Hop til indhold

Hjælp os med at finde ud af skue!


Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nej hvis I ikke har tilmeldt online via huundewe, så er de ikke tilmeldt det system.. De har sikkert fravalgt det. Det er ikke helt billigt. Eller det var det hvertfald ikke dengang jeg var i bestyrelsen heroppe i kredsen. Så sidder de og får hele puslespillet til at gå op derhjemme :slem:

 

Da vi meldte til i chrstiansfeldt, kunne man både gøre det på hjemmesiden og hudneweb.

 

 

Men i kan altid skrive en mail til dem eller finde dem på FB og spørge der :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar :-)

 

Jep vi har netop valgt skue da vi tænkte at man så måske godt kunne være lidt amatør agtig :mrgreen:

 

Hov glemte jo at nævne at retrieverlinen er der styr på :-)

 

Tænder og ædlere dele er intet problem for barney - vores største problem bliver de mange hunde meget tæt. Han er meget opmærksom når de kommer tæt på, efter han oplevede et grimt overfald som 9 mdr. hund. Men nu træner vi på det op til, og så tager vi derind i meget god tid så vi kan gå llidt rundt og han kan vænne sig lidt til det. Går det helt galt må vi jo trække ham, men jeg tror det går. Han er heldigvis RIGTIG fornuftig i hovedet og med godbidder håber jeg det går :-)

 

Og så skal vi øve os i at stille ham op - øhh ved ikke engang helt hvordan han skal stå, men noget med hovedet op og halen lige ud i luften - gad vide om jeg har lange nok arme :D Vil helst have klikket ham til at stå korrekt, men det ved jeg vist ikke helt hvordan jeg lige skal gribe det an.

 

Nå ja, vi tager det som en oplevelse og god træning :-) Det skal nok blive sjovt. Jeg glæder mig i hvert fald rigtig meget! :-D

 

 

I kan med fordel låne et bur og så ligge et tæppe over så han kan få lidt fred :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan med fordel låne et bur og så ligge et tæppe over så han kan få lidt fred :5up:

 

Jeg har et godt stort metal bur som jeg regner med at tage med. Han er vant til at sidde i det, og så vil jeg have et tæppe med så han netop kan få lidt ro.

 

Altså han er ikke bange for hunde der er tæt på (jo hvis vi møder dem på gåtur så bliver han meget utryg), men et sted hvor der er mange hunde er noget andet. Hans erfaring siger ham altså noget forskelligt. Så synes mest han virker nysgerrig, vil gerne snakke/lege, snuse og undersøge. Men vi må prøve at træne lidt og så må vi se om ikke det går :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var en herinde der nævnte sygdomme som kan overføres via dommerne. Er der nogen der egentlig ved, hvor hyppigt det sker? Jeg er jo ekstrem sart med min hund. Og jeg tror ikke, at jeg vinder noget i popularitet hvis jeg beder ham spritte hænderne af, inden han rører ved min hund - hverken hos dommerne eller de hundeejere, hvis hunde er i ring med min... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar :-)

 

Jep vi har netop valgt skue da vi tænkte at man så måske godt kunne være lidt amatør agtig :mrgreen:

 

Hov glemte jo at nævne at retrieverlinen er der styr på :-)

 

Tænder og ædlere dele er intet problem for barney - vores største problem bliver de mange hunde meget tæt. Han er meget opmærksom når de kommer tæt på, efter han oplevede et grimt overfald som 9 mdr. hund. Men nu træner vi på det op til, og så tager vi derind i meget god tid så vi kan gå llidt rundt og han kan vænne sig lidt til det. Går det helt galt må vi jo trække ham, men jeg tror det går. Han er heldigvis RIGTIG fornuftig i hovedet og med godbidder håber jeg det går :-)

 

Og så skal vi øve os i at stille ham op - øhh ved ikke engang helt hvordan han skal stå, men noget med hovedet op og halen lige ud i luften - gad vide om jeg har lange nok arme :D Vil helst have klikket ham til at stå korrekt, men det ved jeg vist ikke helt hvordan jeg lige skal gribe det an.

 

Nå ja, vi tager det som en oplevelse og god træning :-) Det skal nok blive sjovt. Jeg glæder mig i hvert fald rigtig meget! :-D

 

 

Ift. hvordan de skal gå eller stå. Det er jo ikke lydighed I skal op i. Derfor skal du tænke på, hvordan han står aller smukkest. Gerne så man ser musklerne i de stærke bagben, brystet skudt flot frem og en rank, stolt holdning... Det er i hvert fald ofte nogle af de ting, de kigger efter hos de fleste hunde.

Så kan der være individuelle ting de kigger på, for racen, f.eks. om ørerne er vakte, om halen hænger eller krøller som den skal osv.

 

 

Et rigtig godt tip er, at få nogen til at tage billeder af hunden fra siden (hvor dommeren vil se ham) hvor han står i forskellige positioner. Ud fra dem kan du så vurdere, hvordan han ser smukkest ud. Kig gerne i racebeskrivelsen for at se, hvad der lægges vægt på i fremtoningen og find den position, hvor dette kommer bedst til udtryk.

 

Et andet godt tip er, at få nogen til at filme (bare på mobil eller digital kamera) mens I løber rundt i ringen. Det gælder om at løbe lige præcis sådan, at hunden tager sig bedst ud. Et rask trav hvor hunden er i et godt flow, er oftest flottest.

Det er klart, at har man en stor hund i ringen, skal man som menneske løbe mere end hvis det er en lille hund. Så det er en vurderingssag.

 

Hvis du er heldig, skal du ikke gå forrest og så kan du bare følge tempoet på den som går foran. I min allerførste udstilling i hvalpeklasse, endte jeg forrest, og da var jeg rigtig glad for at jeg vidste, hvilket tempo var bedst for min lille bølle (det var han altså dengang.. han slap endda ud af linen og gik hen til sin bror, som var den anden i ringen med os, men heldigvis skete der intet udover at hans bror fik nogle gode point, fordi han holdt fokus og var sej, hvor Taiki bare ville lege, hehe).

 

Som menneske synes jeg klart, at det sværeste er at holde kontakten med hunden og samtidig holde øje med, at man ikke knalder ind i deltageren foran.

 

Det andet sværeste er at få hunden til at stå - og blive stående - imens dommeren kigger og dikterer til sekretæren. Det kan godt tage nogle minutter og det er lang tid for hunden at koncentrere sig om bare at stå, og ikke blive distraheret af lydene og de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Miss_menelli

Kloge mennesker... Hjælp.....

 

Nu er det jo på søndag vi er et par tøser der tager afsted til skuet i Blåhøj.

 

Jeg har været til ringtræning (dygtig mig!) og fået lidt fif til at stille min hund rigtigt og bevæge mig nogenlunde fornuftigt i ringen.

 

Men så kommer næste spørgsmål...

De skriver følgende:

 

"Der kan tilmeldes i alle klasser. Racens bedste baby, hvalp, champion, veteran går direkte videre til eftermiddagens BIS konkurrencer.

Fra unghunde-, mellem, åben og brugshundeklassen findes en BIR, der deltager i konkurrencen om at blive BIS.

Hvis der er mindst 10 tilmeldte i en race vil der være roset til BIR."

 

Når jeg så er den eneste tilmeldte i min race og dermed også eneste hvalp... Hvad er kriteriet for at gå videre til BIS?

Jeg går ikke ud fra, at man automatisk går videre, bare fordi man tilfældigvis er eneste i racen?

 

Hvornår får man sin bedømmelse udleveret?

Sker det sammen med båndet, eller henter man det hos skriveren senere?

 

Yoda er jo tilmeldt i hvalpeklassen, så det er jo andre farver på båndene - Men skal han ikke have SL for at gå videre?

 

Hvad med de to andre, som er tilmeldt mellemklassen?

De er hhv. 1 og 2 i racen?

 

Shit, der er meget nyt at lære :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Shit - nu bliver jeg da først nervøs...

 

Vi skal huske nissehuer :D

 

Hehe, forstil dig hvad det værste der kan ske er....

Er det så slemt?

 

Nej vel?

Intet at være nervøs for :engel:

 

Ej, det bliver da skide hyggeligt.

Nissehuer siger du.... Så skal jeg vist have gravet en frem eller købt en ny, for tror ikke jeg ejer en pt. :genert:

Men jeg har en til Yoda :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kloge mennesker... Hjælp.....

 

Nu er det jo på søndag vi er et par tøser der tager afsted til skuet i Blåhøj.

 

Jeg har været til ringtræning (dygtig mig!) og fået lidt fif til at stille min hund rigtigt og bevæge mig nogenlunde fornuftigt i ringen.

 

Men så kommer næste spørgsmål...

De skriver følgende:

 

 

 

Når jeg så er den eneste tilmeldte i min race og dermed også eneste hvalp... Hvad er kriteriet for at gå videre til BIS?

Jeg går ikke ud fra, at man automatisk går videre, bare fordi man tilfældigvis er eneste i racen?

 

Hvornår får man sin bedømmelse udleveret?

Sker det sammen med båndet, eller henter man det hos skriveren senere?

 

Yoda er jo tilmeldt i hvalpeklassen, så det er jo andre farver på båndene - Men skal han ikke have SL for at gå videre?

 

Hvad med de to andre, som er tilmeldt mellemklassen?

De er hhv. 1 og 2 i racen?

 

Shit, der er meget nyt at lære :lol:

 

Du skal stadig have SL som eneste hvalp for at gå videre til store ring til konkurrence som BIS hvalp

 

De to andre skal kæmpe som BIR og for at gå videre til BIS.

 

Når I er den eneste, får i nok bånd og kritik med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Du skal stadig have SL som eneste hvalp for at gå videre til store ring til konkurrence som BIS hvalp

 

De to andre skal kæmpe som BIR og for at gå videre til BIS.

 

Når I er den eneste, får i nok bånd og kritik med det samme.

 

Det mente jeg også, men var ikke sikker.

Tak for afklaringen :5up:

 

Regner ikke ligefrem med SL og så er det jo ikke så skidt at være først på - Så kan vi jo slappe af og hygge resten af dagen. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kloge mennesker... Hjælp.....

 

Nu er det jo på søndag vi er et par tøser der tager afsted til skuet i Blåhøj.

 

Jeg har været til ringtræning (dygtig mig!) og fået lidt fif til at stille min hund rigtigt og bevæge mig nogenlunde fornuftigt i ringen.

 

Men så kommer næste spørgsmål...

De skriver følgende:

 

 

 

Når jeg så er den eneste tilmeldte i min race og dermed også eneste hvalp... Hvad er kriteriet for at gå videre til BIS?

Jeg går ikke ud fra, at man automatisk går videre, bare fordi man tilfældigvis er eneste i racen?

 

Hvornår får man sin bedømmelse udleveret?

Sker det sammen med båndet, eller henter man det hos skriveren senere?

 

Yoda er jo tilmeldt i hvalpeklassen, så det er jo andre farver på båndene - Men skal han ikke have SL for at gå videre?

 

Hvad med de to andre, som er tilmeldt mellemklassen?

De er hhv. 1 og 2 i racen?

 

Shit, der er meget nyt at lære :lol:

 

Du skal stadig have SL som eneste hvalp for at gå videre til store ring til konkurrence som BIS hvalp

 

De to andre skal kæmpe som BIR og for at gå videre til BIS.

 

Når I er den eneste, får i nok bånd og kritik med det samme.

 

Hvilken præmiering, der er påkrævet, må stå i PM. Det varierer fra skue til skue. Var afsted til et skue, hvor VG var fint nok til at gå videre og en VG-hanhund endte med at blive nr. 2 i konkurrencen i sin klasse mod de andre racer. Så det er ikke altid højeste præmiering, der er påkrævet. Men det plejer det for det meste at være (dvs. SL)

 

(er det ikke dejligt med entydige svar? :mrgreen:)

 

Kritikken for hun vel underordnet først, når hun er helt færdig. Dvs. enten, når Yoda har fået en utilstrækkelig præmiering eller når de er færdige i store ring. Den bliver først udleveret, når de kan være helt sikre på, at der ikke skal tilføjes mere (ikke at jeg nogensinde har prøvet at deltage i konkurrence, der var udover min egen race, men hunden kan jo stadig pludselig blive disket i store ring konkurrence og det skal noteres på kritikken).

 

Det mente jeg også, men var ikke sikker.

Tak for afklaringen :5up:

 

Regner ikke ligefrem med SL og så er det jo ikke så skidt at være først på - Så kan vi jo slappe af og hygge resten af dagen. :mrgreen:

 

Hey, du står med en hvalp og til et skue. Så er dommerne ofte lidt large :-) Men ja, han er jo af brugslinier primært, så nok meget godt ikke at sætte forventningerne alt for højt, selvom han er smuk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, du står med en hvalp og til et skue. Så er dommerne ofte lidt large :-) Men ja, han er jo af brugslinier primært, så nok meget godt ikke at sætte forventningerne alt for højt, selvom han er smuk :-)

 

Præcis - det er et skue og her deles der rundhåndet ud, det figurerer ingen steder og det er jo meningen folk bare skal have en hyggelig dag om måske få lyst til at deltage på en rigtig udstilling engang. Når det så oven i købet er en hvalp, så er det virkelig bare for sjov og træning, ingen har forventninger til noget og er du "heldig" er det en dommer der ikke ved det store om din race, så om det er brugslinjer eller ej betyder nok mindre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis - det er et skue og her deles der rundhåndet ud, det figurerer ingen steder og det er jo meningen folk bare skal have en hyggelig dag om måske få lyst til at deltage på en rigtig udstilling engang. Når det så oven i købet er en hvalp, så er det virkelig bare for sjov og træning, ingen har forventninger til noget og er du "heldig" er det en dommer der ikke ved det store om din race, så om det er brugslinjer eller ej betyder nok mindre ;-)

 

Nemlig. Selvom der findes nogle skrappe dommere her og der, der gerne giver L selv til et skue, så er de fleste ekstra flinke på sådan en dag. Og især over for babyer og hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvilken præmiering, der er påkrævet, må stå i PM. Det varierer fra skue til skue. Var afsted til et skue, hvor VG var fint nok til at gå videre og en VG-hanhund endte med at blive nr. 2 i konkurrencen i sin klasse mod de andre racer. Så det er ikke altid højeste præmiering, der er påkrævet. Men det plejer det for det meste at være (dvs. SL)

 

(er det ikke dejligt med entydige svar? :mrgreen:)

 

Hehe... Vi må jo så vente og se til på selve dagen :lol:

Ellers må man jo håbe, at nogen kan fortælle en om man kan pakke sammen og slappe af - Ellers om man skal i ringen endnu engang :engel:

 

Kritikken for hun vel underordnet først, når hun er helt færdig. Dvs. enten, når Yoda har fået en utilstrækkelig præmiering eller når de er færdige i store ring. Den bliver først udleveret, når de kan være helt sikre på, at der ikke skal tilføjes mere (ikke at jeg nogensinde har prøvet at deltage i konkurrence, der var udover min egen race, men hunden kan jo stadig pludselig blive disket i store ring konkurrence og det skal noteres på kritikken).

 

Ahhh... Så MM tror hun har regnet den ud nu!

Hvis hun får kritikken med det sammen, kan hun knappe en bajer op og slappe af med vovse resten af dagen.

Hvis ikke, så kan hun regne med det bliver nødvendigt med noget skarpere end øl, inden hun skal i store ring, ja?! :hmm:

 

Hey, du står med en hvalp og til et skue. Så er dommerne ofte lidt large :-) Men ja, han er jo af brugslinier primært, så nok meget godt ikke at sætte forventningerne alt for højt, selvom han er smuk :-)

 

Præcis - det er et skue og her deles der rundhåndet ud, det figurerer ingen steder og det er jo meningen folk bare skal have en hyggelig dag om måske få lyst til at deltage på en rigtig udstilling engang. Når det så oven i købet er en hvalp, så er det virkelig bare for sjov og træning, ingen har forventninger til noget og er du "heldig" er det en dommer der ikke ved det store om din race, så om det er brugslinjer eller ej betyder nok mindre ;-)

 

Han er jo tilmeldt for miljøtræningens skyld - Synes det er alletiders mulighed for at vænne ham til den slags.

Har jo noget mere frie tøjler til at støtte og hjælpe min hund nu, end jeg har når vi når til lydighedskonkurrencerne - Så det er den gode oplevelse der fokuseres på og vi skal bare have det skide sjovt :5up:

 

Og helt ærligt.... Kommer han hjem med en SL, så er det en overdrevent sød dommer, der sandsynligvis har lidt ondt af mig :mrgreen:

For selvom han er super smuk i mine øjne, så er han bare meget, meget... erhhh... Sporty er vist et pænt ord :engel:

Han er jo total dingel, langbenet, fransker på benene pt., er løs alle steder, pelsløs og... Tja..

You get the point ;-)

 

Men han har et pænt hoved - Siger de noget grimt om hans hoved, SÅ kommer jeg efter dem :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, du står med en hvalp og til et skue. Så er dommerne ofte lidt large

 

Kommer helt an på hvem dommeren er..

 

Cody's sønnike blev BIR-baby søndag i Herning

 

Sidste weekend var han på DKK skue og fik blåt bånd pga en tand dommeren ikke kunne li :confused:

Den sad vist en anelse skævt

 

Come on.. Bisserne er ikke engang vokset ordenligt ud endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe... Vi må jo så vente og se til på selve dagen :lol:

Ellers må man jo håbe, at nogen kan fortælle en om man kan pakke sammen og slappe af - Ellers om man skal i ringen endnu engang :engel:

 

 

 

Ahhh... Så MM tror hun har regnet den ud nu!

Hvis hun får kritikken med det sammen, kan hun knappe en bajer op og slappe af med vovse resten af dagen.

Hvis ikke, så kan hun regne med det bliver nødvendigt med noget skarpere end øl, inden hun skal i store ring, ja?! :hmm:

 

 

Lyder meget korrekt :lol:

 

Men spørg altid, når du får båndet - for nogle gange glemmer ringpersonalet at give kritikkerne!

 

Han er jo tilmeldt for miljøtræningens skyld - Synes det er alletiders mulighed for at vænne ham til den slags.

Har jo noget mere frie tøjler til at støtte og hjælpe min hund nu, end jeg har når vi når til lydighedskonkurrencerne - Så det er den gode oplevelse der fokuseres på og vi skal bare have det skide sjovt :5up:

 

Og helt ærligt.... Kommer han hjem med en SL, så er det en overdrevent sød dommer, der sandsynligvis har lidt ondt af mig :mrgreen:

For selvom han er super smuk i mine øjne, så er han bare meget, meget... erhhh... Sporty er vist et pænt ord :engel:

Han er jo total dingel, langbenet, fransker på benene pt., er løs alle steder, pelsløs og... Tja..

You get the point ;-)

 

Men han har et pænt hoved - Siger de noget grimt om hans hoved, SÅ kommer jeg efter dem :fyfy:

 

Hæhæ, Møffe fik særdeles lovende med denne kritik:

 

4 mdr gl. han, tilpas stor hanhund, hoved hvor skallen må udvikles, på dagen alt for markeret stop og endnu for spids i sit næseparti. godt bid herligt udtryk mørke øjne, ørene kunne være bedre ansat, ønsker mere hals,blød i sin overline. kunne være bedre vinklet i skulderen på dagen. for blød i sin bagpart, og dermed overvinklet bag, herlige benstammer og poter. God pels og farve. går endnu meget hvalpen men med pocitable for godt drebe. herligt temperament

 

:lol: Det kunne vist ikke bliver forfærdeligt meget værre - gode benstammer og et godt potentiale i bevægeapparatet. Og godt temp. Og bid. Wow. Derudover - skidt.

 

Men ja, ikke alle dommere er lige large, så man kan ikke være sikker. Men hvalpe dømmes altid blidt (der skal være meget galt for at få et L på en udstilling) og på skuer ekstra blidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Kommer helt an på hvem dommeren er..

 

Cody's sønnike blev BIR-baby søndag i Herning

 

Sidste weekend var han på DKK skue og fik blåt bånd pga en tand dommeren ikke kunne li :confused:

Den sad vist en anelse skævt

 

Come on.. Bisserne er ikke engang vokset ordenligt ud endnu

 

 

 

 

Hæhæ, Møffe fik særdeles lovende med denne kritik:

 

 

 

:lol: Det kunne vist ikke bliver forfærdeligt meget værre - gode benstammer og et godt potentiale i bevægeapparatet. Og godt temp. Og bid. Wow. Derudover - skidt.

 

Men ja, ikke alle dommere er lige large, så man kan ikke være sikker. Men hvalpe dømmes altid blidt (der skal være meget galt for at få et L på en udstilling) og på skuer ekstra blidt.

 

Hehe - Kan så regne ud, at bedømmelsen på skuet er sådan ca. ingenting værd, alt efter hvad dommer man er så (u)heldig at få :blink:

Tager så også bedømmelsen oppefra og ned, og det er jeg jo generelt nød til, eftersom jeg ikke har en udstillingsmodel.

Han kan selvfølgelig nå at udvikle sig så han rent faktisk vil kunne få excellent på en rigtig udstilling - Meeeen, det tyder ikke helt på det pt. :genert:

Så vores udstillings "karriere" bliver nok begrænset til det her ene skue, medmindre det er så skide sjovt, at vi ikke kan lade være...

 

Lyder meget korrekt :lol:

 

Men spørg altid, når du får båndet - for nogle gange glemmer ringpersonalet at give kritikkerne!

 

Så må vi hellere huske at spørge... Men præcis hvad skal man spørge om?

Om hvorfor man ikke får sin kritik, eller om man er gået videre til BIS? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hov - En helt anden ting...

 

Nummerclips, eller nummerholder til armen? :hmm:

Altså... Kan jo bestemt ikke nøjes med en ganske alm. sikkerhedsnål og har fundet endnu en undskyldning for at bruge penge :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg foretrækker clipsen.

Nummerholderen har jeg aldrig fået til at sidde ordentligt og jeg ender med at rette på den hele tiden.

 

Tak tak!

 

Den er jo også billigst - Så den hapser jeg.

Sammen med endnu et army og et hurrta halsbånd :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...