Hop til indhold

At give hunden massage

Gæst Bjørnedrengen
 Share

Recommended Posts

Gæst Bjørnedrengen

Er det forkert at give sin hund massage??

Bjørn er jo en stor hund og da han er en blanding mellem en labrador og schæfer, som har let ved at få noget med deres led, så massere jeg ham ind i mellem. Blidt selvfølgelig.

Bjørn piber sommetider,når han lige gør et eller andet med hans led. Jeg er ved at gå ud at mit gode skind, for jeg er så bange for at han skal få noget. I begyndelsen lavede jeg lidt springøvelser, men det holdte jeg med og jeg smider aldig bold eller andet, så han skal springe efter det.

Når jeg fortæller at jeg giver ham massage, er det nogen som glor på mig som jeg helt skør. Er jeg det. ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvad mener du med massage? Lidt blid cirkulationsmassage er jo godt, men sådan i de dybere muskellag og omkring leddene, ville jeg nok afstå fra og i stedet finde en hundemassør. Mange massører udbyder også kurser om hundemassage til husbehov - måske det kunne være interessant?

Min går til massage/ledmanipulatør hos Magtor i Århus når der er problemer. Resten af tiden får hun 3-4 gange om ugen cirkulationsmassage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjørnedrengen
Altså, hvad mener du med massage? Lidt blid cirkulationsmassage er jo godt, men sådan i de dybere muskellag og omkring leddene, ville jeg nok afstå fra og i stedet finde en hundemassør. Mange massører udbyder også kurser om hundemassage til husbehov - måske det kunne være interessant?

Min går til massage/ledmanipulatør hos Magtor i Århus når der er problemer. Resten af tiden får hun 3-4 gange om ugen cirkulationsmassage.

Ja det er nok mere cikulationsmassage jeg giver ham. Det ser han ud til at han godt kan lide. Men leddene røre jeg ikke, for det bliver jo negativ oplevelse for ham og mig, når det gør ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er nok mere cikulationsmassage jeg giver ham. Det ser han ud til at han godt kan lide. Men leddene røre jeg ikke, for det bliver jo negativ oplevelse for ham og mig, når det gør ondt.

Jeg synes det er en rigtig god ide at give cirkulationsmassage et par gange om ugen. Ud over at hunden tydeligvis nyder det, er det også intenst samvær med hunden. Og man får lejlighed til at mærke den godt igennem og se om der skulle være sår, rifter, pelsknuder eller andet. Og så er det jo rart at have en hund der elsker at blive rørt over alt - så dyrlæge, massør og andre kan få lov til det samme.

Jeg vil egentlig anbefale dig at prøve en hundemassør/ledmanipulatør engang. Det er ikke særlig dyrt (400-500 kr), og det kan dels forebygge skader, dels være helende for eksisterende skader.

Og så skulle du bare se folk i hovedet når jeg siger at min hund går til ledmanipulatør:shock::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjørnedrengen
Jeg synes det er en rigtig god ide at give cirkulationsmassage et par gange om ugen. Ud over at hunden tydeligvis nyder det, er det også intenst samvær med hunden. Og man får lejlighed til at mærke den godt igennem og se om der skulle være sår, rifter, pelsknuder eller andet. Og så er det jo rart at have en hund der elsker at blive rørt over alt - så dyrlæge, massør og andre kan få lov til det samme.

Jeg vil egentlig anbefale dig at prøve en hundemassør/ledmanipulatør engang. Det er ikke særlig dyrt (400-500 kr), og det kan dels forebygge skader, dels være helende for eksisterende skader.

Og så skulle du bare se folk i hovedet når jeg siger at min hund går til ledmanipulatør:shock::lol:

ha ha ja jeg kan lige de dem foran mig.:-)

Ja det kunne være man skulle prøve det.

Jeg har spurgt vores dyrlæge om, man kunne se på et røgtenbilled om hunden lider at noget med leddene, men hun påstår at det kan man ikke. Det forstår jeg ikke en dyt af.

Hvis man bare viste om der var noget, kunne man jo også tage sine forholdsregler. Ja det gør jeg jo så alligevel, men det ville være rart at vide besked.

Jeg må lige tilføje at efter jeg er blevet meget opmærksom på ham, har der været en god periode. Gud ske lov.

Redigeret af Bjørnedrengen
glemt sætning.
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, man kan jo se om der er dysplasi og lignende. Med de store racer er det hofter, knæ, albuer, skulder og ryg der kigges på. Der er i øvrigt en dyrlæge på Mors som klarer hele turen for under 1.000 kr. Hun laver stort set ikke andet, eog er knald dygtig til at vurdere billeder.

Men mange ting kan jo ikke ses på billeder - eller på scanninger, for den sags skyld.

En af brugerne herinde (se under sygdomme "en lang dag") har fået scannet sin hund efter at billederne viste problemer. Scanningen viste så noget andet, men det viser sig at der nok er noget helt tredje galt med hunden.

Min har af dyrlægen fået vurderet en løs hofte. Der er intet at se på billedet, men ved den kliniske undersøgelse sås et problem. Problemet er imidlertid stort set forsvundet efter ledmanipulatøren har rettet tre skæve ryghvirvler. Den ene hvirvel er stadig skæv, og kræver mere arbejde, men han mener at hendes hofteproblem egentlig er et rygproblem. På et tidspunkt når ryggen er rettet færdig, skal hun have tjekket hoften igen - bare for at se.

Men ja, vi skal passe på med vores store hunde. Der ligger flere tråde om motion/genoptræning til hunde med ledproblemer. Og selvom ens hund er sund og rask, sker der jo ikke noget ved at lave den type motion som styrker leddene:-)

Og forresten - hvor bliver de ekstra billeder af Bjørn af? Synes det er på tide at vi ser flere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjørnedrengen

Ups for søren, det må jeg lige have gjort. Jeg har lidt besvær med at finde rundt i det hele og ikke mindre til at få det til af fungere,,suk,, Lige nu er jeg oppe at slåsse med af få slået email fra tråde og emner fra, så min mail ikke bliver totalt flyld hver dag.

Men nu har jeg efterhånden trykket på gud ved hvor mange knapper. he he. Men det skal jeg nok snart gøre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo efterhånden flere der tilbyder kurser i hundemassage, kurser der er rettet mod almindelige hundeejere. Jeg har selv deltaget i nogen stykker efterhånden.

Det man får lært er først og fremmest de ting man skal holde sig fra, og overlade til profferne. Men man får også lært lidt om hundens kropssopbygning, og hvad man faktisk selv kan gøre, og hvad man skal skåne sin hund for. Hven tænkte feks lige på at når en hund står stille, eller går i luftetempo, bærer forbenene 70% af hundens vægt? I modsætning til menneskers opbygning, har forbenene hos hunde ikke nogen fast forbindelse til resten af kroppens skelet, idet skulderbladene "svæver", kun fastholdt af muskler og lidt brusk.

Link til indlæg
Del på andre sites

vil ligesom et par andre anbefale et kursus i massage til husbehov, så lærer du hvad der er no go, som fx at bruge tommelfingre.

spørg din klub? om ikke de kunne tænke sig at arrangere noget. det kan på den måde ofte gøres billigere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites