Hop til indhold

Kan falsk drægtighed fremprovokeres?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Mit smertesbarn Mollie går til træning om onsdagen for at lære afslapning blandt andre hunde og for at lære at kunne arbejde blandt andre hunde.

Træneren på holdet er uddannet både træner og adfærdsbehandler og er blevet informeret om Mollie's problemer inden min tilmelding, da det jo kræver lidt at have sådan en hund på et almindeligt lydighedshold.

 

Mollie var i løbetid i juni, men har, til vores store overraskelse, ikke udvist nogle nævneværdige tegn på falsk drægtighed - hun har været en anelse interesseret i et pivedyr, når Jessie fik det til at pive i 1½ døgn for godt 2 uger siden....

 

I onsdags var vi så til træning og der var kommet en ny hund på holdet; denne hund var der også sidste onsdag, hvor jeg lå hjemme på min sofa med ondt af mig selv på grund af en kraftig forkølelse... Denne hund er ikke stabil i sit indkald og løber hen til de andre hunde under indkald, hvilket altså var et kendt problem i onsdags.

Jeg starter som med indkald som nr. 1 ud af 7 hunde og det er ikke vanskeligt med Mollie, der er meget stærk lydighedsmæssigt og jeg har bevist valgt at placere mig som en af de yderste hunde, så jeg kan holde afstand... Dette betød, at jeg stod længst væk fra udgangen.

Hunden med indkaldsproblemer står som nr. 5 el. 6 i rækken og da snoren er taget af hunden og ejeren er klar til kalde på den (træneren har fat i selen på den), siger træneren: Ja, hvis nu X kommer løbende hen til jer (vores hunde), så skal i bare holde fast i jeres egen hund! Og slipper hunden løs :(

Det var første gang jeg gættede, at hunden havde problemer med indkaldet og selvfølgelig kommer denne hund løbende i høj fart direkte mod Mollie, der selvfølgelig spasser helt ud og jeg kan ikke styre både hende og den ankomne hund uden at tage fat i halsbåndet på Mollie og holde fast, hvilket gjorde, at hun lettede på forparten :(

Hunden bliver ved med at stå og forsøge at komme hen til Mollie i omkring 25-30 sekunder (måske mere), før træneren kommer os til undsætning (jeg kan ikke jage den ankomne hund væk, da Mollie så tror, at hun skal hjælpe mig og reagerer endnu hårdere).

 

Da den anden hund er blevet fjernet, er Mollie helt oppe i det røde felt: hun sidder og "skriger" som en abe og jeg kan mærke hendes hjerte banke fuldstændigt vildt - hun vil stadig gerne tage mine frikadellegodbidder, men hun er vild i øjnene og meget højt oppe at køre :(

Det skal lige siges, at Mollie HADER, når hun skal sige grimme ting til andre hunde og hun bliver dybt frustreret :(

 

Da vi kommer hjem, lusker Mollie rundt langs væggene og hun vil ikke have kontakt til hverken Rosie eller Jessie. Der går maks en ½ time, så render hun rundt med et pivedyr og beskytter det.

 

Igår da vi kom hjem fra arbejde, havde hun samlet en bunke pivedyr inde i deres bur (hundenes bur) og vil ikke have de andre tager dem.....

 

Kan hendes oplevelse onsdagaften have forårsaget en opblussen af en falsk dræftighed eller er det bare et tilfælde? Eller er det en stressreaktion på oplevelsen?

Hun var på træningspladsen ca. 20 minutter efter oplevelsen, men om hun fik afreageret? Aner det ikke - hun rystede sig ikke, men hun ville gerne samarbejde bagefter; dog havde hun meget travlt med at komme udenfor lågen, da jeg gik for så at slappe lidt af, da hun var kommet udenfor.

 

Jeg er helt på det rene med, at hun igen har mistet lidt tillid til mig og vi er sat nogle skridt tilbage i hendes træning.

 

Og ja, jeg tager en samtale med træneren, så jeg kan få en heads up inden næste gang og kan gå udenfor hegnet, sålænge den anden hund ikke er stabil i sit indkald.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv hvor træls for mollie.

Jeg ville sådan ønske for dig at du kunne gå et sted, som der jeg går. Det er fantastisk hvad det har gjort for Sheila. Alle hundeer nemlig i snor altid og alle tager hensyn til hinanden, så ingen hunde, der ikkekan lide det, kommmer for tæt på hinanden. Og det har givet sheila så helt fantastisk meget ro og LYST til at samarbejde.

Hun kan endda håndtere at andre hunde på træningspladsen gør udfald mod en af de andre, Det er ligesom at hun ved at her, behøver hun ikke at "dække" ryggen, men kan tro på at der ikke kommer en hund flyvende.

