Hop til indhold

Rander under øjne?


Japansk-Bella
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Har lige kigget lidt rundt.

 

Den japanske spids har jo sorte vippekanter...ved ikke lige hvad det hedder. ...men det kan se ud som om de har brugt eyeliner :mrgreen: Det er ikke dem vi snakker om vel? ;-)

 

Men der er også nogle racer, især blandt mindre hunde, som - pga den måde de er avlet frem i dag - har tendensen til at få snavs efter tårer. Det er det jeg regner med du snakker om.

 

Renderne under øjnene , hos disse hunde, sker mest fordi deres øjne står mere frem, og derfor strammes der mere omkring øjet (f.eks. øjenlåg) og det kan lukke for tårekanalen. Så tårene ender med at løbe ud i stedet, og giver en farvet rende under øjet.

 

Den japanske spids har det vist ikke typisk, men det er heller ikke unormalt.

 

Misfarvningen omkring øjnene kan skyldes, at din hunds tårekanaler måske enten er tilstoppede eller tårekanalen er for smal. Vi har haft en japansk spids med samme problem, hans tårekanal var for smal, det kunne der ikke gøres noget ved. Hvis den er stoppet er der mulighed for, at dyrlægen kan skylle den igennem. Selve misfarvningen kan der ikke rigtig gøres noget ved, da det vil blive ved, når øjnene løber.
http://www.gipote.dk/forums/10/topics/128?page=1

 

Det sker for en del racer, som sagt, specielt de små.

 

Nogle gange kan hunde også være født med abnormale tårekanaler. Andre gange kan et øjenlåg vende indad og blokere. Hår, på nogle racer og hunde, kan også sidde for tæt ved og ender med at virke som en lille kost der fører tårerne ud - selvom tårekanalen er fin, når tårerne altså ikke videre end til disse hår. For andre, kan det være øjenvipperne der irriterer. Det kan endda også være allergi.
Taget herfra: http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=2&cat=1604&articleid=1156

 

Du kan spørge dyrlægen næste gange du er forbi. Måske kan han/hun se om der er hår som sidder for tæt eller andet. Men som sagt, det er ikke unormalt for racen.

 

Det kan hjælpe lidt hvis du hver dag med en fugtig kludt eller lign tørrer lidt under øjnene.

 

Nogle mener, at det kan hjælpe at ændre kost lidt. Nogle siger, at hvis man bruger destiliseret vand, så undgår man at tårerne farver - de løber stadig, men farver ikke pelsen.

 

Hvorfor noget foder bruger du og hvad giver du af godbidder?

 

Du kan se om der er E129 i foderet. Det er der også en del som mener skaber problemet.

 

Azo-farvestofferne hører til en bestemt type af syntetiske farvestoffer, der har det tilfælles, at de indeholder den kemiske gruppe, der kaldes azo. Ofte antydes det, at de også har ”giftige” egenskaber tilfælles, men det er ikke altid tilfældet. Der kendes flere hundrede azofarvestoffer, men i dag er der kun 11, der er tilladt til fødevarer i Danmark.

Disse er:

Tatrazin (E102)

Sunset Yellow FCF (E110)

Azorubin (E122)

Amaranth (E123)

Ponceau 4R (E124)

Red 2G (E128)

Allura Red AC,E129)

Black PN (E151)

Brown FK (E154)

Brown HT (E155)

Rubinpigment (E180).

 

Azofarvestofferne er blandt de tilsætningsstoffer, der har været mest debat om. Flere af dem kan give overfølsomhedsreaktioner. En række af de azofarvestoffer der over tid er blevet forbudt skyldes, at de havde diverse skadelige bivirkninger, og at nogle af dem har givet kræft på forsøgsdyr. Ingen af de i dag godkendte stoffer har vist sig kræftfremkaldende i dyreforsøg.

http://www.ingredienser.info/cms/connect/ingredienser/dialog/spm/

 

 

Nogle siger desuden, at foder med mange kulhydrater, gør det værre. Et kvalitetsfoder kan, for nogle hunde, derfor hjælpe.

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at se billedet her af min pomeranier-blanding Tyson: Hans tårekanaler løber også og giver de sorte "streger" under øjnene.

 

sonja77-albums-sode-tyson-picture1841-tyson-i-sengen.jpg

 

Dyrlægen siger, at det er typisk for racen, men at det ikke er noget problem, da det typisk ikke er til gene for hunden. Jeg fjerner det våde en gang om dagen med noget øjensalve til hunde. Det fjerner ikke farven, men egentlig synes jeg også, at det ser meget sødt ud - det ligne jo bare sorte aftegninger. :-)

 

Flere af de coton'er, jeg har mødt, har for øvrigt haft samme problem. På dem ser "stregerne" bare nærmere rødbrune ud.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, altså... Din hund er jo en BABY...

Hvalpe kan let få lidt øjenbetændelse. Måske er det sådan noget? Så skal der lidt øjendråber eller øjensalve til. Hvornår skal hun til dyrlæge næste gang? --Hun er bare SÅ sød..:hjerte:

 

 

Din anden hund, Jessie, er jeg endnu mere vild med. Hun ligner meget min egen Silke.

De har de samme kloge mørkebrune øjne.

---Og så har de begge to sådan en "rits", --en "omvendt skilning" ned ad næsen mellem øjnene.. Den er ikke så almindelig...

Og samme flotte mørk-gyldne golden-farve..

Gad vide om de har fælles forfædre?? :lol: --

 

---Silkes far hed "Mr. Postman" --osse kaldet Mike. :mrgreen: --Det kunne være, at han havde kærestet udenom, dengang for 8 år siden...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...