Hop til indhold

Dyne-hund ud af sengen? Umuligt?

Bagge
 Share

Recommended Posts

Nu prøver jeg lige med en tråd og håber nogen kan fortælle om det kan lade sig gøre at få senge-hund ud af sengen? Og hvordan?

Her er situationen nu:

Hun vil INTET! Hun kan overtales til at starte med at sove i buret som står lige ved siden af mig, der er hun så ca en time før hun sniger sig op til os. Først forsøgte vi os med at sige ned når vi opdagede hende, så bruger hun natten på at trave rundt i huset, pibe, vil ud og er utilfreds.

Næste forsøg måtte så være at lukke buret, jamen det gik også fint ca 1-2 timer SÅ blir damen gal, fandme om vi skal spærre hende inde, så står den på larm og når der er et kort ophold måtte vi lukke hende ud. I nat blev min tålmodighed opbrugt :oops: smed hende ud af soveværelset og lukkede døren, DET skulle jeg aldrig ha gjort hold nu fast en ballade.

Er det overhovedet muligt at lære en dyne hund at sove selv? Vi har også forsøgt bare at rykke hendes seng ud af vores, men så hun har egen dyne i højde af vores seng bare i forlængelse nede i enden, det er heller ikke godt nok :vedikke:

Grunden til hun skal ud er hun fælder sindssygt meget, forstår det ikke, men hun smider et tæppe af hår og det sys jeg ikke er så lækkert og gider ikke skifte sengetøj hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså I kan vel ikke forvente, at hun lærer det på en nat... I bliver jo nødt til at være konsekvente, og blive ved at at tage hende ud af sengen, når hun hopper op?

De første nætter efter vi fik Sif, hoppede hun op 10-12 gange, pev og var usikker. Min kæreste sov med en hånd på hende (i hendes kurv, som stod ved siden af hans side af sengen). Når hun hoppede op, blev hun sat ned i kurven igen, og sådan fortsatte det i nogle dage. Nu er det efterhånden 14 dage siden, at hun sidst er hoppet op i sengen, og der vidste hun UDMÆRKET, at hun ikke måtte :lol:

Sif sover nu i sin kurv i soveværelset, men kurven står længere væk fra sengen end i starten, og der er ingen problemer med det :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh jeg bliver altid så trist når jeg ser sådan en tråd her :oops: Jeg vil sååårh gerne have hund i sengen, synes det er hyggeligt :lol:

Men vi har så fået TO hunde som bare IKKE vil sove i sengen... Nå i det mindste vil Penny gerne putte om morgenen...

Jeg ville gøre som i gør nu.. have hende ved siden af, og blive ved at tage hende ned.. Det kræver nok et par uger med søvnmangel, men så skulle den gerne være hjemme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet det samme. Smilla gjorde som udgangspunkt krav på at ligge imellem vores hovedpuder. Men hun snorker noget så højt (så vi skulle vende hende hele tiden) og desuden kunne hun heller ikke selv holde varmen ud, så hun hoppede op og ned af sengen i én uendelighed.

Første step blev at købe en babyseng/ tremmeseng i dba og sætte den ved siden af min seng (samme højde) så jeg kunne ligge med hånden og næsen (hehe) inde i tremmesengen og vi kunne kigge på hinanden. Efter nogle dage blev tremmesengen rykket ned i fodenden (det prøvede vi nemlig først og DET gik ikke). Dernæst kom tremmesengen over til væggen og derefter blev det bare et bur på gulvet, som blev rykket længere og længere væk. Tilsidst ud på den anden side af døren (med åben dør). Det hele blev gjort så lempeligt at der ingen protester var undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså I kan vel ikke forvente, at hun lærer det på en nat... I bliver jo nødt til at være konsekvente, og blive ved at at tage hende ud af sengen, når hun hopper op?

