Hop til indhold

At bakke


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med at lære Baldur at bakke, og det er jeg ikke særlig god til :oops:

 

Så jeg håber, at I kan komme med nogle gode råd :-D

 

Dette er vores 3. forsøg og jeg valgte så at optage det, så jeg kan få gavn af jeres gode råd :o)

 

Hvad jeg selv lærte under optagelsen var:

 

- Husk at have godbidderne skjult, da Baldur ellers er alt for fokuseret på dem.

 

- Hvis jeg er hurtig og klikker når han er på vej ned for at sætte sig, så går det op for ham at det ikke er det der er meningen (men at det derimod var den bagudrettede bevægelse der blev belønnet).

 

Jeg forsøger at undgå at lægge for meget pres på ham, for det første for ikke at gøre oplevelsen ubehagelig for ham, men også fordi at han så bare sætter sig ned.

 

De 2 foregående gange har det også lykkedes ham at bakke et par skridt, men det virker ikke som om han forstår at det er det der udløser belønningen.

 

Nå men nok snak og bortforklaringer, her kan I selv se hvordan det gik :o)

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=PnLhYS_fkLY[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil lære ham at bakke, er det ikke en god ide at klikke ham for at komme til dig og for at have øjenkontakt, som jeg synes du gør.

 

Der hvor du lige tager en runde og han efterfølgende bliver klikket, er jeg 100 på at han mener sig forstærket i at se på dig ikke i den mini bevægelse han gør med kroppen.

 

Jeg ved ikke om du har valgt 100% operant indlæring, men hvis ikke, ville jeg sørge for at fremprovokere et "bakke". Det kan du gøre ved at du går imod Baldur når han selv er i bevægelse mod dig.

 

Eller ved at bruge smalle passager f.eks. ml sofa og sofabord hvis du har sådan noget. Og altså i bevægelse for ellers sætter han sig

 

Jeg synes du skal skabe situationen i stedet for at vente og vente og vente OG undlade at klikke for andet end bakke.

 

Det er langt nemmere for Baldur at komme til dig og at tage øjenkontakt end at bakke og disse adfærd kan hæmme nye adfærd idet han ved, at han bliver belønnet for dem.

Hvorfor prøve noget nyt, når det kendte virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikker ham ikke for at komme og få øjenkontakt, jeg belønner ham for at komme når jeg kalder (det kan nok bare ikke høres på videoen). Når han befinder sig i en fastlåst situation (sit eller dæk) bevæger jeg mig væk fra ham for at få ham op og stå igen.

 

Når jeg går i mod Baldur så smækker han røven i sædet med det samme, og det er det der gør det så svært at lære ham at bakke. I samme øjeblik der bliver lagt det mindste pres på ham, så sætter han sig ned. Men her i eftermiddag vil jeg da lige undersøge om det gør en forskel hvis han er i bevægelse når jeg går i mod ham :-)

 

Det med de smalle passager forstår jeg ikke, det er jo netop det jeg gør på videoen, der er en passage på 2,5 meter hvor vi forsøger at bakke (netop for at eleminere hans muligheder for at lave for mange fejl og for at få ham til at bakke lige).

 

Flere gode input modtages med kyshånd :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg har selv "kæmpet" meget med bakke, for Buddy gjorde det samme som Baldur. Han satte sig også ned, også når jeg gik mod ham, i håb om, at han så bakkede :-)

 

Jeg gjorde to ting. For det første har han været til kiropraktor, og efter denne behandling, begyndte han, at ville bevæge sig bagud, men der skete stadig ikke nok, så jeg gjorde det, at jeg stillede mig med ryggen mod en væg. Der skal være lidt luft en lille halv meters penge. Jeg kastede så en godbid mellem mine ben, så Buddy skulle gå igennem for at få godbidden, men han kunne af gode grunde ikke gå helt igennem. Når han derefter bakkede for at komme ud igen, klikkede jeg. Denne metode gav pote for vores vedkommende, og jeg kan få ham til at bakke nu. Stadig kun et par skridt, men der skal nok komme flere på. Han forstår meningen, og det er da en start. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikker ham ikke for at komme og få øjenkontakt, jeg belønner ham for at komme når jeg kalder (det kan nok bare ikke høres på videoen). Når han befinder sig i en fastlåst situation (sit eller dæk) bevæger jeg mig væk fra ham for at få ham op og stå igen.

 

Jeg ville nok bare rose der for at undgå misforståelser mht klikkeren.

 

Når jeg går i mod Baldur så smækker han røven i sædet med det samme, og det er det der gør det så svært at lære ham at bakke. I samme øjeblik der bliver lagt det mindste pres på ham, så sætter han sig ned. Men her i eftermiddag vil jeg da lige undersøge om det gør en forskel hvis han er i bevægelse når jeg går i mod ham :-)

 

Det gør ofte selve forskellen. De fleste hunde er jo ikke vænnet til at sætte sig foran en modgående person Hvorimod den anden "opstilling" er klassisk :-)

 

Det med de smalle passager forstår jeg ikke, det er jo netop det jeg gør på videoen, der er en passage på 2,5 meter hvor vi forsøger at bakke (netop for at eleminere hans muligheder for at lave for mange fejl og for at få ham til at bakke lige).

 

Han skal opholde sig inde i passagen og føle sig lidt presset på begge sider

 

Her tænker jeg at når man sidder i sin sofa og vovse ligger for fødderne af en, man rejser sig, så vil de fleste hunde også rejse sig, men da de ikke kan vende og man står i vejen vil de bakke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lidt at eksperimentere med her i eftermiddag :-)

 

Ninjamor: Jeg glæder mig til at se om det virker, det med at holde ham i bevægelse. Jeg kan nemlig sagtens forstå hvad du mener og derfor forstår jeg også til fulde hvorfor Baldur vælger at sætte sig.

Når han så har taget det første skridt baglæns, skal jeg så skynde mig at bevæge mig i mod ham igen, så han stadig er i bevægelse når jeg lægger pres på for at få ham til at tage endnu et skridt baglæns?

 

T-Martinsen: Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste der har haft problemer med denne opgave. Hos os, virker det også som om det er selve forståelsen for hvad det er han skal, der mangler...

Problemet med din metode (som ellers er god :-)) er, at jeg har brug for at Baldur lærer at bakke lige bagud og at han ikke bare bakker i en tilfældig retning (ja, hvorfor skal man gøre det nemt for sig selv :blink:).

 

Jeg skal nok lægge en opdaterings video ind senere i dag, så må vi se om det går bedre (kryds fingre) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Nu er jeg faldet for Baldur - bare lige sådan! love0073.gif

 

Han virker meget tålmodig ala "hmmm hvad vil hun mon nu? Hov, der var en godbid. Mums. hmmm hvad mon...hov en til! mums"

 

Jeg synes, også det er super interessant, fordi man virkelig kan studere sine fejl. Jeg skal have fat i et bedre kamera! ...puha en masse fejl jeg finder, det ved jeg bare :mrgreen:

 

Jeg synes, faktisk du klarede det godt og var hurtig og rolig til at give ham godbid bare han bakkede det mindste. Det eneste er, at jeg ville ikke give ham godbid for noget som helst andet. Det forvirrer bare budskabet, selvom det er fint at han kommer hen til dig, er det ikke det som han skal fokusere på og derfor ville jeg bare undlade at kommenterer det eller rose det.

 

Vinter er ret obs på mit kropssprog også. Hvis han er på vej til at sætte sig, kan du eventuelt dreje hovedet som det eneste du gør. Resten af din krop, hænder og fødder holder du i ro. Eventuelt er du nødt til at vende kroppen til siden, eller endda gå kort væk som du gjorde og kom tilbage uden at gøre noget ud af det. Det kommer an på hvor obs han er på dit kropssprog. Men det hjælper Vinter meget, at jeg på denne måde siger 'nej, det er ikke det du skal'. Hver gang, gør det samme (f.eks. gå væk, drej hovedet, slip øjenkontakt) for at vise ham at det ikke er det du vil. Enten det, eller bare vent til han rejser sig igen. Men brug ikke begge dele, hvor du nogle gange venter lidt, andre gange fjerner dig.

 

Du kan også bruge kropssproget når han gør noget rigtigt. Lav eventuelt en ansigsbevægelse lige i det han løfter poten. Hvis du gør noget med øjnene f.eks. vil han eventuelt også forstærke hans kontakt til dig (og dit ansigt) i træningssituationen, hvilket kan smitte til andre situationer. Men en anden ting du opnår, er at det bliver lidt ligesom en stille klikker. Du kan nemlig være mere præcis med denne bevægelse, end det at flytte hånden fra bag din ryg til hans mund. Det er hurtigere, derfor mere præcist, men samtidigt skal du bruge det at give ham godbid selvfølgelig.

 

Jeg vil tro, at han ville flytte sig lidt baglæns - uden at sætte sig - hvis du fører noget mellem hans forben og bagud. Her vil han eventuelt sænke hovedet, i et forsøg på at få fat i det, men samtidigt tage et par skridt bag ud. Jeg ved det ikke, jeg kan slet ikke huske hvordan Vinter lærte det - det var meget tilfældigt (når hun stod i vejen ;-)).

 

Ellers kunne du lave en lille blindgyde, altså en smal gang der fører hen til en væg i stedet for dig. Her kan du lægge en godbid ved væggen, mens han venter. Bed ham om at tage den. Bagefter, er han så nødt til at bakke for at komme ud. Jeg ville lave den meget kort, hvor han kun skal bakke et par skridt. Men jeg ved ikke...her er du jo så ikke så meget med inde i billedet...hvor i 'arbejder sammen'.

 

Jeg synes, at det er super at du tænker "lige nu skal han faktisk bare løfte en pote og træde tilbage", og at du så lige så stille når mere og mere.

 

Når han fanger det, hvilket han ikke helt har gjort endnu, så tror jeg det går hurtigt ;)

 

Og så synes jeg han er dejlig obs på dig. Og til sidst da du går, skal han da lige se hvad det var du lagde på bordet "æv, det var ikke en godbid" :mrgreen:

 

PS - glæder mig til mere video :) :)

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit søde svar :-D

 

Det er et rigtig godt råd at finde et (og kun et) fejlsignal, da du har ret i at jeg ikke altid bruger det samme signal.

 

Hvad angår et signal for hvornår han gør det rigtig, så bruger jeg altså en klikker, man kan måske bare ikke høre den på videoen :-)

 

Og som både du og Nijanmor er inde på, så skal jeg ikke belønne andre ting end det at bakke, da det forvirrer ham (det havde jeg slet ikke tænkt på).

 

Lige nu ligger han og sover, men jeg skal nok se om jeg ikke kan få vækket ham i løbet af dagen, så I kan få en ny video :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi forsøgt igen i dag og jeg har prøvet at følge alle jeres gode råd :mrgreen:

 

Selve det at bakke gik rigtig godt i dag og jeg tror, at han forstod konceptet :mrgreen:

 

Så nu har jeg bragt de gode nyheder, så må jeg også hellere komme med de dårlige... :(

 

Det var rent faktisk en rigtig dårlig træningssession :(

 

Jeg tror, at jeg fik lagt for meget pres på Baldur og I vil kunne se på videoen at han er meget nervøs ved at tage godbidderne fra min hånd og det var jo absolut ikke meningen og han er heller ikke meget for at komme tilbage til mig igen :cry:

 

Jeg har før bemærket, at han godt kan være lidt håndsky (og vi har aldrig slået ham, han har været sådan lige fra hvalp og det er aldrig rigtig gået over), men i dag var det rigtig slemt (hvilket også ses i slutningen af videoen hvor vi slutter af med at kæle, og Baldur stresser helt vildt) :cry:

 

Normalt når vi træner plejer jeg at kaste godbidderne til ham, netop fordi at jeg ved at han er lidt håndsky. Men når vi træner bakke kommer han jo ud af position (som det også ses på videoen) når jeg kaster godbidderne.:cry:

 

Jeg har efter følgende gået rundt i huset og bare stopfodret ham med godbidder fra mine hænder, og det ser allerede ud til at være blevet lidt bedre (men det er jo ikke sikkert at det også er tilfældet næste gang).

 

Men hvad kan jeg gøre for at få ham til kun at forbinde det at få godbidder direkte fra hånden med noget godt (det er kun et problem hvis man står op og tæt på ham, han er helt rolig hvis man sidder ned), og ikke med at nu falder himlen ned...

 

Her kan I se hvad jeg mener: [media]http://www.youtube.com/watch?v=f0jiww55ID0[/media]

 

ps. Jeg tror vist nok, at jeg en enkelt gang har fået stukket en finger i øjet på ham ved aflevering af godbid, dette er selvfølgelig også medvirkende til at han ikke syntes at det er en fed måde at få godbidder på. Men Baldur har hele sit liv været bange for pludselig bevægelser, og dette er nok hovedårsagen til hans problem med at tage godbidden fra hånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi forsøgt igen i dag og jeg har prøvet at følge alle jeres gode råd :mrgreen:

 

Selve det at bakke gik rigtig godt i dag og jeg tror, at han forstod konceptet :mrgreen:

 

Så nu har jeg bragt de gode nyheder, så må jeg også hellere komme med de dårlige... :(

 

Det var rent faktisk en rigtig dårlig træningssession :(

 

Jeg tror, at jeg fik lagt for meget pres på Baldur og I vil kunne se på videoen at han er meget nervøs ved at tage godbidderne fra min hånd og det var jo absolut ikke meningen og han er heller ikke meget for at komme tilbage til mig igen :cry:

 

Jeg har før bemærket, at han godt kan være lidt håndsky (og vi har aldrig slået ham, han har været sådan lige fra hvalp og det er aldrig rigtig gået over), men i dag var det rigtig slemt (hvilket også ses i slutningen af videoen hvor vi slutter af med at kæle, og Baldur stresser helt vildt) :cry:

 

Normalt når vi træner plejer jeg at kaste godbidderne til ham, netop fordi at jeg ved at han er lidt håndsky. Men når vi træner bakke kommer han jo ud af position (som det også ses på videoen) når jeg kaster godbidderne.:cry:

 

Jeg har efter følgende gået rundt i huset og bare stopfodret ham med godbidder fra mine hænder, og det ser allerede ud til at være blevet lidt bedre (men det er jo ikke sikkert at det også er tilfældet næste gang).

 

Men hvad kan jeg gøre for at få ham til kun at forbinde det at få godbidder direkte fra hånden med noget godt (det er kun et problem hvis man står op og tæt på ham, han er helt rolig hvis man sidder ned), og ikke med at nu falder himlen ned...

 

Her kan I se hvad jeg mener: [media]http://www.youtube.com/watch?v=f0jiww55ID0[/media]

 

ps. Jeg tror vist nok, at jeg en enkelt gang har fået stukket en finger i øjet på ham ved aflevering af godbid, dette er selvfølgelig også medvirkende til at han ikke syntes at det er en fed måde at få godbidder på. Men Baldur har hele sit liv været bange for pludselig bevægelser, og dette er nok hovedårsagen til hans problem med at tage godbidden fra hånden.

 

 

Prøv at se videoen igen og se om du ikke kan observere en sammenhæng mellem Baldurs "nervøsitet" og din væremåde.

 

Jeg har kun set videoen en gang, men mener at det først var da du blev mere fremadrettet mod ham og mere højrøstet i din ros, at han begyndte at virke anderledes.

Situationen er meget intens for ham. Og akustikken er skærende i allefald på videoen.

 

Den måde han går til dig på da du sætter dig ned kan dels være et mønster han har (det ved jeg jo ikke) elller også fortæller det om frustration - noget virker ikke rigtigt for ham...

 

Og hvad er så det?

 

Det kan være at træningsseancen er for lang - det er 4 minutter med fuld koncentration og det er meget selv for en øvet hund - eller også er du simpelthen for meget på ham og han mærker din intensitet.

 

Hvad er det han oplever hvis vi ser det udefra?

 

Han er "spærret inde" mellem nogle møbler på siden og dig foran ham og det er måske for meget for ham - lige pt.

 

Jeg ville nok øve et minut eller mindre af gangen i stedet med tydeligt start og slutsignal og så ville jeg allerede nu begynde at kræve to - flere skridt for at udløse belønningen.

Samt give lidt mere luft på siderne af ham.

 

Du skal snart til at lægge verbalt signal på også.

 

Pas på at du ikke bliver for entusiastisk (tænk at jeg skriver det :shock:) for for Baldur er der ikke forskel på hans præstation 1. gang og 8. gang men din reaktion bliver anderledes (voldsommere) et stykke hen i træningen og det skal han også forholde sig til.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hvor er han blevet dygtig :-)

 

Jeg er enig med Ninjamor. Det er for meget for ham...og jeg kan ikke høre lyden ;-) ...men det var også lidt det du selv kom ind på.

 

Jeg synes, at han den tredje gang du tager en runde ikke har det så godt med det.

 

Sjovt, at han kort lægger ørerne ind til hovedet, når du har ryggen til ham og går tilbage til start punktet. Gad vide hvorfor?...ja, jeg undrer mig, det var ikke retorisk ;)

 

Jeg synes, det er en god ide at du træner ham i at overkomme hans usikkerhed mht at modtage godbidder fra hånden. På en måde, er denne øvelse - hvis du sørger for at den hele tiden er en god øvelse for ham, ved at tage små bidder - jo god for ham, fordi han oplever at han kan håndtere at en person kommer mod ham som noget godt - hvilket det lyder til at han har det lidt svært ved.

 

Jeg synes han er rigtig fin. Han vil gerne, men synes nogle gange at det er for meget. Meeeeen, så skal han lige prøve en gang til :mrgreen:

 

Og tak fordi du tør udsætte dig selv for kritik, jeg lærer ihvertfald en hel masse :5up:

 

...og så synes jeg bare at han er kær når han dapper efter dig hen til start stedet hver gang. det ser bare nuttet ud ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at I gider at bruge tid på mine videoer og kommenterer dem :-D

 

I ser så mange ting som jeg ikke tænker på og jeg kan virkelig bruge jeres kommentarer til noget :-D

 

Ninjamor: Vi har en utrolig dårlig akustik her i huset (for få gulvtæpper og møbler) og jeg havde slet ikke tænkt på at det kunne påvirke Baldur. Så jeg vil prøve at dæmpe min entuasme og se om det gør en forskel.

Jeg var heller ikke klar over at 5 minutter kunne være for langt tid at træne noget nyt i (da det i mit hovedet jo ikke er særlig lang tid), så jeg vil forsøge at korte det ned til 1-2 minutter.

Men den luft du nævner (bredden på gangen), det var dig selv der i det første indlæg skrev at bredden skulle være mindre (jeg har rykket sofaen 10 cm tættere på bordet), men jeg har måske gjort den for smal?

Hvad angår signal, så træner vi efter det princip at der først bliver sat signal på når øvelsen er fuldt ud forstået og udføres frivilligt, så det venter jeg lidt med endnu :-)

 

Snevinter: Det er kanon godt set, det med at han lægger ørene ned når jeg vender ryggen til ham :-) Ubevist så skælder jeg ham rent faktisk ud og fortæller ham, at det han gør er forkert :cry: Normalt når han gør noget jeg ikke ønsker, så plejer jeg at vende ryggen til ham (bare ganske kort) og jeg har slet ikke tænkt på at det jo er det jeg gør hver gang jeg går tilbage til udgangsstillingen :cry: Så jeg er virkelig glad for at du lagde mærke til det, så jeg kan sørge for at jeg for eftertiden ikke vender ryggen til ham når jeg går tilbage til udgangsstillingen, tak :-D

Og ja, han har det svært ved at man bare går direkte i mod ham, han er meget visuel i sin opfattelse (han kan sidde og stirre på noget i op til 20 minutter) og derfor er han også meget obs på kropsprog. Dette har jeg så desværre ikke altid været opmærksom på, så jeg har nok ubevist overskredet hans grænser en del gange, desværre :cry: Men på den anden side, så skal han også lære at der ikke sker noget ved det, da folk jo igennem hele hans liv vil komme til at overskride disse grænser... Så jeg prøver ind i mellem at gøre noget jeg ved han finder ubehageligt (såsom nussen på hovedet) og så sørger jeg for at stopfodrer ham med godbidder i mens :-)

Og så længe kritikken er så konstruktiv som her, så har jeg ingen problemer med at blive kritiseret, "just keep it coming" :-)

 

I får en ny update senere i dag, og endnu en gang tak fordi I tager jer tiden til at kigge og kommenterer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: Vi har en utrolig dårlig akustik her i huset (for få gulvtæpper og møbler) og jeg havde slet ikke tænkt på at det kunne påvirke Baldur. Så jeg vil prøve at dæmpe min entuasme og se om det gør en forskel.

Jeg var heller ikke klar over at 5 minutter kunne være for langt tid at træne noget nyt i (da det i mit hovedet jo ikke er særlig lang tid), så jeg vil forsøge at korte det ned til 1-2 minutter.

 

Nej, men det er heller ikke dit hoved vi skal tænke på - det er Baldurs :lol:

 

Men den luft du nævner (bredden på gangen), det var dig selv der i det første indlæg skrev at bredden skulle være mindre (jeg har rykket sofaen 10 cm tættere på bordet), men jeg har måske gjort den for smal?

 

Alt er relativt, men umuligt at vurdere før man står i situationen...

Jeg VED ikke om passagen er for smal, normalt ville jeg nok ikke synes det, men igen hvad mærker Baldur?

Det kan være den samlede sum som bare er lidt for meget for ham, du må selv vurdere det.

 

 

Hvad angår signal, så træner vi efter det princip at der først bliver sat signal på når øvelsen er fuldt ud forstået og udføres frivilligt, så det venter jeg lidt med endnu :-)

 

Og du mener ikke han udviser forståelse ved frivillligt at tilbyde at bakke?

For det er jo hvad han gør...

 

Uanset, så er der intet forgjort i at give det verbale signal samtidig med at en hund udfører den ønskede handling, men det er naturligvis din hund og dit valg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvor er det dejligt at I gider at bruge tid på mine videoer og kommenterer dem :-D

 

I ser så mange ting som jeg ikke tænker på og jeg kan virkelig bruge jeres kommentarer til noget :-D

 

Ninjamor: Vi har en utrolig dårlig akustik her i huset (for få gulvtæpper og møbler) og jeg havde slet ikke tænkt på at det kunne påvirke Baldur. Så jeg vil prøve at dæmpe min entuasme og se om det gør en forskel.

Jeg var heller ikke klar over at 5 minutter kunne være for langt tid at træne noget nyt i (da det i mit hovedet jo ikke er særlig lang tid), så jeg vil forsøge at korte det ned til 1-2 minutter.

Men den luft du nævner (bredden på gangen), det var dig selv der i det første indlæg skrev at bredden skulle være mindre (jeg har rykket sofaen 10 cm tættere på bordet), men jeg har måske gjort den for smal?

Hvad angår signal, så træner vi efter det princip at der først bliver sat signal på når øvelsen er fuldt ud forstået og udføres frivilligt, så det venter jeg lidt med endnu :-)

 

Snevinter: Det er kanon godt set, det med at han lægger ørene ned når jeg vender ryggen til ham :-) Ubevist så skælder jeg ham rent faktisk ud og fortæller ham, at det han gør er forkert :cry: Normalt når han gør noget jeg ikke ønsker, så plejer jeg at vende ryggen til ham (bare ganske kort) og jeg har slet ikke tænkt på at det jo er det jeg gør hver gang jeg går tilbage til udgangsstillingen :cry: Så jeg er virkelig glad for at du lagde mærke til det, så jeg kan sørge for at jeg for eftertiden ikke vender ryggen til ham når jeg går tilbage til udgangsstillingen, tak :-D

Og ja, han har det svært ved at man bare går direkte i mod ham, han er meget visuel i sin opfattelse (han kan sidde og stirre på noget i op til 20 minutter) og derfor er han også meget obs på kropsprog. Dette har jeg så desværre ikke altid været opmærksom på, så jeg har nok ubevist overskredet hans grænser en del gange, desværre :cry: Men på den anden side, så skal han også lære at der ikke sker noget ved det, da folk jo igennem hele hans liv vil komme til at overskride disse grænser... Så jeg prøver ind i mellem at gøre noget jeg ved han finder ubehageligt (såsom nussen på hovedet) og så sørger jeg for at stopfodrer ham med godbidder i mens :-)

Og så længe kritikken er så konstruktiv som her, så har jeg ingen problemer med at blive kritiseret, "just keep it coming" :-)

 

I får en ny update senere i dag, og endnu en gang tak fordi I tager jer tiden til at kigge og kommenterer :-D

 

Nu ved jeg ikke hvor meget du roser, fordi jeg pt ikke har lyd på min computer. Men, som Ninjamor siger, så ville jeg skrue ned for lyden ;) Det er faktisk bedst, synes jeg, at sige så lidt som muligt. Jo mindre du siger (ligesom, jo mere præcist du bruger dit kropssprog) jo nemmere er det for Baldur at finde ud af hvad du vil. Det er lidt ligesom at fjerne statisk støj fra radioen :-)

 

Jeg tror det var fordi jeg ikke havde lyd på at jeg så hans ører. Så der har jeg da fået endnu et tip fra denne tråd jeg kan bruge. Jeg er glad for at du kunne bruge det også.

 

Jeg tænker også lidt, at det er ok at du ikke vender ryggen til baldur når du går tilbage til start. Men, måske er det bedre, at du vender ryggen til og at han vænner sig til, at det ikke altid betyder at du er utilfreds med noget (hvilket han sikkert allerede har fundet ud af i de fleste situationer).

 

Du kan eventuelt have en godbid i hånden bag din bagdel når du går afsted og således friste Baldur til at smutte med. Du kan enddda ligge et ord på det efterhånden. Men måske skal i træne det for sig ellers bliver det for meget synes jeg. En ting ad gangen...altså hvis det er noget du vil bruge.. Nu kan du bare friste ham til at smutte med dig, ved at holde godbidden bag dig, men en anden gang kan du eventuelt bygge mere på...

 

Når jeg beder Vinter om "On the 6" så går hun bag mig. Det var noget jeg fandt på, fordi jeg engang boede et sted hvor vi skulle ned af en masse trapper for at komme til en skov - og det var nemmere synes jeg, hvis hun var bag mig. ...æhhh on the 6 er så millitærslang, det betyder vist bagdel, som f.eks. "I got your 6" eller "watch my 6". Det har vist sig at være praktisk nogle gange at kunne bruge ;)

 

Jeg kan godt forstå det Ninjamor siger, med at det kan være for snævert for Baldur. En kombination af ting kan meget nemt være en rigtig metode at bruge: f.eks. snæver passage, ros, bakke mod hunden, osv - men det kommer an på hunden. For en hund passer det måske fint, men for en anden er kombinationen af alle tingene for meget. For Baldur er det eventuelt for meget at der roses ofte og det skal der derfor laves om på. Eller det kan være at passagen er for meget, det skal der derfor laves om på. Sådan forstår jeg det.

 

Jeg synes også, at det er en god ide at begynde at ligge et ord på. Og lige så stille begynde at gå mindre i mod ham, for at se om han bakker bare ved ordet...

 

Det er sjovt at kritisere :mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer,

 

En anden måde at indlære bakke på, er at føre en godbid ind under brystet på hunden, så undgår man at hunden sætter sig. Når hunden tager et skridt bagud, anvendes signalet dygtig eller klikket. undgå at smide godbiderne, da det kan stresse hunden. Husk at stoppe imens legen er god, så det bliver en god oplevelse for hunden. Når den ønskede adfærd er indlært kan man sætte håndsignal og lydsignal på øvelsen.

 

God fornøjelse:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur bakker :mrgreen:

 

For sjov prøvede jeg lige at stille mig midt ud på gulvet og vente, ligesom jeg gør når vi træner sit, stå og dæk, og søreme om han ikke bakkede :mrgreen:

 

Jeg er så stolt af min hund, og så glad for at jeg ikke længere behøves at lægge pres på ham for at få ham til at bakke :mrgreen:

 

Jeg fik ikke lige filmet det, men det gør jeg næste gang :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ps. Tak til jer alle, for alle de gode og konstruktive svar jeg har fået i denne tråd, det har været til rigtig stor hjælp :-D

