikke tingen i munden på ham Som skrevet var det første gang vi øvede, jeg holdt tingen da vi sad på gulvet, først duttede han (og det var mit mål) men så begyndte han selv at tage fat om den. Det er faktisk klikkeren han kigger efter, han er ret interesseret i lyden. Det er ok, han er ikke blevet klikket så meget. Han synes det er sjovt, men ved godt han er en samojede, så vi kører korte omgange og bruger mere tid på bare at lege. Det er en yndet leg at jeg kaster noget, han henter det og så leger vi trækleg. Helt i orden. Håber du får styr på apporten. Baglænskædning er en rigtig god måde at lære hunden, at apportere. Jeg brugte selv metoden på Victor, hvor jeg gik på et klikkerhold og hvor jeg før ikke kunne se fidusen ved at lære øvelsen bagfra, blev jeg i den grad omvendt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts