Hop til indhold

Nervøs i mørke og ændret adfærd ved møde


Hogan
 Share

Recommended Posts

Jeg får lige endnu engang brug for jeres gode råd :mrgreen:

 

Hogan har længe været nervøs når der bliver mørkt. Både når han er inde og når han er ude.

Det stammer tilbage fra noget hærværk på vores lejlighed for et par år siden. Siden da har han været lidt mere opmærksom når der er mørkt.

Lyde er han bange for og der har jeg trænet så meget at han nu tager det fint nok når han er inde, men udenfor kan jeg godt glemme alt om at få ham til at slappe af. Men det hedder så bare kortere ture når der er blevet mørkt og så lange ture om dagen i stedet. Det fungere fint :-D

Men hvad kan man gøre for at få ham til at slappe lidt mere af indenfor sådan generelt? Han bliver helt rastløs om aftenen og bliver ved med at fare op og gå rundt. Han bliver selvfølgeligt luftet rigeligt i løbet af dagen og han bliver også trænet med hver dag, så jeg tvivler på at det er overskud af energi der gør det :-)

 

En anden ting er at han jo ikke er så glad for at møde andre hunde. Nogle hunde har han det fint med men han skal gerne kende dem så vi undgår at stoppe og snakke med hunde fordi han jo tydeligvis ikke gider det. Han har faste hundevenner som han kommer ud og lege med :-)

Men han er begyndt, nogle gange, at lege-gø og fjolle rundt når han ser en anden hund. Her har jeg så prøvet at lade ham hilse, og der vil han faktisk gerne hilse? Det giver ikke rigtigt mening i mit hoved, fordi han sjældent gider andre hunde og normalt bare går forbi.

Kan en hund godt finde på at 'fortælle' at den her hund vil den altså gerne snakke med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver gang der kommer en stor, høj og lidt farlig lyd udenfor, så falder der tilfældigvis en godbid på gulvet til Taiki. Det er nu kommet dertil, hvor der kan komme et brag om natten som vækker os og så tuller han træt og tung hen til sengen, og næsedutter mig fordi han mener at han skal have en. På den måde bliver høje lyde en positiv association. Det er et forsøg værd og det kan jo næppe skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver gang der kommer en stor, høj og lidt farlig lyd udenfor, så falder der tilfældigvis en godbid på gulvet til Taiki. Det er nu kommet dertil, hvor der kan komme et brag om natten som vækker os og så tuller han træt og tung hen til sengen, og næsedutter mig fordi han mener at han skal have en. På den måde bliver høje lyde en positiv association. Det er et forsøg værd og det kan jo næppe skade.

 

Sådan helt tilfældigt :lol:

 

Den havde jeg også selv overvejet, men så troede jeg bare at man belønnede ham for at reagere på lyden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt tilfældigt :lol:

 

Den havde jeg også selv overvejet, men så troede jeg bare at man belønnede ham for at reagere på lyden?

 

Det skal helst være samtidig med eller inden hunden reagerer. I kan evt. træne det kontrolleret ved at én går udenfor med grydelåg og larmer med aftalte intervaller, så den anden er klar til at smide godbidder samtidig med.

 

Det er mit eneste bud, det virkede her - ellers må de andre på banen med kloge ord!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal helst være samtidig med eller inden hunden reagerer. I kan evt. træne det kontrolleret ved at én går udenfor med grydelåg og larmer med aftalte intervaller, så den anden er klar til at smide godbidder samtidig med.

 

Det er mit eneste bud, det virkede her - ellers må de andre på banen med kloge ord!

 

Okay, men det er lidt svært at vide hvornår folk vil larme :lol:

Men jeg vil helt bestemt prøve det for det ville være dejligt med lidt bedring med det :-D

Tror du man kan bruge det til fyrværkeritræning også? Her hvor jeg bor er der mange der fyrer af optil nytår så her er det lidt nemmere at være på pletten med en godbid inden han bliver utryg. Her reagerer han nemlig først ved at løfte hovedet når han hører lyden, og det er jo fint nok, det viser jo bare at han har hørt det. Men kort efter begynder han er gå utrygt rundt. Så hvis man smider godbid lige efter braget så burde det vel kunne virke? Ikk? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, men det er lidt svært at vide hvornår folk vil larme :lol:

Men jeg vil helt bestemt prøve det for det ville være dejligt med lidt bedring med det :-D

Tror du man kan bruge det til fyrværkeritræning også? Her hvor jeg bor er der mange der fyrer af optil nytår så her er det lidt nemmere at være på pletten med en godbid inden han bliver utryg. Her reagerer han nemlig først ved at løfte hovedet når han hører lyden, og det er jo fint nok, det viser jo bare at han har hørt det. Men kort efter begynder han er gå utrygt rundt. Så hvis man smider godbid lige efter braget så burde det vel kunne virke? Ikk? :vedikke:

 

Jo, det skulle jeg mene.

 

 

Taiki kigger også gerne op, men så kigger han på os. Når han gør det, siger jeg gerne i et roligt toneleje "Det var ikke noget, det er ligemeget". Hvis han stadig fokuserer på lyden/lytter efter/fikserer på det, så gaber og smasker jeg lidt -- dette er dæmpende signaler som viser ham, at jeg er totalt uimponeret og uophidset over lyden. Oftest er dette nok til, at han så selv er ligeglad, når jeg er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan helt tilfældigt :lol:

 

Den havde jeg også selv overvejet, men så troede jeg bare at man belønnede ham for at reagere på lyden?

 

Okay, men det er lidt svært at vide hvornår folk vil larme :lol:

Men jeg vil helt bestemt prøve det for det ville være dejligt med lidt bedring med det :-D

Tror du man kan bruge det til fyrværkeritræning også? Her hvor jeg bor er der mange der fyrer af optil nytår så her er det lidt nemmere at være på pletten med en godbid inden han bliver utryg. Her reagerer han nemlig først ved at løfte hovedet når han hører lyden, og det er jo fint nok, det viser jo bare at han har hørt det. Men kort efter begynder han er gå utrygt rundt. Så hvis man smider godbid lige efter braget så burde det vel kunne virke? Ikk? :vedikke:

 

Lige en tilføjelse :-)

 

Du skal være meget obs på at trappe ud af godbidderne igen. Gør du det lærer Hogan at lydene er ligegydige for ham og dette er et bedre udgangspunkt i lydtræning end at bevare fokus på at skulle reagere på lydene.

 

Er man uheldig, kan man opleve at hunden via dens positive fokus, som dog er langt bedre end negativ fokus, hører noget den helst skulle have ignoreret.

 

For mange år siden brugte jeg metoden, jeg kalder den for "bang kage" til min cairn som var havde fået lydchock. Træningen gik perfekt.

 

På sidelinien stod min lab, som var absolut lydstærk og han fik naturligvis også guffer, hvilket fik den effekt at han pludselig registrerede lyde han aldrig tidligere havde reageret på og en dag var uheldet ude og hans opmærksomhed blev til forskrækkelse da der samtidig skete noget andet. Hans positive opmærksomhed blev til negativ forventning ved lyde.

Det måtte jeg så træne ham ud af.

 

Det er langt fra sikkert at positiv opmærksomhed vil blive til det modsatte, heldigvis! Målet bør dog altid, efter min mening være, at indlære ligegyldighed overfor lyde.

 

Dette gør du ved at strække tiden fra lyden til din reaktion, start med et par sekunder, til Hogan har lært at lydene er irrelevante

 

Som Louise skriver, starter du med at der helt tilfældigt falder godbidder til ham lige efter lyden.

 

Når dette har givet ham en positiv forventning om godbidder ved lyd, begynder du at trække tiden mellem lyd og godbidder.

 

Min cairn var så ræd at det ikke var nok at droppe godbidder til hende. Jeg måtte aktivt ind i kampen, så vores bang kage bestod af: Lyd, jeg gik i køkkenet mens jeg plaprede, åbnede køleskabet og fandt godbidder frem, gav godbidder.

 

I starten fik Trille flere guffer på køkkengulvet så hun havde et lille søg til at aflede fra næste lyd (fyrværkeri) kom.

Efterhånden brugte jeg noget tid på at gå langsommere ud i køkkenet og på at fnde godbiderne frem.

 

Da jeg begyndte at trappe hende ud af godbidderne var det min reaktion jeg udsatte lidt

 

Derefter blev gufferne færre.

 

Min reaktion blev udsat længere og længere tid og til sidst reagerede jeg ikke på lydene selvom hundene kikkede på mig.

 

Mht. lyde kan du afspille meget autentiske fyrværkerivideoer fra Ålborg Fyrværkerifabrik samt træne på lyde du selv frembringer. Lyde Hogan gerne må se, f.eks. at en ske som falder på gulvet lyder sådan, en dør der smækker i lyder sådan osv.

 

Hunde er ofte mere bange for at blive bange end de er for selve lyden. Man ser det stort set altid: En hund hører en "farlig" lyd og denne lyd sætter hunden i alarmberedskab. Beredskab til at komme væk i en hulens fart ved næste lyd.

Hunden er derfor i aller højeste beredskab og parat til at styrte væk. I denne tilstand høres den mindste lyd, som bekræfter hunden i at den var god nok! Det betaler sig at være på vagt!

Et stort "lydbibliotek" i hundens hoved giver den bedre mulighed for at huske hvordan en lyd "ser ud" og for at klassificere lyden som ufarlig. Derfor er lydtræning med lydfølsomme hunde en rigtig god investering.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for en god forklaring Ninjamor :-)

 

Sådan havde jeg ikke lige set på det. Min plan var egentligt bare at han skulle forbinde lydene med noget positivt, men ja man skal jo heller ikke bare lære hunden at reagere på alt. Selvom det ville være en fest for den med alle de godbidder den så kunne lokke ud af mig :mrgreen:

Jeg har prøvet at træne med lyde fra fyrværkeri, men den hopper han overhovedet ikke på. Han reagere ikke overfor dem, men han reagerer overfor lyde i samme lydniveau hvis de kommer fra rigtig fyrværkeri.

Han er heldigvis ikke skrækslagen for fyrværkeri men han bliver alligevel lidt nervøs og begynder at gå rundt at være restløs.

 

Så det vil sige at i starten giver jeg en godbid lige efter 'farlig lyd' men skal jeg så begynde at udsætte godbidden når han begynder at reagere uden at blive bange? Eller hvornår ved jeg hvornår jeg skal trappe ned :-D

 

Og så tror jeg at jeg vil begynde at smide med lidt skeer osv så han ikke reagerer ved alt. Han er lidt pylret med lyde hehe.

 

Den ene gang hærværk var døren der blev sparket ind og den anden var en rude der blev smadret. Det er jo begge ting der giver en høj lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for en god forklaring Ninjamor :-)

 

Sådan havde jeg ikke lige set på det. Min plan var egentligt bare at han skulle forbinde lydene med noget positivt, men ja man skal jo heller ikke bare lære hunden at reagere på alt. Selvom det ville være en fest for den med alle de godbidder den så kunne lokke ud af mig :mrgreen:

Jeg har prøvet at træne med lyde fra fyrværkeri, men den hopper han overhovedet ikke på. Han reagere ikke overfor dem, men han reagerer overfor lyde i samme lydniveau hvis de kommer fra rigtig fyrværkeri.

Han er heldigvis ikke skrækslagen for fyrværkeri men han bliver alligevel lidt nervøs og begynder at gå rundt at være restløs.

 

Så det vil sige at i starten giver jeg en godbid lige efter 'farlig lyd' men skal jeg så begynde at udsætte godbidden når han begynder at reagere uden at blive bange? Eller hvornår ved jeg hvornår jeg skal trappe ned :-D

 

Og så tror jeg at jeg vil begynde at smide med lidt skeer osv så han ikke reagerer ved alt. Han er lidt pylret med lyde hehe.

 

Den ene gang hærværk var døren der blev sparket ind og den anden var en rude der blev smadret. Det er jo begge ting der giver en høj lyd.

 

Velbekomme :-)

 

Når han decideret har fået lydchock, eller tæt på, ville jeg alliere mig med en dyrlæge og give noget opløftende, så han får mere gåpåmod til træningen.

 

Lydeffekterne du laver må selvsagt aldrig ligge på et niveau så han bliver forskrækket, han skal helst bare registrere dem, blive belønnet og på den måde blive tryg med så mange lyde som muligt.

 

Ved "farlige" lyde, ja som du skriver.

 

De fyrværkerilyde du har trænet på har det været autentiske lyde?

 

Hvad hvis de kører forskelige steder i huset på en gang?

 

Hunde som er "pylrede" med lyde kan have utrolig stor gavn af selv at skabe lydene. På mine hvalpehold har jeg gerne en dag med effektkasser, det er forskelige kasser med f.eks. noget der kan larme i en kasse, noget der stikker lidt i en anden kasse (hårbørster, grankogler o.lign) noget der giver sig, f.ek.s balloner og noget som f.eks. giver vand og lys fra sig når hvalpene går i gang.

Der drysses lækre guffer ned mellem tingene og hvalpen styrer helt selv tilgangen og tilbagetrækningen. Ejer blander sig totalt udenom!

 

Det er vigtigt at det er lidt "farligt" men ikke mere end at godbidderne får hvalpen til at komme tilbage. Ret hurtigt vænner hvalpen sig til at lyden ikke er farlig og at den selv kan kontrollere lyden/effekten.

Det kan du også give Hogan at muntre sig med :-)

 

Hov forresten med hensyn til lyde jeg selv laver, skal han så også have godbid efter dem?

 

Gerne i starten, men drosl hurtigt ned, så lydene bare er noget der hører til, men er ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har foreslået Zylkene og baldrian men det var vist mere til de dage hvor der er meget fyrværkeri. Jeg må prøve at høre om de har et forslag til andet :-D

Jeg syntes også det er svært at finde ud af hvor meget baldrian han må få?

 

Jeg syntes jeg har prøvet alt med de fyrværkerilyde. Vi fik en cd fra dyrenes beskyttelse som jeg har brugt lidt, og så har jeg brugt lydene fra aalborg fyrværkeri fabrik og nogle andet lyde jeg kunne finde på nettet. Også pistolskud osv :mrgreen:

Men han reagere bare ikke som han gør ved de rigtige lyde.

 

Men det kan også være at du har et helt andet forslag til hvordan vi kan gøre det? Vi har bare afspillet lydene og så langsomt skruet op for dem. Men det virker bare ikke som om han kan sammenligne de to. Men jeg er næsten villig til at prøve alt :lol:

 

Det med kasserne lyder som en god ide. Vi har også trænet med at han skulle tage godbidder af et tørrestativ, det syntes han var sjovt da han fandt ud af at det ikke var farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har foreslået Zylkene og baldrian men det var vist mere til de dage hvor der er meget fyrværkeri. Jeg må prøve at høre om de har et forslag til andet :-D

Jeg syntes også det er svært at finde ud af hvor meget baldrian han må få?

 

Dengang da Zylkene blev lanceret blev vi adfærdsbeandler inviteret til en infodag og jeg kan se, at de anbefalinger man havde dengang nu er ændret. Om dette er ud fra et salgsargument eller ud fra erfaring kan jeg ikke sige, men jeg kan sige at Zylkene går fint i spænd med Baldrian. Zylkene tager sig af hjernen og Baldrian af kroppen så der er afslappethed både i hoved og krop.

Baldrian kan ikke overdoseres, men man kan give det i for lang tid så virkningen bliver mere varig, hvilket ikke er godt.

 

Jeg ville give Hogan Zylkene efter pakkens anvisning og Baldrian (Roli*at) tre gange dagligt i tre uger og derefter trappe ud af Baldrian, holde pause nogle uger og evt. starte op igen med Baldrian.

Ud fra producentens beskrivelse giver en øget dosis af Zylkene ikke større virkning, så der er ingen grund til at give mere end den dosis der er anbefalet på pakken.

 

Jeg har ingen fornemmelse af Hogans størelse, men en labrador ville jeg give 3 - 5 Roli*at x 3 dagligt.

 

Prøv gerne at tage begge dele selv, så du kan mærke hvordan de virker.

 

Hvis Hogan var i adfærdsterapi ville jeg bede dyrlægen anbefale et opløftende middel eller et angst middel afhæning af hvad jeg vurderer ud fra observationer af Hogans adfærd. Tal med dyrlægen om det og husk bare på at der skal træning til samtidig ellers virker det ikke på den lange bane at give medicin.

 

Jeg syntes jeg har prøvet alt med de fyrværkerilyde. Vi fik en cd fra dyrenes beskyttelse som jeg har brugt lidt, og så har jeg brugt lydene fra aalborg fyrværkeri fabrik og nogle andet lyde jeg kunne finde på nettet. Også pistolskud osv :mrgreen:

Men han reagere bare ikke som han gør ved de rigtige lyde.

 

Så skal der muligvis rigtige lyde til!

Du kan søge tllladelse af Politiet til at affyre fyrværkeri.

 

Der er også den mulighed at afspille lydene rigtig højt samtidig og have TV eller musik på imens, så lydene filtreres lidt. Ligesådan er det vældig nytigt at afspille flere CD/DVD/videoer samtidig, da der så aldrig opstår et genkendeligt mønster i lydene. Det er det mønster hunde lærer at kende og derfor ikke reagerer på. Et lydmedie bliver forudsigeligt og derfor ikke farligt.

 

Er du 100% sikker på at de konstruerede lydsituationer ikke virker anderledes på Hogan pga. din reaktion/adfærd?

 

Men det kan også være at du har et helt andet forslag til hvordan vi kan gøre det? Vi har bare afspillet lydene og så langsomt skruet op for dem. Men det virker bare ikke som om han kan sammenligne de to. Men jeg er næsten villig til at prøve alt :lol:

 

Jeg har ikke andre forslag til træning, da jeg ikke har set Hogan og det vil blive lidt tilfældigt uden, men det jeg har beskrevet kan ikke skade.

 

Det med kasserne lyder som en god ide. Vi har også trænet med at han skulle tage godbidder af et tørrestativ, det syntes han var sjovt da han fandt ud af at det ikke var farligt

 

God ide. Alle sådanne aktiviteter hvor han selv finder ud af at noget er ufarligt, endda sjovt eller på andre måder positivt, vil styrke hans tillid og dermed hans tillid til at han kan håndtere situationen, hvilket giver selvtillid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dengang da Zylkene blev lanceret blev vi adfærdsbeandler inviteret til en infodag og jeg kan se, at de anbefalinger man havde dengang nu er ændret. Om dette er ud fra et salgsargument eller ud fra erfaring kan jeg ikke sige, men jeg kan sige at Zylkene går fint i spænd med Baldrian. Zylkene tager sig af hjernen og Baldrian af kroppen så der er afslappethed både i hoved og krop.

Baldrian kan ikke overdoseres, men man kan give det i for lang tid så virkningen bliver mere varig, hvilket ikke er godt.

 

Jeg ville give Hogan Zylkene efter pakkens anvisning og Baldrian (Roli*at) tre gange dagligt i tre uger og derefter trappe ud af Baldrian, holde pause nogle uger og evt. starte op igen med Baldrian.

Ud fra producentens beskrivelse giver en øget dosis af Zylkene ikke større virkning, så der er ingen grund til at give mere end den dosis der er anbefalet på pakken.

 

Jeg har ingen fornemmelse af Hogans størelse, men en labrador ville jeg give 3 - 5 Roli*at x 3 dagligt.

 

 

Prøv gerne at tage begge dele selv, så du kan mærke hvordan de virker.

 

Hvis Hogan var i adfærdsterapi ville jeg bede dyrlægen anbefale et opløftende middel eller et angst middel afhæning af hvad jeg vurderer ud fra observationer af Hogans adfærd. Tal med dyrlægen om det og husk bare på at der skal træning til samtidig ellers virker det ikke på den lange bane at give medicin.

 

 

 

Så skal der muligvis rigtige lyde til!

Du kan søge tllladelse af Politiet til at affyre fyrværkeri.

 

Der er også den mulighed at afspille lydene rigtig højt samtidig og have TV eller musik på imens, så lydene filtreres lidt. Ligesådan er det vældig nytigt at afspille flere CD/DVD/videoer samtidig, da der så aldrig opstår et genkendeligt mønster i lydene. Det er det mønster hunde lærer at kende og derfor ikke reagerer på. Et lydmedie bliver forudsigeligt og derfor ikke farligt.

 

Er du 100% sikker på at de konstruerede lydsituationer ikke virker anderledes på Hogan pga. din reaktion/adfærd?

 

 

 

Jeg har ikke andre forslag til træning, da jeg ikke har set Hogan og det vil blive lidt tilfældigt uden, men det jeg har beskrevet kan ikke skade.

 

 

 

God ide. Alle sådanne aktiviteter hvor han selv finder ud af at noget er ufarligt, endda sjovt eller på andre måder positivt, vil styrke hans tillid og dermed hans tillid til at han kan håndtere situationen, hvilket giver selvtillid.

 

Hogan vejer ca 30 kg så det er ikke helt ved siden af med din sammenligning :-D

Jeg vil prøve at give ham de to sammen som du siger, og så træne en hel masse med ham. Vil bare så gerne at han kan slappe bare lidt mere af.

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det med medicinen, hvad ville det gøre godt for? :-) Han er jo glad nok når vi træner og han er kun bange i kort tid når han hører en 'farlig' lyd.

 

Jeg kan desværre ikke komme til at affyre fyrværkeri selv da jeg bor i lejlighed. Og jeg kender desværre ikke nogen der bor et sted hvor jeg ville kunne få mig til at affyre noget.

 

Det kan godt være at det er mig selv der er med til at gøre det 'farligt'. Altså jeg ved jo han reagerer på lydene og så bliver jeg nok anspændt.

Jeg prøvede faktisk igår, hvor der kom et brag, at gøre som Louisen foreslog. Så kiggede han lidt overrasket på mig og kort tid efter faldt han helt til ro igen. Så jeg skal i hvert fald selv arbejde på at reagere anderledes.

Vi fik et råd om at vi skulle ignorere ham når han blev bange, men det virker slet slet ikke. Så bliver han ved og ved med at gå rundt.

 

Ellers må jeg igang med at finde larmende akiviteter til ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke vildt klog, men har tænkt lidt over det med mørket. Hvis man nu ruller for, mens det stadig er lidt lyst, og tænder lys? Vil det ikke kunne dæmpe hans uro indenfor? Så det kun er på aftenturen han oplever mørket:) eller er han bare ikke så nem at narre?:D

 

Han er desværre ikke så nem hehe. Vi har normalt altid rullet for i stuen fordi folk ellers kan gå og glo ind :mrgreen:

Men det hjælper lidt at lade lyset være tændt rundt i lejligheden :-)

 

Tror desværre at det eneste der hjælper der, er at vi kommer væk fra alle de uroligheder der er her hvor vi bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hogan vejer ca 30 kg så det er ikke helt ved siden af med din sammenligning :-D

Jeg vil prøve at give ham de to sammen som du siger, og så træne en hel masse med ham. Vil bare så gerne at han kan slappe bare lidt mere af.