De første nætter efter vi fik Sif, hoppede hun op 10-12 gange, pev og var usikker. Min kæreste sov med en hånd på hende (i hendes kurv, som stod ved siden af hans side af sengen). Når hun hoppede op, blev hun sat ned i kurven igen, og sådan fortsatte det i nogle dage. Nu er det efterhånden 14 dage siden, at hun sidst er hoppet op i sengen, og der vidste hun UDMÆRKET, at hun ikke måtte :lol:

Sif sover nu i sin kurv i soveværelset, men kurven står længere væk fra sengen end i starten, og der er ingen problemer med det :hjerte:

Hov, det er ikke foregået over en nat alt det overstående, vi har forsøgt lidt over en uge nu.. Ved godt det kommer til at tage tid, men er bare i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre.

Tænkte hvis nogen havde gode fif :mrgreen:

Vi har tidligere forsøgt os på projektet, men der gav vi op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vær stærk, og bliv ved.

Vores hunde må ikke komme op i sengen, men Caia havde det med at snige sig op i løbet af natten, og så hoppe ned inden vi vågnede. Ikke hver nat, men på et tidspunkt tog det vist overhånd...

Så vi var konsekvente, og smed hende ned hver gang hun lå der, og det tog ikke mange dage for hende at forstå at det må man ikke. Begge hunde har deres yndlings steder at sove. Chili i kurven over ved døren, Caia under sengen, og sådan sover de HVER eneste nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Behøver hun ud? kan I ikke lære hende at hun kun må ligge et bestemt sted i sengen? evt på et tæppe

Vi har forsøgt med at have hendes "seng" i fodenden med en dyne til hende, for det første gør hun med lyd opmærksom på det ikke passer hende og for det andet så falder vi jo i søvn på et tidspunkt og så opdager jeg først hun ligger hos mig under dynen når jeg står op og tisser ved 4-5 tiden, skal jeg så bare proppe hende ned i fodenden igen?

Vi har prøvet det samme. Smilla gjorde som udgangspunkt krav på at ligge imellem vores hovedpuder. Men hun snorker noget så højt (så vi skulle vende hende hele tiden) og desuden kunne hun heller ikke selv holde varmen ud, så hun hoppede op og ned af sengen i én uendelighed.

Første step blev at købe en babyseng/ tremmeseng i dba og sætte den ved siden af min seng (samme højde) så jeg kunne ligge med hånden og næsen (hehe) inde i tremmesengen og vi kunne kigge på hinanden. Efter nogle dage blev tremmesengen rykket ned i fodenden (det prøvede vi nemlig først og DET gik ikke). Dernæst kom tremmesengen over til væggen og derefter blev det bare et bur på gulvet, som blev rykket længere og længere væk. Tilsidst ud på den anden side af døren (med åben dør). Det hele blev gjort så lempeligt at der ingen protester var undervejs.

Vi må bare blive ved, lige nu føles det bare som om det ikke vil lykkes.. Hun blir jo tosset pt bare vi ber hende om at ligge i hendes seng der står i forlængelse af sengen i fodenden.

Og jeg kan godt li at ha hende i sengen, men det er for klamt pt, ved ikke lige hvad der sker for hendes fældning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om det godt kunne betale sig at prøve at løse problemet med de løse hår, frem for "problemet" med hund i sengen :-)

En halv times børstning hver aften før sengetid, så er det problem nok løst.

Eventuelt stoppe hunden i bad regelmæssigt, det er også med til at fjerne eventuelt løse hår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Vi har forsøgt med at have hendes "seng" i fodenden med en dyne til hende, for det første gør hun med lyd opmærksom på det ikke passer hende og for det andet så falder vi jo i søvn på et tidspunkt og så opdager jeg først hun ligger hos mig under dynen når jeg står op og tisser ved 4-5 tiden, skal jeg så bare proppe hende ned i fodenden igen?

Vi må bare blive ved, lige nu føles det bare som om det ikke vil lykkes.. Hun blir jo tosset pt bare vi ber hende om at ligge i hendes seng der står i forlængelse af sengen i fodenden.

