Kalokagathia Skrevet September 16, 2012 Rapporter Share Skrevet September 16, 2012 Vi går med overvejelser om hund nr 2 herhjemme, men vi er lidt usikre på, hvad det kommer til at betyde i praksis Hvor meget ekstra tid skal man beregne, når der er to? (Vi har en dværgpuddel i forvejen og vil gerne have en mere.) Pelspleje bliver jo dobbelt, men hvad med gåture, træning, + alt det jeg sikkert ikke lige kan forudse. Hvordan fører man hundene sammen? Fremmed grund, hjemme hos os selv eller? Er det bedst med en hvalp, teenagehund eller voksen omplaceringshund? Hvad med køn? Vores er en han (ikke kastreret). Mht omkostninger må man vel forvente at det koster det dobbelte, ikke (foder, dyrlæge, træning etc.)? Hvad med evt. ressourceforsvar af fx mad, legetøj, seng eller lignende? Kom gerne med andre inputs der er sikkert 100 ting jeg ikke har tænkt på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret September 16, 2012 Rapporter Share Besvaret September 16, 2012 Om hvalp, teenager eller voksen er bedst kommer an på jer, og den hund i har nu. I mange tilfælde tror jeg der er "størst chance" for succes ved en hvalp, fordi hvalpe oftest bliver accepteret hurtigere, det er i hvertfald min erfaring at hvalpe får lidt længere snor end voksne, eller teenagerhunde gør... Uanset hvad er det en god idé at i tager jeres nuværende hund med ud og møder den kommende hund, og f.eks. går en tur, og lader dem møde hinanden og se om der er noget problem imellem dem. Det er også denne måde I skal sætte dem sammen hvis der ikke er tale om en hvalp. Sæt dem sammen på et neutralt område. Da vi satte vores to sammen (Hvalp og teenager), var det ude i vores have, og de fik lov bare at snuse og lige se hinanden an... (Hvalpe vil ikke gå i snor ofte, derfor ville det være synd at sætte en hvalp på et fremmede område og lade det møde en ny hund). Jeg sad med hvalpen, så den hele tiden havde mulighed for "sikkerhed". Det var også mig der havde siddet med hvalpen hele vejen hjem fra da vi hentede hende. Med hensyn til køn er det igen også forskelligt hvad folk har af erfaringer. Nogle har tre intakte hanner uden problemer sammen, nogen foretrækker en han og en tæve, andre fortrækker kun tæver... Igen vil jeg mene at generelt er den "sikreste" løsning han og en tæve, men det er ikke nødvendigvis noget der sikre en succes (F.eks. hvis du vælger en voksen tæve sammen med en voksen han). Der hvor problemet oftes opstår udfra hvad jeg har kunne læse og selv bemærke er hvis du har to hunde af samme køn og alder, da der så ikke vil være en naturlig "boss". Dog ved jeg ikke helt hvor meget man skal ligge i det, vores nr. 2 var en hvalp og hun ved bestemt ikke at den voksne bestemmer Omkostningsmæssigt skal man nok sætte ca. det dobbelte af. Dog hver opmærksom på når de bliver ældre hvis de f.eks. kan fodres med det samme foder kan du købe en større sæk foder, som oftest er lidt billigere. Du kan også tage dem til dyrlægen samtidig, og der giver dyrlæger ofte lidt rabat (Vi får 10 euro rabat per vaccine plus kun en konsultation det vil sige vi i alt sparer vel omkring 3-400 kr ved at tage afsted samtidig med dem fremover). Med hensyn til ressourceforsvar skal du være opmærksom på det kan være farligt, igen får du en hvalp er det noget der ret hurtigt vil blive "vane", hvis det er den ældre der siger fra overfor hvalpen vil denne oftest acceptere det ret hurtigt. Har du tog voksne hunde der vil forsvarer ender det ofte i slagsmål, og så bliver du nød til at sørge for der ikke er noget at forsvarer. Med hensyn til tiden og om det er dobbelt arbejde vil jeg sige det sådan. Vi er to mennesker, og vi luftede hund sammen før, nu lufter vi begge hunde samtidig, og så engang imellem hver for sig får de en tur alene. På det punkt synes jeg ikke at det kan mærkes at det kræver mere tid at have to. Vi træner også hver vores hund, så der har vi heller ikke rigtig bemærket at der er mere arbejde, omend det kan mærkes en smule. De steder hvor den kan mærkes for os er pelsplejen og RENGØRINGEN! En hund indenfor sviner faktisk ikke specielt meget, men hvis du pludselig har to indenfor og de må lege indenfor så sviner det, rigtig meget! Jeg er overrasket over HVOR meget det sviner, og det er det eneste punkt hvor jeg virkelig er blevet "overvældet", og havde undervurderet forskellen fra en til to. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret September 16, 2012 Rapporter Share Besvaret September 16, 2012 Vi går med overvejelser om hund nr 2 herhjemme, men vi er lidt usikre på, hvad det kommer til at betyde i praksis Hvor meget ekstra tid skal man beregne, når der er to? (Vi har en dværgpuddel i forvejen og vil gerne have en mere.) Pelspleje bliver jo dobbelt, men hvad med gåture, træning, + alt det jeg sikkert ikke lige kan forudse. Hvordan fører man hundene sammen? Fremmed grund, hjemme hos os selv eller? Er det bedst med en hvalp, teenagehund eller voksen omplaceringshund? Hvad med køn? Vores er en han (ikke kastreret). Mht omkostninger må man vel forvente at det koster det dobbelte, ikke (foder, dyrlæge, træning etc.)? Hvad med evt. ressourceforsvar af fx mad, legetøj, seng eller lignende? Kom gerne med andre inputs der er sikkert 100 ting jeg ikke har tænkt på Jo flere hunde betyder at man må sætte mere tid af til begge hunde såvel som den enkle af dem. Det gælder både hvad træning og aktivering angår - hver hund skal så vidt muligt trænes for sig selv ligesom den også skal have alene tid med ejer. Hvad penge angår bliver det også dyrere med foder, dyrlæge osv. Vi har ført vores hunde sammen hjemme hos os. Den/de voksne hunde har været på gå tur når vi er kommet hjem med hvalpen. Hvalpen har så kunnet se have/hjem an - før den/de voksne hunde kom tilbage. Derefter har den voksne hund hilst på hvalpen ude i haven og de har set hinanden an. Da vi skulle have nr. 3 hilste de voksne på den nye hvalp på skift - for derefter så at være sammen om hvalpen. Jeg vil råde til at I får en hvalp - det er klart det nemmeste at føre en voksen og en hvalp sammen. Hvis ikke I skal avle ville jeg vælge samme køn - så man er ude over løbetids problemer. Mine 3 er hanner og de har det fint i hinandens selskab. Med hensyn til at spise, sove osv. så er det nemmest at hver hund have sit eget sted hvor den spiser og sover og kan være i fred for hvalpen/den voksne. Vi har altid brugt og bruger stadig bur til vores beagler. Buret er deres helle - et sted de kan være i fred med deres tyggeting og hvile/sove - vores beagler går til og fra deres bure som det passer dem. Med hensyn til gå ture - så skal de lære at gå ture hver for sig - dels for at de kan være uden hinanden - dels for at de kan lære hvordan de selv skal takle verden udenfor vinduerne uden at gemme sig bag storebror. Så gå ture alene 2-3 gange i ugen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret September 16, 2012 Rapporter Share Besvaret September 16, 2012 Vil lige indskyde omkring rengøring - så er der en del mere når der er flere hunde. De slæber skidt med ind udefra - der er tæpper - kurve osv. der skal vaskes - samt selvfølgelig ekstra støvsugning/vask af gulv - 2-3 hunde sviner noget mere end "bare" en Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Kalokagathia Besvaret September 16, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 16, 2012 Mange tak for svar Det lyder som om de overvejelser vi går med er ret realistiske. En endnu mere hunde-præget hverdag kan jo kun være et plus Okay, rengøring er ikke et hit, men det er nu et lille offer at bringe. Ih, jeg håber det hele falder i hak, så det kan lade sig gøre. Jeg har nemlig med ret stor sandsynlighed fået stillet et job i udsigt med arbejde primært weekender og ellers hjemmefra (plus forskellige opgaver hvor hunden(e) gerne må komme med), så det ville jo være perfekt, fordi min kone så kan være hjemme i weekenden = masser af tid til hundene og kun begrænset alene-hjemme-tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret September 16, 2012 Rapporter Share Besvaret September 16, 2012 Okay, rengøring er ikke et hit, men det er nu et lille offer at bringe. Jeg har normalt intet imod rengøring, men må indrømme for mig er det en stor "tidsdræber". Jeg tror jeg bruger mere tid på rengøring end noget andet! Men nu har vi så også en stor hund (eller mellem i hvertfald), og der kan selvfølgelig slæbes mere med ind.. Men for mig er det ikke et lille offer... Rengøringen er det eneste punkt hvor jeg 100% kan sige at der er langt mere end "dobbelt arbejde". men det er så også fordi i mine øjne er rengøringen det eneste "negative" man får ved hund nr. 2... Alt andet er positivt og helt fantastisk og jeg fortryder på intet tidspunkt hund nummer to... Udover når jeg gør rent Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts