Hop til indhold

Hvalp er bange for at gå ud og er ikke renlig..

Gæst mape77
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Håber i kan give et par gode råd. Min kone og jeg har købt en dejlig lille Yorkshire Terrier - han er 10 uger gammel.

De første par dage gik han med ud og var renlig. Så begyndte han at ryste og blive bange når han var ud. Har prøvet at tage det i hans tempo. Men lige meget hjælper det. Jeg har læst i en bog at man kan dulme stresshormonerne hos en lille hund ved at fodre den gennem de aktiviteter man laver sammen med den. Så nu fodre jeg den når vi er ude og gå tur (dvs max 20 meter fra hoveddøren). Han er blevet bedre til at være ude - men er ikke over det endnu. Vi sidder tit med ham derude så lang tid som muligt hvor han får lov til at lege og udforske i sit eget tempo.

Derimod går han kun på toilettet indenfor. Har slet ik lyst udenfor. Ofte når vi kommer ind går der 2 minutter så står han og tisser på sit "yndlingssted"...

Nogle der har et par gode råd.

Hilsen Martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle,

Håber i kan give et par gode råd. Min kone og jeg har købt en dejlig lille Yorkshire Terrier - han er 10 uger gammel.

De første par dage gik han med ud og var renlig. Så begyndte han at ryste og blive bange når han var ud. Har prøvet at tage det i hans tempo. Men lige meget hjælper det. Jeg har læst i en bog at man kan dulme stresshormonerne hos en lille hund ved at fodre den gennem de aktiviteter man laver sammen med den. Så nu fodre jeg den når vi er ude og gå tur (dvs max 20 meter fra hoveddøren). Han er blevet bedre til at være ude - men er ikke over det endnu. Vi sidder tit med ham derude så lang tid som muligt hvor han får lov til at lege og udforske i sit eget tempo.

Derimod går han kun på toilettet indenfor. Har slet ik lyst udenfor. Ofte når vi kommer ind går der 2 minutter så står han og tisser på sit "yndlingssted"...

Nogle der har et par gode råd.

Hilsen Martin

Jeg er sikker på at der kommer nogle mere kyndige på banen mht. hvordan du får ham ud over hans nyopståede frygt for at være udendørs, men det med at han kun vil tisse indenfor hænger sammen med at han er bange for at være ude, så har han selvfølgelig ikke lyst til at "gøre opmærksom på sig selv" udendørs, så du må bære over med ham indtil han tør være ude igen.

Pøj pøj med det hele, det er da ikke en sjov start :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe :lol: Det lyder jo helt som Dumle i den alder. Jeg fik til råd bare at væbne mig med tålmodighed og det var først da jeg fulgte det Dumle endelig gik ud af døren og bare gik og gik... Det sker vist nogle gange for hvalpe på den alder. Lige pludselig er verden bare for stor, men så kommer der et tidspunkt hvor hvalpen bliver så nysgerrig at den alligevel liige skal ud og tjekke hvad det er for noget :lol:

Det er ikke sikkert det er det, men mit bedste bud vil være bare at vente, det skal nok komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

Hvis din hvalp startede med godt at turde være ude og pludselig vendte på en tallerken, må der være sket noget, som har givet ham følelsen af utryghed udenfor - eller generelt.

En yorkiehvalp er jo et herligt lille "uldbudt" at se på, men bag det nuttede ydre gemmer der sig en super intelligent hund der lærer meget, meget hurtigt. Både det gode og det mindre gode.

I skal være utroligt opmærksomme på ikke at komme til at lyde "beroligende" eller blive meget stille i stemme og bevægelser når I er ude med ham. For derved skaber I "en situation", som han opfatter som mystisk og muligvis farlig.

I denne tilstand skal der ikke meget til, en bildør som smækker, et barn som kommer løbende etc. etc., for at forskrække ham og dermed bekræfte ham i, at det er smartest at være på vagt.

Derfra eskalerer det ofte til man har fået kreeret en angst hvalp.

Lad være med at fodre hans utryghed ved at give den opmærksomhed hvilket ikke er det samme som at han skal overlades til sig selv.

Det er fint at øve små ting med ham ude, men disse må ikke have så stor afledende effekt at han glemmer hvor han er, for så lærer han ikke noget ift. at vær tryg ude.

Konstant aktivitet som f.eks. at øve øvelser kan ligeledes aflede ham fra kroppes behov, så han skal have tid for sig selv også.

Gå selv roligt rundt og lad være med at forsøge at lokke ham med. Han skal selv skubbe sine grænser - ikke overskride dem!

Drys gerne overlækre godbidder til ham, til så lille en hund kan det være hakket oksekød som er kogt i lidt vand som en hel klump for derefter at blive skilt ad med en kniv til små "gryn".

Godbidderne må ikke kunne ses af ham og hertil er det mørke oksekød rigtigt godt.

For meget af det kan give lidt hård mave.

Tænk på at han for hver gang han er i haven skal blive lidt frejdigere og at I efter 5 - 6 gange skal kunne se en mærkbar ændring.

Bliv gerne ude i haven en time eller langt mere idet man kan være tibøjelig til at give det for lidt tid ift. opkørthed og stress.

Hvis han kommer ind på et forkert tidspunkt ift. stress vil han tage følelsen af utryghed med sig ind og det betyder så, at han næste gang han kommer ud, bliver knipset direkte tilbage til samme følelse.

Han skal derfor være ude til han faktisk er faldet helt til ro!

Hvis I ikke har have, det kan jeg ikke se om I har, så bær eller kør ham til et sted hvor der er mest muligt ro og øv der.

Det samme sted til han er tryg der og så introduceres et nyt sted.

Allier jer eventuelt med en meget rolig og venlig voksen hund eller få kontakt med en hvalp i samme vægtklasse, det løsner som regel gevaldigt op for en utryg hvalp :-)

Hvis dette ikke synes muligt eller der ikke er fremgang på et par dage vil jeg anbefale at I kontakter en adfærdsbehandler hurtigst muligt inden hans adfærd bliver kronisk.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt svar ovenover, vil bare lige tilføje om det kan tænkes at jeres lille hund fryser?

Der er jo pivkoldt udenfor ligenu og en yorki har jo ingen underuld.. Hvalpe der fryser har sjældent lyst til at sætte sig og tisse, så er det bedre inde i varmen:)

Hvis i skal ud at købe dækken, så find et der er vindtæt og som går helt ned om bagkroppen. Der er ikke meget gavn i de dækner der kun dækker forkroppen:)

Link til indlæg
Del på andre sites