Og jeg kan godt li at ha hende i sengen, men det er for klamt pt, ved ikke lige hvad der sker for hendes fældning.

Ja..Eller faktisk skal du nok beslutte dig for at hun SKAL ud og thats it! Du skriver jo selv at du godt kan lide at have hende der... og at I har prøvet før og opgivet..Tro mig, hun kan med garanti huske at I opgav..og hun kan også mærke at du jo godt kan lide det..

Hvad med B-vitamin elelr noget andet som stopper fældningen? Normalt fælder de vel kun et par uger eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske ikke du skal starte med at sætte hende ned i fodenden (det er for langt væk, hun skal kunne 'mærke' dig). Sæt hende ved siden af din seng og gerne i samme højde, så du kan ligge med hånden hos hende.

Hvis det bare er fældning, der er problemet (for hun elsker vel varmen i sengen) kan du så ikke prøve at børste hende godt og grundigt inden sengetid? Måske hjælper det. Jeg strigler Smilla med furminator HVER dag i tiden. Jeg ved ikke, om furminator egner sig til en d/s (men den reduserer fældning med 90% og det er ikke lyv). Ellers skulle sådan en gummibørste skulle være god til korthårspelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster hende med gummibørste og der ryger usandsynligt meget hår af, hun har aldrig fældet på den måse før og det har nu varet hvert fald 3 måneder..

Der er jo også den faktor at HUN vil ha godt af at sove i egen seng da hun er allergisk overfor hustøvmider der stortrives i seng og dyner.. Hendes dyner har lidt lettere ved at vaske på skift så de forhåbentligt ikke er så slemme (babydyner)..

Men ja hun skal ud, det må jeg overbevise mig selv om. Tror jeg prøver at rykke hende fra fodenden og over ved siden af mig så.

Link til indlæg
Del på andre sites

I nat har hun sovet i sit bur (åbent) stående på højde med sengen helt oppe ved mit hoved. Bortset fra jeg flere gange skulle stoppe hende når hun var på vej over i sengen og at der liiige var en lang pive-periode omkring kl 4.30 gik det meget bedre end de andre forsøg. Så der bor hun pt indtil det er fuldt ud accepteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lululolabu
Ihh jeg bliver altid så trist når jeg ser sådan en tråd her :oops: Jeg vil sååårh gerne have hund i sengen, synes det er hyggeligt :lol:

Men vi har så fået TO hunde som bare IKKE vil sove i sengen... Nå i det mindste vil Penny gerne putte om morgenen...

Jeg ville gøre som i gør nu.. have hende ved siden af, og blive ved at tage hende ned.. Det kræver nok et par uger med søvnmangel, men så skulle den gerne være hjemme...

Det samme her, jeg har spurgt dyrægen og han sagde at det nok var for varmt for hunden, vi har en Alaska Malamute som nabo og den gider hellere ikke at være i sengen. Min korthåret (faktisk mellemlang) pige bliver omkring 15-30 minuter i min seng og senest der vil hun ned igen.

Bare vær konsekvent, måske kan hun ikke lide at der er tremmer rundt omkring hende, har i prøvet at sætte hende bare på et tæppe og ikke ind i bur?

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Min sover i sengen sammen med mig hver nat(kæresten har natarbejde) men så i weekenderne sover hun i hendes sækkestol i soveværelset, det er underligt, men det har aldrig været et problem for os, altså nogle gange står hun og piver lidt, indtil hun får at vide hun skal gå hen og lægge sig, så gør hun det.. Måske er det buret jeres hund ikke kan li? Vores kan ikke være selv hjemme hvis hun er i bur, til trods for det er den største model man kan få.. Når vi kommer hjem er hun helt våd af savl og er virkelig stresset. hvis hun bare er i gangen, så er der ingenting.. Men jeg ved det ikke, det er nok meget indiviuelt fra hund til hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites