Hop til indhold

Græder hun? FB hvalp


Gæst Rullle
 Share

Recommended Posts

Puha, ved ikke hvad jeg skal gøre...

 

Vi er begyndt at træne "alene-hjemme" og i dag er vi oppe på 3 min uden at hun hyler eller noget...

Er vildt dejligt, og har mod på at fortsætte - MEEEEEEEEEEEEEN...

 

Hun ligner en der har grædt når jeg kommer hjem/tilbage... Om det så kun er de 3 min hvor vi øver - eller hvis det er når jeg kommer hjem nede fra byen, selv om hunden har været sammen med min kæreste... Det er ikke som at øjet løber i vand - det er næsten helt rødt (huden ved nederst øjenlåg) samt at det ikke er vådt ved tårekanalen, men også fra midten af øjet og ned.. Og det er kun når jeg har været væk - så tænker ikke at det har noget at gøre med allergi osv...

 

Mit hjerte BLØDER når jeg ser dette, og jeg håber inderligt at flere herinde vil skrive til mig, enten at det er mig som "ser syner" og at hunden IKKE græder, eller komme med råd til hvordan jeg kan gøre således at min lille skat ikke græder mere...

 

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP :cry:

 

Hun er ellers faldet godt til - skal kun lige kort nusset godtnat, præcis som et barn lige skal have et knus inden de går i seng - og der er kun få uheld om dagen (kun hvis VI ikke lige er helt så obs på hende- hun piber ikke når hun skal ud så vi skal læse hendes adfærd)... Hun tager lidt længere tid end det jeg læser er normalt, både da det kom til at vænne sig til omgivelserne osv - men tror bare vi har en mere sensibel hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhhhh - hvor er i bare søde/dejlige... ja begge dele :bighug:

Der faldt lige en KÆMPE sten fra mit hjerte...

 

Vi skal til dyrlæge næste fredag for at hun kan få sin 2. vaccination, så der får jeg ham lige til at tjekke det...

 

Nu tør jeg godt fortsætte træningen :-D

Ihhhh, kunne simpelthen ikke bære i mit hjerte at gøre min hund så ked af det at hun græd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes absolut ikke hun kan blive kaldt en sensibel hund fordi hun ikke er vænnet til jeres hjem endnu.

 

Husk hun er kun en baby! Det tager altså længere tid at træne alene hjemme, og renlighed!

 

Hun har kun boet hos jer i 2,5 uge, det er stadig nyt for hende, og bestemt ikke behageligt at være alene et forholdsvis nyt sted!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes absolut ikke hun kan blive kaldt en sensibel hund fordi hun ikke er vænnet til jeres hjem endnu.

 

Husk hun er kun en baby! Det tager altså længere tid at træne alene hjemme, og renlighed!

 

Hun har kun boet hos jer i 2,5 uge, det er stadig nyt for hende, og bestemt ikke behageligt at være alene et forholdsvis nyt sted!

 

Det er jeg faktisk rigtig glad for at læse at du skriver... Jeg har bare læst utrolig mange steder at man skal påbegynde "alene-hjemme" så hurtigt som muligt (4-5 dage efter man har fået hvalpen) og det ville jeg simpelthen ikke, for der gik hun ikke engang selv til mad- og vandskålen..

Det er dog meget tydeligt at hun nu har vænnet sig til at være her - er kun renligheden vi mangler at få på plads, men ved godt at der kan gå LANG tid endnu før dette sker, og det er vi også fuldt forstående for...

"Alene-hjemme" bliver heller ikke trænet så intensivt. Holder rigtig meget øje med hendes humør, og nogle dage sker der absolut INTET fordi det føles som om hun trænger til en off dag.. I dag er første gang i et par dage at vi har forsøgt igen, og er første gang i dag at hun hverken piber eller noget - så kan tydeligt se fremskridt... Vi øver det måske kun 3-4 gange på en helt dag, så går der et par dage igen, og så forsøge vi igen med samme tidsinterval, og evt lidt forøgning- alt efter hvordan hun takler det...

- vi har heldigvis nogle måneder endnu til at lære hende at være alene hjemme, så føler heller ikke noget pres...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hvalpe er forskellige, og det vigtigste er at hun skal føle sig tryk og tilpas. Hvis I kan tage alene-hjemme processen ganske stille, så lad være at stresse over det, lad være at tænke "åh nu er hun så gammel og kan ikke", for du vil resten af hendes liv sammenligne så, og det kan man bare ikke.

 

Jo vist skal man starte tidligt, og man skal også huske at træne "hver dag", for de skal jo lærer at være alene de kære små. Men hvis man presser dem for hårdt så ender de oftest i problemer.

 

Det vi gør med vores bette nu er at f.eks. åbne og lukke døren rigtig mange gange i løbet af dagen, og så er vi ret hårde med hensyn til "hilseri" når jeg kommer hjem (Jeg arbejder, manden er på hvalpe barsel), og hun har nu lært at man ikke kommer farende hen og hopper op og er vild og voldsom, men at man venter til mor har sat sig og SÅ må man komme og hilse voldsomt overglad :lol:

 

Men det betyder også at man viser hunden at selve det at være adkilt ikke er en "big deal", det er helt normalt, og ikke noget kæmpe stort (Selvom det er super skønt når hun kommer drønende hen til mig og nærmest hopper op i mine arme :lun: ).

 

Også bare derhjemme. Gå ud på toilettet, luk døren, åben den og "ignorer hende" når du kommer ud. Til sidst bliver det at du kommer og går, helt normalt, og hun vil ikke fokusere så meget på at "yay nu kommer hun hjem". (Selvom vi jo rigtig gerne vil have en god velkomst, så kan man altid tilbage træne den, når alene-hjemme situationen er i orden).

 

Med hensyn til renlighed kan jeg fortælle at vores ældste var renlig da han var omkring 6 mdr (100%), da han var omkring 5 mdr. var han "renlig" men der kunne ske uheld f.eks. om natten engang imellem...

 

Penny, vores nuværende hvalp, er 9 uger og har ikke haft uheld indenfor i 5 dages tid nu. Men det har jo været lækkert vejr, så selvom vi sidder indenfor, så har dørene været åben og hun går selv ud og tisser. Men det er altså også ganske overraskende at så lille en hvalp kan være "forholdsvis renlig". Jeg vil mene at normalen ligger omkring 4 mdr i gennemsnit, så alt imellem 3-6 mdr. er i min eøjne helt, helt normalt.

 

Og hvis man arbejder med renligheden, så synes jeg den kommer HELT af sigselv. Med Dexter gjorde vi faktisk ikke noget for at han skulle være renlig. Vi luftede ham hver 2-3 time, og når han havde uheld indenfor tørrede vi op uden at skælde ud eller noget som helst. Han blev selvfølgelig rost for at lave udenfor, men udover det så gjorde vi jo intet. Vi havde heller ikke have, hvilket vi har nu, og DET gør det noget hurtigere at renligheds træne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at læse, at I stille og roligt i små intervaller træner alene hjemme :5up: Det kan være en idé at optage hende imens enten via lyd via mobilen eller webcam i computeren, så kan I se/høre hvordan hun reagerer :-D Og som det foreslåes er det også en god idé at gå ind i et rum lukke døren for i samme sekund at åbne den igen, det kan man gøre mange gange på en dag, til hvalpen finder ud af at lukkede døre er helt naturligt, gradvist kan I også øge tiden I er bag den lukkede dør :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang at lukke døren, så kommer det helt af sig selv når vi går på toilet- jeg er alene med hunden 80% af tiden ved at min kæreste er langturschauffør... Hun regere slet ikk mere på når jeg går på toilet- og jeg begynder også mere og mere at øge tiden jeg bruger derude- altså drømmen om snart at kan tage et bad selv om min kæreste ikk er her bliver bare fantastisk :D

 

Vi har øvet 4 gange i dag "alene-hjemme" og det gik bare rigtig god- 3 min og 15 sek, uden piben, og når jeg kommer ind af døren render hun pænt hen på en måtte vi har som hun også skal rende hen på når vi har været ude og gå :D

Det jeg gør er at vi går en tur, når vi kommer hjem tuller jeg lidt rundt i godt 5 min, så tager jeg sko, jakke og taske på- tager nogle godbidder og smider dem på gulvet imens jeg siger "pas på huset" - og det er først her hun reagere, og det ved at spise godbidder... Så går jeg uden for døren, sætter mit stopur og går enten helt udenfor eller ned i stuen (vi bor på 2.sal)... Når jeg kommer ind siger jeg typisk "Hej skat- har du passet godt på huset" imens jeg giver en godbid, og tuller rundt i godt 5 min før jeg sætter mig... Ca 10 min efter dette gentager jeg det hele igen med sko, jakke, godbidder osv... Nu har jeg tiden, så det bliver max 2-4 gange om dagen dette kommer til at ske...

 

Ang træning i renlighed, så går vi ud med hende lige når hun vågner og ellers ca hver 3. Time... Selvfølgelig bliver der rost til skyerne når hun besørger ude, og når det sker inde ignorere vi det bare... Vi har et tæppe/håndklæde som er det eneste sted hun stort set tisser når uheldet sker. Der går måske 3-4 dage mellem at der sker et uheld, og så er det flest af gangene fordi at vi lige glemmer at være OB's på hendes signaler... Så jeg er meget optimist over at hun nok skal blive renlig- hun holder sig ca 7 timer om natten og 3-3,5 time der imellem ellers - MED MINDRE at hun tonser rundt og leger... det eneste jeg venter på er at hun en dag begynder at pibe når hun skal ud- uha, så smiler jeg stort den dag...

 

Jeg føler selv vi nogenlunde har styr på det, men er super skønt at kan finde råd og vejledning herinde når man føler sig lidt fortabt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...