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det med medicinen, hvad ville det gøre godt for? :-) Han er jo glad nok når vi træner og han er kun bange i kort tid når han hører en 'farlig' lyd.

 

Jeg kan desværre ikke komme til at affyre fyrværkeri selv da jeg bor i lejlighed. Og jeg kender desværre ikke nogen der bor et sted hvor jeg ville kunne få mig til at affyre noget.

 

Det kan godt være at det er mig selv der er med til at gøre det 'farligt'. Altså jeg ved jo han reagerer på lydene og så bliver jeg nok anspændt.

Jeg prøvede faktisk igår, hvor der kom et brag, at gøre som Louisen foreslog. Så kiggede han lidt overrasket på mig og kort tid efter faldt han helt til ro igen. Så jeg skal i hvert fald selv arbejde på at reagere anderledes.

Vi fik et råd om at vi skulle ignorere ham når han blev bange, men det virker slet slet ikke. Så bliver han ved og ved med at gå rundt.

 

Ellers må jeg igang med at finde larmende akiviteter til ham :mrgreen:

 

Dette er et skoleeksempel på hvorfor rådgivning uden interview og vurdering af hunden ikke er optimalt :-)

 

Jeg prøvede faktisk igår, hvor der kom et brag, at gøre som Louisen foreslog. Så kiggede han lidt overrasket på mig og kort tid efter faldt han helt til ro igen

 

Hvis det kan gøre det, er det ligegyldigt med medicin af både den ene og den anden slags, så er det din reaktion og lydtræning der skal arbejdes på!

 

Baldrian og Zylkene skulle holde ham på et niveau hvor han kan arbejdes med samtidig med at intet andet ændrer sig: Det bliver ved med at være mørkt og der bliver stadig skudt af uden for din kontrol.

 

Det er i mine øjne både ukærligt og dumt at ignorere at ens hund bliver bange. At den lige bliver forskrækket er fint at ignorere, men kan den ikke selv afreagere hurtigt, skal den have hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er et skoleeksempel på hvorfor rådgivning uden interview og vurdering af hunden ikke er optimalt :-)

 

 

 

Hvis det kan gøre det, er det ligegyldigt med medicin af både den ene og den anden slags, så er det din reaktion og lydtræning der skal arbejdes på!

 

Baldrian og Zylkene skulle holde ham på et niveau hvor han kan arbejdes med samtidig med at intet andet ændrer sig: Det bliver ved med at være mørkt og der bliver stadig skudt af uden for din kontrol.

 

Det er i mine øjne både ukærligt og dumt at ignorere at ens hund bliver bange. At den lige bliver forskrækket er fint at ignorere, men kan den ikke selv afreagere hurtigt, skal den have hjælp.

 

Ja det ville nok også have været smartere af os at få en adfærdsperson ud. Men nu ville jeg lige høre herinde først :mrgreen:

 

ja vi blev også hurtigt enige om at det var for synd at ignorere fordi han jo slet slet ikke kunne styre det selv og han virkede faktisk bare mere forvirret end nogensinde. Så gik vi over til at bede ham stille og roligt om at ligge sig ned, så han vidste at vi også havde hørt det, men at det ikke var noget særligt. Vi har også trænet lidt med ham lige når han var blevet forskrækket :-)

 

Du skal have tusind tak for at du er kommet med alle de gode råd, selvom det jo nok som du siger ikke er helt optimal når du ikke kan vurdere det ordentligt :-D

Men nu har vi i hvert fald en masse at gå i gang med, så håber jeg virkeligt vi kan få lidt styr på det, så han ikke skal stresse sådan.

Mange tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det kan bruges men på det hvalpehold vi engang gik på blev vi anbefalet at bruge tunellerne... Klappe, trampe og råbe i dem, gerne mange personer og evt. give godbidder samtidig. Sommetider når vi er i en tunnel uden andre så beder jeg ungerne om at gå igang, og hun reagerer ikke på det.. Forventer kun godbidder :roll:

 

Grydelåg der tabes på gulvet, fløjter, grydeskeer, en pludselig trampen og hvad man ellers kan finde på. Det har vi brugt meget tid på fordi det er vigtigt hun ikke bliver bange for underlige lyde, fordi vi jo har børn som ja godt kan larme :lol:

 

Snart går vi igang med de indendørs nytårsting... Jeg træner hund og børnene har en fest imens :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej vil aldrig bruge tunnellerne. I hvert fald ikke som det ser ud nu, så bliver han bare endnu mere bange end han er i forvejen.

 

Men det med at tabe ting det er vi gået i gang med, og så har jeg fundet nogle partypoppere fra sidst nytår som jeg vil se om vi kan bruge :mrgreen:

 

Folk kan også bare lade være med at sparke vores dør ind og smadre vores vinduer, så havde jeg nemlig haft en hund der stadig var skide ligeglad med alt det der. Men det nåede så kun at blive det første 1,5 år af hans liv det skulle være sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det kan bruges men på det hvalpehold vi engang gik på blev vi anbefalet at bruge tunellerne... Klappe, trampe og råbe i dem, gerne mange personer og evt. give godbidder samtidig. Sommetider når vi er i en tunnel uden andre så beder jeg ungerne om at gå igang, og hun reagerer ikke på det.. Forventer kun godbidder :roll:

 

Grydelåg der tabes på gulvet, fløjter, grydeskeer, en pludselig trampen og hvad man ellers kan finde på. Det har vi brugt meget tid på fordi det er vigtigt hun ikke bliver bange for underlige lyde, fordi vi jo har børn som ja godt kan larme :lol:

 

Snart går vi igang med de indendørs nytårsting... Jeg træner hund og børnene har en fest imens :blink:

 

Det er stor forskel på træningen af en hund som allerede er utryg og en som ikke er det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg syntes lige at jeg vil opdatere her :-D

 

Vi har brugt den med at gabe og smaske rigtigt meget og det har hjulpet super godt på det, Jeg har også arbejdet en del med ikke selv at reagere på det.

Vi er startet op med zylkene og giver så baldrian hvis der er nogle slemme aftner.

Han får også lov at lave en masse larm. Jeg fandt en godbidsbold som jeg har lagt væk pga larmen, så nu er den kommet i brug :mrgreen:

 

Men de sidste par dage er der blevet skudt lidt af og hans reaktion er forbedret markant! Jeg blev så glad her i går aftes hvor vi var ude og gå, og han bare var helt ligeglad med en brag der kom! Han sad godt nok lige og sked men alligevel :lol:

Herhjemme er det også forbedredt en del. Jeg håber virkeligt at det er i år vi laver de store fremskridt!

 

Igen tusind tak for hjælpen allesammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv vi havde en træls aften igår. Jeg tror det var en blanding af for meget energi og så at aftenturen var lidt træls med råbende folk.

Men i hvert fald kom der nogle lidt højere skud efter vi var gået i seng og der blev han bange og det hjalp hverken at gabe, smaske eller bede ham om at lægge sig ned. Han blev bange og gik ind i stuen og efter noget tid kom han ud og lagde sig igen. Men så kom der et brag mere og han gik derind igen. Første gang tænkte jeg at han bare var gået ind for at lægge sig på sin pude derinde men anden gang var han derinde længe og jeg gik ind for at se hvad han lavede, og så sad han bare under bordet og var bange. Så jeg tog ham, uden at sige noget, med ind i soveværelset hvor jeg fik ham til at lægge sig ved siden af sengen og slappe af.

Men er det iorden at gøre sådan? Jeg ved ikke helt om det bekræfter ham i at det er farligt, eller om jeg viser ham at han ikke skal reagere som han gør. Jeg pylrede ikke om ham, men fik ham bare til at gå med mig.

Det er jo lidt nemmere når vi er oppe for så kan han bedre se og høre os og nemme se at der ikke er noget at være bange for og der går det stadig fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...