 

Til dit spørgsmål, så synes jeg da det lyder sådan på Mollie. Jeg tænker lidt at hun kan have søgt tilflugt i den adfærd, nu hun var lidt usikker på hundene derhjemme. At hun ved at samle et pivdyr op og passe på det,ved hvordan hun skal reagere. Yderligere kan stress vel godt skubbe til nogle hormoner der var der i forvejen.. At hendes reaktion blevforstærket af at hun blev stresset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hvor sur en oplevelse. Det er så trist, når det bånd man har bygget op med sin hund bliver rusket i på denne måde. Træneren, burde have været der med det samme! :evil:

 

Du kan eventuelt tage ud på træningspladsen og gå rundt i god afstand til de andre hunde, og lave sjove ting med Mollie. Bare korte ture, og kun der hvor hun vil - ikke engang lokke. Jeg tror det kan hjælpe lidt.

 

æv :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for svarene.

 

Hun er stadig lidt påpasselig med pivedyr og hun virker meget følsom/kontaktkrævende..... Men hun er "dampet" lidt af siden onsdag.

 

Jeg ved ikke om hun kommer med til træning mere - det kommer helt an på hendes reaktion. Hvis hun starter med at køre op, inden hun er kommet ud af bilen og kan jeg ikke få hende ned (det er lidt svært at forklare, da det langt hen ad vejen er et spørgsmål om at jeg føler hende mere end jeg læser hende), så bliver vi væk i fremtiden. Der vil helt sikkert ikke være plads til, at jeg bare kan nusse rundt med hende for mig selv inden på pladsen - jeg kan selvfølgelig være udenfor pladsen og vil være det på onsdag, men jeg ved ikke om jeg er erfaren nok til at se om hun afreagerer eller hvad hun gør derude og jeg vil ikke gøre det værre for hende....

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra løbetids start siger man to måneder til den falske drægtighed som typisk varer et par til tre uger, så hun er vel stadig indenfor tidsrammen?

 

Møg oplevelse!

 

Om vi skal kalde det falsk drægtighed eller noget andet ved jeg ikke...

 

Du ser en afreaktion på at Mollie afslappet kan vende det ryggen som hun reagerer på, det kunne hun ikke i dette tilfælde da du fortæller hun ville hurtigt ud af lågen.

 

Er der mulighed for at opsøge træningspladsen udenfor træningstid og så se hendes reaktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor surt, føler med dig :ae:

 

Jeg tænkte på, om det kunne hjælpe hende at have en støtte-hund med, hvis din kæreste kunne gå med ind sammen med Rosie eller Jessie???

 

Jeg tror ikke mine egne hunde kan lege støttepædagoger for hende - hun mener sig højest i hierkiet herhjemme overfor dem og jeg tror, uden at viden det 100%, at hun vil stresse endnu mere, hvis hun føler, at hun skal beskytte en af de to samtidig med, at hun forsøger at forholde sig til det skræmmende sted.

 

Den første gang stod vi fysisk ved siden af Jessie's tante (en hund) med ejeren i snoren (ejeren er jo både Mollie's opdrætter og Jessie's og Mollie har alle dage været helt syg med hende); måske det hjalp lidt... Jeg ved det ikke, da der jo ikke var nogen løse hunde i hovedet på hende den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra løbetids start siger man to måneder til den falske drægtighed som typisk varer et par til tre uger, så hun er vel stadig indenfor tidsrammen?

 

Møg oplevelse!

 

Om vi skal kalde det falsk drægtighed eller noget andet ved jeg ikke...

 

Du ser en afreaktion på at Mollie afslappet kan vende det ryggen som hun reagerer på, det kunne hun ikke i dette tilfælde da du fortæller hun ville hurtigt ud af lågen.

 

Er der mulighed for at opsøge træningspladsen udenfor træningstid og så se hendes reaktion?

 

Hun er lige på grænsen for tidsrammen; hendes første løbetidsdag lå omkring den 10/6.

 

Der er ikke mulighed så helt officielt for at opsøge træningspladsen udenfor træningstid, men da der ikke bor nogen lige omkring og området ikke er aflåst, så kan jeg nok godt køre en tur derud.

Jeg behøver ikke engang at køre helt derud, hvis hun har tænkt sig at reagere skidt - så er det nok at køre ned ad vejen. Jeg er overbevist om, at hun har en indbygget GPS eller et Krak's kort.

 

Ville det være en god ide også nu, hvor hun stadig passer lidt på visse pivedyr (hun har kastet sin kærlighed på 2 - en julemand og en frø - udaf en flok på utallige)?