Jeg har masser af ting vi skal lære endnu (og vi er selvfølgelig heller ikke færdige med "at bakke" endnu), og jeg håber at I vil følge os, og være lige så søde til at komme med konstruktiv kritik til vores næste øvelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Baldur bakker :mrgreen:

 

For sjov prøvede jeg lige at stille mig midt ud på gulvet og vente, ligesom jeg gør når vi træner sit, stå og dæk, og søreme om han ikke bakkede :mrgreen:

 

Jeg er så stolt af min hund, og så glad for at jeg ikke længere behøves at lægge pres på ham for at få ham til at bakke :mrgreen:

 

Jeg fik ikke lige filmet det, men det gør jeg næste gang :-D

 

 

:klap::klap: Dyyyygtig Baldur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ja, har er bare så god :mrgreen:

 

Vi har også lige bakket lidt langs væggen, så han har rimeligt godt fat i hvad det går ud på (dog kun et par skridt ad gangen, men det skal nok komme) :-D

 

hi hi...i bakker bare derud af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Baldur har som sagt lært at bakke inden for, så nu tænkte jeg at det var på tide at begynde at øve det ude i haven :-)

 

Vi har nu forsøgt i et par dage langs husmuren, uden at Baldur overhovedet forsøgte at bakke... Og jeg har tænkt og så har vi prøvet igen, stadig uden succes :?:

 

I dag er det så langt om længe gået op for mig hvorfor det ikke virker...

Jeg havde stillet Baldur på min højre side og forsøgte at få ham til at bakke, men det er meningen at han skal stå på min venstre side, og dette er også det eneste vi har øvet i stuen...

 

Lige så snart jeg sørgede for at Baldur stod på min venstre side, så bakkede han igen som om han aldrig havde gjort andet :mrgreen:

 

Dette har så til gengæld virkelig lært mig noget om at hunde ikke bare ikke bare kan generalisere en øvelse. For Baldur var det at skulle bakke på min højre side noget helt andet, end når han står på min venstre side, han forstod simpelhen ikke hvad det var jeg ville have ham til når han stod på min "forkerte" side.

 

Så jeg er blevet en hel del klogere i dag og Baldur kan igen bakke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst herlighund

Bakke er en øvelse, der med fordel kan indøves op ad biler, vægge, paller mm.

 

Hav hunden i snor, godbidder i lommen - og indøvet klikker:-)

Stå med hunden indtil væggen. Værdilad det at stå mellem dig og væggen. Klik hunden for, at det er ok du presser den gradvis nærmere og nærmere væggen. Stå stille. Ikke bakke og hive hunden i snoren. Klik for den mindste bevægelse, hunden laver bagud. Klik klik klik - og øg gradvis kriterierne. Hunden skal kunne følge dig ½ skridt af 5-10 gange. Da 1. Så 2. Når dette er øvet til I kan gå baglæns 5 skridt, stiller du dig i et hjørne og lærer hunden at bakke i det.

 

Når hunden har bagpartskontrol - pga. ovenstående - kan du flytte øvelsen ud, så du lærer den at bakke, mens den er for an dig. Tag udgangspunkt i ovenstående og gradvis frem. Du kan til en start gå et lille skridt i mod hunden, men ikke mere end 2 - 3 gange. Derefter fjerner du denne hjælp for ikke at gøre din hund afhængig af det. Evt. barrierer fjerner du gradvis ud til siden, så der bliver mere og mere plads mellem dem. Husk at træne forskellige steder inde til adfærden er stabil. Når du har en pålidelig adfærd og hunden kan bakke 10 m - LIGE! - kan du sætte kommando på. Denne kan da overtage din klikker. Altså kommando bliver lig et klik. Smart! Sæt længden hunden skal bakke ned til 2-3 meter, nu hvor du indøver kommando. Du siger Bakke! i det hunden sætter i gang. Herefter ligen inden den sætter i gang. Øg tiden gradvis hvor den skal vente på din kommando med max 1 sekund. Hvis du vil træne andre steder med det, så skal kommandoen generaliseres i gradvis vanskeligere miljøer.

 

PS. Brug evt. rafter og fortorvskanter, når du generaliserer i nye miljøer og fjern dem, når hunden kan klare de nye forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...