Hop til indhold

Mig eller hunden?


RunaDalby
 Share

Recommended Posts

Er det mig eller Nova der er dum?

Når vi træner lukker jeg Bono væk så han ikke vimser omkring. Men noget så simpelt at få hende i dæk er umuligt. Bruger metoden hvor hun kommer i sit og så "trækker" jeg hende med med en godbid. Men i stedet for at dække rejser hun sig hver gang. Er der andre metoder? Vil jo gerne have at hun tænker lidt selv også.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Smukkemops

Nu ved jeg ikk helt hvor stor din hund er, men måske kan du prøve den metode, hvor hunden lokkes ind under dit bøjede ben. Du holder bare benet så tæt på gulvet at hun er nødt til at lægge sig ned på maven for at kravle under benet efter godbidden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at skifte underlag. Hvis din hund ikke vil dække ude, prøv inde. Hvis den ikke vil dække på bart gulv, prøv gulvtæppe - og omvendt. Senere, når hunden har forstået hvad øvelsen går ud på, kan man altid udvide til forskellige typer underlag.

 

Jeg måtte selv lære min buller at dække i sofaen, for på gulvet kunne han absolut intet :lol: Måske er vore selskabsracer bare blevet så forfinede, at de kræver samme komfort som vi selv gør. Jeg mener, hvor tit ligger vi på gulvet hvis der er en sofa i nærheden? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mig eller Nova der er dum?

Når vi træner lukker jeg Bono væk så han ikke vimser omkring. Men noget så simpelt at få hende i dæk er umuligt. Bruger metoden hvor hun kommer i sit og så "trækker" jeg hende med med en godbid. Men i stedet for at dække rejser hun sig hver gang. Er der andre metoder? Vil jo gerne have at hun tænker lidt selv også.

 

Hvor længe får hun lov at tænke?

Altså, fra hun letter rumpen til du foretager dig andet end at holde godbidden nede ved gulvet.

Hvorfor skal hun sidde ned før du forsøger at få hende i dæk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel egentlig 2 slags dæk - dæk fra sit, og dæk fra stå.

 

Fra sit fik jeg mere gang i øvelsen ved at min hund lærte bamse/sidde på bagben først, da han kunne rejse sig (med forben kun) efter en godbid, kunne han også "kaste" sig ned i dæk. Han syntes tydeligvis at øvelsen blev sjovere af det.

 

Dæk fra stå er samme som Shii, jeg tog en godbid og førte den ind cirka mellem forbenene, så bøjer hunden sig ofte i neje-position efter godbidden og du kan vente til røven falder med ned. Hvis hunden vil bakke i stedet, så prøv at træn foran en væg eller lignende så hun ikke så nemt kan bakke.

Bare hold godbidden der med noget tålmodighed, nogle hunde begynder at kratte på hånden, hoppe lidt rundt etc, prøv bare at hold hånden lukket om godbidden på jorden og se om ikke hun ligger sig tilsidst. Det er der jo alligevel lidt tænkning i :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...