 

Lige nu er hun ultrafølsom og meget på vagt - der skal ingenting til, før hun farer hen til døren eller ud i haven højt gøende og hvis hun overhører høje stemmer fra enten mig eller Martin, så kryber hun op i sofaen og ser ud som om hun er blevet slået... og nej, stemmerne behøver ikke engang gælde hende - det kan være en højrystet diskussion i en telefon.

Hun vil meget gerne putte og har det meget svært med Jessie lige for tiden, når Jessie møver sig ind på hundehvalps manér, hvis vi nusser Mollie.

Rosie er helt accepteret og må gerne ligge tæt eller ovenpå hende.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er lige på grænsen for tidsrammen; hendes første løbetidsdag lå omkring den 10/6.

 

Der er ikke mulighed så helt officielt for at opsøge træningspladsen udenfor træningstid, men da der ikke bor nogen lige omkring og området ikke er aflåst, så kan jeg nok godt køre en tur derud.

Jeg behøver ikke engang at køre helt derud, hvis hun har tænkt sig at reagere skidt - så er det nok at køre ned ad vejen. Jeg er overbevist om, at hun har en indbygget GPS eller et Krak's kort.

 

Ville det være en god ide også nu, hvor hun stadig passer lidt på visse pivedyr (hun har kastet sin kærlighed på 2 - en julemand og en frø - udaf en flok på utallige)?

 

Lige nu er hun ultrafølsom og meget på vagt - der skal ingenting til, før hun farer hen til døren eller ud i haven højt gøende og hvis hun overhører høje stemmer fra enten mig eller Martin, så kryber hun op i sofaen og ser ud som om hun er blevet slået... og nej, stemmerne behøver ikke engang gælde hende - det kan være en højrystet diskussion i en telefon.

Hun vil meget gerne putte og har det meget svært med Jessie lige for tiden, når Jessie møver sig ind på hundehvalps manér, hvis vi nusser Mollie.

Rosie er helt accepteret og må gerne ligge tæt eller ovenpå hende.

 

MVH

Wivian.

 

Stakkels lille Molli!

 

Ved du godt, at du holder live i den evt. falske drægtighed ved at lade hende have pivedyr?

 

Har du talt med dyrlægen om en test af hormoner/livmoder? For selv om hun fik en grim forskrækkelse skal man helst ikke udelukke evt. sygdom.

To ting kan godt være sammenfaldende.

 

Jeg ville ikke fodre hendes vagtsomhed ved at tage ud på træningspladsen

 

Og så lad være med at skændes/diskutere med Martin eller andre hun kan jo ikke tåle det :lol:

 

Det virker som om hun er dybt rystet i sin base - i sin grundvold, PM'er dig senere i dag skal arbejde nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Molli!

 

Ved du godt, at du holder live i den evt. falske drægtighed ved at lade hende have pivedyr?

 

Har du talt med dyrlægen om en test af hormoner/livmoder? For selv om hun fik en grim forskrækkelse skal man helst ikke udelukke evt. sygdom.

To ting kan godt være sammenfaldende.

 

Jeg ville ikke fodre hendes vagtsomhed ved at tage ud på træningspladsen

 

Og så lad være med at skændes/diskutere med Martin eller andre hun kan jo ikke tåle det :lol:

 

Det virker som om hun er dybt rystet i sin base - i sin grundvold, PM'er dig senere i dag skal arbejde nu

 

Det markerede: Øhh, jeg synes det der falske drægtighedsnoget er meget forvirrende - jeg har hele tiden fået ad vide, at hun skulle beholde sine "hvalpe", indtil hun blev træt af dem...... Jeg vil pakke dem væk, når jeg kommer hjem - tøserne dør heller ikke af at mangle et par stykker legetøj.

 

Tænker du underlivsbetændelse? Jeg har ikke snakket med dyrlægerne - jeg er midt imellem dyrlægeskift, men skal ned til de nye dyrlæger på onsdag med Jessbarnet og dyrlægen jeg skal ind til er god til reproduktion og hvad der dertil hører, så jeg vil lige vende den med hende. De gamle var vist ikke helt gearet til sådan noget hormonsjov.

Hun spiser og er på alle andre måder sig selv - det lyder selvmodsigende *suk* Hun har ikke feber, hun er ikke snasket bagtil og virker ikke øm.

 

Hun bliver hjemme på onsdag og vi skal nok skue ned for lyden herhjemme (alt for vovsen *GG*), men det hjælper ikke ligefrem på hende, at vi bliver nødt til at rykke ud af vores soveværelse og sove i stuen på grund af en mistanke om svampeangreb derinde *suk*

 

Ser frem til din PM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...